Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (33 minutter siden):

Du har jo to stolper der bak førerdøra, klar til montasje av lader. Installasjonskabelen kan føres opp og via taket, eller slisses ned i betongen. Selve laderen har bakplate så det gjør ikke noe at den er bredere enn stolpen. Ellers så har vi jo løsninger som frittstående ladestolper ved parkeringsplasser uten vegg, og ved gateparkeringer for de som ikke har en hendig verandasøyle på riktig side av bilens oppstillingsplass.

Men for all del, det fungerer sikkert fint for deg når begge deler er på feil side. Minus og minus blir pluss. Helt til plassering standardiseres en gang i framtida og BMW-en er pensjonert. :)

Det holder vel å bruke en 10m type 2 kabel, denne kan festes opp etter veggen, over bilen og ned på stolpen med en passe lang fritthengende ende. Plugges i en type 2 veggholder når den ikke brukes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Største problemet er vel at ladeporten blir eksponert for mer vær og vind om den ligger på den siden. Men tenker det er greit å stoppe diskusjonen om hvorvidt jeg har montert laderen min på feil side eller ikke, for fasiten er at den står akkurat der den er ment å stå, på riktig side på høyresiden for bilen ;) 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (31 minutter siden):

Blir ikke lader litt eksponert for vær og vind dersom man henger den på stolpen? Spiller vel ikke så stor rolle sikkert.

Tenker Evil har bra kontroll på det der selv jeg. 🙃

Om noen år er trådløs lading blitt tilgjengelig, og huseiere med fine, dyre biler, vil stå i kø for å få det installert. Bare parker oppå plata, så starter og stopper lading av seg selv, etter automatiserte triggere så lenge SoC er lavere enn den nedre grensen som er satt, eller når opp til satt lademax, som selvsagt kan overstyres om man vet man skal langt neste da, og trenger ekstra kapasitet på batteriet.

Hvorfor styre med kabler som kan ruste og pinner som kan brekke eller låse seg fast, om man ikke må? :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Om noen år er trådløs lading blitt tilgjengelig, og huseiere med fine, dyre biler, vil stå i kø for å få det installert. Bare parker oppå plata, så starter og stopper lading av seg selv, etter automatiserte triggere så lenge SoC er lavere enn den nedre grensen som er satt, eller når opp til satt lademax, som selvsagt kan overstyres om man vet man skal langt neste da, og trenger ekstra kapasitet på batteriet.

Hvorfor styre med kabler som kan ruste og pinner som kan brekke eller låse seg fast, om man ikke må? :thumbup:

Siterer du rett person nå? 😊

Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):

Siterer du rett person nå? 😊

Ja, det var du som snakket om værutsatt lader. Det problemet blir et ikke-problem med trådløs lader. Trodde det var så selvforklarende at jeg slapp å skrive det, utover det jeg skrev om "kabler som kan ruste og pinner som kan brekke eller låse seg"!

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Ja, det var du som snakket om værutsatt lader. Det problemet blir et ikke-problem med trådløs lader. Trodde det var så selvforklarende at jeg slapp å skrive det, utover det jeg skrev om "kabler som kan ruste og pinner som kan brekke eller låse seg"!

Stillte ett kjappt spørsmål, og svarte forsåvidt på det selv. 🙃 

Var hovedsaklig for å dreie diskusjonen litt bort fra Duck's plassering av lader.

Lenke til kommentar

Ang ladeluke-plassering så tror jeg dette har med bensinfylling å gjøre. Når man skal fylle vil man ikke ha døråpingen inn mot bensinpumpa. Slik blir det ofte ved lading også. Man vil ikke åpne døra mot ladestasjonen. 

Biler laget i land med venstrekjøring (Japan england) hadde bensin fylling på venstre side av bilen og biler laget i land med høyrestyring hadde den på høyre. Helt naturlig når man skal innom en pumpe. 

Lader man hjemme i garasjen blir det ofte opp til hvordan man parkerer bilen i garasjen. Noen kjører inn andre rygger. Min garasje er rimelig stor så det betyr lite om kabelen er på den ene eller andre siden. Døra ut av garasjen og inn i huset er midt i så jeg går forbi kabelen/lader på vei ut eller inn av bilen. 5m kabel er nok for å lade to elbiler når den tid kommer. Hadde laderen stått på ene siden ville jeg måtte ha en lang kabel for å rekke begge bilene

Bilfabrikantene har nok tenk på hurtiglading når de har valgt plassering. Jeg liker å åpne døren ut mot åpen plass enn å være forsiktig med døren hver gang jeg åpner den. I kraftig vind kan det røske godt i og det er surt å dundre døra inn i ladestasjon eller bensinpumpe. 

Lenke til kommentar

Ladeluka bør være på førersiden av bilen. Og helst i et hjørne.

Som en som har bodd i 5 forskjellige leiligheter i Oslo sentrum med tilhørende parkeringskjellere og garasjer, kan jeg si av erfaring at i 4 av de var det så trangt at  sjåfør siden er den eneste man har god tilgang til.

Av den enkle grunn at du må ha plass til å komme deg inn og ut av bilen

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 timer siden):

Ang ladeluke-plassering så tror jeg dette har med bensinfylling å gjøre. Når man skal fylle vil man ikke ha døråpingen inn mot bensinpumpa. Slik blir det ofte ved lading også. Man vil ikke åpne døra mot ladestasjonen. 

Biler laget i land med venstrekjøring (Japan england) hadde bensin fylling på venstre side av bilen og biler laget i land med høyrestyring hadde den på høyre. Helt naturlig når man skal innom en pumpe. 

Lader man hjemme i garasjen blir det ofte opp til hvordan man parkerer bilen i garasjen. Noen kjører inn andre rygger. Min garasje er rimelig stor så det betyr lite om kabelen er på den ene eller andre siden. Døra ut av garasjen og inn i huset er midt i så jeg går forbi kabelen/lader på vei ut eller inn av bilen. 5m kabel er nok for å lade to elbiler når den tid kommer. Hadde laderen stått på ene siden ville jeg måtte ha en lang kabel for å rekke begge bilene

Bilfabrikantene har nok tenk på hurtiglading når de har valgt plassering. Jeg liker å åpne døren ut mot åpen plass enn å være forsiktig med døren hver gang jeg åpner den. I kraftig vind kan det røske godt i og det er surt å dundre døra inn i ladestasjon eller bensinpumpe. 

Jeg skjønner ikke det bensinpumpe-argumentet. Når jeg fyller så står jeg mindre utsatt til for vind og snøstorm når jeg står mellom bilen og pumpa enn når man drar pumpeslangen ut til maks lengde for å gå rundt bilen og fylle der. Jeg går ut fra du mener løsningen er selvsagt å parkere på motsatt side av pumpa, altså med passasjersiden inn mot pumpa. Da er vi tilbake til lettvint-tungvint argumentet. For oss verdens late, 99%?, så skaper det en unødvendig strafferunde rundt bilen. De 1% som er veldig glad i å gå unødvendige runder, kan gå så mange de vil, før de starter å fylle på sjåførsiden. Akkurat som å skru fast fjernkontrollen på veggen ved TV-en.

Skulle det skje noe, som brann så vil jeg jo at passasjerene skal ha enklest mulig rømningsvei ut av bilen. Altså ut på den siden der det ikke brenner. Det tomme sjåførsetet trenger jo ikke noen rømningsvei. Sjåføren er jo allerede ute og fyller.

Fossilbiler fyller bare drivstoff på bensinstasjoner. Elbiler fyller man ofte hjemme, i garasjeanlegg osv. der det ofte er trangt. Trangt betyr at man må prioritere hvilken side av bilen det skal være trangest og videst. Mange steder er det knapt plass til at sjåføren klarer å smyge seg ut. Da er det veldig kjipt om ladeporten står på motsatt side av bilen så man må må velge alternative veier ut av bilen (bagasjerommet?) for å komme til laderen på passasjersiden. Derfor bør ladeport og sjåførdør være på samme side.

Til dere som sier det er ett fett om man kjører med snuten eller baken inn først: Nei, det er det ikke. Styrehjulene er nærmest snuten, ikke bakenden. Når det er trangt så er det alltid vanskeligere, noen ganger umulig, å parkere med snuten inn. Har dere aldri lekt med biler i sandkassa? Prøv å se på deres egne hjulspor i snøen og se hvordan dette fungerer rent mekanisk. Styrehjulene bør alltid være ut mot veien for å få best mulige svinger inn på trange plasser. Har man de ikke svingbare hjulene ut mot veien så tar man mer plass når man skal svinge inn og ut. I tillegg har man bedre oversikt når man rygger inn på parkeringen enn når man rygger ut i veibanen. Tenker man over risiko for å kjøre på små barn så bør rygging inn være et selvsagt valg. Tenk over det og se på både kjøredynamikk og oversiktsbildet. Rygg-inn bør være obligatorisk kunnskap i kjøreopplæringen, kanskje til og med påbudt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alltid best å kunne ryggeparkere. Er noe herk med Leafen som har ladeluke i fronten så man alltid må rygge ut.

Ladeluke førerside bak og knapp på lader for å åpne å låse ut ladekabel er tingen. 

Og mulighet for å lade mens bilen er ulåst. Noen biler lader jo bare når bilen er låst siden ladeportens lås går på samme system eller noe og det er jo bare tåpelig.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner ikke det bensinpumpe-argumentet. Når jeg fyller så står jeg mindre utsatt til for vind og snøstorm når jeg står mellom bilen og pumpa enn når man drar pumpeslangen ut til maks lengde for å gå rundt bilen og fylle der. Jeg går ut fra du mener løsningen er selvsagt å parkere på motsatt side av pumpa, altså med passasjersiden inn mot pumpa. Da er vi tilbake til lettvint-tungvint argumentet. For oss verdens late, 99%?, så skaper det en unødvendig strafferunde rundt bilen. De 1% som er veldig glad i å gå unødvendige runder, kan gå så mange de vil, før de starter å fylle på sjåførsiden. Akkurat som å skru fast fjernkontrollen på veggen ved TV-en.

Skulle det skje noe, som brann så vil jeg jo at passasjerene skal ha enklest mulig rømningsvei ut av bilen. Altså ut på den siden der det ikke brenner. Det tomme sjåførsetet trenger jo ikke noen rømningsvei. Sjåføren er jo allerede ute og fyller.

Fossilbiler fyller bare drivstoff på bensinstasjoner. Elbiler fyller man ofte hjemme, i garasjeanlegg osv. der det ofte er trangt. Trangt betyr at man må prioritere hvilken side av bilen det skal være trangest og videst. Mange steder er det knapt plass til at sjåføren klarer å smyge seg ut. Da er det veldig kjipt om ladeporten står på motsatt side av bilen så man må må velge alternative veier ut av bilen (bagasjerommet?) for å komme til laderen på passasjersiden. Derfor bør ladeport og sjåførdør være på samme side.

Til dere som sier det er ett fett om man kjører med snuten eller baken inn først: Nei, det er det ikke. Styrehjulene er nærmest snuten, ikke bakenden. Når det er trangt så er det alltid vanskeligere, noen ganger umulig, å parkere med snuten inn. Har dere aldri lekt med biler i sandkassa? Prøv å se på deres egne hjulspor i snøen og se hvordan dette fungerer rent mekanisk. Styrehjulene bør alltid være ut mot veien for å få best mulige svinger inn på trange plasser. Har man de ikke svingbare hjulene ut mot veien så tar man mer plass når man skal svinge inn og ut. I tillegg har man bedre oversikt når man rygger inn på parkeringen enn når man rygger ut i veibanen. Tenker man over risiko for å kjøre på små barn så bør rygging inn være et selvsagt valg. Tenk over det og se på både kjøredynamikk og oversiktsbildet. Rygg-inn bør være obligatorisk kunnskap i kjøreopplæringen, kanskje til og med påbudt.

Rygge inn er og langt mer lettvint enn å kjøre inn, med mindre du kan fortsette frem og inn i luke uten svinging. Samme prinsippet med svinging av fronten, så det blir mye knot om det atpåtil er en trang luke. Sett så mange som prøver å kjøre inn med snuten først, men takler det ikke, og gir opp. Rygge inn, prøver de ikke på engang "for det er så vanskelig".

Men som du sier, folk er late, og orker ikke øve på rygging og f.eks. lukeparkering, om det er noe de sliter med. Og det til tross for at det faktisk er noe man må gjennom på trafikkskolen. Men tror det hadde vært langt bedre om det hadde vært noe man måtte gjennom flere ganger på forskjellige dager, og ikke bare puttet i en eneste time med terping på dette.

Complexity skrev (1 time siden):

Alltid best å kunne ryggeparkere. Er noe herk med Leafen som har ladeluke i fronten så man alltid må rygge ut.

Ladeluke førerside bak og knapp på lader for å åpne å låse ut ladekabel er tingen. 

Og mulighet for å lade mens bilen er ulåst. Noen biler lader jo bare når bilen er låst siden ladeportens lås går på samme system eller noe og det er jo bare tåpelig.

Kan du nevne en bil du kjenner til som har det problemet? Ble bare nysgjerrig, for det trodde jeg faktisk ikke var mulig å gjøre et problem av. 🤪

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:


Kan du nevne en bil du kjenner til som har det problemet? Ble bare nysgjerrig, for det trodde jeg faktisk ikke var mulig å gjøre et problem av. 🤪

Skoda Enyaq? Og da sikkert alle VAG søskenene..

De har kansje ikke like brutal forvarming som min bil har da. Ville vært surt om jeg måtte tappe batteriet med  13kW forvarming mens jeg pakker bilen bare fordi bilen er ulåst og ikke kan hente strøm fra veggen da.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Skoda Enyaq? Og da sikkert alle VAG søskenene..

De har kansje ikke like brutal forvarming som min bil har da. Ville vært surt om jeg måtte tappe batteriet med  13kW forvarming mens jeg pakker bilen bare fordi bilen er ulåst og ikke kan hente strøm fra veggen da.

OK, så det gjelder forvarming når den ellers ikke lader pga fullt? Sært problem, og merkelig at så store produsenter klarer å lage så tåpelig løsning. Ja, de bilene sliter vel og med at de ikke kan holde varmen i kupéen og lade samtidig, så å sitte i bilen mens den lader en kald vinterdag i januar, høres ut som en dårlig dag...!

 

Takker for svar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Snowleopard said:

OK, så det gjelder forvarming når den ellers ikke lader pga fullt? Sært problem, og merkelig at så store produsenter klarer å lage så tåpelig løsning. Ja, de bilene sliter vel og med at de ikke kan holde varmen i kupéen og lade samtidig, så å sitte i bilen mens den lader en kald vinterdag i januar, høres ut som en dårlig dag...!

 

Takker for svar!

Googlet litt og det er visse workarounds. Man kan vist låse opp bare bagasjeluken og da vil ikke lading avbrytes. Kan også låse opp bare førerdøren og ikke de andre eller noe slikt som heller ikke vil stoppe ladingen.

Men høres alikevel litt dårlig designet ut..

F.eks en knapp ved ladeporten for å låse den ut ville vært mye bedre løsning. 

Eller en knapp på selve ladepluggen som Tesla har, men det blir litt annet når de har eget økosystem.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Skoda Enyaq? Og da sikkert alle VAG søskenene..

De har kansje ikke like brutal forvarming som min bil har da. Ville vært surt om jeg måtte tappe batteriet med  13kW forvarming mens jeg pakker bilen bare fordi bilen er ulåst og ikke kan hente strøm fra veggen da.

Ikke noe problem å lade en MEB bil mens den er ulåst. Setter du inn kabelen mens bilen er ulåst starter lading umiddelbart. Står bilen låst på lading og man låsen den opp stopper ladingen og kabelen frigjøres, men hvis man ikke drar ut kabelen innen ca 1 minutt låses kabelen igjen og lading starter. Har aldri tatt tiden på dette men mener det er 1 minutt. Dette er ved AC lading. Hurtiglading stopper ikke når bilen låses opp med mindre man trykker dobbelt på nøkkelen. 
 

Edit: Og de drar selvfølgeligheter strøm fra veggen ved forvarming

Endret av Selle
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Skoda Enyaq? Og da sikkert alle VAG søskenene..

Jeg har Audi Q4, og kan lade bilen mens den er ulåst. Har ikke hatt bruk for det noen gang da, men ser ladeindikatoren kommer på før jeg låser bilen og går fra den.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Selle said:

Ikke noe problem å lade en MEB bil mens den er ulåst. Setter du inn kabelen mens bilen er ulåst starter lading umiddelbart. Står bilen låst på lading og man låsen den opp stopper ladingen og kabelen frigjøres, men hvis man ikke drar ut kabelen innen ca 1 minutt låses kabelen igjen og lading starter. Har aldri tatt tiden på dette men mener det er 1 minutt. Dette er ved AC lading. Hurtiglading stopper ikke når bilen låses opp med mindre man trykker dobbelt på nøkkelen. 
 

Edit: Og de drar selvfølgeligheter strøm fra veggen ved forvarming

Høres ut som de har løsning på det da. Er vel samme på BMW i4 f.eks at lading starter igjen etter en stund. Det kan dog forvirre ladebokser litt.

Jaguar i-pace stopper lading om man åpner førerdøren. MG virker å ha litt ymse og noen modeller må vist være låst for å lade. Leaf stopper å lade om man låser opp - med unntak av de gamle som bruker Type 1 og har utløser på ladepluggen. BYD virker også å stoppe lading om man låser dem opp.

Så er ikke uvanlig tydeligvis. Sikkert billigere enn å ha dedikert knapp.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...