Bjerknez Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Jeg tenker at de bilene som går lengst er de bilene som går mest og oftest. Setter man seg i en flunkende ny bil og i teorien kjører ustanselig så vil man kjøre mye lenger enn en bil som kaldstartes ofte og kun brukes sporadisk. Nå kan man vel også i teorien kjlre 2 mill kilometer med hvilken som helst bil hvis man vedlikeholder den skikkelig. Noe som koster en del npr bilen blir eldre. Men er man en rikmannssønn så har man sikkert råd til det. Jeg har en arbeidskollega som har en Tesla Model S som han kjøpte flunkende ny for 10 år siden. Den bilen har gått litt over 300.000km, men han har byttet batteri hele fire ganger i den bilen og han har hatt en drøss andre småproblemer. I dag er den bilen så lite verdt at det er mer lønnsomt og bare kjøre den til den stopper. Jeg tror at det generelle hovedproblemet med tanke på kjørelengde er tiden. Med det så mener jeg at jo eldre en bil blir jo mindre "tåler" den. Rust begynner å smålig dukke opp, foringer begynner å morkne, bremseslanger og ellers andre ting slites også. Det at selve batteripakken holder er en ting, men det hjelper jo lite når resten av bilen er skrap. Så grunnen til at denne bilen har gått veldig mye, er fordi han har kjørt ekstremt mye. Så vet man vel kanskje ikke noe om hvilke utgifter han har hatt på bilen gjennom tiden? Men folk flest kjlrer ikke så mye bil og da er det nesten ikke mulig og oppnå 2 mill km. Kjører man 20k i året som er ganske mye så må man eie bilen i 100 år før man når 2 mill km. Da tenker jeg nok at en hvilken som helst bil hadde smuldret opp uansett. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Denne derimot slår Teslaen med ganske god margin: https://www.tv2.no/broom/volvo-p1800-har-gatt-lengst-av-alle-i-hele-verden/13782525/ 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember (endret) Gemmingen har skiftet både batteripakke og motor en håndfull ganger. Slitasje skjer på ulike måter ulike steder på bilen så langkjøring er ikke nødvendigvis livsforlengende i antall km på alle områder av slitasje. Slitasje koster penger i rykk og napp. Imponerende av Irv Gordon med hans Volvo P1800 som han har eid i hele 47 år pr 2013, når artikkelen ble skrevet. Jeg håper han kjører den fortsatt og har rundet 5 mill. Jeg legger til litt funfact herfra og setter inn noen omregninger i parantes: Sitat While the P1800 has no doubt consumed its fair share of consumables in that time, as well as oil and other fluids. And gasoline, for that matter. If we assume the Volvo is capable of 25 mpg (1,13 l/km), 3 million miles (4,5 mill km) works out at 120,000 gallons (454 000 liter) of gas. If you were to pick just one reason that Gordon's record will likely never be beaten, it's the cost of gas. At today's prices alone, assuming they never budge from an average $3.65 per gallon (10,65 kr/l), those 120,000 gallons would cost you a mere $438,000 (4,8 millioner kr). We dread to think what another four or five decades would add to that figure... Endret 1. desember av Simen1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember (endret) Imponerende mye kjøring på dem begge ja. Det med at den S'en har byttet flere batterier og motorer er jo fordi de var feildesignet delux på de modellene. Om det var en nyere Tesla ville han kansje sluppet det. Begynner å bli noen Model 3 som har kjørt litt nå uten å bytte verken batteri eller motor. 676,000km Endret 1. desember av Complexity 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Det må vel være ganske så store fordeler når det gjelder elmotor mtp den ikke trenger vedlikehold på samme måte som en bensin/dieselmotor? Og at den både holder lenger og er billigere å vedlikeholde. På en bensin/diesel bil må man jo bytte både olje og oljefilter rett som det er. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Iterion skrev (6 minutter siden): Det må vel være ganske så store fordeler når det gjelder elmotor mtp den ikke trenger vedlikehold på samme måte som en bensin/dieselmotor? Og at den både holder lenger og er billigere å vedlikeholde. På en bensin/diesel bil må man jo bytte både olje og oljefilter rett som det er. I tillegg har gamle ice motorer ofte byttet mer eller mindre alt av deler men likevel påstås det at en kjører på samme motor. Mens på en elbil skifter en gjerne hele motoren da det er fort gjort og lettere å ta vedlikehold på den når den er ute. Derfor ser en ofte elbiler som har byttet x antall motorer selv om det kanskje bare var ett lager som måtte fikses etc. 2 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Salvesen. skrev (4 minutter siden): I tillegg har gamle ice motorer ofte byttet mer eller mindre alt av deler men likevel påstås det at en kjører på samme motor. Mens på en elbil skifter en gjerne hele motoren da det er fort gjort og lettere å ta vedlikehold på den når den er ute. Derfor ser en ofte elbiler som har byttet x antall motorer selv om det kanskje bare var ett lager som måtte fikses etc. Da lurer jeg egentlig veldig på hva en ny elmotor koster ift en bensin/diesel motor. Alle snakker om at batteripakken er svindyr å bytte(men skal holde ut elbilens levetid), men hva da med motoren? Hvor solide er elmotorene egentlig? Deilig å slippe å tenke på ting som Adblue og partikkelfilter også når man tenker over det 😁 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Iterion skrev (Akkurat nå): Da lurer jeg egentlig veldig på hva en ny elmotor koster ift en bensin/diesel motor. Alle snakker om at batteripakken er svindyr å bytte(men skal holde ut elbilens levetid), men hva da med motoren? Hvor solide er elmotorene egentlig? Deilig å slippe å tenke på ting som Adblue og partikkelfilter også når man tenker over det 😁 Det vanligste er å bytte til en refurbished motor. Mener å huske 6k USD var nevnt i den model S'en som har gått langt. Dog er de fleste tatt på garanti. Det som dog har vært ett problem med disse er at de har hatt dårlig forsegling slik at de leker etter en stund å må byttes igjen. Er dog 3 part som nå leverer bedre refurbished enn det tesla leverer. Samme med batteripakker, de fikser en også bytter en til refurbished pakker. 2 Lenke til kommentar
Blackwell Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Salvesen. skrev (24 minutter siden): I tillegg har gamle ice motorer ofte byttet mer eller mindre alt av deler men likevel påstås det at en kjører på samme motor. Mens på en elbil skifter en gjerne hele motoren da det er fort gjort og lettere å ta vedlikehold på den når den er ute. Derfor ser en ofte elbiler som har byttet x antall motorer selv om det kanskje bare var ett lager som måtte fikses etc. Definer alt av deler. Mange motorer kan gå flere hundre tusen uten noe særlig mer enn å skifte olje og filter og kanskje noe småtteri, det gjelder å sette seg litt inn i hva slags merke/motorer man bør kjøpe og holde seg unna. Men ja, en elmotor har en bevegelig del, en forbrenningsmotor har kanskje 2000. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Blackwell skrev (10 minutter siden): Definer alt av deler. Mange motorer kan gå flere hundre tusen uten noe særlig mer enn å skifte olje og filter og kanskje noe småtteri, det gjelder å sette seg litt inn i hva slags merke/motorer man bør kjøpe og holde seg unna. Men ja, en elmotor har en bevegelig del, en forbrenningsmotor har kanskje 2000. Kommer an på motoren, dra på finn og velg bilene som har gått lengst. Send så melding å spør hvilke deler i motoren er originale. Men typiske ting er jo eksossystem, gir, turbo, reimer og kjeder, vannpumpe osv. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember 4 minutes ago, Iterion said: Da lurer jeg egentlig veldig på hva en ny elmotor koster ift en bensin/diesel motor For modell s har jeg sett ca 80 tusen for biler som selges og nylig vært byttet. Men man kan trolig bytte til en motor fra et vrak for mye mindre, men usikker holdbarhet selvsagt. Leste akkurat om en -04Skoda som var gått 970 tusen, eneste som var skiftet egr-ventil, gasspedal, luftmassemåler, drivaksling, tannstang. Pluss helt sikkert en mengde med filter og oljer, skiver klosser etc etc. Girkasse manuell har sjelden problemer så lenge den ikke er brukt feil. Vi har anleggsmaskin som er over 40 år som er i daglig bruk. Aldri åpnet motor eller byttet noe inne i motor, det er også en turbomotor. Dyser er overhalt en gang, eksosmanifold byttet pga sprekk. Hvor mange elektriske kjøretøy måtte man ha kjøpt i denne maskinens levetid? 4 minutes ago, Blackwell said: Men ja, en elmotor har en bevegelig del, en forbrenningsmotor har kanskje 2000. Selve elmotoren har nok minst 2 lagre, samt rotor. Så har man reduksjonsgirkasse i oljebad med ca 4-5 tannhjul og 3-4 lagre. Veldig lite ja. At en eksplosjonsmotor har 2000 bevegelige deler høres mye ut. Jeg tror når dette argumentet først kom på banen var det ALLE bevegelige deler på hele bilen, ikke bare selve motoren. Det spørs jo selvsagt hvilken motor det er, i4, i6, V6, V8, enkle kammer, doble kammer etc. Men la oss si i4 16 valve, da er det i området av 115 bevegelige deler. Da tar man med alle lagre på kammer, veivaksel, rådelagre, vippearmer, ventiler etc. Det er en voldsom forskjell på en i4 med 8 ventiler mot f.eks en V6 på 24 ventiler. V6-en er som å ha 2 motorer i bilen. Veldig mange steder det kan lekke olje (tenk Audi....). De fleste motorer varer lengre enn bilens karosseri. Selv om en bil er kjørt bare 100 tusen km og 10 år gammel kan den være rustet istykker på undersiden hvis den aldri er vasket i hjulbuer og understell eller sprøyet med rustbeskyttelseolje. Jeg så en oversikt nylig over snittalderen på elektriske biler på norske veier. Noen som vil tippe? Spoiler 3.7 år Jeg tror ikke disse bilene vil få en veldig lang levetid dessverre, dels pga dyre deler, produsenter som ikke vil de skal leve lenge, planned obsolesence er en virkelig ting. Til gjengjeld er bensinbiler den eldste drivlinjen med 19.0 år. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember 1 hour ago, Iterion said: Det må vel være ganske så store fordeler når det gjelder elmotor mtp den ikke trenger vedlikehold på samme måte som en bensin/dieselmotor? Og at den både holder lenger og er billigere å vedlikeholde. På en bensin/diesel bil må man jo bytte både olje og oljefilter rett som det er. Veldig store besparelser på vedlikehold og slikt ja. Hjelper også godt at motorene alltid (om man er flink) har driftstemperatur før man bruker dem. Testet litt raskt på min bil nå. Er ikke så kaldt i dag men rakk å få driftstemperatur på motorene etter bare 4 minutterer med forvarming. Tar vel litt lengere tid å få olja å sånt like varm så burde la bilen stå lengere før man kjører dog. 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember (endret) kremt skrev (14 minutter siden): For modell s har jeg sett ca 80 tusen for biler som selges og nylig vært byttet. Men man kan trolig bytte til en motor fra et vrak for mye mindre, men usikker holdbarhet selvsagt. Leste akkurat om en -04Skoda som var gått 970 tusen, eneste som var skiftet egr-ventil, gasspedal, luftmassemåler, drivaksling, tannstang. Pluss helt sikkert en mengde med filter og oljer, skiver klosser etc etc. Girkasse manuell har sjelden problemer så lenge den ikke er brukt feil. Vi har anleggsmaskin som er over 40 år som er i daglig bruk. Aldri åpnet motor eller byttet noe inne i motor, det er også en turbomotor. Dyser er overhalt en gang, eksosmanifold byttet pga sprekk. Hvor mange elektriske kjøretøy måtte man ha kjøpt i denne maskinens levetid? Selve elmotoren har nok minst 2 lagre, samt rotor. Så har man reduksjonsgirkasse i oljebad med ca 4-5 tannhjul og 3-4 lagre. Veldig lite ja. At en eksplosjonsmotor har 2000 bevegelige deler høres mye ut. Jeg tror når dette argumentet først kom på banen var det ALLE bevegelige deler på hele bilen, ikke bare selve motoren. Det spørs jo selvsagt hvilken motor det er, i4, i6, V6, V8, enkle kammer, doble kammer etc. Men la oss si i4 16 valve, da er det i området av 115 bevegelige deler. Da tar man med alle lagre på kammer, veivaksel, rådelagre, vippearmer, ventiler etc. Det er en voldsom forskjell på en i4 med 8 ventiler mot f.eks en V6 på 24 ventiler. V6-en er som å ha 2 motorer i bilen. Veldig mange steder det kan lekke olje (tenk Audi....). De fleste motorer varer lengre enn bilens karosseri. Selv om en bil er kjørt bare 100 tusen km og 10 år gammel kan den være rustet istykker på undersiden hvis den aldri er vasket i hjulbuer og understell eller sprøyet med rustbeskyttelseolje. Jeg så en oversikt nylig over snittalderen på elektriske biler på norske veier. Noen som vil tippe? Vis skjult innhold 3.7 år Jeg tror ikke disse bilene vil få en veldig lang levetid dessverre, dels pga dyre deler, produsenter som ikke vil de skal leve lenge, planned obsolesence er en virkelig ting. Til gjengjeld er bensinbiler den eldste drivlinjen med 19.0 år. Nei som du sier så kan det faktisk godt hende en elbil må vrakes pga rust da spesielt på understell, før evt batteri/motor ryker. Har ikke understellsbehandlet min selv, men altså prisen på en ny motor hørtes jo ikke veldig skremmende ut. Og enda godt er det. Også som nevnt over er det en stor fordel med såpass få bevegelige deler ift en fossil motor. Men tar man derimot godt vare på bilen, bør jo den holde minst like lenge, eller lenger enn en bensin/dieselbil. Endret 1. desember av Iterion Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Complexity skrev (4 minutter siden): Veldig store besparelser på vedlikehold og slikt ja. Hjelper også godt at motorene alltid (om man er flink) har driftstemperatur før man bruker dem. Testet litt raskt på min bil nå. Er ikke så kaldt i dag men rakk å få driftstemperatur på motorene etter bare 4 minutterer med forvarming. Tar vel litt lengere tid å få olja å sånt like varm så burde la bilen stå lengere før man kjører dog. Ja husker jeg måtte la motoren gå typ 20 min minimum om vinteren på min gamle Avensis før den ble varm. Sikkert enda lenger tid før oljen ble skikkelig varm. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Hadde en eldre Volkswagen Touran 1,9 TDi jeg pendlet med til og fra jobb tidligere uten motorvarmer, det var temmelig miserabelt om vinteren når en måtte kjøre i 15 minutter før varmeanlegget begynt å hoste ut noe luft med litt lunk i seg Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Evil-Duck skrev (2 minutter siden): Hadde en eldre Volkswagen Touran 1,9 TDi jeg pendlet med til og fra jobb tidligere uten motorvarmer, det var temmelig miserabelt om vinteren når en måtte kjøre i 15 minutter før varmeanlegget begynt å hoste ut noe luft med litt lunk i seg Huff det er godt vi har kommet videre😅 lenge siden jeg har kjørt bil som ikke er rom temperert når jeg setter meg inn samt fri for is og annet tøys. Heldigvis har de fleste moderne biler muligheter for dette uavhengig av drivstoff:) 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember (endret) Evil-Duck skrev (15 minutter siden): Hadde en eldre Volkswagen Touran 1,9 TDi jeg pendlet med til og fra jobb tidligere uten motorvarmer, det var temmelig miserabelt om vinteren når en måtte kjøre i 15 minutter før varmeanlegget begynt å hoste ut noe luft med litt lunk i seg Ikke sant. Husker jeg våkna til is på innsiden av frontruta de siste årene...gikk til innkjøp av kupevarmer som hjalp på tining av frontrute og oppvarming av kupeen som gjorde susen. Motoren var nok ganske så kald da! Var ikke hver gang jeg gadd å starte bilen en 20 min før jeg stakk om morgenen liksom 😂 Nå er det bare å forvarme bilen fra senga..snakk om luksus! Endret 1. desember av Iterion Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Iterion skrev (1 time siden): Da lurer jeg egentlig veldig på hva en ny elmotor koster ift en bensin/diesel motor. Alle snakker om at batteripakken er svindyr å bytte(men skal holde ut elbilens levetid), men hva da med motoren? Hvor solide er elmotorene egentlig? Deilig å slippe å tenke på ting som Adblue og partikkelfilter også når man tenker over det 😁 eg sjekket dette for min bil. Tror motoren i min bil koster ca 120 000kr. Den yter vel 110KW i 30 min og 250KW peek Innbytte bensinmotor koster mindre. Men el motoren er trolig inklusive reduksjonsgear. Så nettopp noe data fra noen som reparerer el biler. De anbefaler relativt ofte oljeskift på reduksjonskasse. Jeg kommer nok til å skifte den . Tannhjul har en tendens til å bryte ned olje over tid. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Trestein skrev (3 minutter siden): eg sjekket dette for min bil. Tror motoren i min bil koster ca 120 000kr. Den yter vel 110KW i 30 min og 250KW peek Innbytte bensinmotor koster mindre. Men el motoren er trolig inklusive reduksjonsgear. Så nettopp noe data fra noen som reparerer el biler. De anbefaler relativt ofte oljeskift på reduksjonskasse. Jeg kommer nok til å skifte den . Tannhjul har en tendens til å bryte ned olje over tid. Og innbytte elmotor koster sannsynligvis minst. Som sagt, for Tesla har det tidligere vært snakk om en kostnad på rundt 6k USD. Prøv å finn en erstatnings motor til en moderne bmw til den prisen... Ice versjon. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember 32 minutes ago, Iterion said: Men tar man derimot godt vare på bilen, bør jo den holde minst like lenge, eller lenger enn en bensin/dieselbil. Når man sier noe er "vedlikeholdsfri" så betyr det samtidig at det ikke er mulig å gjøre noe vedlikehold på mye av det. Man kan ha gode rutiner rundt lading, vasking kjøring osv. Men til syvende og sist er det ganske lite man kan gjøre dersom man får havari på f.eks batteri, motor, inverter, on-board charger etc. Man kan gjøre ting selv, absolutt, det kreves bare litt mer utstyr. Visse reparasjoner krever Toolbox etc, så er det alltid spørsmål om man kan finne deler og til hvilken pris. Som sagt så er snittalderen for elektriske biler på veien veldig lav. 1 minute ago, Salvesen. said: erstatnings motor til en moderne bmw til den prisen... Ice versjon. Godt spørsmål, absolutt! Likevel vet jeg ikke hvor relevant det er. Har man en 10 år gammel bil verdt 150 tusen vil man ikke bruke 100-150 tusen på å sette i ny motor. Da finner man en brukt og får det gjort for 30-40 tusen. Forøvrig veldig mye dårlige BMW motorer, og særlig i perioden 2008 til 2015, da var nesten alt veldig dårlig. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå