Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (11 minutter siden):

Mye man kan gjøre. Bytte standardhøyttalerne med bedre utgaver, legge inn amp og subwoofer, legge til flere basser, diskanter og mellomtoner etc.

enda mer viderekommende, bygge egne "kammer" for større elementer enn bilen er beregnet for, lydisolere mer i bilen, sette inn ekstra/kraftigere dynamo, ekstra 12V-batteri eller heftige kondensatorer som kan hjelpe på å gi nok av "instant power" til sub/basser etc og bytte til heftigere kabling.

Men hvor mye man ønsker og orker å gå til verks, er vel bare begrenset av budsjett og interesse. Jeg har adri vært endel av bilstereo-miljøet selv, selv om man før i tiden oppgraderte litt. Men på dagens biler ser jeg lite poeng i dette! 

Jeg har selv bygget biler med det man fint kan kalle konsertlyd-nivå som både kunne få Techno og bass-entusiastene til å riste i takt, så vel som det å få frysninger av stemmen til Sidsel Kyrkjebø( og andre flotte stemmer) så jeg vet både på godt og vondt hva man kan gjøre i en bil.

Poenget mitt er uansett at standardhøytalere i moderne biler er godt nok for de fleste, og de fleste av de som ønsker mer lyd trenger ikke å gjøre større kostnader/inngrep enn å montere ferdigpakker(her som oftest en liten subwoofer som kobles rett på bilens eget ledningsnett) som de fleste som tilbyr Stereo ofte har. En moderne bil trengs ikke de samme Inngrepene, og kostnadene, som man måtte før om man ønsker bedre lyd som man ofte måtte gjøre før. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, Bjerknez said:

Er det forøvrig noen her som har prøvd/eid/kjørt flere elbiler her som er litt "kresne" på lydkvalitet og eller trøkk når det kommer til musikk i bilene? 

Jeg har kun testet lydanlegget skikkelig i to biler den siste tiden og det er Volvo EX30 og BMW i4 M50. Begge med best mulig anlegg som tilvalg. 

Jeg har ikke noe særlig mer referansepunkter enn disse to og selv om jeg har eid biler med kvalitetsanlegg tidligere så er nå dette over 10 år siden å jeg regner med mye har skjedd der... Men B&O anlegget i Audien jeg hadde som var en 2012 modell A4 var så absolutt et godt anlegg husker jeg med skikkelig fin lyd, men "trøkk" kan jeg ikke huske at det var så mye av. Men fyldig og god lyd var det. 

Volvo EX30 har en slik "soundbar" hvor alle 9 høytalerne er plassert ved frontruten og simulerer "surroundlyd". Denne har en subwoofer bak. så til sammen 10 stk. høytalere.

Lyden her var faktisk overraskende god og strengt tatt bra nok for dem aller fleste. Meg selv inkludert. Jeg synes bassen fort fadet ut når jeg skrudde opp ekstra, men lyden var god nok.

BMW i4 M50 med hele 17 stk. høytalere imponerte meg enda mer med mer "ekte" surround da man også har høytalere bak i kupeen. Her var det enda mer "trøkk" fra bassen og den som leverte best lyd av de bilene jeg har testet lyden i så langt. 

Lyden i Tesla har jeg ikke testet og heller ikke andre nye biler så kom gjerne med dine meninger rundt dette i bilene du har testet lydanlegget i. :) 

 

Jeg synes trøkket i Tesla Y 23 som jeg har er veldig bra, ikke dobbeltspola JL Audio 10" i lukka kasse bra, men definitivt bra. Jeg liker å kjenne bassen i magen, men er ikke noen audiofil.

Sammenligningsgrunnlaget mitt er Porsche 991 med Bose, Porsche 992 med Burmester, Mercedes 2014 E63 med Burmester.

Problemet til Tesla er at hele jævla bilen skrangler når man guffer på. Det gjør ikke bilene jeg sammenligner med. Men isolert sett synes jeg anlegget i Tesla er up there, hakket over Bose hakket under Burmester.

 

Edit: Her er en liste over sanger som viser frem anlegget i Teslaer (og sikkert andre biler) fra sin beste side. 

 

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 time siden):

Jeg har selv bygget biler med det man fint kan kalle konsertlyd-nivå som både kunne få Techno og bass-entusiastene til å riste i takt, så vel som det å få frysninger av stemmen til Sidsel Kyrkjebø( og andre flotte stemmer) så jeg vet både på godt og vondt hva man kan gjøre i en bil.

Poenget mitt er uansett at standardhøytalere i moderne biler er godt nok for de fleste, og de fleste av de som ønsker mer lyd trenger ikke å gjøre større kostnader/inngrep enn å montere ferdigpakker(her som oftest en liten subwoofer som kobles rett på bilens eget ledningsnett) som de fleste som tilbyr Stereo ofte har. En moderne bil trengs ikke de samme Inngrepene, og kostnadene, som man måtte før om man ønsker bedre lyd som man ofte måtte gjøre før. Heldigvis.

Høres ut som vi er helt på bølgelengde og frekvens her...! :thumbs:

Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Problemet til Tesla er at hele jævla bilen skrangler når man guffer på. Det gjør ikke bilene jeg sammenligner med. Men isolert sett synes jeg anlegget i Tesla er up there, hakket over Bose hakket under Burmester.

Skiltet på min model 3 skrangler veldig når jeg drar på, men det er jo på utsiden så merker ikke noe til det inni bilen. Kun flasker og slikt i dørene som skrangler om jeg har sånt der siden det er basselementer i dørene og.

Kjører subwoofer på nivå 11 så den får kjørt seg.. hadde alltid en eller to 12" baki mine forrige biler men måtte slutte med det etter man fikk unger og heller trengte bagasjeplass..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Complexity said:

Skiltet på min model 3 skrangler veldig når jeg drar på, men det er jo på utsiden så merker ikke noe til det inni bilen. Kun flasker og slikt i dørene som skrangler om jeg har sånt der siden det er basselementer i dørene og.

Kjører subwoofer på nivå 11 så den får kjørt seg.. hadde alltid en eller to 12" baki mine forrige biler men måtte slutte med det etter man fikk unger og heller trengte bagasjeplass..

Hører med. Bor på landet, og skrangling i skiltet er en helt essensiell del av råner-lydbildet når de kjører forbi. Dunk-klirr, dunk-klirr, dunk-klirr...

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (2 minutter siden):

Hører med. Bor på landet, og skrangling i skiltet er en helt essensiell del av råner-lydbildet når de kjører forbi. Dunk-klirr, dunk-klirr, dunk-klirr...

En flik med gummi som pakning bak, så får man vekk slike ulyder. Slurv å ikke fikse dette, når det er så enkelt...! 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Bjerknez said:

En bil skal ikke skrangle når man skrur opp lyden. Det være seg om det er skiltplate eller interiøret. Mener nå jeg. 

Er ingen av mine biler så langt som har "skranglet" vertfall. Mulig Tesla er et unntak... 

Da er du ikke en av gutta boys...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 timer siden):

Er det forøvrig noen her som har prøvd/eid/kjørt flere elbiler her som er litt "kresne" på lydkvalitet og eller trøkk når det kommer til musikk i bilene? 

Jeg har kun testet lydanlegget skikkelig i to biler den siste tiden og det er Volvo EX30 og BMW i4 M50. Begge med best mulig anlegg som tilvalg. 

Jeg har ikke noe særlig mer referansepunkter enn disse to og selv om jeg har eid biler med kvalitetsanlegg tidligere så er nå dette over 10 år siden å jeg regner med mye har skjedd der... Men B&O anlegget i Audien jeg hadde som var en 2012 modell A4 var så absolutt et godt anlegg husker jeg med skikkelig fin lyd, men "trøkk" kan jeg ikke huske at det var så mye av. Men fyldig og god lyd var det. 

Volvo EX30 har en slik "soundbar" hvor alle 9 høytalerne er plassert ved frontruten og simulerer "surroundlyd". Denne har en subwoofer bak. så til sammen 10 stk. høytalere.

Lyden her var faktisk overraskende god og strengt tatt bra nok for dem aller fleste. Meg selv inkludert. Jeg synes bassen fort fadet ut når jeg skrudde opp ekstra, men lyden var god nok.

BMW i4 M50 med hele 17 stk. høytalere imponerte meg enda mer med mer "ekte" surround da man også har høytalere bak i kupeen. Her var det enda mer "trøkk" fra bassen og den som leverte best lyd av de bilene jeg har testet lyden i så langt. 

Lyden i Tesla har jeg ikke testet og heller ikke andre nye biler så kom gjerne med dine meninger rundt dette i bilene du har testet lydanlegget i. :) 

 

Har jo gjort ganske mye med harman stereoen i BMWen som jeg nevnte i i4 M50 tråden din, med egen 10 kanals forsterker med DSP fra Match til alle høytalerne, byttet ut den meningsløse subben i bagasjerommet med en 8" som faktisk spiller litt fra Helix og dedikert monoblokk til denne fra Match. Har og med tiden når jeg har fått opp garasje så jeg får jobbet litt i planer om å dempe dører og eventuelt andre deler av bilen som kan være verdt å dempe (med dempematter). Største problemet med Harman Kardon stereoen i i4 er etter mitt skjønn at den liter alt for mye på dørene til å produsere trøkk i musikken, noe den jo gjør i massevis, men ikke nødvendigvis helt opp til de standard for fin bass etter min smak, subben de har i brønnen i bagasjerommet gjør så ekstremt lite ut av seg at de fleste sliter med å høre forskjell fra når den er tilkoblet og ikke. Mye av grunnen til dette stammer nok fra at de i andre iterasjoner av harman kardon har 2 slike subber under forsetene og ikke ett enkelt element pakket ned under gulvet i bagasjerommet. Så de har nok valgt å "ta en liten fransk en" da det ikke er plass til sub under setene på den elektriske 4 serien trolig grunnet batteriet.  Ellers er de aldrende alu dome diskantene BMW har brukt i sine harman kardon stereoer de siste 20+ årene litt skarpe til enkelte type musikk, men mye som lot seg løse med DSP forsterker hvor tuning mulighetene er uendelige. 

Ellers så var det Kia E-Soulen jeg hadde før BMWen, denne hadde Harman Kardon var og en veldig god stereo, men slet litt med det samme som BMWen med at det ble krevd alt for mye arbeid fra wooferene i dørene og alt for lite av sub i bagasjerommet, så her ble det og gjort noen modifikasjoner ved at det ble spleiset inn noen delefilter til wooferene i dørene for å tune de på den litt mer manuelle metoden da DSP forsterker på den bilen ikke ga økonomisk mening grunnet rare kanal design (måtte ha 14 separate kanaler) og en liten 6,5" sub i bagasjerommet. 

Før det hadde jeg Nissan Leaf med Bose, dette var ikke noen stereo det akkurat svingte av for å si det kort å konsist, ikke spesielt bra, men heller ikke krise dårlig. 

Før det igjen en Volvo V60 Twin Engine med base stereo, bedre enn det leafen kunne levere men ikke stort mer. 

Ellers har jeg kun eid biler hvor alt av original stereo har blitt byttet ut så ikke så representativt. 

Av biler jeg har prøvd så er det Kia EV6 med Meridian, Mercedes med Burmester, Audi med B&O og Tesla model 3 med Hifi som har stukket seg ut positivt. Burmester stereoen til Mercedes er best med god margin, men og dyrest med veldig god margin. Tesla M3 fra 2020 med hifi stereo syns jeg var overaskende hvor bra det spilte, men vet ikke hvordan den de bruker i dag er, har forstått det slik at de muligens bruker færre elementer nå? Meridian og B&O syns jeg var ganske sidestilt, men Audi har da flere nivåer av B&O stereo i sine biler å er litt usikker på hvilken som sto i E-Tronen/Q8en jeg prøvde. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Bjerknez said:

En bil skal ikke skrangle når man skrur opp lyden. Det være seg om det er skiltplate eller interiøret. Mener nå jeg. 

Er ingen av mine biler så langt som har "skranglet" vertfall. Mulig Tesla er et unntak... 

Det er spesielt mellomtone basserne i bagasjeluka som gjør at det rister hos meg. Har ikke vært irriterende nok til at jeg har forsøkt å finne ut av det

Lenke til kommentar

Litt spøkefullt, men det skal være litt sånn at om du feks har barbert av håret på hodet, så skal det vibrere i hårstråene du ikke lenger har. 😂

Kunne vi muligens kompilert en liten liste over biler som har "yay or nay" anlegg i bilen? 🙂

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (1 time siden):

Da er du ikke en av gutta boys...

 Å være oppegående nok til å koble opp bra stereo i bil, men for dum til å legge en form for pakning imellom skiltet og bilen..

Ja, greier meg fint uten å være en av gutta boys da 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (16 minutter siden):

Enda en Volvo tar av som et fly...

https://www.motor.no/aktuelt/ny-plutselig-volvo-akselerasjon-den-gikk-som-en-rakett/296124

Håper virkelig at Volvo finner ut av dette, selv om de ikke finner noen feil som de kan hekte hendelsene på. Noe bør tydeligvis redesignes.

Dette må være total krise for Volvo. De har én ting de forsøker å være bedre enn alle andre på og det er sikkerhet. Det verste er at de ikke finner ut av det, og dermed naturlig nok sier det ikke er noe feil. Men jeg er skråsikker på at det finnes noen ledere i Volvo som har kalt inn til haugevis av møter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Enda en Volvo tar av som et fly...

https://www.motor.no/aktuelt/ny-plutselig-volvo-akselerasjon-den-gikk-som-en-rakett/296124

Håper virkelig at Volvo finner ut av dette, selv om de ikke finner noen feil som de kan hekte hendelsene på. Noe bør tydeligvis redesignes.

Dette er jo "gammel" sak, da den allerede er etterforsket og undersøkt. 5. September ble det påpekt i et innlegg på elbilforumet.

Forsåvidt et interessant "argument" det med å ikke rekke ned til pedalene. Hva om hun ikke ville rekt ned ved en situasjon som krever bråbrems, f.eks. om en elg plutselig står ute i veien, eller kommer hoppende inn på veien? Hva skulle hun gjort da?

Er vel alfa & omega at setet kan stilles inn så man kan nå pedalene, ellers så må man få bygd om så man kan betjene dette med hendene f.eks. slik de gjør for endel handicappede! Alternativt, velge en annen bil man kan betjene normalt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...