Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

6 minutes ago, Syar-2003 said:

Det funker på samme måte i bmw. Et bra system som bare funker. Planlegge ruter i bmw appen, så vet man hvor mye man må lade før man drar. Man får også anbefalte ladestopper i appen som lagres i bilen nav når man "trykker send to car".

Jeg leser at man ikke får radio i tesla uten premium connectivity. Og denne må man vel betale fra dag 1 ?

IMG_1471.thumb.jpeg.addd28cceeff718ce400f8bf6fb60f1f.jpeg

Hadde vært kjekt å vite hvilke tesla eiere her inne som IKKE har premium connectivity sin bil og bruker egne mobildata på egen telefon for slike ting ?

Ubegrenset internett må man betale for ja. TuneIN er nettradio som krever mobildata. Men som du så i bildet du delte så fikk vedkommende fikset det med å slå på rett innstilling. Man kan dele wifi hotspot fra telefonen.

Har man premium kan man streame så mye TuneIN/spotify/appleMusic/audible/youtube/netflix/ogaltannet som man vil uten å dele fra telefonen.

DAB er selvfølgelig gratis.

Fikk forøvrig ett år gratis premium når jeg kjøpte min bil men tror bare det er en måned eller 3 man får nå.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke connectivity og har masse radio.

Hvis du skal finne feil og mangler så finn nå reelle og riktige ting. Er nok å finne. Trenger ikke lete etter ting.....

Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Ja, men da må man jo bruke mobildata (ditt eget utsagn tidligere)

Ja man må det på apper. F.eks må eg det når eg skal se Iron man 2 på Disney plus...... Syns du det er snodig?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Syar-2003 said:

Eiere av model s eller x fra mars 2018 eller tidligere kan få dab og fm til kr.5700,- ?

Er det dette som gjør at man bruker nettradio ?

IMG_1472.thumb.jpeg.6cc63458ca52149667d881d5c728c2a2.jpeg

De mangler Dab mottaker, og de har vel forøvrig evig gratis premium..

Så det koster litt å fysisk montere på dem.

Man bruker TuneIN fordi det er mye bedre bitrate enn DAB og mange tusen kanaler å velge mellom.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (Akkurat nå):

Er det rart det er krig i verden? 🙄

Jeg bare stusser på det at andre merker kritiseres for betalte digitale og online tjenester etter år 3. Mens Tesla også har betaltjenester fra dag 1. 🤷‍♂️
Etter hva jeg har lest er spotify og tune-in strømmer inkludert i tesla connected premium til kr.1500 i året. Det er jo f.eks akkurat som bmw (spotify strømming over bilens sim) men her får man det inkludert i tre år uten å betale noe og en fornyelse for ett år er rimeligere.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Tja.... Det begynte vel med at bzzzlink spurte om andre merker. Så ble det som vanlig rett i strupen på Tesla med feilaktig informasjon om live traffic hvorav svaret når det kom frem at dette var gratis var at aa og car play kunne brukes..... 

Åsså utvikler det seg som vanlig i en retning det alltid gjør 🤣

Det å innrømme at noe er bra på Tesla/bmw sitter tydeligvis laaaaaangt inne hos mange.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tesla var tidlig ute på programvaresiden og laget bra navigasjon fra 2012 og utover. Oppdateringer via nett er også en bra ting de var tidlig ute med. Men nå bikker vi jo over i 2025 snart og konkurrentene har jo ikke sovet tornerosesøvn i 13 år. Samt at behovet for å ha dette i bilen har sunket i takt med flere og bedre 3.parts løsninger, som f.eks ABRP. I 2012 var jo også situasjonen ganske annerledes med tanke på steder å lade.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Alt eg slipper å ta frem telefonen for å se på underveis er positivt for min del.....

Kan fint bruke det om det er plug and play trådløst men lenge mellom hver gang eg kobler til aa i leafen. 

Å ha en tredjeparts løsning som abrp er jo konge om man ikke har det tilgjengelig i bilen. Men den brukes hvertfall ikke i Teslaen. Det er bortkastet.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Politiet har fått melding om over 15 biler med punkterte dekk i Lillestrøm sentrum søndag morgen.

Ifølge politiet fremstår det som bevisst utført skadeverk. De jobber nå med å innhente overvåkningsbilder fra stedet.

Det er også funnet fem biler med knuste ruter i nærheten. Politiet undersøker om det har en sammenheng med de punkterte dekkene.

Lenke til kommentar
58 minutes ago, Syar-2003 said:

Jeg bare stusser på det at andre merker kritiseres for betalte digitale og online tjenester etter år 3. Mens Tesla også har betaltjenester fra dag 1. 🤷‍♂️
Etter hva jeg har lest er spotify og tune-in strømmer inkludert i tesla connected premium til kr.1500 i året. Det er jo f.eks akkurat som bmw (spotify strømming over bilens sim) men her får man det inkludert i tre år uten å betale noe og en fornyelse for ett år er rimeligere.

Men kan du bruke Spotify og alle bilens streaming tjenester uten å betale noe ved å dele wifi fra telefonen? Eller må du bruke 3eparts app da?

Dette kan man i Teslan. Premium connectivity er basicly kun mobildata i bilen. Men ikke noe problem å dele mobildata fra telfonen til bilen om man ikke vil abbonere.

Å ha mobildata i bilen alltid har sine fordeler da man f.eks kan streame video fra bilens kamera til appen.

44 minutes ago, Simen1 said:

Tesla var tidlig ute på programvaresiden og laget bra navigasjon fra 2012 og utover. Oppdateringer via nett er også en bra ting de var tidlig ute med. Men nå bikker vi jo over i 2025 snart og konkurrentene har jo ikke sovet tornerosesøvn i 13 år. Samt at behovet for å ha dette i bilen har sunket i takt med flere og bedre 3.parts løsninger, som f.eks ABRP. I 2012 var jo også situasjonen ganske annerledes med tanke på steder å lade.

Veldig mange har sovet i timen og lener seg bare på at folk uansett bruker Apple CarPlay eller Android Auto, som har sine begrensninger siden det er 3eparts løsning...

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Men kan du bruke Spotify og alle bilens streaming tjenester uten å betale noe ved å dele wifi fra telefonen? Eller må du bruke 3eparts app da?

BMW sine egne online apper (det som følger med i iDrive) bruker bilens (BMW sitt) sim som databærer. For spotify har de sin egenutviklede spotify app integrert i iDrive OS. Og når man bruker denne streames all musikk over bmw sitt sim. Man bruker sitt eget Spotify Premium abonnement for å logge bilens app inn hos Spotify.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Syar-2003 said:

BMW sine egne online apper (det som følger med i iDrive) bruker bilens (BMW sitt) sim som databærer. For spotify har de sin egenutviklede spotify app integrert i iDrive OS. Og når man bruker denne streames all musikk over bmw sitt sim. Man bruker sitt eget Spotify Premium abonnement for å logge bilens app inn hos Spotify.

Så med andre ord må man betale BMW for å bruke spotify? Alt må gjennom BMW sitt simkort?
Isåfall er det jo vesentlig forskjell på de to tjenestene..

Bemerker meg og at de skal ha betalt for å aktivere Apple Carplay?!?!? Som var den gratise løsningen som fikser alt??

Screenshot2024-12-08182948.png.69e05a22a52ee8bf064ad6e4fe28a627.png

Å ha oppdatert kart koster jo også sitt..Screenshot2024-12-08183004.png.c3d29cd38229ed090420b8266ca00e37.png

2300kr for å bruke dashcam funksjonen (eller 60kr i måneden).. Spørs jeg har råd til å eie noe BMW noengang..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Bemerker meg og at de skal ha betalt for å aktivere Apple Carplay?!?!? Som var den gratise løsningen som fikser alt??

Vet ikke hvor du henter disse tallene fra. Minner litt om cherrypicking.
Apple CarPlay kostet ikke noe på mine tre siste BMWer, er evigvarende og koster ikke noe nå heller om du f.eks bestiller en i4M50 i morra.

Så med andre ord må man betale BMW for å bruke spotify? Alt må gjennom BMW sitt simkort?

Nei, som allerede  forklart, man har mobildata gratis over bmw sitt sim i connected music ved bruk av av Spotify i bilens iDrive. Og alle som er brukere av Spotify på mobilen sin har vel et premium abonnement. Jeg hadde i allefall det før jeg gikk over til Apple Music (også et betalings abonnement). 

2300kr for å bruke dashcam funksjonen (eller 60kr i måneden)

BMW i4 har ikke "dashcam", men noe som heter drive recorder og man få det for evig til 2300 (dette er et utstyrsvalg man tar ved ny bil) , men er f.eks også inkludert i SuperCharged pakken av i4M50.

Dette med kart oppdatering med usb av hele Europa er inkludert i 3 år for alle biler. Kart oppdatering via OTA er også inkludert i 3 år.

Kart, er inkludert i connected boost pakke fornyelse man kan kjøpe etter tre år, p.t en pakke som koster ca 1000kr.

Men gjerrigknarker kjøper kanskje ikke BMW.

Man kan også bruke CarPlay gratis og Spotify reklamebasert via denne.

Endret av Syar-2003
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...