Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

43 minutes ago, Duriello said:

Jeg synes desverre at kineserne begynner å få bra design på en del biler.

Byd Sealion 7 feks. Og Nio sine.

 

Hadde det ikke vært for at det er kina det er snakk om, så hadde nok fort en del av de endt opp på min shortlist. 🫣

 

Enig i at Kineserne har gjort skummelt mye fremskritt. På interiør også. Liker Zeeker 001 eller hva den heter bedre enn Polestar versjonen av den (som vel også egentlig er Kinesisk).

Og møter mange NIO i Oslo trafikken nå etter at Oslo Taxi skrev avtale med de. Mange av de ser veldig bra ut både SUV'er og sedaner, kan ikke navnene 🤔

Den Ford Caprien ser bedre ut på bilder enn den gjør i virkeligheten. Ser klumpete og rar ut. Playmobil som noen sa er dekkende

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Registrerer at Bjørn Nyland ganske konsekvent klager på software og cruise control på kineserne. Også ofte ting som plutselig slutter å fungere i løpet av testingen, osv.

I tillegg kjenner jeg flere som har kjøpt kinesisk og har store problemer med forhandler ifht garanti og reparasjon. Som man trenger hele tiden.

Dette gir jo på ingen måte en fasit, men er svært skeptisk til hvordan eierforhold man egentlig får til en kinabil, om man ikke er typen som er happy med alt man fikk til en god pris, uansett kvalitet. Xpeng er kanskje et unntak ved at det forhandles av Bilia? Da har man i hvertfall en dreven og seriøs forhandler å forholde seg til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (1 minutt siden):

Registrerer at Bjørn Nyland ganske konsekvent klager på software og cruise control på kineserne. Også ofte ting som plutselig slutter å fungere i løpet av testingen, osv.

I tillegg kjenner jeg flere som har kjøpt kinesisk og har store problemer med forhandler ifht garanti og reparasjon. Som man trenger hele tiden.

Dette gir jo på ingen måte en fasit, men er svært skeptisk til hvordan eierforhold man egentlig får til en kinabil, om man ikke er typen som er happy med alt man fikk til en god pris, uansett kvalitet. Xpeng er kanskje et unntak ved at det forhandles av Bilia? Da har man i hvertfall en dreven og seriøs forhandler å forholde seg til.

Enig.

Det rykker ikke spesielt i påsan etter å kjøpe en kinesisk bil for min del vertfall. Man kommer kanskje ikke utenom etter hvert, men da skal det vertfall kjøpes fra en seriøs norsk forhandler. 

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Registrerer at Bjørn Nyland ganske konsekvent klager på software og cruise control på kineserne. Også ofte ting som plutselig slutter å fungere i løpet av testingen, osv.

I tillegg kjenner jeg flere som har kjøpt kinesisk og har store problemer med forhandler ifht garanti og reparasjon. Som man trenger hele tiden.

Dette gir jo på ingen måte en fasit, men er svært skeptisk til hvordan eierforhold man egentlig får til en kinabil, om man ikke er typen som er happy med alt man fikk til en god pris, uansett kvalitet. Xpeng er kanskje et unntak ved at det forhandles av Bilia? Da har man i hvertfall en dreven og seriøs forhandler å forholde seg til.

Vel han klager på software på som regel fleste biler som ikke er tesla 😆 Tror er kun bmw, mercedes og android auto baserte systemer han ikke hadde så mye å klage utenom klassikeren kilowatt hour per hour på bmw og merce som henger igjen etter  forbruks måling av drivstoff forbruk. Men ja den zeekr`en han testet nylig var ekstremt buggy, håper ikke det er biler de gir til kunder.

Endret av onkel_jon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Registrerer at Bjørn Nyland ganske konsekvent klager på software og cruise control på kineserne. Også ofte ting som plutselig slutter å fungere i løpet av testingen, osv.

I tillegg kjenner jeg flere som har kjøpt kinesisk og har store problemer med forhandler ifht garanti og reparasjon. Som man trenger hele tiden.

Dette gir jo på ingen måte en fasit, men er svært skeptisk til hvordan eierforhold man egentlig får til en kinabil, om man ikke er typen som er happy med alt man fikk til en god pris, uansett kvalitet. Xpeng er kanskje et unntak ved at det forhandles av Bilia? Da har man i hvertfall en dreven og seriøs forhandler å forholde seg til.

Absolutt. For min del må bilen være veldig mye bedre og billigere for at jeg skal tørre å kjøpe de. 

Gikk ganske mange runder med meg selv i begynnelsen av 2019 om jeg skulle tørre å kjøpe av Tesla som på den tiden var en veldig liten leverandør og uerfaren forhandler, med i realiteten kun 1 bilmodell som var skikkelig masseproduksjon.

Opptil Model 3 kom var det kun veldig små volumer av S og X de produserte. De var et selskap som aldri hadde tjent penger, men tapt opptil $800 millioner i året.

Var absolutt ingen garanti for at Tesla fantes i fremtiden når jeg skulle selge bilen. Som lønnsmottager er det ganske mye å gamble med 500000 kr. 

Hvis jeg noengang skal gå kinesisk (inkludert Polestar) så må de være hos forhandlere i Norge i 10år først. Eller jeg må gå for leasing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, onkel_jon said:

 hadde så mye å klage utenom klassikeren kilowatt hour per hour på bmw og merce som henger igjen etter  forbruks måling av drivstoff forbruk.

Sier jo litt at han ikke finner (Eller velger å ikke finne) hvor han kan endre enhetene.

Tatt i betraktning hvordan mange sliter med forskjellene mellom kW og kWh også her er det gjerne forståelig at de lar den slags overtydelighet ligge igjen.

Lenke til kommentar
45 minutes ago, sverreb said:

Sier jo litt at han ikke finner (Eller velger å ikke finne) hvor han kan endre enhetene.

Tatt i betraktning hvordan mange sliter med forskjellene mellom kW og kWh også her er det gjerne forståelig at de lar den slags overtydelighet ligge igjen.

Tror dette er han klager over, ingen vits å bruke kWh/h er jo bare å fjerne /h

Something I don't understand about charging and consumption... | BMW i4  Forum

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
18 minutes ago, onkel_jon said:

Tror dette er han klager over, ingen vits å bruke kWh/h er jo bare å fjerne /h

Something I don't understand about charging and consumption... | BMW i4  Forum

Henger vel igjen fra at tyske biler viser en annen utregning når de står på tomgang. Da bytter de til liter i timen, istedenfor liter pr 100km.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 time siden):

Tatt i betraktning hvordan mange sliter med forskjellene mellom kW og kWh også her er det gjerne forståelig at de lar den slags overtydelighet ligge igjen.

Må spøke litt, og det er off topic, men jeg trodde det kun var vår tidligere energiminister Marte M Persen som gjorde slike feil. 🫣

Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Henger vel igjen fra at tyske biler viser en annen utregning når de står på tomgang. Da bytter de til liter i timen, istedenfor liter pr 100km.

Hjelper vel ikke at f.eks BMW sine biler bruker samme platform som de fossile utgavene..

Bare å se på den fine girkasse/drivakseltunellen på gulvet bak i elbilene til BMW..

Eller den kunstneriske rørene som Mercedes bruker for å fylle plassen til girkassen som mangler på eqc

 

18c0690_004.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Complexity said:

Hjelper vel ikke at f.eks BMW sine biler bruker samme platform som de fossile utgavene..

Det har absolutt ingenting med saken å gjøre. Dette er bare et vikarierende argument. Vi ser jo også at det er ingen holdepunkter for at biler som også er designet for å kunne ha en ICE drivlinje trenger å være dårligere som elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.motor.no/aktuelt/opel-frontera-priser-seg-folkelig-og-vil-treffe-de-unge/298128

Nye Opel Frontera! Opel (og Motor) mener at det er bil for unge familier. Med kun 113 hk og WLTP rekkevidde  på kun 305 km så appellerer ikke dette til unge folk. Dette blir bare enda en pensjonist-SUV.

Prisen er god, men det er nok det beste (eneste?) salgsargumentet.

image.png.86ed1603fb2460818a1610e49f6d3aa8.png

 

 

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (41 minutter siden):

Det har absolutt ingenting med saken å gjøre. Dette er bare et vikarierende argument. Vi ser jo også at det er ingen holdepunkter for at biler som også er designet for å kunne ha en ICE drivlinje trenger å være dårligere som elbil.

Argumentene var opprinnelig at ICE plattformer ga høyere forbruk, at det er håpløst ineffektivt. Så kom testene ut hvor iX3 hadde lavere forbruk enn f.eks den flere hundre kilo lettere Model Y. Med 255/275 20" hjul.

Ifølge Teslabjørn:

"This car is actually very efficient"

Så kom i4 og de samme argumentene spiret igjen. Akk så lite effektivt å bygge på ICE plattform. Den var ifølge Teslabjørn:

"WOW! This is amazing, simply amazing. This is Model 3 level effiency, even in this weather and with 200 kilograms extra weight"

Artig å se at argumentene lever ennå. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, DrAlban3000 said:

Argumentene var opprinnelig at ICE plattformer ga høyere forbruk, at det er håpløst ineffektivt. Så kom testene ut hvor iX3 hadde lavere forbruk enn f.eks den flere hundre kilo lettere Model Y. Med 255/275 20" hjul.

Ifølge Teslabjørn:

"This car is actually very efficient"

Så kom i4 og de samme argumentene spiret igjen. Akk så lite effektivt å bygge på ICE plattform. Den var ifølge Teslabjørn:

"WOW! This is amazing, simply amazing. This is Model 3 level effiency, even in this weather and with 200 kilograms extra weight"

Artig å se at argumentene lever ennå. 

 

Kan være like effektiv men utnytelse av plassen inne i kupeen vil aldri bli like god bla pga det skal være plass til transmisjons tunnel samt dashboard er som regel legger inn i kupeen for at det skal være plass til en svær motor ikke skal ende opp i fanget på sjåføren ved front kollisjon. 

Og den ix3 sammenlignen var vel med awd versjonen av model y, rwd versjonen av model y er mer effektiv

Endret av onkel_jon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (2 minutter siden):

Kan være like effektiv men utnytelse av plassen inne i kupeen vil aldri bli like god bla pga det skal være plass til transmisjons tunnel samt dashboard er som regel legger inn i kupeen for at det skal være plass til en svær motor ikke skal ende opp i fanget på sjåføren ved front kollisjon. 

Rent estetisk synes jeg det ser bedre ut med en slik tunell der da man på en måte får et skille. Samt at man også som regel for en skikkelig midtkonsoll, istedenfor at det er helt tomt der. Når det er mulig å beinflørte med sjføren mens man kjører så blir det feil synes jeg. Minner meg om slike radiobiler man kjørte på tivoli. 

Men rent prakstisk ser jeg bakdelene med en slik tunell der. Så lenge dem da ikke beholder tunellen og lagger batterier der evt. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, onkel_jon said:

Kan være like effektiv men utnytelse av plassen inne i kupeen vil aldri bli like god bla pga det skal være plass til transmisjons tunnel samt dashboard er som regel legger inn i kupeen for at det skal være plass til en svær motor ikke skal ende opp i fanget på sjåføren.

Mange elbiler som er designet som ebil fra starten av bytter bare ut motoren med et stort tomrom (frunk) istedet for å designe om bruken av plassen under panseret. 

Ikke alle ICE biler har tunell (Forhulstrekk finnes), og selv de som har det kommer elbilen med sine egne plasskrevende krav som batteri. Biler som har plass for transmisjonstunell kan bruke denne plassen til batteri og det eneste du taper er at 5. sete blir dårligere. Til gjengjeld sparer du plass andre steder som ville hatt andre konsekvenser. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...