Syar-2003 Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember Hanhijnn skrev (20 minutter siden): Er gateparkering med ladetilbud utbredt noen steder i Norge? Eller andre land forøvrig. Har aldri sett noe sånt, men så har jeg heller ikke vært overalt. Mange kommunale plasser (beboerparkering) med gateparkering/lading. Alle er nødvendigvis ikke langsgående parkeringsluker , men ved årsskiftet 2023/2024 var det ikke mindre enn 2.450 kommunale ladepunkter bare i Oslo Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember 25 minutes ago, Hanhijnn said: Er gateparkering med ladetilbud utbredt noen steder i Norge? Eller andre land forøvrig. Har aldri sett noe sånt, men så har jeg heller ikke vært overalt. Massevis av de i Oslo. Stolper som dette er over alt: 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember Var vel en hel del dieselmotorer når turboen gjorde sitt inntog som fikk trøbbel med for høyt dreiemoment? Mener begge mine mondeoer sleit med noe svinghjul greier som verksted mente burde vært tilbakekalling. Vag har hatt sine issues. Girkasser. Listen er ganske lang opp igjennom Er det virkelig bare Tesla som har slitt med nye ting? 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember (endret) 6 minutes ago, Jotun said: Var vel en hel del dieselmotorer når turboen gjorde sitt inntog som fikk trøbbel med for høyt dreiemoment? Mener begge mine mondeoer sleit med noe svinghjul greier som verksted mente burde vært tilbakekalling. Vag har hatt sine issues. Girkasser. Listen er ganske lang opp igjennom Er det virkelig bare Tesla som har slitt med nye ting? Dobbelmassesvinghjul kansje? Var jo noe greier de prøvde en stund med å ha noen fjærer å greier i svinghjulet så det skulle bli smoothere å kjøre. Funka vel bra det helt til det røk ganske tidlig. og det gjorde det vel på alle.. Og veldig omfattende å fikse.. Audi har jo de motorene sine hvor registerkjedet (eller er vel sånn 17 kjeder eller noe) blir slakt og må man må bytte kjedstrammeren. Og det har de klart å plassere bakerst på motoren intill torpedoveggen så motoren må ut.. 50-60 tusen for å fikse ett slakt registerkjede.. og det må gjøres hvis ikke havarerer motoren. Endret 2. desember av Complexity 1 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember (endret) 22 minutes ago, bzzlink said: Mange ICE biler som har katastrofale designfel. 2.0 liter turbo motoren til Audi f.eks. har veldig stor feilprosent som ryker på oljeforbruk pga at det kommer seg olje forbi stemplene. V8 motoren som satt i første Panamera raste som fluer pga feil bruk av bolter på regkjede drevet på kamakselen. Listen over slike design feil er like lang og gammel som bilindustrien selv. At dette skjer hyppigere på biler som har helt ny drivlinje er ikke så rart. For Tesla spesielt så er de en helt ny bilprodusent, flere designfeil på vanlige "bil ting" som ikke har med drivlinje å gjøre er å forvente ift. en produsent som har laget millioner av biler i alle år. Jo, men skal det bli noen forbedring, så må bilfabrikanter shames for slike ting, og i hvert fall når de lar kundene sine ta hele smellen når det går galt. Selv om en bil skulle gå ut garantitiden uten større problemer, så vil jo etterhvert 2. håndsverdien bli lav for en bil som er en rullende katastrofe, og da rammes nybilkjøperne etter hvert. Det hjelper heller ikke at feilene kun rammer noen, hvis man har 1% sjanse for finansiell ruin så er ikke det lovende utsikter for et bilkjøp heller. Og så lurer folk på hvorfor folk kjøper "kjedelige" biler... Endret 2. desember av Kalle Klo 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember Salvesen. skrev (19 timer siden): Nei det var ikke det jeg sa. Jeg sier at med elmotor er det lettere å bare bytte motoren med en som er fikset for så å fikse den ødelagte i benk og så gjenta prosessen. Derfor ser en gjerne mange motor bytter på elbiler. Tror jeg har sagt det 57288475 ganger nå, men tydeligvis vanskelig å få inn. Alle eksos-forkjemperne hiver seg på med full kraft her nå må vite. Lukter vel blod. 😂 1 Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember Jeg tror veldig mange i Norge hadde kjøpt den Ford F-150 Lightning dersom prisen ikke hadde vært så veldig mye høyere enn prisen i USA, som ligger på omtrent 40000 dollar. Er ikke for ingenting at Ford valgte å selge F-150 Lightning i Norge som eneste andre land utenfor USA. Ford Explorer PHEV er i Norge en veldig dyr bil med startpris rett under 1 million kroner, men Ford Explorer EV som nylig ble lansert er mye billigere i sammenligning med startpris rundt 500000kr. Dersom Ford Ranger EV ikke blir noe vesentligere dyrere så tror jeg Ford kan selge mange av den i Norge. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember Bjerknez skrev (14 timer siden): Eierne er unge fordi bilene er billige og unge folk liker teknologi, prestanda sett opp mot pris. Jeg tror det skal mere til for at fanboys (de unge Tesla eierne) inrømmer feil med bilen dem har brukt alle pengene sine på. Det er utrulig rart å se DEG skrive om "fanboys" sånn som du misjonerer høylytt og i alle tråder om en bil du ikke har mottatt engang. I guess it takes one to know one... 5 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember (endret) Lurer på om noen faktisk våkner opp om morgenen og bare: "faen - fra og med nå identifiserer jeg meg som en eksos-forkjemper". Er neppe mange.. Endret 2. desember av Auto Asmodeus Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember kremt skrev (4 timer siden): En kjenning med 3 år gammel tesla 3 har hatt 24 verkstedbesøk. Nå bestiller han en ny akkurat likedan bil. Jeg syns det høres ut som mye feil egenlig, men er jo bare ett eksempel. Jeg har vel aldri vært 24 ganger på verksted i løpet av hele livet engang... Det er vel omtrent like (lite?) relevant som at min 3 år gamle Model Y har 0 verkstedbesøk på den samme tiden. Heldigvis så er mitt eksempel MYE mer vanlig enn ditt. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember Auto Asmodeus skrev (1 minutt siden): Lurer på om noen faktisk våkner opp om morgenen og bare: "faen - fra og med nå identifiserer jeg meg som en eksos-forkjemper". Er neppe mange.. Er som "gift" som er inntatt over år med påvirkning! Når det så kommer noe nytt og invaderer, og at på til blir sett på som en trussel mot det en vet og kan og har lært seg å bli glad i, så sitter motstanden langt lettere og samtidig tyngre i en, enn det en kanskje tror selv. Når man etterhvert blir "avvent" (tøff og tung tid) og har tatt til seg det nye og frem til nå ukjente, så ser man kanskje på hva man har klart å komme ut med "når det stod på som verst". Er sikkert noen som har våkna opp og analysert sine egne "skriverier" fra før, da og nå, som lurer på "hva i helsike var det man gikk på" i den perioden. Men slapp av, sier nå jeg. Det er fremdeles biler, og gjerne futt og fart (mere enn hva man før var vant med), og så innser man at det går fint å like begge deler, men innse at hverdagsbilen og arbeidsbilen vil bli en elektrisk utgave. Og at det er det beste i det lange løp. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember 16 minutes ago, Auto Asmodeus said: Lurer på om noen faktisk våkner opp om morgenen og bare: "faen - fra og med nå identifiserer jeg meg som en eksos-forkjemper". Er neppe mange.. Jeg tenker slikt får næring av litt vel pågående evangelister. Det går nok en liten faen i enkelte som tenker at nå er jeg lei av masingen og skal nå være mot alt det de er for. 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember Hanhijnn skrev (1 time siden): Det er utrulig rart å se DEG skrive om "fanboys" sånn som du misjonerer høylytt og i alle tråder om en bil du ikke har mottatt engang. I guess it takes one to know one... Hvorfor det? Jeg er jo nettopp det... Altså en Fanboy blitt. Men jeg er samtidig ikke noen Tesla hater. Det er mye bra med Tesla. Det må vel være plass til mange forskjellige fanboys i en såpass generell tråd som dette. 3 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember Kompis av meg er sånn fanboy type. Dersom han er pro noe så er det 100% anti det motsatte. Og forbeholder seg retten til å skifte siden, og da er det pro ditt og anti datt… Veldig slitsomt i lengden, og hadde det ikke vært for at han er sabla morsom å feste med så hadde jeg gitt ham opp for lengst. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember kremt skrev (11 timer siden): En kjenning med 3 år gammel tesla 3 har hatt 24 verkstedbesøk. Nå bestiller han en ny akkurat likedan bil. Jeg syns det høres ut som mye feil egenlig, men er jo bare ett eksempel. Jeg har vel aldri vært 24 ganger på verksted i løpet av hele livet engang... Det var noe statistikk for et par sider tilbake, tesla 3 var desidert sist på både 3 og 5 år gamle biler som var kontrollert med tanke på feil. Men jeg merker meg jo at dess større fanboy man er desto vanskeligere er det å innrømme at det merket man har selv rett og slett har mye feil. Og når man kun kjøper ett bestemt merke blir man jo veldig fokusert på akkurat dette og skal forsvare alt for enhver pris. Siste gang på bilverksted var i 2002. Feil på beltestrammer. Kjører 30 000km i året met. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember Auto Asmodeus skrev (6 timer siden): Lurer på om noen faktisk våkner opp om morgenen og bare: "faen - fra og med nå identifiserer jeg meg som en eksos-forkjemper". Er neppe mange.. Ja . Tenker at som menneske puster man ut CO2 akkurat som en bilmotor. 10% av verdens CO2 utslipp kommer fra menneske lunger. Tenk om CO2 utslipp blir forbudt! 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember Trestein skrev (1 time siden): Ja . Tenker at som menneske puster man ut CO2 akkurat som en bilmotor. 10% av verdens CO2 utslipp kommer fra menneske lunger. Tenk om CO2 utslipp blir forbudt! Og hvor stor sannsynlighet er det for at man IKKE skiller mellom det livsviktige utslippet fra levende vesener som mennesker og dyr, og mer unødvendige utslippet fra transportnæringen? Og med unødvendig, så tenker jeg selvsagt på transport som kan, i dag og i fremtiden, kan gjøres utslippsfritt fra elektriske kjøretøy i motsetning til fra ice og hybridkjøretøy? Per nå er det vel bare utslipp fra transport i lufta og langs havene som ennå ikke er mulig å unngå helt eller delvis. Transport langs landeveien kan delvis gjøres unna med elektrisk, og den resterende langtransporten vil etterhvert kunne byttes til elektrisk drift den og. 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember Trestein skrev (3 timer siden): Ja . Tenker at som menneske puster man ut CO2 akkurat som en bilmotor. 10% av verdens CO2 utslipp kommer fra menneske lunger. Tenk om CO2 utslipp blir forbudt! Trenger ikke å forby. Er mye enklere å bare redusere antall mennesker på jorda. Vi trenger ikke å yngle som kakerlakker selv om vi kan.. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember Kort test av nye Audi A6. 1 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 3. desember Del Skrevet 3. desember Kanskje jeg skal ha en A6 istedetfor i4? Litt bedre plass da. Men i4'en får jeg billigere - Møller gir ikke akkurat ved dørene, spesielt på helt nye modeller.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå