Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Som sagt, ladestasjoner er overalt. Det er ikke så vanskelig å beregne hvor langt en bil går og hva forbruket er under gitte situasjoner. Men det er kanskje slik det er å være nybegynner. Uansett mange trege og dårlige infotainment uansett bilmerke. Best å ikke bruke det. Man ser dette når man kjører langtur på kontinentet. Nesten ingen bruker infotainment, google maps vises på telefon i de fleste biler man kjører forbi, langt mer oppdatert og med live trafikk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Ja jeg lo godt av den der. Og synes litt synd på de på verkstedet som må ta telefoner fra folk som ringer og sier at ting ikke virker :)

Når hun først har lært seg hvor hun skal trykke, og ting oppfører seg likt hver gang så går det greit. Bruker tlf og iPad og apper som bare det, etter en innføring.

Så det å lære henne å bruke ladestasjoner og navi blir en bøyg, men ser for meg at så lenge hun kan forholde seg til appen og Tesla ladere så vil det gå greit. Da oppfører det seg likt hver gang. 

Hehe bra jeg fikk deg til å le litt 😝 Hjelper på om hun klarer å betjene en Iphone/smarttelefon ja. Bør nok gå greit da. Er jo ikke så vanskelig når man først har funnet frem til selve laderen. Selv om det også er mye mindre styr med en Tesla  lader som du vet ift til de andre ift betaling.

Men når infotainment systemet nærmest jobber i mot en istedenfor med, hjelper jo ikke det noe særlig på. Man blir jo nærmest forbanna på de som har lagd systemet deres.

Lenke til kommentar

Bmw sin navi har fungert bra på langtur, men jeg er litt uenig med den til tider. Den vil ha flere korte ladestopp som sikkert er det mest tidseffektive, men jeg foretrekker selv ferre og lengre ladestopp, så har da siste par gangene endt opp med å styre batteri varming manuelt å planlagt turene selv. Men BMW sin infotainment er vel kanskje ikke den mest pensjonist vennlige da de har fulgt tesla i å ha ting som klima kontroller via skjermen og ikke via fysiske knapper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snowleopard said:

Hvorfor ikke bare la henne kjøpe en TMY, så hun slipper å krype nedi den? Og du kan jo sette hennes bruker til å alltid ha "chill-mode" om du er redd kreftene blir for mye sånn den er. En RWD har vel nok rekkevidde, og går vel fint med det?

Eller er 4WD så mye bedre i områdene hun skal kjøre i, så koster den jo fremdeles ca samme som en Mach-E, som forøvrig jeg tror hadde passet henne fint. Bare sjekke om den kan koble seg til Carplay trådløst, og alltid går på når hun setter seg i bilen?

Jo det heller mot Y, men det er som sagt parkeringssensorene som er litt deal breaker der. Vision på Tesla funker ganske bra nå, men det er ikke like bra som USS. Nå skal det sies at hun klarer å kjøre på ting hele tiden med USS og så da, så kanskje det ikke blir noe verre.

Ja 4wd må hun ha. Lillehammer på vinteren, så er det dumt å ikke bruke de ekstra pengene. Bratt og glatt.

3 minutes ago, kremt said:

Som sagt, ladestasjoner er overalt. Det er ikke så vanskelig å beregne hvor langt en bil går og hva forbruket er under gitte situasjoner. Men det er kanskje slik det er å være nybegynner. Uansett mange trege og dårlige infotainment uansett bilmerke. Best å ikke bruke det. Man ser dette når man kjører langtur på kontinentet. Nesten ingen bruker infotainment, google maps vises på telefon i de fleste biler man kjører forbi, langt mer oppdatert og med live trafikk. 

For min mor på 72 så er det vanskelig å beregne hvor langt bilen går. Hun må kunne stole på at bilen sier i fra hvor hun skal lade, og at hun klarer å lade der den velger at hun skal stoppe, og sier i fra hvor lenge hun må stå der.

Når hun og Birgit skal kjøre ned til hytta til Birgit i Arendal, så må de klare det selv, uten at det skal ta de en dag, eller sitte med kalkulator. Ellers så må hun kjøpe seg ny diesel bil.

Lenke til kommentar
kremt skrev (14 minutter siden):

Som sagt, ladestasjoner er overalt. Det er ikke så vanskelig å beregne hvor langt en bil går og hva forbruket er under gitte situasjoner. Men det er kanskje slik det er å være nybegynner. Uansett mange trege og dårlige infotainment uansett bilmerke. Best å ikke bruke det. Man ser dette når man kjører langtur på kontinentet. Nesten ingen bruker infotainment, google maps vises på telefon i de fleste biler man kjører forbi, langt mer oppdatert og med live trafikk. 

Jeg er ikke noen nybegynner, har hatt elbil noen år nå. Handler ikke om det. Handler om at jeg vil planlegge turene mine og vite hvor jeg kan lade på forhånd så jeg slipper stress osv. Og der er Tesla helt genialt. Ja er mange biler med treigt, dårlig og lite brukervennlig UI.

Vil jo helst slippe å måtte dra frem telefon når en kjører da. Kan selvsagt festes osv men det bør være unødvendig på nyere biler. Men hadde jeg eid en VW så måtte jeg nok ha gjort det ja. På Tesla så slipper jeg heldigvis det. 

Endret av Iterion
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (52 minutter siden):

Som sagt, ladestasjoner er overalt. Det er ikke så vanskelig å beregne hvor langt en bil går og hva forbruket er under gitte situasjoner. Men det er kanskje slik det er å være nybegynner. Uansett mange trege og dårlige infotainment uansett bilmerke. Best å ikke bruke det. Man ser dette når man kjører langtur på kontinentet. Nesten ingen bruker infotainment, google maps vises på telefon i de fleste biler man kjører forbi, langt mer oppdatert og med live trafikk. 

Live trafikk får jeg da opp på navigasjonen i bilen. Trenger ikke å bruke mobilen til det. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, kremt said:

Som du må abonnere på.....

Live traffic på den ruten man kjører er inkludert på Tesla.

For å se trafikk uten at man navigerer noe sted så er det abbo.

Hvilke andre biler har connectivity inkludert i bilprisen? Tror det er kun Tesla som har det? Andre jeg har sjekka har 3 år inkludert, men så må man betale?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Rett og slett fordi frunk er kort, lett å si, OG er meget selvforklarende. Om du klarer å komme opp med et norsk ord som fyller de samme kriteriene, og ikke høres helt teit ut, så kan det jo hende det får gehør om det messes ut i rette kanaler.

Så er det gjerne slik at folk er så vant med engelsk over alt, at ord faller lett inn og ta inn i dagligtalen. Så om noen år, er det kanskje et fremmedord som er blitt godtatt som et av nyordene, men kanskje med ø så det virkelig sees ut som et norsk ord. Frønk!

Hva med from, fra fremre bagasjerom? Klinger vel ikke helt greit, da det allerede finnes en betydning for det ordet ned den skrivemåten (from som et lam). Noen som har bedre forslag?

Jeg har oftere behov for å snakke om bagasjerommet enn å spesifisere hvilket bagasjerom. Som regel er det bare ett så da sier jeg bare bagasjerommet. Jeg har hatt bil med bagasjerom framme og da kunne det noen ganger være praktisk å peke samtidig som jeg sa bagasjerommet eller si bagasjerommet der/fremme. Det var stort sett bare tesla-entusiaster som kjente igjen ordet frunk og det ble liksom en slags kodespråk oss i mellom. Et fenomen man finner i de fleste fagfelt og interessefelt der man ønsker å bruke "avanserte ord" for å heve seg over resten, og statuere at man vet mer om noe enn hvermansen. Jeg synes personlig usikkerhet er noe som ofte skinner gjennom når noen forsøker å heve seg over andre på den måten. Derfor ser jeg ned, spesielt på overdreven "kodespråk".

Nå er jeg også såpass lokalentusiastisk og nasjonalentusiastisk at jeg er stolt over at vi har et eget språk her på berget, som blant annet binder oss sammen som norske. Det gir oss identitet. Fremmedspråk er helt greit for å gjøre seg forstått når man reiser eller leser snever faglitteratur, men fremmedspråk bør ikke svekke eller vannet ut vårt identitets-språk. Det er det jeg kaller "white trash". Litt som når man spiser McDonalds-burger på julaften, framfor ribbe/pinnekjøtt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg har oftere behov for å snakke om bagasjerommet enn å spesifisere hvilket bagasjerom. Som regel er det bare ett så da sier jeg bare bagasjerommet. Jeg har hatt bil med bagasjerom framme og da kunne det noen ganger være praktisk å peke samtidig som jeg sa bagasjerommet eller si bagasjerommet der/fremme. Det var stort sett bare tesla-entusiaster som kjente igjen ordet frunk og det ble liksom en slags kodespråk oss i mellom. Et fenomen man finner i de fleste fagfelt og interessefelt der man ønsker å bruke "avanserte ord" for å heve seg over resten, og statuere at man vet mer om noe enn hvermansen. Jeg synes personlig usikkerhet er noe som ofte skinner gjennom når noen forsøker å heve seg over andre på den måten. Derfor ser jeg ned, spesielt på overdreven "kodespråk".

Nå er jeg også såpass lokalentusiastisk og nasjonalentusiastisk at jeg er stolt over at vi har et eget språk her på berget, som blant annet binder oss sammen som norske. Det gir oss identitet. Fremmedspråk er helt greit for å gjøre seg forstått når man reiser eller leser snever faglitteratur, men fremmedspråk bør ikke svekke eller vannet ut vårt identitets-språk. Det er det jeg kaller "white trash". Litt som når man spiser McDonalds-burger på julaften, framfor ribbe/pinnekjøtt.

Men du klarte ikke å komme med noe godt forslag på bruk av ord for å beskrive et fremre bagasjerom, uten at vedkommende faktisk må se deg peke, når du skal beskrive hvilket av de 2 rommene du har lagt f.eks. ladekabelen eller beholderen med vindusviskervæsken? Nå er bilsalget 90+ % elektrisk, så dette vil bli enda mer hverdagsspråk for mengden.

Er ikke så interessert i å diskutere hvorvidt man liksom bruker noe slags "hersketeknikk" ved begrepsbruk, når dette er et begrep som brer seg om blant alle andre ord som kommer frem med elbiler, der man faktisk har en mulighet til å ha 2 bagasjerom. Dette begrepet brer om seg, og vil bli enda mer vanlig enn nå, om man som sagt ikke finner et godt beskrivende ord som passer i norsk språkdrakt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Men du klarte ikke å komme med noe godt forslag på bruk av ord for å beskrive et fremre bagasjerom, uten at vedkommende faktisk må se deg peke, når du skal beskrive hvilket av de 2 rommene du har lagt f.eks. ladekabelen eller beholderen med vindusviskervæsken?

"Ladekabelen ligger i bagasjen framme"

Eller hvis ladeporten er bak er det mer vanlig med: "Ladekabelen ligger i bagasjen bak"

Like språklig naturlig som å si "jeg må ha fylle luft i høyre bakdekk og venstre framdekk". Delte ord er helt normalt og greit. "Frunk" er et unødvendig fremmedord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

Ble nettop gratis.

Tror det er få andre bilprodusenter som gjør betal ting gratis helt plutselig.

Screenshot_20241208_133557_Chrome.thumb.jpg.c9026a9518947234ddc030e0ef6e662e.jpg

Kom også værkart nylig. Det er ikke dumt!

official-weather-overlay.thumb.jpg.915077487a5dc520902afd423fcd6f20.jpg

Man har carplay og android auto i hele bilens levetid gratis for "ikke tesla" og kan ha gratis  live data I infotainment via disse (eks google maps) fra telefon (og i HUD)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (32 minutter siden):

"Ladekabelen ligger i bagasjen framme"

Eller hvis ladeporten er bak er det mer vanlig med: "Ladekabelen ligger i bagasjen bak"

Like språklig naturlig som å si "jeg må ha fylle luft i høyre bakdekk og venstre framdekk". Delte ord er helt normalt og greit. "Frunk" er et unødvendig fremmedord.

Haha 😂 Kom igjen a. Du kan vel innrømme at ordet «frunk» høres dope ut?! 

Lenke til kommentar
41 minutes ago, Syar-2003 said:

Man har carplay og android auto i hele bilens levetid gratis for "ikke tesla" og kan ha gratis  live data I infotainment via disse (eks google maps) fra telefon (og i HUD)

Ja, men så må du hoppe inn og ut for å få batteriprosent til å bli hensyntatt i navigasjonen. Eller kjøpe dongle til ABRP.

Eller er det en bedre løsning på det nå? Tror ikke muttern er helt der nemlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Syar-2003 said:

Man har carplay og android auto i hele bilens levetid gratis for "ikke tesla" og kan ha gratis  live data I infotainment via disse (eks google maps) fra telefon (og i HUD)

Nå har jeg ikke brukt Carplay noe men Android auto har jeg i Leafen og det kan ikke sammenlignes...

Pluss at det bruker mobildata..

Men mulig carplay har flott kart som sømmløst snakker med bilens info om forbruk og batteristatus 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Nå har jeg ikke brukt Carplay noe men Android auto har jeg i Leafen og det kan ikke sammenlignes...

Pluss at det bruker mobildata..

Men mulig carplay har flott kart som sømmløst snakker med bilens info om forbruk og batteristatus 

Jeg siterte deg mtp trafikkdata (live trafikk) det får man f.eks med google maps. Tviler på at det du har og virkemåte i leafen din kan sammenlignes feks med min BMW i4.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Syar-2003 said:

Jeg siterte deg mtp trafikkdata (live trafikk) det får man f.eks med google maps.

Joda - men det er jo da en slaks 3eparts løsning? Du må jo stå for hardwaren selv da (mobilen)

Ellers er det vel få biler som har det gratis i sin innebygde karttjeneste?

Eneste jeg vet om er Polestar/Volvo siden de bruker Android Automotive OS.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Complexity said:

Nå har jeg ikke brukt Carplay noe men Android auto har jeg i Leafen og det kan ikke sammenlignes...

Pluss at det bruker mobildata..

Men mulig carplay har flott kart som sømmløst snakker med bilens info om forbruk og batteristatus 

For min del kan man enten velge, eller alltid ha batteristatus (eller annen informasjon man vil) til siden for android auto på henholdsvis Ioniq5 og ioniq. 

Forbruk og rekkevidde står på fører-skjermen. 

 

Android auto (AA) er stort sett LANGT bedre på live-data, om det f.eks oppstår en kø, så tas man forbi på en sidevei.

I tillegg kan man med AA styre både spotify, lydbøker, podcasts etc på hjemmeskjermen. Alternativet er bluetooth og mobil, som er ulovlig om man ikke stopper bilen mens man setter på ny episode...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...