Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hansien skrev (1 minutt siden):

Hvorfor har du et så stort behov for å forsvare deg? Jeg kom med en generell påpeking basert på noe du skrev.

Fordi eg ønsker ikke å være en Tesla fanboy obviously...... Og måten du siterte det på kunne tolkes slik at du mente eg var det. Beklager den misforståelsen. Skal kommentere påstanden min i det andre innlegget 👍

Lenke til kommentar
25 minutes ago, AL123 said:

Man kan like frunk, eller ikke, og man kan se det som nyttig eller ikke, men denne påstanden er jo så feil som den kan få blitt. Det er jo ombygde forssilbiler som gir best mulighet for frunk. I en skikkelig designet elbil der man har utnyttet de mulighetene som ligger i en unik platform vil det ikke være plass til en skikkelig frunk, utover evt et lite rom til en ladekabel.

Man må uansett ha en viss crumble zone.

Id.4 er jo eksempel på "optimalisert" bil med kort panser. Inni der er det jo stappet med elektronikk. Om jeg ikke husker helt feil så et det vel bare luft under dashbordet til id.4..

Ford Mustang mach-e har 100 liters frunk og elektronikken under dashbordet istedenfor. 

Så id4 kunne vel i teorien hatt frunk den og selv med kort panser om bilen var bedre designet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hele poenget med frunk er jo at siden der ikke er en svær ICE-motor og girkasse nedi der, og man er nødt til å ha et panser der som går an å lukke opp uansett, så kan man ha et lite oppbevaringsrom der til ting som er greit å ha kjapt tilgjengelig...
Som ladekabel, eller andre ting man vet man kommer til å trenge kjapt.

Litt kjipt å stå i regnet å tømme bagasjerommet for kjølebokser og campingstoler får å få fatt i ladekabelen som ligger helt nederst og innerst.

Frunk er bare gratis plass som er der likevel. Og nettopp fordi den er et annet sted enn all den andre lagringsplassen så blir den superpraktisk.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (22 minutter siden):

Man kan like frunk, eller ikke, og man kan se det som nyttig eller ikke, men denne påstanden er jo så feil som den kan få blitt. Det er jo ombygde forssilbiler som gir best mulighet for frunk. I en skikkelig designet elbil der man har utnyttet de mulighetene som ligger i en unik platform vil det ikke være plass til en skikkelig frunk, utover evt et lite rom til en ladekabel.

Neue klasse elbil plattform som først kommer med "ny ix3" er ikke ombygd fra fossibilplattform. 
Denne er allerede satt i produksjon på fabrikk av test og prototyper, og det finns noen spionbilder av den. De bildene avslører ikke noe annet enn et plastdeksel i motorrommet slik de har i alle elbilene sine til nå.

Det er altså et stort "men". At det komme frunk i denne er så langt ubekrefta rykter og gjetninger. 

Dog sier grunnleggeren Horatiu Boeriu fra bmwblog dette :

One of the more interesting reveals is what's under the hood. Unlike many EVs that feature a front trunk (frunk), the iX3 in these photos shows a hood space occupied by mechanical components. But that could be a decoy because according to our sources, the new BMW iX3 will indeed have a small frunk space. 

 

IMG_1434.jpeg

IMG_1435.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (2 minutter siden):

Litt kjipt å stå i regnet å tømme bagasjerommet for kjølebokser og campingstoler får å få fatt i ladekabelen som ligger helt nederst og innerst

Så hvorfor legge den nederst og innerst. I4 f.eks har oppbevaringsplass på sidene i bagasjerommet som er tilgjengelig ovenifra selv om man fyller opp bagasjerommet.

En annen ting er at i4 eiere på europatur som har beskrevet sine turer (ferier) på kontinentet  lader på hurtigladere.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (30 minutter siden):

Man må uansett ha en viss crumble zone.

Id.4 er jo eksempel på "optimalisert" bil med kort panser. Inni der er det jo stappet med elektronikk. Om jeg ikke husker helt feil så et det vel bare luft under dashbordet til id.4..

Ford Mustang mach-e har 100 liters frunk og elektronikken under dashbordet istedenfor. 

Så id4 kunne vel i teorien hatt frunk den og selv med kort panser om bilen var bedre designet.

Ingen biler har dashbord med bare luft, og ingen biler trenger en kollisjonssone med bare luft, så nei. Når en elbil har plass til et stort bagasjerom foran, så er det fordi man har valgt å designe den som en tradisjonell bil fremfor å utnytte de frihetene et elektrisk drivverk har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Neue klasse elbil plattform som først kommer med "ny ix3" er ikke ombygd fra fossibilplattform. 
Denne er allerede satt i produksjon på fabrikk av test og prototyper, og det finns noen spionbilder av den. De bildene avslører ikke noe annet enn et plastdeksel i motorrommet slik de har i alle elbilene sine til nå.

Det er altså et stort "men". At det komme frunk i denne er så langt ubekrefta rykter og gjetninger. 

Dog sier grunnleggeren Horatiu Boeriu fra bmwblog dette :

One of the more interesting reveals is what's under the hood. Unlike many EVs that feature a front trunk (frunk), the iX3 in these photos shows a hood space occupied by mechanical components. But that could be a decoy because according to our sources, the new BMW iX3 will indeed have a small frunk space. 

Likevel, den viktigste nyheten her, er den lille BMW-fronten/grillen, akkurat som jeg har skrevet før her inne at de kunne gått for.

Gjerne inspirert av grillen til forrige gen. M8! Gleder meg virkelig til å se hvordan den blir seende ut i praksis.

Og enda mer, om de kommer med en sedan eller touring i 3-serien, men da selvsagt i "neue klasse"-drakt!

👏

ozone skrev (9 minutter siden):

Hele poenget med frunk er jo at siden der ikke er en svær ICE-motor og girkasse nedi der, og man er nødt til å ha et panser der som går an å lukke opp uansett, så kan man ha et lite oppbevaringsrom der til ting som er greit å ha kjapt tilgjengelig...
Som ladekabel, eller andre ting man vet man kommer til å trenge kjapt.

Litt kjipt å stå i regnet å tømme bagasjerommet for kjølebokser og campingstoler får å få fatt i ladekabelen som ligger helt nederst og innerst.

Frunk er bare gratis plass som er der likevel. Og nettopp fordi den er et annet sted enn all den andre lagringsplassen så blir den superpraktisk.

Dette ser jo nesten ut som en kopi av hva jeg har skrevet før her inne. Og ja, jeg har opplevd akkurat det der, med regn som gikk sideveis...

Kanskje min største grunn til å være så opptatt av frunk som jeg er. :thumbup:

Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Så hvorfor legge den nederst og innerst. I4 f.eks har oppbevaringsplass på sidene i bagasjerommet som er tilgjengelig ovenifra selv om man fyller opp bagasjerommet.

En annen ting er at i4 eiere på europatur som har beskrevet sine turer (ferier) på kontinentet  lader på hurtigladere.

 

Fordi det er det eneste stedet hvor det er plass til den, uten at den sannsynligvis noe skitne kabelen kan ligge uten å skitne ut eller ligge i veien for annet. Å legge den i sidelommer kan sikkert gå, men fort at de blir blokkert av annet man har der.

Klart, etter første gang når man opplever dette, så lærer man seg å finne alternativ plassering for denne, og gjerne får tak i en veske de kan ligge i, som beskytter annet mot en skitten kabel.

Men det er og da man virkelig lærer seg å sette pris på en dedikert plass for kabelen, der den kan ligge og alltid være lett tilgjengelig! 😉

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, AL123 said:

 Når en elbil har plass til et stort bagasjerom foran, så er det fordi man har valgt å designe den som en tradisjonell bil fremfor å utnytte de frihetene et elektrisk drivverk har.

Vel, i lave biler trenger man jo endel plass til beina foran forsetet. Og det er vanlig at pedalene er plassert bak forakselen. Også ligger det gjerne en elmotor og en diff foran der. Så da må fronten ha en viss lengde.  I høyere biler som for eksempel ID Buzz, kan pedalene være nærmere forsetet. Men det at ID Buzz ser ut til å ha en kort front skyldes også at frontruten er trukket veldig langt fram.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (23 minutter siden):

Vel, i lave biler trenger man jo endel plass til beina foran forsetet. Og det er vanlig at pedalene er plassert bak forakselen. Også ligger det gjerne en elmotor og en diff foran der. Så da må fronten ha en viss lengde.  I høyere biler som for eksempel ID Buzz, kan pedalene være nærmere forsetet. Men det at ID Buzz ser ut til å ha en kort front skyldes også at frontruten er trukket veldig langt fram.

Fronten må ha en viss lengde, men den blir jo bare lengre av en frunk, så det blir jo et litt meningsløst argument. Se på en typisk supersportsbil, så ser du hvor lang en deformeringssone må være.

Lenke til kommentar
54 minutes ago, AL123 said:

Fronten må ha en viss lengde, men den blir jo bare lengre av en frunk, så det blir jo et litt meningsløst argument. Se på en typisk supersportsbil, så ser du hvor lang en deformeringssone må være.

Ja man kan fint bruke supersportsbiler som eksempel.....
 

5ebab2755785327b5d790984.webp

5b21943a1ae6621b008b51d4.webp

59ea4a00ddd0631d008b629c.webp

5d373246a209d376212cea54.webp

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (11 minutter siden):

Litt dårlige eksempler når disse supersportbilene ikke har bagasjerom overhode , men motoren bak.

De har jo bagasjerom, bare fremme. Som gode gamle Bobla hadde!

Og frunk er jo sammensatt av ordene front og trunk, som er bagasjerom. I England snakker de gjerne om froot, som er sammensatt av ordene front og boot!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (16 minutter siden):

De har jo bagasjerom, bare fremme. Som gode gamle Bobla hadde!

Og frunk er jo sammensatt av ordene front og trunk, som er bagasjerom. I England snakker de gjerne om froot, som er sammensatt av ordene front og boot!

Folkevogn bobla hadde frunk. Å ha bagasje plass der bilen er lavest og hulkassene skal ha plass til hjul som svinger er lite effektivt. Bobla hadde vel også bensintanken der. Plassen under bakviduet var vel større i volum

Tillegg. Boble hadde i 1965 140liter bagasjerom mens en tilsvarende opel kadett hadde 370liter bagasjeplass. Det sier litt om forskjellen mellom å ha bagasjerom der man ikke har styrende hjul

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Litt dårlige eksempler når disse supersportbilene ikke har bagasjerom overhode , men motoren bak.

Det er jo tidenes eksempel. Det sies jo at frunk er unødvendig sløsing av plass. Når da det ypperste allikevel tillater denne plassen så forstår eg hvertfall ingenting av argumentasjonen mot frunk...... 🤷

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Jotun skrev (3 minutter siden):

Det er jo tidenes eksempel. Det sies jo at frunk er unødvendig sløsing av plass. Når da det ypperste allikevel tillater denne plassen så forstår eg hvertfall ingenting av argumentasjonen mot frunk...... 🤷

Supersportbilene med motor bak har ikke frunk men bagasjerom (foran). Se mitt tidligere innlegg om definisjonen av nyordet "frunk" 😉

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Supersportbilene med motor bak har ikke frunk men bagasjerom (foran). Se mitt tidligere innlegg om definisjonen av nyordet "frunk" 😉

Drit nå i hva det heter. Bagasjerom fremme. 

Noe som jo er bortimot definert som en design feil av noen her i tråden. Og ikke minst trafikkfarlig. 

Tenker disse ingeniørene burde kunne klart å designe bort dette bagasjerommet også da det virkelig ikke er det som er fokuset i en slik bil? 🤔

Endret av Jotun
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...