Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Jotun skrev (13 minutter siden):

Gruer meg til neste år :D 😛

Hehe er din 3 år gammel neste år? Min TM3 '21 modell er 3 år gammel nå og har ikke vært på verksted en eneste gang, utenom på bremseservice. Har fått bytta baklysa av mobil service, men that's it :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bytta det en del i bakstillingen på min Model 3, og halve forstillingen. Ellers har jeg bare være innom for pirk siden man har hatt garanti.

Er fint å få innsikt i prisene etterpå selv om det er garantiarbeid. Veldig billige deler så blir ikke ruinert om man å betale noe i fremtiden.

Jeg bor nært tesla så er det så fryktelig enkelt og. Bare setter bilen der og hopper inn i lånebil. Kan gjøre det på natta omså.

Nå er hovedgarantien ute så blir nok ikke å pirke mere.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Et lykteglass er på en måte innafor, eller en foring eller annet småtteri. Men og bytte halve forstillingen er ganske ille på en ny bil. Jeg har aldri hørt om lignende noen gang. 

Jeg vet om en med Volvo XC90 som måtte bytte girkassa etter 7 år og 120.000km. men det er vel det. Hvis man da ser bort fra dem jeg kjenner som har Tesla selvsagt. Dem har jo byttet litt av hvert.

Jeg synes bare det er så fascinerende at folk mener slikt er "greit". Akkurat som om dette blir den nye standarden på en måte. Pyttsan... der røyk forstillingen, eller ojsan... der tok batteriet kvelden. Jaja... får jo lånebil.... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Et lykteglass er på en måte innafor, eller en foring eller annet småtteri. Men og bytte halve forstillingen er ganske ille på en ny bil. Jeg har aldri hørt om lignende noen gang. 

Jeg vet om en med Volvo XC90 som måtte bytte girkassa etter 7 år og 120.000km. men det er vel det. Hvis man da ser bort fra dem jeg kjenner som har Tesla selvsagt. Dem har jo byttet litt av hvert.

Jeg synes bare det er så fascinerende at folk mener slikt er "greit". Akkurat som om dette blir den nye standarden på en måte. Pyttsan... der røyk forstillingen, eller ojsan... der tok batteriet kvelden. Jaja... får jo lånebil.... 

Enig i det. Man forventer jo at det ikke skal være noen store problemer med en splitter ny bil etter bare noen år liksom, uansett hvilket merket det er snakk om. De store problemene oppstår vel gjerne etter garantien på bilen har utløpt, og kanskje enda mer når bilen har bikket et visst antall år. De første 5-7 årene bør det jo egentlig ikke være store kostnader ift service på bilen. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 timer siden):

Disse bilene fenger vel 2 helt forskjellige brukergrupper. BMW'en blir mer som en "posørbil" for "hippe bymennesker" som knapt vil vise seg i en fjøsdrakt. Der er nok en skarp dress, eller Hugo Boss skinnjakka mer å anse som kjøreutstyret, om man ikkehar M60-versjonen og heller enda mer til kjøredrakt-lignende bekledning!

En lightning er mer for de gutta som gjerne viser seg i fjørdrakt, eller med jaktutstyret på. De vil ikke nødvendigvis sees på gata i storbyen, men vil heller kjøre en tur på skogsveier, eller gjerne på mer type offroading. Og de tåler å bli skitten på henda!

Legg merke til at planet har et cover som går elektrisk, så alt du har på planet, kan ligge godt beskyttet under dette. Ingenting som nødvendigvis må ligge ubeskyttet for snø, regn eller vind.

Dessuten kan du få satt på diverse tilleggsutstyr som skap, stativ for taktelt eller campingmodul. Har man god og romslig garasje eller en fjøs, så kan man fint oppbevare dette trygt og tørt, og bytte ved behov. Og det denne fleksibiliteten mange er ute etter.

Dessuten, den trekker temmelig mye mere enn BMWen din, så om du har behov for å trekke tung båt, stor campingvogn eller hestehenger, så er det liten tvil om hva som duger. Og ja, du kan gjerne trekke båt eller hestehengeren, samtidig som du har f.eks. campingmodulen eller takteltet på selve bilen. Og samtidig ha bøtter og spann med plass til alt hva man ønsker å få med seg.

Nedsiden er dog at man må ha den registrert som C1 om man virkelig skal utnytte bilen til alt man kunne tenkt seg, så det begrenser endel for mange som gjerne kunne tenkt seg en.

Veldig godt skrevet. Man ser gjerne tømrere, håndtverkere og jegere kjøre rundt i pickuper. Fordi de gjerne kjører i en god del i ulent terreng og da er det ingenting som slår en pickup. 

Eller så kan man gjøre som Mats Clemmetsen, kjøpe en splitter ny Merce G63 2025 modell  i varebilversjon, gjøre den om til Brabus 700, for så å bruke den som arbeidsbil. Arbeidsbil til over 5 millioner. 😂

Endret av Iterion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Iterion said:

Da lurer jeg egentlig veldig på hva en ny elmotor koster ift en bensin/diesel motor. Alle snakker om at batteripakken er svindyr å bytte(men skal holde ut elbilens levetid), men hva da med motoren?

 Hvor solide er elmotorene egentlig? Deilig å slippe å tenke på ting som Adblue og partikkelfilter også når man tenker over det 😁

De er i utgangspunktet veldig enkle. I prinsippet er det bare en bevelgelig del, rotoren. Denne sitter naturligvis i et sett lager og koplet til drivverket via en girkasse*

Matrialene koster imidlertid en del. Statoren har vindinger gjerne i  kopper, aluminium i billige motorer, men det kommer med en del ulemper. Rotoren har enten vindinger eller permanente magneter. Rotoren trenger å både være lett og solid, så eksotiske matrialer kan tenkes å brukes her.

I masseproduksjon ender du til slutt på at matrialkost dominerer anskaffelseskostnad så en elmotor har ikke nødvendigvis noen kostnadsfordel over en ICE (mindre men med dyrere matrialer). For levetidskostnad vil nok imidlertid vedlikehold og slitasje dra ned ICE motoren (Glidende overflater gir mye slitasje, mye vibrasjon, høy temperatur etc)

Motorene kan holde lenge om de er lagd riktig. Jeg tenker det vil gjerne være enten lagerfeil, kortslutninger p.g.a. brudd i vindinger (Skjer lettere med aluminiumsvindinger) eller feil på kjøling (spesiellt kritisk på permanentmotorer)  som vil være årsak til til sammenbrudd. (Da sett bort i fra feildesign som kan gi elektriske feil eller kroniske temperaturproblemer)

*) (en utveksling normalt: Praktiske elmotorer har for høyt turtall til at man kan kople de på hjulakslingen direkte, om man prøver det blir motoren veldig stor da diameteren må øke for å få god virkningsgrad med lavt turtall og høyt moment. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har vert på verkstedet 10 ganger på snart 6 år og en gang kom verkstedet (mobile service) til meg.

Dyreste (8xxx) var en utvendig speil den gangen garasjedøren plutselig var mye smalere enn jeg husket.

5-6 saker var kostnadsfrie - garanti, oppgradering - eller billig (kontroll av bremsevæske kr 200). Den eneste utgiften som jeg var sur på Tesla var noen 1000-lapper for sporstillingen fordi det hadde de nok glemt på fabrikken vil jeg tro.

Siste før helgen var korrodert bremserør etter pkk. Selv om garantien var over betalte jeg ingenting (utover registrering av etterkontroll kr 340). Tror det enten var konstruksjonsfeil (uheldig materialvalg) eller produksjonsfeil (glemt en isolasjon). Svær jobb (sa de allerede hos NAF etter pkk) siden de måtte ta ned traversen - trengte hele fredagen.

2 minutes ago, Bjerknez said:

Jeg synes bare det er så fascinerende at folk mener slikt er "greit". Akkurat som om dette blir den nye standarden på en måte. Pyttsan... der røyk forstillingen, eller ojsan... der tok batteriet kvelden. Jaja... får jo lånebil.... 

Da jeg kjøpte i mars 2019 var jeg klar over å være early adopter ('bleeding edge'). Ja, det er liksom greit når du kjøper en av de første bilene til det europeiske market fra en ny amerikansk produsent fordi du vil ha denne teknologien. Andre kan gjerne holde seg til legacy 4-banger...

Du aner ikke hva jeg ila mitt liv har kjøpt som var nesten verdiløs noen måneder senere bl. a. hele inntekten fra 14 dagers sommerjobb gikk til en HP35 i 1973. Overimorgen skal jeg til Spania - kr 15xxx+ borte vekk en uke senere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 hours ago, Blackwell said:

Men ja, en elmotor har en bevegelig del, en forbrenningsmotor har kanskje 2000.

Det høres litt vel mye ut.

La oss telle: Siden du sier en bevegelig del i elmotoren antar jeg du tenker konsptuellt, så vi vil også ikke ta med detaljer som lagre eller gir for ICE motoren. Hvis vi tenker en 4 sylyndret 4 takts motor så får jeg i prinsippet:

4 stempler, 4 stempelarmer, en veivaksel, 8 ventiler, 8 rockere, 8 fjærer, 1-2 kamaksler, ett belte/kjede for å kople kamakslene.
Har jeg glemt noe vesentlig da?

 

Lenke til kommentar
12 hours ago, DJViking said:

Noen her som har kjøpt den Ford F-150 Lightning?
Den er heftig, men så er også den norske prisen som er 3 ganger så mye som i USA.
Selv om jeg hadde hatt råd til å kjøpe F-150 ville jeg ikke klart å parkere den i borettslagets garasje.

Jeg venter på Ford Ranger Lightning, men den har nå blitt utsatt fra 2025 fram til 2027.
https://www.autoexpress.co.uk/ford/ranger/364885/new-ford-ranger-ev-will-be-game-changer-when-it-arrives-2027
Håper den ikke blir så veldig mye mindre enn dagens utgave av Ranger. Bare se på Ford Explorer EV, den er jo ganske mye mindre enn Ford Explorer PHEV.

Ble litt gira på glamping med tanken på en EV Pickup.

Det blir en fryktelig upraktisk bil. Det finnes mange elektriske varebiler på markedet så med mindre bruksområdet ditt tilsier både fem seter og lasteplan så ser jeg veldig lite som tilsier at man bør se på denne.

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Bjerknez said:

Et lykteglass er på en måte innafor, eller en foring eller annet småtteri. Men og bytte halve forstillingen er ganske ille på en ny bil. Jeg har aldri hørt om lignende noen gang. 

Jeg vet om en med Volvo XC90 som måtte bytte girkassa etter 7 år og 120.000km. men det er vel det. Hvis man da ser bort fra dem jeg kjenner som har Tesla selvsagt. Dem har jo byttet litt av hvert.

Jeg synes bare det er så fascinerende at folk mener slikt er "greit". Akkurat som om dette blir den nye standarden på en måte. Pyttsan... der røyk forstillingen, eller ojsan... der tok batteriet kvelden. Jaja... får jo lånebil.... 

Var bare en foring som var litt slakk i fremme, men Tesla bytter hele deler istedefor småting så de slenge på nye armer oppe og nede så fikk freshet opp alt.
På bakstillingen var det kun en bærekule det var ørlitte slakk i, men da bytta de alt av foringer og bærekuler på hele bilen bak og kjørte firehjulskontroll. Forhåpentligvis satt inn bedre deler og så det varer litt lengere.

Så selve problemene var små men de gjorde omfattende fiks som er greit for meg når det er gratis.

Mulig de har instrukser om å bare bytte alt når bilene er inne for å slippe flere besøk eller noe.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, trikola said:

For å nevne kun de ting som det noen ganger er feil med: innsprøytningspumpe, eksosanlegg/egr, dyser, dynamo, startmotor

Det er en hel del eksterne elementer ja, men dette er enten ikke en hva jeg tenker er del av motoren. Akkurat slik jeg heller ikke tar med motorstyring, og kjøling for elmotoren som en del av selve motoren)

Dette blir jo i all hovedsak en tenk på en tall øvelse, og det er nok nyttigere å se på hele bilen og ikke bare henge seg opp i om noe beveger seg eller ikke. Komponenter kan ha et ikke uvesentlig feilrate selv om de i prinsippet ikke er bevegelige. (tenk mosfeter i en motor som har mindre enn ideell kontroll på induserte spenninger)

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

En kjenning med 3 år gammel tesla 3 har hatt 24 verkstedbesøk. Nå bestiller han en ny akkurat likedan bil. Jeg syns det høres ut som mye feil egenlig, men er jo bare ett eksempel. Jeg har vel aldri vært 24 ganger på verksted i løpet av hele livet engang...

Det var noe statistikk for et par sider tilbake, tesla 3 var desidert sist på både 3 og 5 år gamle biler som var kontrollert med tanke på feil. Men jeg merker meg jo at dess større fanboy man er desto vanskeligere er det å innrømme at det merket man har selv rett og slett har mye feil. Og når man kun kjøper ett bestemt merke blir man jo veldig fokusert på akkurat dette og skal forsvare alt for enhver pris.

Tydelig at det er veldig skjevt fordelt. Konas Model 3 fra 2019 var på verksted én gang på 5 år. Feil på varmetråder i bakrute (kjent barnesykdom). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (11 timer siden):

Nei... det var ikke jeg som nevnte Glamping først. Det var DJ viking som vurderte bilen som nevnte det. Igjen... du er nødt til å lese det som blir skrevet og hvem som skriver det. 

siden han ikke skrev noe om hvor langt ut i skog og mark han skulle så tok meg den frihet i å nevne et alternativ. Mest for å illustrere prisen. 

Det føler jeg er helt innafor i et diskusjonsforum hvor vi generelt snakker om elbiler. Vertfall mer innafor enn å angrpe den som i det minste kommer med tilbakemelding. 

Du skrev også at jeg hadde anbefalt i4. Det har jeg ikke gjort. 

Igken... få med deg det som blir skrevet og dan deg et bilde av samtalen først, så slipper jeg og forsvare ting jeg ikke har sagt. 

Hvorvidt du nevner glamping først eller ikke, er revnende likegyldig. Du dro opp i5 M60 som en bil som egnet seg bedre til glamping i det innlegget jeg svarte på, og da kan du ikke prøve å stikke hodet i sanden og påstå du ikke har skrevet om det. Her er forøvrig sitat av det du skrev, som jeg svarte på:

Bjerknez skrev (11 timer siden):

Hvor har jeg anbefalt i4? Å hvem er det som vil ha i5? Det er en som har kikket på Pickup og da illustrerte jeg hva man potensielt kunne få for den samme summen. Det var også nevnt Glamping. Det kan man også fint hjøre med en i5 stasjonsvogn som trolig er bedre å kjøre, lenger rekkevidde, det dunhar med deg blir ikke vått etc. 

Forresten, hvor har jeg skrevet at du hadde anbefalt i4? Det har jeg ikke trengt å gjøre, for det har du da gjort side opp og side ned i denne tråden over de siste sidene. Hvor mange sider? vet ikke, men fort 20 sider fra dette innlegget her.

Du tenker kanskje på innlegget her fra @Lord Britishface som nettop påpeker at du har langet ut om i4 sin fortreffelighet, selv der det på direkte spørsmål har vært nevnt fordeler med Enyaq over BMW.

Lord Britishface skrev (11 timer siden):

Her går vi rett fra å anbefale i4 når folk vil ha romslig familiebil til i5 når folk vil ha pick-up! Vet ikke helt om man kan kalle det fremgang. 

Nei, blir ikke lett å diskutere, når du selv ikke vil huske eller vedkjenne deg det du selv har skrevet, selv om det er direkte sitert fra dine innlegg. Og når du da blander inn andres kommentarer og fremstiller det som noe jeg har skrevet, så er det betimelig å spørre om ikke dette går over hodet på deg!

For å gjenta, jeg har svart deg direkte på hva du har skrevet, men du har tydeligvis ikke lest og lært av det som har blitt skrevet til deg, når du som sagt gjentar at ting blir liggende vått og ubeskyttet på planet på denne pickupen, når jeg i direkte svar til deg har skrevet at det er et tett cover som kan rules over planet og da holder ting reint og tørt og beskyttet!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 29.11.2024 den 6:48 PM):

Ved gateparkering er det en viss forskjell å se seg i speilen og gå ut av bilen ut i veibanen, enn å trekke opp kabel ut og rundt bilen og stå der å koble til. Du har forhåpentligvis mer oversikt når du stiger ut av bilen enn når du skal stå der bøyd over å koble i en kabel. 

Er gateparkering med ladetilbud utbredt noen steder i Norge? Eller andre land forøvrig. Har aldri sett noe sånt, men så har jeg heller ikke vært overalt.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Er gateparkering med ladetilbud utbredt noen steder i Norge? Eller andre land forøvrig. Har aldri sett noe sånt, men så har jeg heller ikke vært overalt.

Oslo by har masse gateladere, men det er AC, ikke DC, selv om taxiene har fått egne plasser for testing av induksjonslading med da ca 60 kW effekt.

Stockholm har montert opp masse gateladere der disse er montert mot lyktestolper lang gatene, så mann slipper ekstra stolper.

Nederland (Amsterdam) og London (og sikkert flere andre britiske byer) har gjort mye av det samme. Felles er at mange steder har ikke bileierne faste plasser, men må gateparkere. Derved har det og oppstått tilbud om lademulighet langs veiene, spesielt i områder nært bysentrum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Bjerknez said:

Nettopp. Feilene ble ikke oppdaget. Noe som tilsier dårlig testing før salg og eller hastverk. Jeg sier ikke at dette gjelder kun Tesla. Jeg er som sagt ingen Tesla hater. Men jeg missliker enkelte ting som dem driver med. 

Egentlig vil jeg gjerne like Tesla veldig godt da det er en meget prisgunstig bil, men desverre blir den jo EGENTLIG ikke så prisgunstig allikevel med tanke på feil som oppstår. Den gamle Model 3 haddde også store problemer og jeg kjenner mange med Tesla som har hatt mye problemer. Bare det å stenge vannet ute får dem jo ikke til. 

Det virker på meg som om Tesla leverer veldig variable resultater. Litt hit or miss på en måte... 

Det siste jeg har lest nå er problemer med vibrasjoner i rattet med nye Model 3 Highland. Mange på reddit melder om samme problemet. 

 

 

1 hour ago, Bjerknez said:

Et lykteglass er på en måte innafor, eller en foring eller annet småtteri. Men og bytte halve forstillingen er ganske ille på en ny bil. Jeg har aldri hørt om lignende noen gang. 

Jeg vet om en med Volvo XC90 som måtte bytte girkassa etter 7 år og 120.000km. men det er vel det. Hvis man da ser bort fra dem jeg kjenner som har Tesla selvsagt. Dem har jo byttet litt av hvert.

Jeg synes bare det er så fascinerende at folk mener slikt er "greit". Akkurat som om dette blir den nye standarden på en måte. Pyttsan... der røyk forstillingen, eller ojsan... der tok batteriet kvelden. Jaja... får jo lånebil.... 

Det er ganske mange av de første elbilene som har designfeil både på batteri og på drive units.

De første modellene som kom på markedet, som faktisk kunne erstatte bensinbiler som bil nr1 var

Jaguar ipace.
Her har Jaguar akkurat gått inn og kjøpt tilbake 3000 biler av de første som var produserte fordi de innrømmer å ikke klare å reparere de.

Hyundai Kona
Her måtte de bytte hovedbatteri på samtlige biler som er levert! På grunn av en produksjonsfeil

Audi e-tron
Her er det bytte av batterimoduler og bytte av drive units på biler som er få år gamle, de som ikke er byttet enda, må inn å bytte.

Tesla Model 3
Feil dimensjonering av foringer i både for og bakstilling, PTC heaters og litt ledningsnett her og der. Og designfeil på bremserør som kommer til å gjøre seg gjeldene nå.

Model S og X
Masse design feil, og feilkontruksjon av batteri og drive unit på de første modellene.

Dette er jo helt naturlig når man lager helt nye drivlinjer, man forsøker så godt man kan å lage noe folk har lyst til å kjøpe, med teknologi som nesten er ferdig utviklet, men som ingen vet hvor lenge holder.

Bare ser på Northvolt fabrikken i Sverige, de klarer ikke å lage mer enn 80 batterier som virker - i kvartalet!

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

 

Det er ganske mange av de første elbilene som har designfeil både på batteri og på drive units.

De første modellene som kom på markedet, som faktisk kunne erstatte bensinbiler som bil nr1 var

Jaguar ipace.
Her har Jaguar akkurat gått inn og kjøpt tilbake 3000 biler av de første som var produserte fordi de innrømmer å ikke klare å reparere de.

Hyundai Kona
Her måtte de bytte hovedbatteri på samtlige biler som er levert! På grunn av en produksjonsfeil

Audi e-tron
Her er det bytte av batterimoduler og bytte av drive units på biler som er få år gamle, de som ikke er byttet enda, må inn å bytte.

Tesla Model 3
Feil dimensjonering av foringer i både for og bakstilling, PTC heaters og litt ledningsnett her og der. Og designfeil på bremserør som kommer til å gjøre seg gjeldene nå.

Model S og X
Masse design feil, og feilkontruksjon av batteri og drive unit på de første modellene.

Dette er jo helt naturlig når man lager helt nye drivlinjer, man forsøker så godt man kan å lage noe folk har lyst til å kjøpe, med teknologi som nesten er ferdig utviklet, men som ingen vet hvor lenge holder.

Bare ser på Northvolt fabrikken i Sverige, de klarer ikke å lage mer enn 80 batterier som virker - i kvartalet!

 

Samme batteriprodusent på Jaguar, som på Kona og Ampera-E/Chevrolet Bolt, og sikkert samme feilen. Forskjellen er nok at Jaguar kjøpte en litt større pakke, og i mindre opplag, så det ble ikke direkte klart for de at de fikk samme feilen som de to nevnte.

Hadde Jaguar fått inn diskusjon med batteriprodusenten samtidig, hadde nok Jaguar fått raskere løsning, og kanske(?) billigere løsning for de, enn de fikk nå i ettertid!

Ja, kan bli litt feil med å gå over til ny drivlinje, og må lære endel ting som ikke nødvendigvis var allmen kunnskap selv for de mer erfarne bilprodusentene, som man ser på både Audi E-tron og forsåvidt og e-Golf og dems problemer med sensorer som ryker "på bestilling". Tilbakekalling i USA på dette, men tydeligvis ikke i Europa, selv om samme feil fremstår på begge kontinenter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Bjerknez said:

Et lykteglass er på en måte innafor, eller en foring eller annet småtteri. Men og bytte halve forstillingen er ganske ille på en ny bil. Jeg har aldri hørt om lignende noen gang. 

Jeg vet om en med Volvo XC90 som måtte bytte girkassa etter 7 år og 120.000km. men det er vel det. Hvis man da ser bort fra dem jeg kjenner som har Tesla selvsagt. Dem har jo byttet litt av hvert.

Jeg synes bare det er så fascinerende at folk mener slikt er "greit". Akkurat som om dette blir den nye standarden på en måte. Pyttsan... der røyk forstillingen, eller ojsan... der tok batteriet kvelden. Jaja... får jo lånebil.... 

Mange ICE biler som har katastrofale designfel. 2.0 liter turbo motoren til Audi f.eks. har veldig stor feilprosent som ryker på oljeforbruk pga at det kommer seg olje forbi stemplene. 

V8 motoren som satt i første Panamera raste som fluer pga feil bruk av bolter på regkjede drevet på kamakselen. 

Listen over slike design feil er like lang og gammel som bilindustrien selv. At dette skjer hyppigere på biler som har helt ny drivlinje er ikke så rart.

For Tesla spesielt så er de en helt ny bilprodusent, flere designfeil på vanlige "bil ting" som ikke har med drivlinje å gjøre er å forvente ift. en produsent som har laget millioner av biler i alle år.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...