Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (5 minutter siden):

Haha, jeg synes den er tøff til å være pickup, men jeg forstår ikke hvorfor privatpersoner skal velge en slik. Spesielt ikke en elektrisk en til lver 1 million kroner med kjørelengde på 42 mil wlp. 

Man får en BMW i5 M60 stasjonsvogn med 600 HK'er til omtrent samme summen. Den kan du trolig også ligge å sove i bak. Men ingen av dem ville jeg dratt ut på skogsveier nei. Jeg hadde nok gruet meg litt ekstra til den første ripen eller kantkjørte felgen :) 

 

Disse bilene fenger vel 2 helt forskjellige brukergrupper. BMW'en blir mer som en "posørbil" for "hippe bymennesker" som knapt vil vise seg i en fjøsdrakt. Der er nok en skarp dress, eller Hugo Boss skinnjakka mer å anse som kjøreutstyret, om man ikkehar M60-versjonen og heller enda mer til kjøredrakt-lignende bekledning!

En lightning er mer for de gutta som gjerne viser seg i fjørdrakt, eller med jaktutstyret på. De vil ikke nødvendigvis sees på gata i storbyen, men vil heller kjøre en tur på skogsveier, eller gjerne på mer type offroading. Og de tåler å bli skitten på henda!

Legg merke til at planet har et cover som går elektrisk, så alt du har på planet, kan ligge godt beskyttet under dette. Ingenting som nødvendigvis må ligge ubeskyttet for snø, regn eller vind.

Dessuten kan du få satt på diverse tilleggsutstyr som skap, stativ for taktelt eller campingmodul. Har man god og romslig garasje eller en fjøs, så kan man fint oppbevare dette trygt og tørt, og bytte ved behov. Og det denne fleksibiliteten mange er ute etter.

Dessuten, den trekker temmelig mye mere enn BMWen din, så om du har behov for å trekke tung båt, stor campingvogn eller hestehenger, så er det liten tvil om hva som duger. Og ja, du kan gjerne trekke båt eller hestehengeren, samtidig som du har f.eks. campingmodulen eller takteltet på selve bilen. Og samtidig ha bøtter og spann med plass til alt hva man ønsker å få med seg.

Nedsiden er dog at man må ha den registrert som C1 om man virkelig skal utnytte bilen til alt man kunne tenkt seg, så det begrenser endel for mange som gjerne kunne tenkt seg en.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20 minutes ago, Bjerknez said:

Haha, jeg synes den er tøff til å være pickup, men jeg forstår ikke hvorfor privatpersoner skal velge en slik. Spesielt ikke en elektrisk en til lver 1 million kroner med kjørelengde på 42 mil wlp. 

Man får en BMW i5 M60 stasjonsvogn med 600 HK'er til omtrent samme summen. Den kan du trolig også ligge å sove i bak. Men ingen av dem ville jeg dratt ut på skogsveier nei. Jeg hadde nok gruet meg litt ekstra til den første ripen eller kantkjørte felgen :) 

 

Her går vi rett fra å anbefale i4 når folk vil ha romslig familiebil til i5 når folk vil ha pick-up! Vet ikke helt om man kan kalle det fremgang. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt 6 Tesla, nei jeg har ikke hatt bilene mine på verksted 5 ganger i året. Men din og min erfaring sier ingenting, det er helt urelevant.

Ser en på nps er Tesla helt enorme på å tilfredsstille kundene sine. Faktisk best av alle bilmerker... Det er det som betyr noe, ikke anekdoter. Det er derfor de selger som de gjør og verdien er som den er.

Men igjen, ikke perfekt og ikke for alle. Generelt sett er eierene unge..

Eierne er unge fordi bilene er billige og unge folk liker teknologi, prestanda sett opp mot pris. Jeg tror det skal mere til for at fanboys (de unge Tesla eierne) inrømmer feil med bilen dem har brukt alle pengene sine på. 

Så kan det jo også hende at jeg bor i et nabolag med mange uheldige Tesla eiere. Men det er nå uansett litt rart at det kun er Tesla eiere... 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Eierne er unge fordi bilene er billige og unge folk liker teknologi, prestanda sett opp mot pris. Jeg tror det skal mere til for at fanboys (de unge Tesla eierne) inrømmer feil med bilen dem har brukt alle pengene sine på. 

Så kan det jo også hende at jeg bor i et nabolag med mange uheldige Tesla eiere. Men det er nå uansett litt rart at det kun er Tesla eiere... 

 

Jepp, men skikkelige datakilder som nps har ingenting å si. Det er naboene som drifter verden..

Altså, jeg vet ikke helt hva vi diskuterer egentlig.

Det hele startet med å satse som ett selskap for å ikke feile. Jeg mener fortsatt dette er veien å gå så lenge det er trygt og det er slik jeg har arbeidet i mitt arbeidsliv og det har gått veldig bra sålangt. Samme med bilhold, selv om jeg gjerne har tatt mer risiko enn mange andre. Både i jobb, transport og kanskje ellers i livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (4 minutter siden):

Her går vi rett fra å anbefale i4 når folk vil ha romslig familiebil til i5 når folk vil ha pick-up! Vet ikke helt om man kan kalle det fremgang. 

Hvor har jeg anbefalt i4? Å hvem er det som vil ha i5? Det er en som har kikket på Pickup og da illustrerte jeg hva man potensielt kunne få for den samme summen. Det var også nevnt Glamping. Det kan man også fint hjøre med en i5 stasjonsvogn som trolig er bedre å kjøre, lenger rekkevidde, det dunhar med deg blir ikke vått etc. 

Jeg kom med et vagt forslag til et alternativ, mest for å illustrere at den pickupen virket veldig dyr. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som med det meste, kan sikkert mye tilskrives brukeren, og hvordan hen behandler og kjører bilen. Kjører man bilen hardt, holder den nok langt kortere enn når den behandles pent og forsiktig. Tenker unge folk er mer enn villig nok til å kjøre bilene i overkant hardt, og kanskje ikke er flinkest med vedlikehold utover å gnukke med polergarn på lakken. Det er kanskje og betinget av hvor romslig man er med økonomien, og har råd og vilje til å bruke verkstedet. Men selvsagt kan man jo være uheldig og.

Så er det selvsagt noe med å forvente like mye av en ung produsent med produkter som på mange måter er nyskapende, sammenlignet med en produsent som har holdt på i +/- 100 år.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Hvor har jeg anbefalt i4? Å hvem er det som vil ha i5? Det er en som har kikket på Pickup og da illustrerte jeg hva man potensielt kunne få for den samme summen. Det var også nevnt Glamping. Det kan man også fint hjøre med en i5 stasjonsvogn som trolig er bedre å kjøre, lenger rekkevidde, det dunhar med deg blir ikke vått etc. 

Jeg kom med et vagt forslag til et alternativ, mest for å illustrere at den pickupen virket veldig dyr. 

 

 

Hva er det som blir vått? Leste du ikke det jeg skrev om at det ligger stort sett like godt beskyttet fra regn, snø og skitt som i en i5?

På hvilke skogsveier blir en i5 bedre å kjøre med enn en slik bil? Rister nok langt mer i humpene med i5 enn med lightning!

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Jepp, men skikkelige datakilder som nps har ingenting å si. Det er naboene som drifter verden..

Selv om jeg gjerne har tatt mer risiko enn mange andre. Både i jobb, transport og kanskje ellers i livet.

Hvis halve bygda her jeg bor har hatt problemer med sine teslaer og jeg finner en artikkel på nett som sier at Tesla er et av de mest driftsikre bilene i verden, så er det noe som skurrer den ene eller andre veien. 

Som regel stoler jeg mer på det jeg selv kan se og oppleve enn det andre skriver. 

Du sier selv at du nok er en som liker å ta risiko å det er kanskje en av grunnene til at du har en Tesla (hvis du har det). Selv liker jeg å satse mer trygt når jeg skal kjøpe dyrere ting. Der er vi nok forskjellige. 

Med trygt så mener jeg ikke bare driftsikkerhet, men også at det finnes verksteder i hver by samt folk og henvende seg til. Jeg liker å se folk i øynene når jeg har et problem og ikke via en app. Om det er slik. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Hva er det som blir vått? Leste du ikke det jeg skrev om at det ligger stort sett like godt beskyttet fra regn, snø og skitt som i en i5?

På hvilke skogsveier blir en i5 bedre å kjøre med enn en slik bil? Rister nok langt mer i humpene med i5 enn med lightning!

Tror du rett og slett må lese det jeg skriver en gang til. 
 

hvor har det vært et ønsle om å kjøre på skogsveier? Når nevnte jeg at en i5 er fin på Skogsveier?

Hvordan kan ting som ligger på et åpent lasteplan like like tørt som inne i en bil? Skal man ha et skap bak på den pickupen, er det det du mener? 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 minutter siden):

Tror du rett og slett må lese det jeg skriver en gang til. 
 

hvor har det vært et ønsle om å kjøre på skogsveier? Når nevnte jeg at en i5 er fin på Skogsveier?

Hvordan kan ting som ligger på et åpent lasteplan like like tørt som inne i en bil? Skal man ha et skap bak på den pickupen, er det det du mener? 

Du snakket glamping. De fleste plasser man tar inn på slikt, ligger ikke nødvendigvis langs E6 på Østlandet. Mange vil lengre ut i skog og mark. Da kommer skogsveiene som noe man gjerne vil komme ut for.

Det er ikke det at jeg ikke har lest det du skriver, men at du ikke ser at du skriver mer åpent, så man kan trekke inn det som er åpenbare scenarier man vil kunne komme ut for.

Vil man ikke komme ut for slikt, så finnes det flust av moteller og hoteller langs hovedveiene, og da funker nok både sedanen og stasjonsvogna bedre.

Igjen, det er IKKE et åpent plan, om man ikke ønsker det. Bilen har et elektrisk cover som gjør at det er lukket, så lenge eier faktisk lukker det. Da ligger ting tørt og beskyttet. En voksen mann kan fint stå og gå oppå det coveret når det er lukket, uten at det bendes.

Men får inntrykk av at du kun leser det du vil høre, for dette skrev jeg i innlegget over, som du da burde ha fått med deg. Men likevel snakker du som om det bare er et åpent plan!

Endret av Snowleopard
Lagt til siste avsnitt...
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (8 minutter siden):

Hvis halve bygda her jeg bor har hatt problemer med sine teslaer og jeg finner en artikkel på nett som sier at Tesla er et av de mest driftsikre bilene i verden, så er det noe som skurrer den ene eller andre veien. 

Som regel stoler jeg mer på det jeg selv kan se og oppleve enn det andre skriver. 

Du sier selv at du nok er en som liker å ta risiko å det er kanskje en av grunnene til at du har en Tesla (hvis du har det). Selv liker jeg å satse mer trygt når jeg skal kjøpe dyrere ting. Der er vi nok forskjellige. 

Med trygt så mener jeg ikke bare driftsikkerhet, men også at det finnes verksteder i hver by samt folk og henvende seg til. Jeg liker å se folk i øynene når jeg har et problem og ikke via en app. Om det er slik. 

Ja, vi er to helt forskjellige personer og av forskjellig generasjon. Det er helt åpenbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Du snakket glamping. De fleste plasser man tar inn på slikt, ligger ikke nødvendigvis langs E6 på Østlandet. Mange vil lengre ut i skog og mark. Da kommer skogsveiene som nope man gjerne vil komme ut for. Det er ikke det at jeg ikke har lest det du skriver, men at du ikke ser at du skriver mer åpent, så man kan trekke inn det som er åpenbare scenarier man vil kunne komme ut for.

Vil man ikke komme ut for slikt, så finnes det flust av moteller og hoteller langs hovedveiene, og da funker nok både sedanen og stasjonsvogna bedre.

Igjen, det er IKKE et åpent plan, om man ikke ønsker det. Bilen har et elektrisk cover som gjør at det er lukket, så lenge eier faktisk lukker det. Da ligger ting tørt og beskyttet. En voksen mann kan fint stå og gå oppå det coveret når det er lukket, uten at det bendes.

Nei... det var ikke jeg som nevnte Glamping først. Det var DJ viking som vurderte bilen som nevnte det. Igjen... du er nødt til å lese det som blir skrevet og hvem som skriver det. 

siden han ikke skrev noe om hvor langt ut i skog og mark han skulle så tok meg den frihet i å nevne et alternativ. Mest for å illustrere prisen. 

Det føler jeg er helt innafor i et diskusjonsforum hvor vi generelt snakker om elbiler. Vertfall mer innafor enn å angrpe den som i det minste kommer med tilbakemelding. 

Du skrev også at jeg hadde anbefalt i4. Det har jeg ikke gjort. 

Igken... få med deg det som blir skrevet og dan deg et bilde av samtalen først, så slipper jeg og forsvare ting jeg ikke har sagt. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Bjerknez said:

Så kan det jo også hende at jeg bor i et nabolag med mange uheldige Tesla eiere. Men det er nå uansett litt rart at det kun er Tesla eiere... 

En kjenning med 3 år gammel tesla 3 har hatt 24 verkstedbesøk. Nå bestiller han en ny akkurat likedan bil. Jeg syns det høres ut som mye feil egenlig, men er jo bare ett eksempel. Jeg har vel aldri vært 24 ganger på verksted i løpet av hele livet engang...

Det var noe statistikk for et par sider tilbake, tesla 3 var desidert sist på både 3 og 5 år gamle biler som var kontrollert med tanke på feil. Men jeg merker meg jo at dess større fanboy man er desto vanskeligere er det å innrømme at det merket man har selv rett og slett har mye feil. Og når man kun kjøper ett bestemt merke blir man jo veldig fokusert på akkurat dette og skal forsvare alt for enhver pris.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
kremt skrev (5 minutter siden):

En kjenning med 3 år gammel tesla 3 har hatt 24 verkstedbesøk. Nå bestiller han en ny akkurat likedan bil. Jeg syns det høres ut som mye feil egenlig, men er jo bare ett eksempel. Jeg har vel aldri vært 24 ganger på verksted i løpet av hele livet engang...

Det var noe statistikk for et par sider tilbake, tesla 3 var desidert sist på både 3 og 5 år gamle biler som var kontrollert med tanke på feil. Men jeg merker meg jo at dess større fanboy man er desto vanskeligere er det å innrømme at det merket man har selv rett og slett har mye feil. Og når man kun kjøper ett bestemt merke blir man jo veldig fokusert på akkurat dette og skal forsvare alt for enhver pris.

24 verkstedbesøk?? 

Tar du bort service besøk så har jeg ikke vært på verksted mer enn kanskje 5 ganger i hele mitt liv vedrørende reparasjoner av feil med bilen. Da tar jeg også med de gamle bilene jeg har eid. 

24 verkstedbesøk med en og samme bil er jo helt krise spør du meg. Det at han kjøpte den samme bilen igjen er for meg en gedigen gåte. 

Det at Tesla kunder allikevel er fornøyde må jo komme av at dem ikke er på langt nær like kravstore som andre. Det er det eneste jeg kan komme på av grunn for øyeblikket. 

Endret av Bjerknez
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 minutter siden):

24 verkstedbesøk?? 

Tar du bort service besøk så har jeg ikke vært på verksted mer enn kanskje 5 ganger i hele mitt liv vedrørende reparasjoner av feil med bilen. Da tar jeg også med de gamle bilene jeg har eid. 

24 verkstedbesøk med en og samme bil er jo helt krise spør du meg. Det at han kjøpte den samme bilen igjen er for meg en gedigen gåte. 

Det at Tesla kunder allikevel er fornøyde må jo komme av at dem ikke er på langt nær like kravstore som andre. Det er det eneste jeg kan komme på av grunn for øyeblikket. 

Siterer meg selv ved å legge til det jeg husker av reparasjoner. 

Golfen jeg hadde var den med flest problemer. Den var på verksted to ganger med samme feil. Det var noe med knirking i foringer. Det kunne blitt fikset på ett besøk, men dem trodde bare det var den ene foringen. 

Touranen var på verksted da den gikk i nødmodus grunnet noe luftmasse sensor greier. Ellers ingen problemer de 3 årene og 60k km. jeg kjørte med den. 

Audien hadde jeg numll problemer med og ikke Mercedesen heller. Jeg har også hatt 5 stk. motorsykler. Kun en av dem har jeg vært på verskted med for å bytte lykteglass som hadde fått en boble i seg. Ellers null problemer gjennom 13 år med 5 forskjellige motorsykler. 

Den første Poloen jeg hadde hadde litt problemer med takluke, men det ble fikset med smøring. 

Det er det jeg kommer på. 

Ingen motorbytter, ingen driftstans, ingen vannlekasje. Ruste tok til slutt de to eldste bilene, men dem var 15 år gamle i 1995 og hadde rundet godt over 300.000km. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (10 timer siden):

Det er DER jeg detter av lasset. Hvordan kan man være glad i en bil som man må levere på verksted 5 ganger i året? Jeg fatter det bare ikke. Jeg hadde jo blitt i overkant fesdup hvis dette skjedde meg. Heldigvis har det aldri gjort det så langt. 

Se bort fra skader så er min model y den bilen som har vært minst på verksted de to første årene av eierskapet. Det inkluderer en 2018 leaf, og en 2012 mondeo når disse var nye de to første årene.

Leafen blir kun slått pga service krav :) Ellers har jo den aldri vært på en eneste reparasjon.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jotun skrev (13 minutter siden):

Gruer meg til neste år :D 😛

Er du Tesla fanboy så er det ingenting å grue seg til. Er jo ikke noe problem med den bilen uansett 😅

Å skulle du få problemer, så er det sikkert mange andre som har eller har hatt samme problemet så da får du hjelp der 😅

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...