Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Syar-2003 skrev (1 time siden):

Frunk er et nyord som har oppstått for elbiler hvor man har bagasjerom bak , og dette som den ekstra oppbevaringsplass foran (de har både trunk og frunk)

"Frunk" er et teslaspesifikt ord som er ment for makedsføring ovenfor amerikanere, i likhet med tullebegreper som Mega-ditt og Giga-datt. "Frunk" gir kun mening dersom man også bruker begrepet "trunk". Tror aldri jeg har hørt noen uten skinnvest og bart bruke begrepet "trunk" i Norge. For min del er jeg rimelig uinteressert i det amerikanerene anser å være "skikkelige" biler, og amerikanske begrep brukt om bil er derfor rimelig uinteressant foir min del. Derfor heter det boot, bonnet og petrol, ikke trunk, hood eller gas. For eksempel.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (6 minutter siden):

"Frunk" er et teslaspesifikt ord som er ment for makedsføring ovenfor amerikanere, i likhet med tullebegreper som Mega-ditt og Giga-datt. "Frunk" gir kun mening dersom man også bruker begrepet "trunk". Tror aldri jeg har hørt noen uten skinnvest og bart bruke begrepet "trunk" i Norge

Screenshot_20241207-181740.png

• Liker 3
Lenke til kommentar

Har vært på noen forskjellige amerikanske bilsider nå. Og de er såvidt jeg kan se konsekvente med å omtale bensindrevne superbiler med trunk size, cargo space, boot space enten de er RMR med cargo space foran eller bak. Noe som igjen underbygger det jeg har sagt tidligere at frunk begrepet er forbeholdt elbiler.

Lenke til kommentar

Da forstår eg godt valget om å ikke utnytte et dårlig designet tomrom med frunk.

Tror eg hadde tenkt at et vanlig bagasjerom i front skulle vært fornuftig da. Tanker om det?

Screenshot_20241207-194911.png

Endret av Jotun
  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Syar-2003 said:

Cambridge er uenig med den begrepsbruken.

Frunk er et nyord som har oppstått for elbiler hvor man har bagasjerom bak , og dette som den ekstra oppbevaringsplass foran (de har både trunk og frunk)

Så det er feil å si disse ice supersportsbilene som Lamborghini og Ferrari med 8-12 sylindret motor bak har "frunk".

Jeg bruker ordet frunk utelukkende om elbilers front oppbevaringsplass under panseret.

Om bobla når denne var populær sa vi at den hadde motoren bak og bagasjerommet foran.

Hvor havner Porsche Boxster i definisjonen? 
Ca like store bagasjerom foran og bak

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når man lader på type 2 ladere innimellom, så er det veldig kjekt å ha en plass til kabelen.

For min del så er det kun på weekendturer og roadtrip jeg type2 lader, på slike turer har jeg med bagasje. 

Vet ikke hvor store siderommene på i4 er, men en 7m Mennekes kabel tar litt plass, ikke praktisk å ha i siderommene på Y i hvert fall.

Lader man på natta på roatrip så er det 2 mindre stopp pr dag…

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Haha, her holder vi det gående ser jeg. 🤣

🤣

Jeg synes det er kjekt med en slik «frunk» jeg! Der har jeg plass til både spylevæske, spade, lader og dvs småting. Kjekt å legge kjølevarer der også som nevnt tidligere. Er det et «must» å ha? Selvsagt ikke, men er det kjekt å ha? Selvsagt!  Spesielt når man først har vendt seg til det. 

Hvor ordet «frunk» stammer fra er vel et fett, så lenge alle skjønner ordets betydning?  Samme som at alle som har vendt seg til å ha en frunk på bilen sin, selvsagt synes det er kjekt å ha. 

Får t.o.m plass til et brett eller to med brus/øl der også faktisk! Kjekt det når man er på vei hjemover fra Sverige med bilen full av mat og drikk , hehe 🤪

Endret av Iterion
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (13 minutter siden):

Når man lader på type 2 ladere innimellom, så er det veldig kjekt å ha en plass til kabelen.

For min del så er det kun på weekendturer og roadtrip jeg type2 lader, på slike turer har jeg med bagasje. 

Vet ikke hvor store siderommene på i4 er, men en 7m Mennekes kabel tar litt plass, ikke praktisk å ha i siderommene på Y i hvert fall.

Lader man på natta på roatrip så er det 2 mindre stopp pr dag…

Jeg har en 5m trefase 32A/22kW (ekstra tykk) i venstre siderommet bak på min i4M50 den er også omsluttet av en veske/bag. 

Lenke til kommentar
Jotun skrev (2 timer siden):

Helt greit.

Men hva da med de som ikke engang klarer å utnytte det området de ikke har klart å fylle på en fornuftig måte?

Det må jo da være enda teitere?

Eksempelvis Skoda, vw, bmw og en hel del andre også.

Du snur hele problemstillingen på hodet. Ingen har noen gang kjøpt en i4 eller tilsvarende 3 eller 4 serie for den fantastiske innvendige plassen. Diskusjonen gikk på at enkelte teslaentusiaster her inne stadig vekk mener at biler som feks i4 er dårligere biler, fordi de deler platform med en bil med forbrenningsmotor. I tillegg til masse tøyseargumenter som ikke holder mål, så bruker de som argument at en dedikert elbilplatform er bedre pga at den har bagasjerom foran. Et bagasjerom foran viser jo bare at de dedikerte elbilene som har det er like fulle av kompromisser som de bilene som deler platform. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Men ikke en Tesla. Tesla spesifikt uttrykk ifølge vår o store al knowitall.

Siterte al. Dette var ikke til deg.

Jepp, begrepet eksisterte ikke før Tesla. At noen apekatter velger å ta til seg alle nyord forandrer ikke på det. Har forøvrig aldri sett en seriøs journalist bruke begrepet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (29 minutter siden):

🤣

Jeg synes det er kjekt med en slik «frunk» jeg!

Og det har jeg ingen som helst problemer med, så lenge man bruker det til det som det er ment for. Jeg hadde nok ikke brukt det, akkurat som jeg aldri har brukt bagasjerommet i en 911, men smak og behag. Det diskusjonen her gjaldt var imidlertid elbilplatform vs platform for flere motortyper.

Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Men ikke en Tesla. Tesla spesifikt uttrykk ifølge vår o store al knowitall.

Siterte al. Dette var ikke til deg.

Vel, hvis vi ser på forholdet mellom faktisk kunnskap om bil, påståelighet og argumentasjonbruk, så er nok du blandt de fremste "knowitall" her inne. Her snakker vi Dunning-Kruger i fjerdepotens, minst...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...