Jens Kr. Kirkebø Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Jotun skrev (23 timer siden): Tragedie i mine øyne. Tror det sitter langt inne å kjøpe ny Tesla om de fortsetter med dette. Bare parkeringssensorene er jo katastrofe at de fjernet Nå er vinteren tilbake her og eg har slått over til uss systemet på min bil da det andre fungerer så dårlig at det er en skam nå når kameraene er dritne. Og på Tesla sin side sitter samme sorten fanatikere som ikke evner å innrømme at Tesla faktisk har en del svakheter som til tider kan være flaut og mener at vision systemet er bedre enn uss..... Hver sin tue av insanity. Nå er vinteren tilbake ja, og hele bakparten på min Y er dekket av føykesnø. Hadde den hatt USS så hadde de garantert ikke virket, det hadde blitt feilmelding. Kameraet virker heller ikke, men det tar 5 sekunder å fjerne snøen foran kameraet. Å fjerne all snø på bakfangeren er derimot en ganske mye større operasjon. Jeg har hatt 3 Teslaer med USS, og i snøsesongen har det vært rimelig mye feilmelding og lite funksjon. Vision var ikke perfekt når det kom heller, men har blitt veldig bra etter hvert. Og virker svært mye oftere enn USS gjorde. Mulig det er annerledes på vestlandet da, med varmere vær og stort sett våte veier. I tillegg kostet USS meg en del da en hjulbueplast ble ødelagt og revet av på min gamle X. I den satt sensoren, som forsvant. Kabler måtte skjøtes og ny sensor monteres. Ingen billig reparasjon det nei. Fjernet også folien på konas bil når den skulle selges, måtte av med hele bakfangeren og demontere alle sensorene for å få vekk folien der. Helvetes jobb. Så om jeg får velge tar jeg Vision over USS 10 av 10 ganger. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Syar-2003 skrev (10 timer siden): En annen ting er at i4 eiere på europatur som har beskrevet sine turer (ferier) på kontinentet lader på hurtigladere. Greit nok det på dagtid men å ikke bruke den tiden man sover på å saktelade bilen er jo sløsing med tid. Jeg prøver alltid å få ladet på natten, deilig å starte neste dag med fullt batteri istedenfor en hurtigladesesjon. 2 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember (endret) Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden): Nå er vinteren tilbake ja, og hele bakparten på min Y er dekket av føykesnø. Hadde den hatt USS så hadde de garantert ikke virket, det hadde blitt feilmelding. Kameraet virker heller ikke, men det tar 5 sekunder å fjerne snøen foran kameraet. Å fjerne all snø på bakfangeren er derimot en ganske mye større operasjon. Jeg har hatt 3 Teslaer med USS, og i snøsesongen har det vært rimelig mye feilmelding og lite funksjon. Vision var ikke perfekt når det kom heller, men har blitt veldig bra etter hvert. Og virker svært mye oftere enn USS gjorde. Mulig det er annerledes på vestlandet da, med varmere vær og stort sett våte veier. I tillegg kostet USS meg en del da en hjulbueplast ble ødelagt og revet av på min gamle X. I den satt sensoren, som forsvant. Kabler måtte skjøtes og ny sensor monteres. Ingen billig reparasjon det nei. Fjernet også folien på konas bil når den skulle selges, måtte av med hele bakfangeren og demontere alle sensorene for å få vekk folien der. Helvetes jobb. Så om jeg får velge tar jeg Vision over USS 10 av 10 ganger. Har bare hatt min i to vintre. Fått feil en gang. Da var hele bakparten en eneste stor issvull og det var neimen ikke noe enklere å rengjøre kamera. Dessuten. Rengjør man kamera så varer det femten sekunder før det er ubrukelig igjen. Nei.... Eg bruker begge deler og merker veldig godt ka som fungerer å ikke på min bil. Hvorfor ikke vi som har uss kan kombinere systemene er en gåte. Disclaimer: snø erfaringen handler om å kjøre fra regnvått via sørpe til høyfjellet og snø og kuldegrader. Får knapt noe verre. Endret 7. desember av Jotun 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Jotun skrev (38 minutter siden): Har bare hatt min i to vintre. Fått feil en gang. Da var hele bakparten en eneste stor issvull og det var neimen ikke noe enklere å rengjøre kamera. Dessuten. Rengjør man kamera så varer det femten sekunder før det er ubrukelig igjen. Nei.... Eg bruker begge deler og merker veldig godt ka som fungerer å ikke på min bil. Hvorfor ikke vi som har uss kan kombinere systemene er en gåte. Disclaimer: snø erfaringen handler om å kjøre fra regnvått via sørpe til høyfjellet og snø og kuldegrader. Får knapt noe verre. Om jeg rengjør kamera er det jo fordi jeg trenger det der og da. Trenger ikke ryggekameraet når jeg kjører på vei. Og ryggekameraet vil jeg gjerne ha i funksjon uansett når jeg skal rygge, så da blir det rengjort. Og dermed vil Vision fungere, mao. ingen bruk for USS. Men de kunne godt hatt litt varme på ryggekameraet, så det ikke la seg snø der i første omgang. Samme problem hadde jeg med radar på de eldre bilene. Sludd/våt snø frøs foran radaren mange ganger og TACC/AP sluttet å fungere. Dette har ennå ikke skjedd med Vision, stor forbedring. Hvorfor dere med USS ikke kan kombinere vet jeg ikke. Det ville vel kanskje krevd en del programmering? Som de ikke gidder å styre med siden de uansett har droppet USS? Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember 16 hours ago, AL123 said: Fronten må ha en viss lengde, men den blir jo bare lengre av en frunk, så det blir jo et litt meningsløst argument... En trunk går på mange biler ikke helt ned, det ligger komponenter under. Så kunne gjerne panseret vært senket mer, men da ville skjermene over forhjulene stikke opp. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember Sitter å kikker på test av VW id4. Mamma (72) sin 2014 Tiguan begynner å koste vel mye å holde på vegen. Men navigasjonen fungerer jo ikke i det hele tatt? Hun trenger virkelig at bilen fikser det med når hun må lade, og hvor lenge hun må lade.Hvis hun skal over til elbil. Er det bare Tesla jeg kan stole på at fikser det for henne, eller er det noen andre merker som funker? Noen som har tips til hva som funker bra for pensjonister, som bryr seg null om bil, men som drar på turer sammen med pensjovenninnene sine? Viktigste for henne bilmessig er at hun kommer lett inn og ut, håndtak i taket på førersiden hjelper veldig, skeptisk til Tesla sin mangel på USS, hun har hatt 5 parkeringsskader siste 2 år på Tiguanen. (Tør ikke helt byttelåne Y’en min med henne på grunn av det, det hadde vært den greieste måten for å se om elbil funker for henne) 4 hjul trekk og billig innkjøpspris er også et kriterie. Tror hun klarer seg greit med 450-500 wltp Hvis hun får velge selv så blir det Mustang, hun liker utseendet på den. Hvordan der Ford sin navi, fikser den alt med lading for henne på en forståelig måte? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember AL123 skrev (15 timer siden): "Frunk" er et teslaspesifikt ord som er ment for makedsføring ovenfor amerikanere, i likhet med tullebegreper som Mega-ditt og Giga-datt. "Frunk" gir kun mening dersom man også bruker begrepet "trunk". Tror aldri jeg har hørt noen uten skinnvest og bart bruke begrepet "trunk" i Norge. For min del er jeg rimelig uinteressert i det amerikanerene anser å være "skikkelige" biler, og amerikanske begrep brukt om bil er derfor rimelig uinteressant foir min del. Derfor heter det boot, bonnet og petrol, ikke trunk, hood eller gas. For eksempel. Gode poenger, men vi har jo bagasjerom, panser og bensin. Hvorfor ikke bare holde oss til norsk også når det gjelder fremre bagasjerom? Det er noe white trash (pun) over det å bruke mange låneord framfor å dyrke vårt eget språk og identitet. 4 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember bzzlink skrev (1 time siden): Sitter å kikker på test av VW id4. Mamma (72) sin 2014 Tiguan begynner å koste vel mye å holde på vegen. Men navigasjonen fungerer jo ikke i det hele tatt? Hun trenger virkelig at bilen fikser det med når hun må lade, og hvor lenge hun må lade.Hvis hun skal over til elbil. Er det bare Tesla jeg kan stole på at fikser det for henne, eller er det noen andre merker som funker? Noen som har tips til hva som funker bra for pensjonister, som bryr seg null om bil, men som drar på turer sammen med pensjovenninnene sine? Viktigste for henne bilmessig er at hun kommer lett inn og ut, håndtak i taket på førersiden hjelper veldig, skeptisk til Tesla sin mangel på USS, hun har hatt 5 parkeringsskader siste 2 år på Tiguanen. (Tør ikke helt byttelåne Y’en min med henne på grunn av det, det hadde vært den greieste måten for å se om elbil funker for henne) 4 hjul trekk og billig innkjøpspris er også et kriterie. Tror hun klarer seg greit med 450-500 wltp Hvis hun får velge selv så blir det Mustang, hun liker utseendet på den. Hvordan der Ford sin navi, fikser den alt med lading for henne på en forståelig måte? Har hatt en ID3 som leiebil i nærmere 2 uker og det var håpløs navigasjon, stemmestyring og UX på den bilen der. Selv jeg som ung slet med å navigere meg frem på den menyen og den gjelde meg frustrert rett og slett. Spesielt merkbart når man kommer fra en Tesla. Grei bil å kjøre og komme seg inn/ut av da. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember Jens Kr. Kirkebø skrev (12 timer siden): Så om jeg får velge tar jeg Vision over USS 10 av 10 ganger. Ja, fungerende parkeringsassistanse er noe drit. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember Simen1 skrev (1 time siden): Gode poenger, men vi har jo bagasjerom, panser og bensin. Hvorfor ikke bare holde oss til norsk også når det gjelder fremre bagasjerom? Det er noe white trash (pun) over det å bruke mange låneord framfor å dyrke vårt eget språk og identitet. Rett og slett fordi frunk er kort, lett å si, OG er meget selvforklarende. Om du klarer å komme opp med et norsk ord som fyller de samme kriteriene, og ikke høres helt teit ut, så kan det jo hende det får gehør om det messes ut i rette kanaler. Så er det gjerne slik at folk er så vant med engelsk over alt, at ord faller lett inn og ta inn i dagligtalen. Så om noen år, er det kanskje et fremmedord som er blitt godtatt som et av nyordene, men kanskje med ø så det virkelig sees ut som et norsk ord. Frønk! Hva med from, fra fremre bagasjerom? Klinger vel ikke helt greit, da det allerede finnes en betydning for det ordet ned den skrivemåten (from som et lam). Noen som har bedre forslag? Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember Simen1 skrev (1 time siden): Gode poenger, men vi har jo bagasjerom, panser og bensin. Hvorfor ikke bare holde oss til norsk også når det gjelder fremre bagasjerom? Det er noe white trash (pun) over det å bruke mange låneord framfor å dyrke vårt eget språk og identitet. Amen! Jeg bruker selvsagt norske ord i dagligtale. Eksemplene var for hvis jeg må bruke engelsk. Da foretrekker jeg engelsk fremfor amerikansk, og spesielt når det kommer til bil. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember (endret) Snowleopard skrev (6 minutter siden): Rett og slett fordi frunk er kort, lett å si, OG er meget selvforklarende. Om du klarer å komme opp med et norsk ord som fyller de samme kriteriene, og ikke høres helt teit ut, så kan det jo hende det får gehør om det messes ut i rette kanaler. Så er det gjerne slik at folk er så vant med engelsk over alt, at ord faller lett inn og ta inn i dagligtalen. Så om noen år, er det kanskje et fremmedord som er blitt godtatt som et av nyordene, men kanskje med ø så det virkelig sees ut som et norsk ord. Frønk! Hva med from, fra fremre bagasjerom? Klinger vel ikke helt greit, da det allerede finnes en betydning for det ordet ned den skrivemåten (from som et lam). Noen som har bedre forslag? "Frunk" er jo kun selvforklarende hvis man også bruker "trunk". Sier du "trunk" også? Det er jo mye enklere enn det norske "bagasjerom"? Endret 8. desember av AL123 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember Iterion skrev (26 minutter siden): Har hatt en ID3 som leiebil i nærmere 2 uker og det var håpløs navigasjon, stemmestyring og UX på den bilen der. Selv jeg som ung slet med å navigere meg frem på den menyen og den gjelde meg frustrert rett og slett. Spesielt merkbart når man kommer fra en Tesla. Grei bil å kjøre og komme seg inn/ut av da. Jeg har kun kjørt ID3 og ID4 korte turer, men slet hverken med å finne frem i menyer eller lot meg irritere over treg infotainment. Trodde ikke dere unge kunne ha problemer med sånt. Får ikke håpe du får en Mercedes leiebil neste gang da 😉 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember 42 minutes ago, Iterion said: Har hatt en ID3 som leiebil i nærmere 2 uker og det var håpløs navigasjon, stemmestyring og UX på den bilen der. Selv jeg som ung slet med å navigere meg frem på den menyen og den gjelde meg frustrert rett og slett. Spesielt merkbart når man kommer fra en Tesla. Grei bil å kjøre og komme seg inn/ut av da. Id3 hadde vært perfekt størrelsesmessig, men den finnes ikke med 4x4 etter det jeg kan se. Hun kjører steder som er bratte/glatte (Hamar og Lillehammer regionen) så uten 4x4 er ikke noe tema. For å illustrere nivået på hvordan bilen må fungere så ringte hun meg etter at hun hadde hatt Tiguanen på service. Fordi radio og navi ikke virket, hun hadde snakket med Møller om å komme inn på verkstedet, men ville snakke med meg først. Viste seg at radio/navi var slått av….. det hadde hun ikke opplevd før, og klarte ikke finne ut hvordan man slo den på…. 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember (endret) AL123 skrev (35 minutter siden): Jeg har kun kjørt ID3 og ID4 korte turer, men slet hverken med å finne frem i menyer eller lot meg irritere over treg infotainment. Trodde ikke dere unge kunne ha problemer med sånt. Får ikke håpe du får en Mercedes leiebil neste gang da 😉 Stemmer. Jeg synes det var både tungvint og slitsomt i alle fall. Når jeg først fikk frem kartet så var jo også det noe helt hinsides utdatert og jeg slet med å finne ut hvor jeg kunne lade bilen og om det var mulig å forvarme bilen…Mercedes sitt UX er vel litt bedre og lettere å finne frem på ift VW sitt håper jeg? bzzlink skrev (18 minutter siden): Id3 hadde vært perfekt størrelsesmessig, men den finnes ikke med 4x4 etter det jeg kan se. Hun kjører steder som er bratte/glatte (Hamar og Lillehammer regionen) så uten 4x4 er ikke noe tema. For å illustrere nivået på hvordan bilen må fungere så ringte hun meg etter at hun hadde hatt Tiguanen på service. Fordi radio og navi ikke virket, hun hadde snakket med Møller om å komme inn på verkstedet, men ville snakke med meg først. Viste seg at radio/navi var slått av….. det hadde hun ikke opplevd før, og klarte ikke finne ut hvordan man slo den på…. Såpass ja. Verre enn moren min det der! 🤣 Endret 8. desember av Iterion Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember Er det noen som faktisk bruker infotainment i bilen? Ser liten grunn til å bruke det egentlig. Det er ganske enkelt nå til dags, ladestasjoner finner man overalt. Det var noe annet for 10 år siden. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember 2 minutes ago, Iterion said: Såpass ja. Verre enn moren min det der! 🤣 Ja jeg lo godt av den der. Og synes litt synd på de på verkstedet som må ta telefoner fra folk som ringer og sier at ting ikke virker Når hun først har lært seg hvor hun skal trykke, og ting oppfører seg likt hver gang så går det greit. Bruker tlf og iPad og apper som bare det, etter en innføring. Så det å lære henne å bruke ladestasjoner og navi blir en bøyg, men ser for meg at så lenge hun kan forholde seg til appen og Tesla ladere så vil det gå greit. Da oppfører det seg likt hver gang. Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember (endret) kremt skrev (2 minutter siden): Er det noen som faktisk bruker infotainment i bilen? Ser liten grunn til å bruke det egentlig. Det er ganske enkelt nå til dags, ladestasjoner finner man overalt. Det var noe annet for 10 år siden. Selvsagt. Nei man finner ikke det overalt og det må gjerne planlegges og batteriet forvarmes før en begynner å lade. Bruker infotainment veldig aktivt selv og det må funke både smooth og lett. Endret 8. desember av Iterion 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember 2 minutes ago, kremt said: Er det noen som faktisk bruker infotainment i bilen? Ser liten grunn til å bruke det egentlig. Det er ganske enkelt nå til dags, ladestasjoner finner man overalt. Det var noe annet for 10 år siden. Hvordan finner man ellers ut hvor, når og hvor lenge man skal lade? De få gangene jeg har vært på tur jeg må lade på med Skoda Citigo’en, så måtte jeg bruke a better route planner og sitte og taste inn state of charge. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember bzzlink skrev (2 minutter siden): Ja jeg lo godt av den der. Og synes litt synd på de på verkstedet som må ta telefoner fra folk som ringer og sier at ting ikke virker Når hun først har lært seg hvor hun skal trykke, og ting oppfører seg likt hver gang så går det greit. Bruker tlf og iPad og apper som bare det, etter en innføring. Så det å lære henne å bruke ladestasjoner og navi blir en bøyg, men ser for meg at så lenge hun kan forholde seg til appen og Tesla ladere så vil det gå greit. Da oppfører det seg likt hver gang. Hvorfor ikke bare la henne kjøpe en TMY, så hun slipper å krype nedi den? Og du kan jo sette hennes bruker til å alltid ha "chill-mode" om du er redd kreftene blir for mye sånn den er. En RWD har vel nok rekkevidde, og går vel fint med det? Eller er 4WD så mye bedre i områdene hun skal kjøre i, så koster den jo fremdeles ca samme som en Mach-E, som forøvrig jeg tror hadde passet henne fint. Bare sjekke om den kan koble seg til Carplay trådløst, og alltid går på når hun setter seg i bilen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå