Snowleopard Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember sverreb skrev (7 minutter siden): Jeg regnet det var åpenbart dette skulle forstås dithen at de ikke kan teste alle tenkbare kombinasjoner, siden jeg tidligere påpekte at det er at vi ikke kan vite hva som ligger i frunken er det som gjør den uegnet som kollisjonssone. Her viser du jo at du helt har missforstått hva jeg skrev. Jeg skrev aldri at frunken i seg selv er "crumple Zone", bare at den ledige plassen som bilens form skaper, gir rom for en frunk. "Crumple zone" kan selvsagt inkludere rommet i frunken, men og ligge før denne. Dette kommer jo helt an på hvordan produsenten har valgt å lage dette. Og så mener jeg selvsagt at man vet hvordan det mest normale man kan finne på å oppbevare i frunken, i liten grad påvirker virkningen til det som er "crumple zone". At det eventuelt påvirker negativt å legge en alt for tung blykasse/klump i frunken, som og overstiger vekten frunken tillater, sier seg selv. Men selv det forventer jeg at de og har tatt et visst hensyn til. Akkurat som man vet at en diger motorblokk i stor grad vil dyttes inn mot kupéen, som er grunn til at mange (alle?) bilprodusenter nå sørger for at denne blir dyttet bak og ned, og slik sett er med på å beskytte føreren og frontpassasjeren, fremfor å skade disse ved å entre kupéen. Men jeg forventer jo at bilprodusentene har beregnet og gjerne testet dette tidligere, selv på eget lab/testanlegg eller hos velkjente og seriøse testerlaber/testanlegg, så man vet hvordan det påvirker, uten nødvendigvis er nødvendig å teste slike scenarier med hver enkelt modell man lager. Som eksempelet med vedsekk, så vet man vel nok om hvordan det påvirker, uten at det er nødvendig å teste på hver enkelt modell/iterasjon man lager. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Jotun skrev (1 minutt siden): Samme med biler som er godkjent for takboks. De er potensielt farlige for fotgjengere og andre biler..... Testes bilene med fullt bagasjerom? Betimelig spørsmål, som i realiteten blir litt av samme problemstilling. Man vet jo hvordan tung last der, oppfører seg i kollisjon. Og bakseteryggene skal vel følge visse krav til motstand, men den tar jo aldeles ikke for seg en blyboks som pakkes helt feil, bakerst og gjerne oppå annen, lettere og mykere bagasje. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember (endret) Går faktisk ett fullsize 19" hjul fremme i en veteran Model S. Det er nok litt dumt å ha der om man skulle kollidere. Dagens frunker er formet så man ikke får sånt nedi. Endret 6. desember av Complexity 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Complexity skrev (5 minutter siden): Går faktisk ett fullsize 19" hjul fremme i en veteran Model S. Det er nok litt dumt å ha der om man skulle kollidere. Dagens frunker er formet så man ikke får sånt nedi. Gjaldt vel bare RWD-utgaven, for den "boksen" hjulet går inn i, er plass som forsvant på 4WD/"dual-engine"-modellene. Men imponerende mye lagringsplass man IKKE fikk på tilsvarende ice-modeller! 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Jeg tror det med sikkerhet og virderingen av dette når man bygger bil eller designer en bil hvor økonomi i forbindelse med lover og regler gjør at man som oftest tar den enkleste veien til målet. det er alltid kompromisser som tas for skuta skal gå rundt også ETTER bilen er solgt. Så her kan man sikkert diskutere på seg bpde brokk og annet uten at det vil utgjøre noen forskjell. Så sant man ikke har tyngde nok, enten i form av penger eller kunnskap (eller aller helst begge deler) så tenker jeg vi kanskje overlater dette til dem som faktisk har bygd biler de siste 100 årene og som har et rykte og ta vare på. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember (endret) 54 minutes ago, Jotun said: Samme med biler som er godkjent for takboks. De er potensielt farlige for fotgjengere og andre biler..... Testes bilene med fullt bagasjerom? Minner om at poenget var at volum brukt for frunk er uten videre kan også gjøre tjeneste som kollisjonssone. Takboks og bagasjerom er heller ikke ment som kompresjonsstrukturer meg bekjent (eller ihvertfall ikke like kritiske som kollisjonsstrukturer i fronten). Jeg sier ikke at en frunk er inherent utrygg, jeg sier et lagerrom er ikke noe du uten videre kan tjene som en kompresjonssone for kollisjonssikkerhet. M.a.o. argumentet at de kan være der fordi at man må ha en kompresjonssone uansett, ikke holder vann. Endret 6. desember av sverreb Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Enig i det. Jeg har fylt det med betong for å få bedre sikkerhet. Funket bedre enn å ha det som akvarium. Uansett er frunk nydelig. All lagringsplass er nydelig. Uten unntak bedre å ha mer lagringsplass i en bil enn mindre lagringsplass i en ellers lik bil. 1 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember 3 minutes ago, Jotun said: i en ellers lik bil. Bilene er ikke like. ID4 er kortere enn tesla y og har derfor kortere panser og kortere total lengde. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember kremt skrev (2 minutter siden): Bilene er ikke like. ID4 er kortere enn tesla y og har derfor kortere panser og kortere total lengde. Leser ikke dette som en sammenligning mellom ID.4 og TMY, men mer som en hypotetisk TMY med frunk vs en "TMY" uten frunk. Litt som en BMW i4, der man med dagens modell har uutnyttet plass pga dårlig pakking av "motor-rommet" vs. en tilsvarende, men der man faktisk har flyttet på deler for å gi plass til en lett utnyttbar frunk. Ser jo det er ettermarkedsleverandører som holder på og utvikler frunk-kasse til i4, og forsåvidt og for i5! Jeg ville helt klart valgt en i4 med frunk, sammenlignet med en uten! 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Hva er egentlig greia med den frunken? Om jeg hadde hatt frunk så hadde jeg ikke brukt den. Hva skal jeg med den plassen forran der? Hvis bilen er såpass liten at jeg MÅ ha en plass under panseret, så har jeg kjøpt for liten bil mener jeg. i4 har rikelig med plass (for mitt bruk) bak. Hvis det blir så trangt der at jeg MÅ stue ting ned i frunken, ep mener jeg bilen for liten i utgangspunktet. Dessuten påvirker det vel kjlreegenskapene og fylle bilem med ujevn vekt av bagasje rundt hele? En ting er å ha bagasjen bak, men den merkes nok trolig mer forran? Jeg er ganske sikker på at dem som har laget biler i 100 år har tenkt gjennom dette. Ikke spikret i stein selvsagt, men i en sportslig bil som i4 så kan jeg kanskje se for meg at det er en grunn? 1 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember 21 minutes ago, kremt said: Bilene er ikke like. ID4 er kortere enn tesla y og har derfor kortere panser og kortere total lengde. ID.4 er vel ca 20cm kortere ja. Tror fortsatt jeg ville hatt 20cm lenger front og 117 liter ekstra bagasjeplass da.. 16 minutes ago, Snowleopard said: Ser jo det er ettermarkedsleverandører som holder på og utvikler frunk-kasse til i4, og forsåvidt og for i5! Jeg ville helt klart valgt en i4 med frunk, sammenlignet med en uten! Da kan man jo begynne å diskutere det med sikkerhet. Ettermontert frunk på biler designet uten dette.. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember (endret) 7 minutes ago, Bjerknez said: Hva er egentlig greia med den frunken? Om jeg hadde hatt frunk så hadde jeg ikke brukt den. Hva skal jeg med den plassen forran der? Hvis bilen er såpass liten at jeg MÅ ha en plass under panseret, så har jeg kjøpt for liten bil mener jeg. i4 har rikelig med plass (for mitt bruk) bak. Hvis det blir så trangt der at jeg MÅ stue ting ned i frunken, ep mener jeg bilen for liten i utgangspunktet. Dessuten påvirker det vel kjlreegenskapene og fylle bilem med ujevn vekt av bagasje rundt hele? En ting er å ha bagasjen bak, men den merkes nok trolig mer forran? Jeg er ganske sikker på at dem som har laget biler i 100 år har tenkt gjennom dette. Ikke spikret i stein selvsagt, men i en sportslig bil som i4 så kan jeg kanskje se for meg at det er en grunn? Er ganske praktisk. Har man ryggeparkert og står trangt til mellom to biler så høver det fint å slenge varene fremme før man smyger seg inn i bilen. Og som nevnt tidligere fungere det som kjøleskap\fryseboks om vinteren. Har også brukt frunken en del til å ha barnevogn i etter trilleturer i regnet. Slipper å skittne ut bagasjerommet. Frakta og en liten båtmotor der fremme engang som lak diverse ting.. Mye enklere å vaske den lille baljen etterpå enn bagasjerommet. Kjøreegeneskaper med 25 kilo ekstra vekt i fronten har nok meget lite å si.. Da har nok vekta på sjoføren mere å si da det blir sjeivfordelt vekt. Man banekjører vel ikke med ukeshandelen på slep heller. Forøvrig blir det Frunk på BMW Neue Klasse, så eneste grunnen til at de ikke har det nå er fordi bilene er ombyge fossibiler. Endret 6. desember av Complexity 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Det med valg av bil kommer hele tiden ann på behov og lyst. Frunk eller ikke er det siste jeg tenker på når jeg skal ha bil. Derimot er materialkvalitet og finish langt viktigere enn den plastgropa under panseret. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember (endret) Bjerknez skrev (14 minutter siden): Hva er egentlig greia med den frunken? Om jeg hadde hatt frunk så hadde jeg ikke brukt den. Hva skal jeg med den plassen forran der? Hvis bilen er såpass liten at jeg MÅ ha en plass under panseret, så har jeg kjøpt for liten bil mener jeg. i4 har rikelig med plass (for mitt bruk) bak. Hvis det blir så trangt der at jeg MÅ stue ting ned i frunken, ep mener jeg bilen for liten i utgangspunktet. Dessuten påvirker det vel kjlreegenskapene og fylle bilem med ujevn vekt av bagasje rundt hele? En ting er å ha bagasjen bak, men den merkes nok trolig mer forran? Jeg er ganske sikker på at dem som har laget biler i 100 år har tenkt gjennom dette. Ikke spikret i stein selvsagt, men i en sportslig bil som i4 så kan jeg kanskje se for meg at det er en grunn? Heldigvis lager de biler som skal passe flere, ikke bare folk uten plassbehov. Bare fordi du ikke trenger plassen eller ikke ser nytten, så er vi flere som mener det helt motsatte. Ladekabler passer f.eks. veldig godt i en frunk, der de ikke havner under gulvet og all feriebagasjen, men i et lite lagringsrom hvor de er lett tilgjengelig når man plutselig har behov for de, eller det hadde vært veldig kjekt å få utnyttet ventetid med lading fremfor å bare sitte og kaste bort tid. Complexity skrev (13 minutter siden): Snowleopard skrev (30 minutter siden): Ser jo det er ettermarkedsleverandører som holder på og utvikler frunk-kasse til i4, og forsåvidt og for i5! Jeg ville helt klart valgt en i4 med frunk, sammenlignet med en uten! Da kan man jo begynne å diskutere det med sikkerhet. Ettermontert frunk på biler designet uten dette.. Nå er vel bilen allerede laget for å tåle en heftig frontkollisjon. En liten plastkasse som mest sannsynlig vil ødelegges ved en slik treff, og noen ladekabler og kanskje en pose med matvarer eller annet man føler for å plassere der, vil neppe endre dette nevneverdig, som jeg har prøvd å få frem tidligere, og sist nå de siste timene! Bilen blir ikke plutselig som smør, der fremme! Endret 6. desember av Snowleopard Skriveleif 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember 5 minutes ago, Snowleopard said: Heldigvis lager de biler som skal passe flere, ikke bare folk uten plassbehov. Bare fordi du ikke trenger plassen eller ikke ser nytten, så er vi flere som mener det helt motsatte. Ladekabler passer f.eks. veldig godt i en frunk, der de ikke havner under gulvet og all feriebagasjen, men i et lite lagringsrom hvor de er lett tilgjengelig når man plutselig har behov for de, eller det hadde vært veldig kjekt å få utnyttet ventetid med lading fremfor å bare sitte og kaste bort tid. Nå er vel bilen allerede laget for å tåle en heftig frontkollisjon. En liten plastkasse som mest sannsynlig vil ødelegges ved en slik treff, og noen ladekabler og kanskje en pose med matvarer eller annet man føler for å plassere der, vil neppe endre dette nevneverdig, som jeg har prøvd å få frem tidligere, og sist nå de siste timene! Bilen blir ikke plutselig som smør, der fremme! Nei personlig tror jeg det går helt fint å ettermontere en frunk. Ville garantert gjort det selv. Men når folk mener at frunk er farlig på biler som er designet med det må de jo iallefall mene det er farlig å ettermontere på biler designet uten. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Complexity skrev (1 minutt siden): Nei personlig tror jeg det går helt fint å ettermontere en frunk. Ville garantert gjort det selv. Men når folk mener at frunk er farlig på biler som er designet med det må de jo iallefall mene det er farlig å ettermontere på biler designet uten. Ja, man kan jo lure på hva man tenker med i sånne tilfeller. 🤦♂️ På samme måte, så lurer jeg på hva man egentlig tenker på når en bil med frunk plutselig er for liten, når den tydeligvis er mer enn stor nok for dem, når det ikke er ryddet plass til en frunk. Selv når man som sagt snakker om fullstendig identisk bil ellers. Som med mye annet i livet, det er gjerne den prikken over i'en som kan gjøre en god bil til en fabelaktig bil. Ikke fra en fantastisk bil til en ubrukelig en... 1 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember kremt skrev (1 time siden): Bilene er ikke like. ID4 er kortere enn tesla y og har derfor kortere panser og kortere total lengde. Har ikke snakka om noen biler eg. Hvor kom id4 og model y inn i det eg skreiv? 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Bjerknez skrev (1 time siden): Hva er egentlig greia med den frunken? Om jeg hadde hatt frunk så hadde jeg ikke brukt den. Hva skal jeg med den plassen forran der? Hvis bilen er såpass liten at jeg MÅ ha en plass under panseret, så har jeg kjøpt for liten bil mener jeg. Unnskyld. Men dette var jo faktisk bare tull. Bruker frunken masse. Eksempelvis joggesko etter en joggetur i myr. Jaktklær og fangst etter jakt. Kjølevarer på vei til hytta vår,vinter og høst. Og ellers alt mulig eg ikke vil ha inni bilen. Bruker ikke frunken daglig da bilen har massevis av plass ellers. Men det at eg kan fylle frunken og dermed ha med enda mer stæsj på ferie enn eg hadde hatt uten har da ingenting med at bilen er for liten. Helt fjern påstand. Desto større bil desto mer har man med. Men å utnytte all tenkelig plass innvendig er da bare latterlig å ikke gjøre. Bygge en større bil enn nødvendig fordi man ikke ønsker å utnytte plassen man allerede har? 3 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Bjerknez skrev (1 time siden): Jeg er ganske sikker på at dem som har laget biler i 100 år har tenkt gjennom dette. Ikke spikret i stein selvsagt, men i en sportslig bil som i4 så kan jeg kanskje se for meg at det er en grunn? Selvfølgelig. Det har jo aldri eksistert et eneste Kodak moment opp gjennom tidene. Og det er selvsagt at bilen mister alle kjøre egenskapene med å fylle inn førti liter bagasje foran der. Som erstatning for en bensinmotor..... 👍👍👍👍👍 1 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Complexity skrev (1 time siden): Forøvrig blir det Frunk på BMW Neue Klasse, så eneste grunnen til at de ikke har det nå er fordi bilene er ombyge fossibiler. Dette kan umulig stemme. Siden bmw har laget biler i tusenvis av år og ikke laget frunk på i4. Og det var det åpenbart kun gjennomtenkte grunner til. Som kjøreegenskaper. Neue klasse blir med andre ord dårlige på veien.😱 1 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå