Syar-2003 Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember (endret) Jotun skrev (16 minutter siden): Drit nå i hva det heter. Bagasjerom fremme. Noe som jo er bortimot definert som en design feil av noen her i tråden. Og ikke minst trafikkfarlig. Tenker disse ingeniørene burde kunne klart å designe bort dette bagasjerommet også da det virkelig ikke er det som er fokuset i en slik bil? 🤔 Cambridge er uenig med den begrepsbruken. Frunk er et nyord som har oppstått for elbiler hvor man har bagasjerom bak , og dette som den ekstra oppbevaringsplass foran (de har både trunk og frunk) Så det er feil å si disse ice supersportsbilene som Lamborghini og Ferrari med 8-12 sylindret motor bak har "frunk". Jeg bruker ordet frunk utelukkende om elbilers front oppbevaringsplass under panseret. Om bobla når denne var populær sa vi at den hadde motoren bak og bagasjerommet foran. Endret 7. desember av Syar-2003 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember (endret) Eg snakker om total bagasjeplass i en bil eg. Og poenget mitt har hele tiden vært "hvordan er det mulig å være negativ til å utnytte enhver plass i bilen istedenfor å ha tomrom som ikke kan benyttes" Og her har jo blandt annet sikkerhet vært et argument. Ikke behov har vært et "argument". Feil i lastbalansering. Og nå siste til og med navnet.... 🤣 For meg kan du kalle det hva du vil. Snakker om samme ting selv om Cambridge har et annet ord. Tynt argument her nå syns eg. Frunk er dumt og unødvendig mens bagasjerom fremme er kjempekult. Jaja.... Endret 7. desember av Jotun 1 1 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember (endret) Jotun skrev (8 minutter siden): For meg kan du kalle det hva du vil. Snakker om samme ting selv om Cambridge har et annet ord. Tynt argument her nå syns eg. Det er ikke tynt. Slik dere bruker det engelske uttrykket om hverandre om fossilbiler og elbiler er begrepsforvirring. Ordet frunk fantes ikke før sent på 2000 tallet (fra 2010 der omkring) Several Porsche models had one. So did the Renault 10 and the Tatra 603. But not until Tesla came up with the Model S, in 2012, did any automaker deem it necessary to coin a word for the feature all these cars have in common: a trunk in the front. Or as Tesla chooses to call it, the frunk. Jeg er nok ikke den eneste som forbinder ordet frunk utelukkende om elbiler (som var opphavet til ordet) Endret 7. desember av Syar-2003 1 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember (endret) Ja fint det. Kall det hva du vil som et argument mot bagasjerom foran på en elbil. Hvis du ikke ser tullet i det så er det jo ingen vits mer. Men bagasjerom under panseret er genialt? Var det lurt eller dumt av disse produsentene å utnytte plassen under panseret til bagasjeplass siden motoren var borte? 🤔 Endret 7. desember av Jotun 3 1 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Syar-2003 skrev (14 minutter siden): Det er ikke tynt. Slik dere bruker det engelske uttrykket om hverandre om fossilbiler og elbiler er begrepsforvirring. Ordet frunk fantes ikke før sent på 2000 tallet (fra 2010 der omkring) Several Porsche models had one. So did the Renault 10 and the Tatra 603. But not until Tesla came up with the Model S, in 2012, did any automaker deem it necessary to coin a word for the feature all these cars have in common: a trunk in the front. Or as Tesla chooses to call it, the frunk. Jeg er nok ikke den eneste som forbinder ordet frunk utelukkende om elbiler (som var opphavet til ordet) Språk utvikler seg. Nye ord dukker opp for å forklare, og frunk er således mer spesifikt fordi det presiserer plasseringen. At det kom med elbiler som hadde bagasjeromsplass både fremme og bake, kom jo nettopp på bakgrunn av at det ble mer nødvendig å presisere lokasjon. Hjelper ikke at du finner en ordbok som mener boot eller trunk spesifiserer plasseringen, når det brukes også om bagasjeromsplass fremme. Du finner det i andre ordbøker der det ikke spesifiserer lagringsplassens plassering i bilen. Så, jo, argumentet ditt er tynt her! 😎 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember (endret) Man kan jo greit spørre seg hva eventuell bagasje i front på denne bilen, ville virket inn på skadeomfanget. Mitt gjett, absolutt null påvirkning den ene eller andre veien! https://www.tv2.no/broom/vanvittig-ulykke-bilen-nesten-delt-i-to/17253579/ Endret 7. desember av Snowleopard lagt til bilde 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Snowleopard skrev (2 timer siden): De har jo bagasjerom, bare fremme. Som gode gamle Bobla hadde! Og frunk er jo sammensatt av ordene front og trunk, som er bagasjerom. I England snakker de gjerne om froot, som er sammensatt av ordene front og boot! Jepp, men de har ikke motor fremme. De versjonene av disse bilene som har elmotor på framakselen har ikke bagasjerom. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Snowleopard skrev (14 minutter siden): Hjelper ikke at du finner en ordbok som mener boot eller trunk spesifiserer plasseringen, når det brukes også om bagasjeromsplass fremme. Du finner det i andre ordbøker der det ikke spesifiserer lagringsplassens plassering i bilen. Så, jo, argumentet ditt er tynt her! 😎 Det var Elon Musk som kom opp med ordet frunk, da model S hadde to trunks. En bil som Porsche 911 omtales bagasjerommet som luggage compartment. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Er det lurt å utnytte plassen under panseret på disse bilene? Eller bare elendig design? 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Complexity skrev (3 timer siden): Ja man kan fint bruke supersportsbiler som eksempel..... Jepp, det kan man, og det er et veldig godt argument for det jeg sier. Man trenger ikke veldig stor plass for deformasjonssoner, og fronten på feks en Model 3 er gigantisk i forhold til disse bilene. Mao, grunnen til at Model 3 har bagasjerom foran er ikke at den er bygget på en dedikert elbilplatform, men at de ikke har ønsket å utnytte de fordelene en dedikert elbilplatform kan gi. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Hehe dere holder det gående enda? 😂 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember AL123 skrev (Akkurat nå): Jepp, det kan man, og det er et veldig godt argument for det jeg sier. Man trenger ikke veldig stor plass for deformasjonssoner, og fronten på feks en Model 3 er gigantisk i forhold til disse bilene. Mao, grunnen til at Model 3 har bagasjerom foran er ikke at den er bygget på en dedikert elbilplatform, men at de ikke har ønsket å utnytte de fordelene en dedikert elbilplatform kan gi. Hvilken fordel spesifikt er det de ikke har utnyttet? 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Jotun skrev (3 minutter siden): Hvilken fordel spesifikt er det de ikke har utnyttet? Fordelen med en mye friere komponentpakking. Mao det hele diskusjonen dreier seg om. Problemet med å diskutere dette med deg er at du ikke engang skjønner premissene for diskusjonen. 1 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember (endret) Samme lavmål som alltid..... Istedenfor å bare forklare hvilke komponenter de har plasset feil og dermed drepe diskusjonen så kommer den idiot kommentaren der. Endret 7. desember av Jotun 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Jotun skrev (57 minutter siden): Og poenget mitt har hele tiden vært "hvordan er det mulig å være negativ til å utnytte enhver plass i bilen istedenfor å ha tomrom som ikke kan benyttes" Poenget er jo at tomrommet ikke skulle ha vært der, og dermed heller ikke bagasjerromsplassen. Grunnen til at "tomrommet" er der er jo fordi Tesla har valgt å designe bilen som om den skulle ha vært en bil med forbrenningsmotor. Da blir det jo litt dumt å fremheve fordelene med en dedikert elbilplatform. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Jotun skrev (2 minutter siden): Samme lavmål som alltid..... Istedenfor å bare forklare hvilke komponenter de har plasset feil og dermed drepe diskusjonen så kommer den idiot kommentaren der. Vet ikke hva helt hva du driver å diskuterer, men det er jo nettopp det alle vi andre har diskutert i 2 dager.... 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember (endret) Helt greit. AL123 skrev (2 minutter siden): Poenget er jo at tomrommet ikke skulle ha vært der, og dermed heller ikke bagasjerromsplassen. Grunnen til at "tomrommet" er der er jo fordi Tesla har valgt å designe bilen som om den skulle ha vært en bil med forbrenningsmotor. Da blir det jo litt dumt å fremheve fordelene med en dedikert elbilplatform. Men hva da med de som ikke engang klarer å utnytte det området de ikke har klart å fylle på en fornuftig måte? Det må jo da være enda teitere? Eksempelvis Skoda, vw, bmw og en hel del andre også. Endret 7. desember av Jotun 2 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember AL123 skrev (Akkurat nå): Vet ikke hva helt hva du driver å diskuterer, men det er jo nettopp det alle vi andre har diskutert i 2 dager.... Kom med eksempler. Hva spesifikt, helt på detaljert nivå skulle Tesla plassert der. Hvordan skulle de designet det. Enlighten oss ubrukelige med din overmenneskelige kunnskap. 3 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember 13 minutes ago, AL123 said: Jepp, det kan man, og det er et veldig godt argument for det jeg sier. Man trenger ikke veldig stor plass for deformasjonssoner, og fronten på feks en Model 3 er gigantisk i forhold til disse bilene. Mao, grunnen til at Model 3 har bagasjerom foran er ikke at den er bygget på en dedikert elbilplatform, men at de ikke har ønsket å utnytte de fordelene en dedikert elbilplatform kan gi. Model 3 sin front er jo ikke akkurat gigantisk. BMW i4 sin front uten frunk er jo større. Og Tesla gjør det jo alltid fantastisk i kræsjtester og fronten hjelper nok på der. De kunne røyst opp radiatoren og mistet frunken og kansje spart 10-20cm? Og fått en bil som kansje er mindre effektiv,mindre sikker og man mister 88 liter bagasjeplass.. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember (endret) Komponentpakking complexity. Komponentpakking. Blir gøy å se neue klass når den kommer. Der bør det ikke være frunk eller paraply plasser satt av hvertfall. I4 er jo ikke dedikert så der er det jo forsåvidt greit nok tenker eg. Og da er det fornuftig å ikke utnytte tomrommene også. Dobbel negativ blir jo som kjent positivt. Endret 7. desember av Jotun 2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå