Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (4 timer siden):

Et godt råd:

Prøvekjør en Skoda Enyaq og en BMW i4 M50. 

Gratulerer med ny BMW :) 

Ja er det jeg redd for. Det praktiske bortfaller pga svart skinn med røde detaljer, Mpakke, røde bremsekalipere og harman kardon. Fornuften kan jo bare ryke og reise.

jeg får god pris hos bmw så restverdi er svært gunstig..

som nevnt for min del blir dette bil 2. vi har en suv også som dekker rekkevidde, plass og alt det fornuftige

Endret av Auto Asmodeus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Auto Asmodeus skrev (1 time siden):

Ja er det jeg redd for. Det praktiske bortfaller pga svart skinn med røde detaljer, Mpakke, røde bremsekalipere og harman kardon. Fornuften kan jo bare ryke og reise.

jeg får god pris hos bmw så restverdi er svært gunstig..

som nevnt for min del blir dette bil 2. vi har en suv også som dekker rekkevidde, plass og alt det fornuftige

Høres ut som du har bestemt deg. 
Jeg har hatt min i4-M50 2 år i Januar.

Fremdeles gleder jeg meg og frydes når jeg skal ut på en kjøretur.
Alltid vært lei nye biler etter ett år eller noe, men ikke med i4-M50 på (ikke meg som kjører i clip)🙂

 

 

 


Har ikke hatt et eneste problem eller verksted besøk med den.
Med unntak av noen få sporadiske app-heng i iDrive OS som krevde at man gjør en omstart/restart av iDrive med en gitt prosedyre.

I4 har noe aggressiv neg camber, spesielt på bakhjulene for å få de typiske bmw kjøreegenskapene på svingete vei. Det sliter spesielt innsiden av dekkene. Og det er endel som klager på slitasjen og dekkforbruk . Rådet er å fylle mere luft enn det som er nominelt for liten last og helst opp mot tungt lastet bil (highway usage) for å motvirke det.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg en I4 edrive 40 som er samme bil men uten front motor og trekk på forhjula.

Det meste er nevnt om negative ting. Jeg har hatt barnesete i min og det er trangt både for barn og den som sitter i passasjersete. 

Bilen er bra bygget og har bra comfort men noe familiebil er det ikke. 

BMW s nye dashboard imponerer ikke. Savner de gamle tallene og flere muligheter for å for eksempel få et klassisk speedometer. Grafikken på speedometer gir lite informasjon. Like bra med bare digitale tall i frontruta eller i panel

Grafikken er bra og det burde være mulig å programmere inn noe klassisk

Kunne godt vært flere brytere. Varme opp ned og de gamle programerbare bryterne. 

Lyden når man lukker dørene er ikke noe å skryte av. Ville gjerne hatt en bil med rammer. Ser ingen fordeler med rameløse

Kjøper man bilen med grunnutrustning er det ikke mye man får med. Ofte må ma legge 100 000 på bordet før bilen er ok

Bakkeklaring er ok men konsekvensene av å få en stein opp under bilen er så store at jeg begrenser kjøring på veier jeg ikke tror er bra nok. Det er ikke så dyrt å få en bulk i bunnpanna eller kanalen som å måtte skifte batteripakke.

Bilen ellers er veldig bra. Har ikke hatt noe trøbbel etter 50 000km 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (8 timer siden):

Ja er det jeg redd for. Det praktiske bortfaller pga svart skinn med røde detaljer, Mpakke, røde bremsekalipere og harman kardon. Fornuften kan jo bare ryke og reise.

jeg får god pris hos bmw så restverdi er svært gunstig..

som nevnt for min del blir dette bil 2. vi har en suv også som dekker rekkevidde, plass og alt det fornuftige

Bilvalg handler om en balanse mellom følelser og behov. Er man litt bilinterresert så går det i favør følelser. Skal man kombinere følelser og behov så må man ofte velge en bil som ikke HELT innfrir på alle punkter. 

Personlig har jeg ikke barn og heller ikke hund. Jeg og madammen har en bil hver, og skal vi på bilferie så skal vi ikke ha noen bak i bilen, annet enn evt. bagasje og kjøleboks etc. 

Derfor er en BMW i4 M50 en perfekt bil for meg som også vil ha en litt morsom bil. Det oser kvalitet av BMW i4 M50 kontra andre biler i samme prissegment jeg har kjørt/sittet i. 

Men biler som Skoda Enyaq er ikke akkurat noe som gir meg gåsehud i positiv forstand. Selv om dem er praktiske. Uten at jeg vet noe om det. 

Polestar og Tesla er jo ett par alternativer jeg kunne vurdert, men Tesla er på en måte litt "billig" og gir ikke den samme kjlregleden i mine øyne. Polestar er trolig hakket bedre på kjøreglede ut fra min magefølelse, men jeg liker ikke den enorme midtkonsollen og den er også forholdsvis dyr i forhold til BMW i4 M50. Derimot kan sikkert Polestar ha andre kvaliteter som jeg ikke vet om. 

Jeg synes ikke det finnes så mange biler utover de jeg har nevnt i den prisklassen som er spesielt spennende eller gir meg noe kjøpelyst. 

Volvo EX30 har jeg kjørt og det er en fin bil, men denne er også trang i baksetet. Jeg har også funnet ut at jeg egentlig ikke liker biler med en påklistret ipad midt i bilen som eneste form for komunikasjon med bilen. Jeg synes det blir litt for minimalistisk og lite effektivt, selv om mange synes det er kult. 

Jeg har selv funnet ut hvor lite effektivt det var med en skjerm mist i bilen som ikke engang hadde headup display. Man blir sittende og glane til siden på den hastighetsviseren ganske ofte og skal man skru på setevarmere fels. Må man inn i menyen. Ganske lite effektivt. 

Man må også dypt inn i menyen på EX30 for å deaktivere den sensoren som leser øynene dine. 

Mange drar frem talestyring som et argument og i en perfekt verden stemmer det at det er en bra ting, men verden er ikke perfekt. Taleassistenten missforstår ofte og det gjelder ikke bare i bilen.

I det hele tatt foretrekker jeg en bil som BMW i4 M50 da den har knapper og spaker der man forventer at dem skal være. Man kan også justere temp i kupeen uten å gå inn i menyer. 

BMW i4 M50 er ikke perfekt den heller, men av de bilene jeg har sittet i å kjørt er det det nærmeste vertfall JEG kommer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, Bjerknez said:

Skoda Enhaq RS koster fra 549k og nærmer seg vel 600 når mannhar lagt med vinterdekk og litt annet. Det er det samme som BMW i4 M50 koster. 

Vi betalte 574k for RS med vinterdekk, hengerfeste, beskyttelsesfolie og delingsnett, ferdig levert. BMW i4 M50 Starter vel på 600k?

14 hours ago, Bjerknez said:

 Sikkerhet handler ikke bare om hva som skjer i krasjen men også mens man kjører. 

Hva tenker du her, kjøreassistentsystem? Jeg legger mest vekt på sikkerheten til oss inne i vår bil, deretter fotgjengere, kjøreassistenter sist. Enyaq har bedre sikkerhetskriterier enn i4, selv om de scorer likt på fotgjengersikkerhet.

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (50 minutter siden):

Vi betalte 574k for RS med vinterdekk, hengerfeste, beskyttelsesfolie og delingsnett, ferdig levert. BMW i4 M50 Starter vel på 600k?

Hva tenker du her, kjøreassistentsystem? Jeg legger mest vekt på sikkerheten til oss inne i vår bil, deretter fotgjengere, kjøreassistenter sist. Enyaq har bedre sikkerhetskriterier enn i4, selv om de scorer likt på fotgjengersikkerhet.

Jeg tenker sikkerhet i form av bedre veigrep, knapper og spaker til funksjoner som sitter bedre plassert, bedre bremser, adaptive dempere etc. 

599.000 koster BMW i4 M50 med den kampanjen som er nå. Det er 25k mer enn Enyaq RS. Å kjøpe en Skoda Enyaq til nesten 600k. er galskap slik jeg ser det, så sant man ikke MÅ ha bedre plass og MÅ ha den bilen som vinner sikkerhetsmedaljen eller MÅ ha best beskyttelse for fotgjengere. 

Jeg har kjørt bil i 35 år og har til gode og kjøre på fotgjengere så langt. 

Men igjen. Prøvekjør begge bilene og gjør deg opp en egen mening :) 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

https://www.motor.no/bil/motor-karer-arets-beste-billkjop-her-er-vinnerne/297434?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3P8Ps5LEAlGD07XLAzKNsSZvqMMl3d3m031Q1iYh974OSDLbnkcnYZPNY_aem_koLGn8qwCPx4f7Czs8hxjA
 

hva syns folk om lista? Er uenig med familiebil når de skriver at den lader forsatt raskest men g6 lader vel fortere fra 10-80% samt ioniq 5 kan bli litt liten som familiebil, stusser og på Macan som stor familiebil, Macan med sine 4,7 meter vil jeg ikke kalle stor.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Jeg tenker sikkerhet i form av bedre veigrep, knapper og spaker til funksjoner som sitter bedre plassert, bedre bremser, adaptive dempere etc. 

599.000 koster BMW i4 M50 med den kampanjen som er nå. Det er 25k mer enn Enyaq RS. Å kjøpe en Skoda Enyaq til nesten 600k. er galskap slik jeg ser det, så sant man ikke MÅ ha bedre plass og MÅ ha den bilen som vinner sikkerhetsmedaljen eller MÅ ha best beskyttelse for fotgjengere. 

Jeg har kjørt bil i 35 år og har til gode og kjøre på fotgjengere så langt. 

Men igjen. Prøvekjør begge bilene og gjør deg opp en egen mening :) 

Det er jo greit at i4 er langt bedre å kjøre, jeg synes det er en av de beste elbilene jeg har kjørt. Ser bra ut, digger mye med den bilen.

Men har du to unger, en hund eller lignende plasskrevende områder er plutselig ikke i4 et logisk valg lenger. Da er man ikke "rar" om man kjøper en Enyaq, da er man rimelig fjols om man kjøper en i4. Den er rett og slett ikke på menyen for mange familier, grunnet manglende plass bl.a.

"Hvorfor kjøpte du Mercedes Vito? Burde kjøpt en BMW i4, har du prøvekjørt den eller!?"

  • Liker 4
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (47 minutter siden):

stusser og på Macan som stor familiebil, Macan med sine 4,7 meter vil jeg ikke kalle stor.

Volvo xc60 , BMX iX3 er 470cm , Enyak er litt kortere. Nye Macan er 478cm (10cm lengre enn forgjengeren)
I europeisk målestokk er vel disse inklusive Macan å anse som store.
Man kan vel bruke begrepet stor om disse i norge og heller si "diger" eller ekstra store til til biler som EV9 , BMW i7/X7 og tilsvarende SUV og sedaner som er over 5 meter.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (57 minutter siden):

Det er jo greit at i4 er langt bedre å kjøre, jeg synes det er en av de beste elbilene jeg har kjørt. Ser bra ut, digger mye med den bilen.

Men har du to unger, en hund eller lignende plasskrevende områder er plutselig ikke i4 et logisk valg lenger. Da er man ikke "rar" om man kjøper en Enyaq, da er man rimelig fjols om man kjøper en i4. Den er rett og slett ikke på menyen for mange familier, grunnet manglende plass bl.a.

"Hvorfor kjøpte du Mercedes Vito? Burde kjøpt en BMW i4, har du prøvekjørt den eller!?"

Hvis jeg har forstått riktig og ikke rotet det til, så mener jeg det har blitt nevnt at dette skal være en nummer to bil? Jeg leste også at hans bedre halvdel likte BMW i4 M50 veldig godt. 

Derfor nevnte jeg denne og det har derfor lite med Vito og andre typer biler å gjøre. Det var vel også TS som dro frem nettopp BMW i4 M50.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (2 timer siden):

https://www.motor.no/bil/motor-karer-arets-beste-billkjop-her-er-vinnerne/297434?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3P8Ps5LEAlGD07XLAzKNsSZvqMMl3d3m031Q1iYh974OSDLbnkcnYZPNY_aem_koLGn8qwCPx4f7Czs8hxjA
 

hva syns folk om lista? Er uenig med familiebil når de skriver at den lader forsatt raskest men g6 lader vel fortere fra 10-80% samt ioniq 5 kan bli litt liten som familiebil, stusser og på Macan som stor familiebil, Macan med sine 4,7 meter vil jeg ikke kalle stor.

Tesla Model 3 forsvarer førsteplassen med glans - ikke overraskende spør du meg! Let the haters keep hating! 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Lavbudsjett-elbil på vinterføre:

Hvilken (brukt) elbil til en pris av 100.000 til 130.000 kr er GOD på vinterføre? STOR fordel om den kan forvarme kupeen (tine bil) uten å være tilkoblet strømnettet.

F.eks. Opel Ampera? Noen som har erfaring med den på vinterføre?

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Lavbudsjett-elbil på vinterføre:

Hvilken (brukt) elbil til en pris av 100.000 til 130.000 kr er GOD på vinterføre? STOR fordel om den kan forvarme kupeen (tine bil) uten å være tilkoblet strømnettet.

F.eks. Opel Ampera? Noen som har erfaring med den på vinterføre?

Har den bilen app-løsning som ennå er støttet? Så vidt jeg fikk med meg, så ble vel programvaren lagt ned. Bilen er dessuten FWD, så gei er den sikkert, men god på vinterføre, det tenker jeg er å overdrive? Med forbehold om at jeg ikke har prøvd den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (30 minutter siden):

Tesla Model 3 forsvarer førsteplassen med glans - ikke overraskende spør du meg! Let the haters keep hating! 

Slike biltester er som regel laget ut fra et "fornuftig" standpunkt. Da vil Tesla som regel komme bra ut. Fordi den er rimelig i forhold til rekkevidde og prestanda. 

Jeg er så absolutt ingen Tesla hater. Jeg misliker mye med tesla, men jeg hater den ikke. Det er MANGE biler jeg hater eller rettere sagt ikke liker før Tesla. 

Det er aldri fornuftig å velge en BMW i4 M50. Den vil som regel tape på pris kontra rekkevidde. Dem som velger BMW i4 M50 VET hva dem vil ha og er villige til å bla opp noen kroner ekstra. 

De fleste biler som testes av merke Kia, Hyundai og liknende er det jeg kalle fornuftige "folkebiler". Hadde jeg hat barn etc. så må jeg vie plass til fornuft, men for MIN del så driter jeg i all fornuft og velger bil med hjertet innenfor det budsjettet jeg har satt. 

Hadde jeg hatt barn og trengte plass samt hadde driti penger, hadde jeg gått for en BMW i5 M60 Men da runder man fort millionen å da blir det fort litt mye.

Endret av Bjerknez
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 minutter siden):

Slike biltester er som regel laget ut fra et "fornuftig" standpunkt. Da vil Tesla som regel komme bra ut. Fordi den er rimelig i forhold til rekkevidde og prestanda. 

Jeg er så absolutt ingen Tesla hater. Jeg misliker mye med tesla, men jeg hater den ikke. Det er MANGE biler jeg hater eller rettere sagt ikke liker før Tesla. 

Det er aldri fornuftig å velge en BMW i4 M50. Den vil som regel tape på pris kontra rekkevidde. Dem som velger BMW i4 M50 VET hva dem vil ha og er villige til å bla opp noen kroner ekstra. 

De fleste biler som testes av merke Kia, Hyundai og liknende er det jeg kalle fornuftige "folkebiler". Hadde jeg hat barn etc. så må jeg vie plass til fornuft, men for MIN del så driter jeg i all fornuft og velger bil med hjertet innenfor det budsjettet jeg har satt. 

Klart det, men her er det snakk om både komfort og kvalitetsfølelse også, som det står er solid. 70 mils rekkevidde til så vidt over 400k med alt annet den tilbyr allerede, er mildt sagt et røverkjøp. Angående fornuft så hadde jeg nok en del av det i tankene da jeg kjøpte TM3, men jeg likte jo både designet og kjørekomforten blant annet ekstremt godt! Dermed var det ingen tvil for min del. 

Utenom det, synes jeg det er stakkarslig av Porsche å ta ekstra betalt for varme i rattet... 

Endret av Iterion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 minutt siden):

Klart det, men her det snakk om både komfort og kvalitetsfølelse også, som det står er solid. 70 mils rekkevidde til så vidt over 400k med alt annet den tilbyr allerede, er mildt sagt et røverkjøp. Angående fornuft så hadde jeg nok en del av det i tankene da jeg kjøpte TM3, men jeg likte jo både designet og kjørekomforten blant annet ekstremt godt! Dermed var det ingen tvil for min. 

Utenom det, synes jeg det er stakkarslig av Porsche å ta ekstra betalt for varme i rattet... 

Komfort og kvalitetsfølelsen den får skryt om er vel i forhold til de andre bilene? Er det en BMW i4 M50 med i denne testen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 minutter siden):

Haha 🤣

Den hadde nok tapt på pris som nevnt, men vunnet på "kvalitetsfølelse" og "kjøreglede".

Hehe :D 

Joda enig i det. Men sjekk artikkelen jeg linka over fra i fjor - der er faktisk BMW I4 M50 med! Og der får BMW'en 81 poeng, mens TM3 får 79 poeng. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...