Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Auto Asmodeus skrev (20 timer siden):

Dere med i4 (helst M50). Pros and cons? Skal bytte ut bilen til kona og hun er blank. Har vært fornøyd med Enyaqen, og hun titter litt på Enyaq RS. Men jeg har klart å åpne henne for i4 m50 eller A6Vis første nye svar etron, men da heller hun mot i4’en.

Jeg har prøvd i4 selv, og synes det er en bra og gjenomført godt bygd bil skjønt det vare bare en prøvetur, men dere som har hatt en en stund har sikkert noen erfaringer?

De store ankepunktene folk har med i4 er vel litt marginal bakseteplass om den som sitter fremme er lang i beina, samt at det er en ganske lav bil som er litt tung å komme seg inn og ut av om du er dårlig til beins. Min 70 år gamle far sliter veldig når han skal ut av min. Ellers har jeg intet annet enn godord å si om i4 M50 fantastisk bil med premium følelse til tusen. Eneste problemet jeg har hatt med min er en baklykt som måtte byttes etter det begynt å komme dugg/dråper i den. Hatchback løsniongen er fantastisk og veldig praktisk, fryktet av det skulle bli ett irritasjonsmoment med den lave bakluka, men får inn det aller meste og opplever det egentlig som en mer praktisk bil enn E-Soulen jeg hadde før. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iterion skrev (55 minutter siden):

Tesla Model 3 forsvarer førsteplassen med glans - ikke overraskende spør du meg! Let the haters keep hating! 

Hatere og fanboys er like ubrukelige begge deler! Ingen av de klarer å være objektive for fem flate øre.

At model 3 highland tar klassen "Kompaktbil" overrasker vel ingen, håper jeg. Det er jo en soleklar vinner, med sine fremragende elbilkvaliteter og forbedret komfort og kvalitet! Veldig fortjent!

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Bjerknez said:

Jeg tenker sikkerhet i form av bedre veigrep, knapper og spaker til funksjoner som sitter bedre plassert, bedre bremser, adaptive dempere etc. 

599.000 koster BMW i4 M50 med den kampanjen som er nå. Det er 25k mer enn Enyaq RS. Å kjøpe en Skoda Enyaq til nesten 600k. er galskap slik jeg ser det, så sant man ikke MÅ ha bedre plass og MÅ ha den bilen som vinner sikkerhetsmedaljen eller MÅ ha best beskyttelse for fotgjengere. 

Jeg har kjørt bil i 35 år og har til gode og kjøre på fotgjengere så langt. 

Men igjen. Prøvekjør begge bilene og gjør deg opp en egen mening :) 

Veigrep er jo dekk kvaliteten som avgjør og ikke nødvendigvis bilen, med mindre en skal dra i håndbrekket i enhver sving.
Selv synes jeg Enyaq har bedre plassering på interiør enn i4, langt større skjerm som stjeler plass og oppmerksomhet. Bedre bremser kan den godt ha, sier seg selv når en bil er sport-fokusert, men den hadde marginalt kortere bremselengde enn enyaq i vintertesten. Du kan ha DCC som tilvalg i Enyaq også. :) 

Er 599k medregnet frakt/mva/registrering osv?

Nå la du jo opp til at du ikke kom på en grunn til å velge Enyaq mot i4 og det er flere som har kommet med gode grunner å velge Enyaq over i4. RS er mest en dekorpakke kontra ordinær 85X, med litt sprekere motor, så helt egentlig burde en se mot prising av 85X mot i4. 

En kan egentlig koke det ned til følgende:

i4 = Kjøreglede/Sportslig
Enyaq = Praktikalitet/Fornuftig

Jeg har ikke kræsjet enda selv, men plutselig skjer det. 
En kan nesten sammenligne disse sikkerhetselementene med forsikringer, du håper du ikke har bruk for dem, men plutselig er det en idiot som tenner på huset/hopper ut i veibanen. :) 

Endret av Fantomtegningen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (27 minutter siden):

En kan egentlig koke det ned til følgende:
i4 = Kjøreglede/Sportslig
Enyaq = Praktikalitet/Fornuftig

Vi kan vel vertfall være enige om det du skrev der tenker jeg :) 

Ut over det så er det et absolutt must at man prøvekjører de bilene man sikler på for å gjøre seg opp en egen mening. Hvis folk liker Enyaq bedre enn i4 så er jo det greit. Kjøp Skodaen. Det bryr meg svært lite :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (59 minutter siden):

Vi kan vel vertfall være enige om det du skrev der tenker jeg :) 

Ut over det så er det et absolutt must at man prøvekjører de bilene man sikler på for å gjøre seg opp en egen mening. Hvis folk liker Enyaq bedre enn i4 så er jo det greit. Kjøp Skodaen. Det bryr meg svært lite :) 

Ja Enyaq er jo en mer vanlig bil med mye plass, den perfekte familiebilen for mange,  mens en BMW I4 M50 mer for bil entusiasten vil jeg si. Ikke dermed sagt at Skoda er et dårlig merke, men er ganske så kjedelige biler ift en BMW hehe. 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 minutt siden):

Ja Enyaq er jo en mer vanlig bil med mye plass, den perfekte familiebilen for mange,  mens en BMW I4 M50 mer for bil entusiasten vil jeg si. Ikke dermed sagt at Skoda er et dårlig merke, men er ganske så kjedelige biler ift en BMW hehe. 

Ja, det har vært poenget mitt hele veien. :) 

Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Ser det er Black Friday tilbud på ekstrautstyr til BMW nå, så en ide å slå til om det er noe man trenger.

350,- pr. mnd for avstandscruise, satt ned fra 439,- i måneden

Oppdatering av kart 879,- i året, og dashcam er satt ned til 48 kr i mnd...

https://www.bmw.no/no/shop/ls/cp/connected-drive?tl=dis-tv2n-fwlat-flgt-miy-aft-natt-.-.-.-957e613d2260&clc=1h24w01gL1c06bV0

 

Uhm...må man abbonere på selfølgeligheter?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (2 minutter siden):

Litt gøy å lese side opp og side ned med at en person som ikke engang har en i40 M50 anbefaler bilen til alle og blindt nekter for at det kan være noen grunn til å foretrekke noe annet. Ryggekamera som er ubrukelig i mørket og på skittent føre, rammeløse vinduer som fryser fast, svingradiusen til en seilbåt, ingen frunk eller brukbart rom under bagasjeromsgulvet, lite bakseteplass, små baksetedører som gjør det kronglete å få inn barnesete, ladeport på feil side av bilen, det går ikke an å ringe eller ta imot samtaler hvis du har en Google Pixel, helt ubrukelig trådløs lader, den kan være for lav hvis du bor et sted med mye telehiv eller veldig aggressive fartshumper. 

Jeg tror alle skjønner at det er veldig gøy å ha bestilt nybil, men slapp av litt med den endeløse misjoneringen. 

Nå har jeg jo faktisk kjørt noen mil i en i4 M50. Jeg regner med at du da eier en, siden du kommer med en del inspill selv?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Lord Britishface said:

Litt gøy å lese side opp og side ned med at en person som ikke engang har en i40 M50 anbefaler bilen til alle og blindt nekter for at det kan være noen grunn til å foretrekke noe annet.

Har Teslaen streiket igjen? 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Uhm...må man abbonere på selfølgeligheter?

Ja reagerte litt på det jeg også. Ser ut at endel ting kan kjøpes for alltid, men andre ting kun leveres som abonnement, dersom man ikke krysset av for det når man kjøpte bilen.

Er jo kjekt som BMW sier at dersom man ikke bruker bilen til lengre turer, så kan man kjøpe på avstandscruise eller autopilot (vet ikke BMW navnet) Bare for sommerferiemåneden man skal kjøre langt.

Tesla gjør vel noe av det samme, men ikke det samme fokuset på abonnement, mer at man kjøper det med en engangssum. Men som ikke nødvendigvis følger bilen ved eierskifte etter det jeg har lest. 

Liker ikke mikrotransaksjoner i spill, og i hvert fall ikke i biler....

Synes BMW er ganske ekstreme her, i hvert fall med å ta betalt for oppdatering av kart. Men det koster jo å ha infrastrukturen for å gjøre oppdateringer, selv om det ikke bruker timer på verksted lenger.

Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (52 minutter siden):

 ladeport på feil side av bilen

Dette er jo ett litt artig tema. For min spesifikke situasjon med hvor jeg lader bilen 99% av dagene så ville venstre side være feil side siden jeg måtte gått rundt bilen med ladekabel. For de som parkerer og lader ved gatparkaring er det mer gunstig å ha kabel på høyre siden, ettersom en da slipper å dra kabelen rundt bilen og å stå å dille med det ute i veibanen. Men klart om en foretrekker å lade på ladestasjoner med for korte ladekabler til å rekke til annet enn venstresiden om en skal stå parkert "riktig", så er det kjekt å ha den på venstresiden. Så er det nok andre som er i situasjoner hvor venstre siden er den beste plasseringen for dem i forhold til hvordan en står parkert daglig, poeng et bare at hele denne feil og rett side agendaen er litt mer nyansert enn hva enkelte skal ha det til.

Ellers er det jo en liten virrvarr med hvor forskjellige biler har plassert ladeportene sine, så har må jo alle ladeoperatørene ta hensyn til dette før eller siden. Det beste hadde selvfølgelig vært vist alle hadde blitt enige om en standardisering for ladeoperatørene sin del, men det får vi nok ikke med det første uansett.

image.thumb.png.62a4df14b4fc0897097d212e29101d68.png

Lenke til kommentar
OMyre skrev (51 minutter siden):

i4 er for liten tror jeg. For meg som er vant med 5 og 7 serie så tenker jeg nok at i5 eller i7 er veien å gå. Men noen liker «kone» biler.

Den er ikke stor, men for 2 voksne er den jo fantastisk med tanke på kjørekomfort og glede. 🙂

Å kalle den "konebil" er jeg ikke helt enig i, selv om den fint kan brukes som det. 😅

Endret av Duriello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...