Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (5 timer siden):

Jeg legger til litt funfact herfra og setter inn noen omregninger i parantes:

Simen1 skrev (5 timer siden):

And gasoline, for that matter. If we assume the Volvo is capable of 25 mpg (1,13 l/km)

Ikke så viktig i denn tråden kanskje, men jeg tror den heldigvis ikke bruker over literen på kilometeren. Mener det skal være 0,94 l/mil 🙂

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Og innbytte elmotor koster sannsynligvis minst. Som sagt, for Tesla har det tidligere vært snakk om en kostnad på rundt 6k USD. 

Prøv å finn en erstatnings motor til en moderne bmw til den prisen... Ice versjon.

Tja, er det så vanskelig? 
Genuine BMW 11002450132 F55 F46 F45 Short Engine B38A15A (Inc. One, 118i & Cooper)
Regular price£5,102.09 Sale price£5,050.83

Genuine BMW 11002450132 F55 F46 F45 Short Engine B38A15A (Inc. One, 11 – ML Performance

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (4 minutter siden):

Det inngikk faktisk ikke i påstanden din, og vi stopper der.

Mulig jeg ikke spesifiserte, men prisen var altså pr bytte med arbeid:)

Hele poenget var at å bytte elmotor er veldig vanlig, på grunn av at det er en enkel jobb. I motsetning til en ice motor der det er normalt å bytte deler

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Man kan ikke reparere et batteri eller elmotor i en vanlig garasje. En ice motor kan byttes på gaten ganske enkelt, gjøres hver dag i f.eks asia og afrika. Man bytter ikke ice motor fordi tennpluggen har gått istykker, man bytter bare det som er ødelagt. If it aint broken dont fix it. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Mulig jeg ikke spesifiserte, men prisen var altså pr bytte med arbeid:)

Hele poenget var at å bytte elmotor er veldig vanlig, på grunn av at det er en enkel jobb. I motsetning til en ice motor der det er normalt å bytte deler

Hvis det er veldig vanlig med bytte av elmoter er min påstand at konstruksjonen er for dårlig.
Jeg har kjørt bil i mange år med forskjellige typer motorer fra vanlige forbrenningsmotorer til høyytelses utgaver.
Mange er kjøpt bruk, og flere er kjøpt nye. Men jeg har aldri behøvd noe motorbytte, eller bytte andre deler enn glødeplugger på en dieselmotor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, kremt said:

Man kan ikke reparere et batteri eller elmotor i en vanlig garasje.

Kan du reparere en 24v Milwauke batteriepakke i en garasje, så er ikke 800v batteriet i en elbil noe annerledes.
MEN vi kommer ikke til å ha talldata som reflekterer dette før enn forsikringen slutter å vrake biler fordi de behandler litt større komponenter som black box.

Lenke til kommentar

Hvis en airbag går av i en Benz EQC så er bilen i praksis totalvrak. Produsent krever at du bytter batteri og det koster 400 tusen, ofte mer enn bilens verdi. Produsent godtar ikke brukte deler for garanti. Batteri og andre deler kan ha komponentbeskyttelse som gjør at de ikke kan brukes i andre biler enn de ble programmert til fra fabrikken. Det blir verre og verre å ha bil. Produsent av moderne biler har begge endene av bukta når du får noe trøbbel med bilen. I verste fall kan de deaktivere batteripakken din eller gjøre sånn at du ikke får supercharge hvis de mistenker at bilen er skadet eller reparert på egen hånd / feilaktig. Det er eksempel på biler som har blitt delvis deaktivert gjennom tvungne OTA updates. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (1 time siden):

Hvis det er veldig vanlig med bytte av elmoter er min påstand at konstruksjonen er for dårlig.
Jeg har kjørt bil i mange år med forskjellige typer motorer fra vanlige forbrenningsmotorer til høyytelses utgaver.
Mange er kjøpt bruk, og flere er kjøpt nye. Men jeg har aldri behøvd noe motorbytte, eller bytte andre deler enn glødeplugger på en dieselmotor.

Igjen, det kom kanskje feil ut. Det er ikke det at det er vanlig/hyppig å bytte elmotorer. Men at om det er noe galt er det vanlig å erstatte den med en fikset motor også fikse den en tar ut i etterkant og gjenta prosessen.

Fordi det rett og slett er så enkelt. Dette er normalt i mange applikasjoner som bruker elmotor, men mindre vanlig i applikasjoner som bruker ice motorer da det er krevende og ofte enklere å bytte del for del på plassen.

That's all.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis bytte utenfor garanti koster f.eks så mye som bilen er verdt så må man ta høyde for ved kjøp, eller eierskap av en bil i den prisklassen at bilen risikerer å plutselig bli vrakbar. Da spiller også km-stand inn på risikoen for at det skjer. Motorene i Tesla model S er jo kjente mandagsprodukter som har for vane å dø relativt ofte og etter skremmende kort kjørelengde. Den gang jeg eide en sånn så kjøpte jeg en som hadde skiftet motor én gang og det var bare flaks at motoren var en av de få tingene på den bilen som faktisk ikke døde i løpet av mitt eierskap, som gikk fra 121 000 km til 167 000 km. Ordet flaks sitter langt inne å bruke da det skjedde utrolig mye annet rart og svært kostbart med den bilen. Som gjorde at jeg valgte å selge den som delebil i en alder av bare 6 år. 6 år er jo ingen alder for en bil tenker du sikkert, som jeg selv tenkte da jeg kjøpte den. Men dengang ei. Dette var svært langt unna et varig produkt. Er det "lov" å si nedsettende at en amerikansk bil har kinakvalitet selv om den ikke er kinesisk? Er det bedre å kalle det Wish-kvalitet?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Hvis bytte utenfor garanti koster f.eks så mye som bilen er verdt så må man ta høyde for ved kjøp, eller eierskap av en bil i den prisklassen at bilen risikerer å plutselig bli vrakbar. Da spiller også km-stand inn på risikoen for at det skjer. Motorene i Tesla model S er jo kjente mandagsprodukter som har for vane å dø relativt ofte og etter skremmende kort kjørelengde. Den gang jeg eide en sånn så kjøpte jeg en som hadde skiftet motor én gang og det var bare flaks at motoren var en av de få tingene på den bilen som faktisk ikke døde i løpet av mitt eierskap, som gikk fra 121 000 km til 167 000 km. Ordet flaks sitter langt inne å bruke da det skjedde utrolig mye annet rart og svært kostbart med den bilen. Som gjorde at jeg valgte å selge den som delebil i en alder av bare 6 år. 6 år er jo ingen alder for en bil tenker du sikkert, som jeg selv tenkte da jeg kjøpte den. Men dengang ei. Dette var svært langt unna et varig produkt. Er det "lov" å si nedsettende at en amerikansk bil har kinakvalitet selv om den ikke er kinesisk? Er det bedre å kalle det Wish-kvalitet?

Du snakker om ett produkt, altså model S. Ja den hadde problemer med motor og enda større problemer med de refurbished motorene. 

Men hele poenget var egentlig bare å si at motorbytte på elbiler kan være pga en bagatell, siden det er så enkelt å bytte. I motsetning til en ice bil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Evil-Duck said:

Gjorde nok ikke det om det er slik en løser den ut. Jeg letet nok etter ett sted det sto "løs ut ladekabel" eller lignende og ikke ett lite symbol på 3D modellen.  

Det er ligger en knapp i lademenyen i tillegg…

 

IMG_2352.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Blackwell skrev (7 timer siden):

Mange motorer kan gå flere hundre tusen uten noe særlig mer enn å skifte olje og filter og kanskje noe småtteri, det gjelder å sette seg litt inn i hva slags merke/motorer man bør kjøpe og holde seg unna.

https://www.motor.no/aktuelt/niklas-har-snart-kjort-1000000-km-med-sin-skoda-octavia/297065?fbclid=IwY2xjawG5hI1leHRuA2FlbQIxMQABHVJtQ1GG41jlMGqK9910YsgNr4OBnDeYhi5Jb17SWI9ZqjImlSU8kPRERg_aem_nc37di3uDu2dJ1y-LCn7CQ

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Salvesen. said:

motorbytte på elbiler kan være pga en bagatell

Så 80 tusen kroner er en bagatell hvis bilen er verdt bare 100 tusen? Det er faktisk skremmende nære "mechanically totaled" da. 

6600 $ for DU replacement, + cost for harness

En annen bruker som har kostet på bilen sin

Quote

2012 P85. After spending $20k for a new replacement pack, $7k for new "U" version RDU, $2k on PTC heater, and $2k for MCU2 upgrade at Tesla, I have not found them to be unreasonable. 

31k $ påkostning på en 12 år gammel tesla. 31k usd to nok = 341 900 NOK, heftig påkost på en gammel bil etter min mening. Andre brukere sier de måtte bytte motor etter bare 60 tusen miles, ikke spesielt imponerende. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Så 80 tusen kroner er en bagatell hvis bilen er verdt bare 100 tusen? Det er faktisk skremmende nære "mechanically totaled" da. 

6600 $ for DU replacement, + cost for harness

En annen bruker som har kostet på bilen sin

31k $ påkostning på en 12 år gammel tesla. 31k usd to nok = 341 900 NOK, heftig påkost på en gammel bil etter min mening. Andre brukere sier de måtte bytte motor etter bare 60 tusen miles, ikke spesielt imponerende. 

Nei det var ikke det jeg sa. 

Jeg sier at med elmotor er det lettere å bare bytte motoren med en som er fikset for så å fikse den ødelagte i benk og så gjenta prosessen. Derfor ser en gjerne mange motor bytter på elbiler.

Tror jeg har sagt det 57288475 ganger nå, men tydeligvis vanskelig å få inn.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 30.11.2024 den 2:15 PM):

Skoda Enyaq? Og da sikkert alle VAG søskenene..

De har kansje ikke like brutal forvarming som min bil har da. Ville vært surt om jeg måtte tappe batteriet med  13kW forvarming mens jeg pakker bilen bare fordi bilen er ulåst og ikke kan hente strøm fra veggen da.

Kona sin Enyaq her lader fint med ulåste dører..

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Så 80 tusen kroner er en bagatell hvis bilen er verdt bare 100 tusen? Det er faktisk skremmende nære "mechanically totaled" da. 

6600 $ for DU replacement, + cost for harness

En annen bruker som har kostet på bilen sin

31k $ påkostning på en 12 år gammel tesla. 31k usd to nok = 341 900 NOK, heftig påkost på en gammel bil etter min mening. Andre brukere sier de måtte bytte motor etter bare 60 tusen miles, ikke spesielt imponerende. 

Men vent nå litt. Her er det snakk om ganske så ville summer ja. 20k USD er vel da for selve batteripakka, hva er den nest største utgiften der? 7k USD for U versjon RDU, som vil si? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...