Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Duriello skrev (1 minutt siden):

Nå har ikke jeg stor kjennskap til koreanske biler, annet en at jeg vet at de er masete med sikkerhetsfunksjoner ved hver oppstart. Hvordan fungerer det når du går inn og ut av bilen uten å stoppe den? (Vet de har lagt til snarveier for å slå av dette, spesifikt den hastighetsvarsleren)

Bilen min er "dum", altså uten app-mulighet, så har ikke den hastighetsvarslingen. Men som sagt, står den på og jeg går ut av bilen og lukker døren, og har med nøkkelen ut, får jeg et lengre pip (2 sekunder eller så. Samme om jeg som sagt åpner en annen dør og slamrer igjen. Sparer meg ett pip om jeg lar f.eks. førerdøra stå åpen mens jeg åpner og lukker andre dører inkludert bagasjeromsluka, og heller lukker førerdøra når jeg er ferdig med andre dører.

Så kan jeg som sagt velge "Utility mode"/camp mode om jeg skal være lengre tid unna, men ønsker å ha kjøling på eller strøm til f.eks. kjølebag, eller om jeg faktisk skal ligge og sove i bilen. Da bruker den langt mindre strøm enn om bilen er på, samt at man risikerer ikke å dulte borti gearknappen for å sette den i Drive eller Reverse.

Men skal jeg låse bilen med enten motor i gang eller "Utility Mode" på, så er det en knotete prosedyre. Jeg må ha alle folk ute av bilen utenom meg selv. Bruke elektrisk låseknapp for å låse alle dørene. Deretter låse opp førerdøra (eller andre dører jeg ønsker å ha åpen), lukke opp med mekanisk døråpner, og så lukke døra når jeg er ute. Så må jeg fiske frem fysiske nøkkelen ved å bruke knapp på keyfob for å frigjøre denne. Så låse døra med fysisk nøkkel. Da piper heller ikke bilen, da den tilsynelatende tror jeg er i bilen og den er låst. Må låse opp med fysik nøkkel når jeg skal inn i bilen igjen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det er noe i det men så en tilfeldig person på Facebook nevne at XC40 og andre tilsvarende Volvo har "resume" knapp på rattet til cruise control. Kommer man borti denne vil bilen akselerere til hastigheten som var sist i bruk på cruise control.

Forklarer kansje ikke uhellene men kan kansje ikke utelukkes helt heller?

Mulig i kombinasjon med å få panikk og trykke på feil pedal

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 minutter siden):

Vet ikke om det er noe i det men så en tilfeldig person på Facebook nevne at XC40 og andre tilsvarende Volvo har "resume" knapp på rattet til cruise control. Kommer man borti denne vil bilen akselerere til hastigheten som var sist i bruk på cruise control.

Er ikke det å sette på cruise-control noe som registreres og som etterforskerne vet allerede? 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (33 minutter siden):

Vet ikke om det er noe i det men så en tilfeldig person på Facebook nevne at XC40 og andre tilsvarende Volvo har "resume" knapp på rattet til cruise control

Det er helt irrelevant. "Alle" (Volvo, Ford, Vag, BMW , Merc og legg til... ) har en resume knapp for cc. Men den virker kun når cruise control er aktiv og under kjøring (avbrutt av bruk av bremsepedal f.eks)

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Det er helt irrelevant. "Alle" (Volvo, Ford, Vag, BMW , Merc og legg til... ) har en resume knapp for cc. Men den virker kun når cruise control er aktiv og under kjøring (avbrutt av bruk av bremsepedal f.eks)

Er vell på grunn av at alle kjøper modulen av Bosch eller en av de andre som produserer 99% av delene i bransjen:p

Lenke til kommentar
2 hours ago, Trestein said:

Kjører en ID4 for tiden. Den har heller ingen start knap. Men den har heller ingen gearspake. Man skal i alle fall klomse noe volsomt for å klare å vri vindusvisker hendelen(som ikke er vindusvisker hendel) trykke på bremsen å få bilen til å gå for eller akterover. Når man slutter turen trykker man bare på enden av hendelen og bilen slår seg av. Det fungerer og man venner seg ganske raskt til det. Me på en utleiebil fra Herz ville jeg ha valgt noe mere som BMW eller andre som har tradisjonell gearspake og start bryter. Syntes det er tøft av Herz å satse på utleiebiler som går på strøm. Man får med en bitte liten ladebrikke og kjør. En leiebil skal du bare sette deg inn i kl 23 om kvelden og kjøre. Ingen bruker 30min på å sette seg inn i alt før man kjører.

Id4 har start/stopp på høyresiden av rattstammen, men man trenger ikke å bruke den. Det er nok med bremsepedal + hendel slik som du sier. 

Har du på "auto hold" eller hva det heter trenger du ikke å trykke på enden av hendelen heller. Bare trykk inn bremsen til du stopper helt og gå ut av bilen så skrur den seg av automatisk. Det eneste jeg savner er autolås når man går bort fra bilen.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Er vell på grunn av at alle kjøper modulen av Bosch eller en av de andre som produserer 99% av delene i bransjen:p

Resume på cruise control knappen har vel eksistert i alle fall siden BMW E28 kom i 1978-

Nå så jeg nettopp videoen av teslaen som raste rundt i bergen med tente bremselys.

Det er rart at om man trykker feil og gir gass hvorfor lyser bremselysene da? Kutter ikke tesla motorkraft ved bruk av bremsepedal? Er det retardasjon eller bremsetrykk som gir bremselys? Logges ikke trykket i bremse kretsen? 

 

Lenke til kommentar
eintotre skrev (1 minutt siden):

Id4 har start/stopp på høyresiden av rattstammen, men man trenger ikke å bruke den. Det er nok med bremsepedal + hendel slik som du sier. 

Har du på "auto hold" eller hva det heter trenger du ikke å trykke på enden av hendelen heller. Bare trykk inn bremsen til du stopper helt og gå ut av bilen så skrur den seg av automatisk. Det eneste jeg savner er autolås når man går bort fra bilen.

Må innrømme at jeg ikke har oppdaget noen startbryter. Finner heller ikke ut hvordan man justerer avstand til bilen foran. Nå ligger den 6 sekunder bak ved 80km/h. Mye lenger enn lengste avstand min I4 kan.

Kjempefin bil å kjøre. Mye positivt å si om den.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 minutter siden):

Resume på cruise control knappen har vel eksistert i alle fall siden BMW E28 kom i 1978-

Nå så jeg nettopp videoen av teslaen som raste rundt i bergen med tente bremselys.

Det er rart at om man trykker feil og gir gass hvorfor lyser bremselysene da? Kutter ikke tesla motorkraft ved bruk av bremsepedal? Er det retardasjon eller bremsetrykk som gir bremselys? Logges ikke trykket i bremse kretsen? 

 

Bremsepedalen var ikke i bruk, kun "gass". Det sier iallefall datagrunnlaget til Tesla. Og bremselys kommer på når en slipper gass i elbil, på grunn av regenerering og sjåføren pumpet gassen ut/inn.

Men saken er ikke ferdigstilt så en lærer nok mer etterhvert.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Bremsepedalen var ikke i bruk, kun "gass". Det sier iallefall datagrunnlaget til Tesla. Og bremselys kommer på når en slipper gass i elbil, på grunn av regenerering og sjåføren pumpet gassen ut/inn.

Men saken er ikke ferdigstilt så en lærer nok mer etterhvert.

Det ser ikke slik ut. Bremselys skal jo gå av når man akselererer. Det lyste helt konstant i videoen. Det så ikke ut som bilen retarderte på videoen?

https://www.tv2.no/video/nyheter/her-krasjer-taxien/20071955

Lenke til kommentar
Trestein skrev (39 minutter siden):

Det ser ikke slik ut. Bremselys skal jo gå av når man akselererer. Det lyste helt konstant i videoen. Det så ikke ut som bilen retarderte på videoen?

https://www.tv2.no/video/nyheter/her-krasjer-taxien/20071955

Som sagt, saken er ikke avsluttet. Jeg siterer bare Tesla, og har ikke sett data. Men de har god monitorering på pedaler. Det er vell nettopp levert rapport fra SVV som skal gjennomgås osv.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

At mange i bransjen bruker samme deler og det derfor ikke er så rart at de du nevner har samme funksjonalitet? Unntaket er Tesla, samt en del kinesisk og sikkert mer.

Er ikke fartsholder integrert i motorstyring? Før var det actuatorer som styrte gasspådrag egne hastighetsmålere osv gjerne fra vdo. I dag er det noe helt annet. Kan aldri tenke meg at dette er noe man kjøper om man bare skal holde konstant hastighet? Man ber bare motorstyringen holde konstant hastighet. Resume knapp sett osv er enkelt å programere

Lenke til kommentar

Dere med i4 (helst M50). Pros and cons? Skal bytte ut bilen til kona og hun er blank. Har vært fornøyd med Enyaqen, og hun titter litt på Enyaq RS. Men jeg har klart å åpne henne for i4 m50 eller A6 etron, men da heller hun mot i4’en.

Jeg har prøvd i4 selv, og synes det er en bra og gjenomført godt bygd bil skjønt det vare bare en prøvetur, men dere som har hatt en en stund har sikkert noen erfaringer?

Endret av Auto Asmodeus
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (12 minutter siden):

Dere med i4 (helst M50). Pros and cons? Skal bytte ut bilen til kona og hun er blank. Har vært fornøyd med Enyaqen, og hun titter litt på Enyaq RS. Men jeg har klart å åpne henne for i4 m50 eller A6 etron, men da heller hun mot i4’en.

Jeg har prøvd i4 selv, og synes det er en bra og gjenomført godt bygd bil skjønt det vare bare en prøvetur, men dere som har hatt en en stund har sikkert noen erfaringer?

Jeg har vel ca. 30 mil bak meg i en i4 M50 og har bestillt meg en som kommer i januar. Så ikke den med lengst erfaring, men har prøvekjørt en del elbiler i det siste. 

det er regelrett vanskelig og finne bakdeler med den bilen. Det går mest på hva man liker og hva slags preferanser man har. Det som er bakdeler for DEG bør ikke være bakdel for MEG etc. 

Men i4 M50 er en bil med litt sportslig preg. Man setter seg NED i bilen og baksetet har ikke all verdens med plass hvis du skal ha med voksne passasjerer på lengre turer. 

Rekkevidden på M50 er noe dårligere enn på e-drive40, men med kampanjen som er nå selges det vel knapt edrive40 modeller i Norge... 

ikke velg de dyreste racing hjulene. Disse blir levert med sigere fummi som spiser rekkevidde. Så sant du ikke vet om dette og vil ha dem allikevel. 

Rekkevidden har jeg ikke testet, men rundt 40 mil en god sommerdag med litt margin mellom hver lading er nok innafor ut fra hva jeg har lest og sett. For noen er dette mer enn nok og for andre er det alt for lite. Det kommer ann på behovet. 

Kjlremessig er BMW i4 M50 overlegen det meste i den priskategorien mener jeg. En helt annen liga. Lite støy i kupeen, nydelig kjørestilling etc. rett og slett en kjøremaskin. 

Hadde ikke engang giddet å vudert Enyac RS over i4 M50. 

Grunnet kampanjen som er nå så vil trolig i50 holde seg veldig bra i pris også. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (56 minutter siden):

At mange i bransjen bruker samme deler og det derfor ikke er så rart at de du nevner har samme funksjonalitet? Unntaket er Tesla, samt en del kinesisk og sikkert mer.

Trekker du ikke dette ut av kontekst. Igjen ... Hva har hvem som lager sånn og sånn modul med saken jeg kommenterte compexity å gjøre At en "res" knapp til cc (for alle biler med normale tradisjonelle cruise controls) ikke virker slik han "tror" og insinuerer, og at det ikke kan ha noe med ulykken å gjøre.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...