Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Det er jo litt rart det der også. Virker som det er noen Teslaer her og der som kommer med for myk/dårlig lakk. Min Model 3 fra 2021 i midnight silver metallic, ser fortsatt strøken ut. Så det er rart...men den var produsert i Gigafactory Shanghai og ikke i Berlin. Men ja, flaut av Tesla å ikke ta den der på sin kappe med en gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iterion skrev (1 minutt siden):

Det er jo litt rart det der også. Virker som det er noen Teslaer her og der som kommer med for myk/dårlig lakk. Min Model 3 fra 2021 i midnight silver metallic, ser fortsatt strøken ut. Så det er rart...men den var produsert i Gigafactory Shanghai og ikke i Berlin. Men ja, flaut av Tesla å ikke ta den der på sin kappe med en gang. 

Enig. 

En ting er at det dukker opp problemer. Alle kan gjøre feil etc. Men når dem samtidig blir vanskeligeå ha med å gjøre, så blir det bare håpløst. Dette er nettopp en av grunnene til at jeg er skeptisk til Tesla. 

Hva om dette skjedde meg?

La oss si jeg kjøpte en Tesla. jeg vasket den etter noen dager og ser at lakken flasser av. Jeg klager til verskstedet og dem nekter å utbedre feilen. Jeg sitter igjen med en bil som har sunket drastisk i verdi og som vil synke enda mer når det begynner å ruste etc. 

Jeg må også bruke MYE av tiden min med å krangle med dem og i tillegg kjøre rundt i en bil til en tre kvart million som ikke ser bra ut. 

Ahh... nei takk... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Iterion skrev (3 minutter siden):

Det er jo litt rart det der også. Virker som det er noen Teslaer her og der som kommer med for myk/dårlig lakk. Min Model 3 fra 2021 i midnight silver metallic, ser fortsatt strøken ut. Så det er rart...men den var produsert i Gigafactory Shanghai og ikke i Berlin. Men ja, flaut av Tesla å ikke ta den der på sin kappe med en gang. 

Det står at den var produsert i Berlin i artikkelen.

 I klagen skriver han at han før kjøpet var klar over Teslas utfordringer med lakk-kvaliteten.

– Men det ble lovet at Tesla-fabrikken i Berlin hadde bedret lakken.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (14 minutter siden):

Det står at den var produsert i Berlin i artikkelen.

 I klagen skriver han at han før kjøpet var klar over Teslas utfordringer med lakk-kvaliteten.

– Men det ble lovet at Tesla-fabrikken i Berlin hadde bedret lakken.

Vet. Og som jeg skriver, min var produsert i Shanghai og ikke i Berlin. Ikke at det burde hatt noe å si da. Men det har det tydeligvis hvis man sjekker det opp:

"Complaints about Tesla's paint quality, such as thin layers or overspray, have diminished over recent years, especially for vehicles manufactured in Giga Shanghai or Giga Texas compared to earlier Fremont builds."

Bjerknez skrev (14 minutter siden):

Enig. 

En ting er at det dukker opp problemer. Alle kan gjøre feil etc. Men når dem samtidig blir vanskeligeå ha med å gjøre, så blir det bare håpløst. Dette er nettopp en av grunnene til at jeg er skeptisk til Tesla. 

Hva om dette skjedde meg?

La oss si jeg kjøpte en Tesla. jeg vasket den etter noen dager og ser at lakken flasser av. Jeg klager til verskstedet og dem nekter å utbedre feilen. Jeg sitter igjen med en bil som har sunket drastisk i verdi og som vil synke enda mer når det begynner å ruste etc. 

Jeg må også bruke MYE av tiden min med å krangle med dem og i tillegg kjøre rundt i en bil til en tre kvart million som ikke ser bra ut. 

Ahh... nei takk... 

Ser hva du mener. Men ettersom jeg ikke har erfart noe av det selv så er jeg allikevel ikke noe skeptisk. Men for all del! Er ikke bra med en så varierende kundeservice heller. Er det en grå lakk vi ser bildet av i artikkelen egt? Kunne gjerne stått noe mer om de forskjellige fargene man kan velge mellom hos Tesla forsåvidt..

Metallic = same application process as above but the paint now has powdered metal mixed into it, which reflects more light to give the car a shinier appearance. Metallic finishes usually cost more than solid paints.

 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Iterion skrev (12 minutter siden):

Ser hva du mener. Men ettersom jeg ikke har erfart noe av det selv så er jeg ikke allikevel ikke noe skeptisk. 

Tesla Norge avslører seg selv her. Hvis dette tilfellet var et sjeldent unntak så hadde det ikke vært noen stor sak å bare fikse det. Men hvis det er et systematisk problem, noe NAFs uttalelser tyder på, så vil en innrømmelse eller fellende dom ha store konsekvenser. Derav anke til Tingretten og prøve å skremme kunden til å gå med på et hemmelig forlik.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 minutter siden):

Tesla Norge avslører seg selv her. Hvis dette tilfellet var et sjeldent unntak så hadde det ikke vært noen stor sak å bare fikse det. Men hvis det er et systematisk problem, noe NAFs uttalelser tyder på, så vil en innrømmelse eller fellende dom ha store konsekvenser. Derav anke til Tingretten og prøve å skremme kunden til et hemmelig forlik.

Det er nok et sjeldent unntak, ja. Hvis du sammenligner det med hvor mange Tesla eiere det er rundt omkring i landet. Men klart det lover jo ikke helt bra at det fortsatt dukker opp svak lakk på nyere modeller også! Det var et kjent problem på Teslaer tidligere, men det er jo noe de har jobbet med å utbedre. Men tydeligvis så har de litt å gå på der enda. 

Her kan man for så vidt se et  "in-depth paint review" på Model 3 for de som er intr i det(riktignok 3 år gammel video). 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ser ikke at denne saken har vært tatt opp her. Audi E-Tron-kunde som vant sak mot Audi, der både forhandler og importør fikk kritikk fra retten for ikke i god nok grad har bistått til å hjelpe og avhjelpe kunde. Kunden ble tilkjent et prisavslag på 70 000,- kroner for det som vel må karakteriseres som app og software-problemer.

https://www.motor.no/aktuelt/moller-refses-for-ikke-a-hjelpe-kunde/295632

Endret av Snowleopard
  • Liker 2
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 time siden):

Jepp men kan være en mandags bil han fikk, har ikke hørt om andre som har samme problemet, elbil har jo testet bilen og, de har ikke sagt noe om problem med lading, er  og sjøl medlem av eier gruppa på facebook for 3008 og 5008, ingen der som har rapportert det problemet. 

Har snakket med de jeg kjenner som eier 3008/5008. Dette problemet er de ikke kjent med. Den ene jobber i Peugeot så de burde ha peil..

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Satt å kikka på 1000km Challenge av Peugeot E5008 igår.

Selve bilen virker bra, men noen snåle UX løsninger med masse touch knapper som man må sveipe på egen skjerm.

Men fyttikatta så mye rusk i programvaren! Tror ikke jeg vil stole på Stellantis med det første hvis det er gjennomgående slik i alle bilene deres.

Her står bilen og lader, og så driver dette å popper opp

Screenshot2024-11-25at09_55_30.png.a5964c4fa75dce7205d82642f3c33cdb.png

https://youtu.be/qMuLE6owMic?si=mYE-p4oq8USkdrym

 

Hahaha! Akkurat som leafen når den er lav. Står og lader og bilen piper om at eg må finne ladestasjon. Til og med melding om at eg ikke rekker frem til noen av de....

Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Ser ikke at denne saken har vært tatt opp her. Audi E-Tron-kunde som vant sak mot Audi, der både forhandler og importør fikk kritikk fra retten for ikke i god nok grad har bistått til å hjelpe og avhjelpe kunde. Kunden ble tilkjent et prisavslag på 70 000,- kroner for det som vel må karakteriseres som app og software-problemer.

https://www.motor.no/aktuelt/moller-refses-for-ikke-a-hjelpe-kunde/295632

All ære til de som står på sitt mot bilimportørene og bilprodusentene.

Tydelig at Møller er redd for at flere skal bruke denne saken som presedens, så de ville ikke ta den til rettsvesenet. Fint med litt innsikt i hva man møter også, når de truer med advokater viser til at de har googlet og funnet ut av (det som virker som) klagerens økonomiske situasjon og si at dette kommer til å ta deg årevis, ta disse småpengene her og hold kjeft.

Tesla på sin side virker å ikke like verken forbrukerrettigheter eller arbeider rettigheter. De sloss for å få best mulig betingelser for seg selv, og ønsker å utfordre den norske forbruker lovgivningen alle sjanser de kan. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 minutter siden):

All ære til de som står på sitt mot bilimportørene og bilprodusentene.

Tydelig at Møller er redd for at flere skal bruke denne saken som presedens, så de ville ikke ta den til rettsvesenet. Fint med litt innsikt i hva man møter også, når de truer med advokater viser til at de har googlet og funnet ut av (det som virker som) klagerens økonomiske situasjon og si at dette kommer til å ta deg årevis, ta disse småpengene her og hold kjeft.

Hæ? Forbrukerklageutvalget er rettslig bindende. Møller aksepterte resultatet. Dette i motsetning til Tesla som rutinemessig ikke følger Forbrukerklageutvalgets avgjørelser og saksøker kunden i håp om bryte ham ned og akseptere et ikke presedensskapende forlik.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (57 minutter siden):

 

Tesla på sin side virker å ikke like verken forbrukerrettigheter eller arbeider rettigheter. De sloss for å få best mulig betingelser for seg selv, og ønsker å utfordre den norske forbruker lovgivningen alle sjanser de kan. 

 

Fra en eks-Tesla-mann som via BOS nå jobber et annet sted: da han jobbet i BS fikk jeg høre at Tesla var hissige på å bruke tid og krefter på hvordan man kunne omgå norwegian corporate-hostile legal rights: altså disse jævla forbrukerrettighetene som koster Tesla penger. Selv om man klaska norsk lovgivning i fanget på legal så kom som oftest svaret tilbake: ikke godkjent, finn en løsning utenom og finn ut av hvordan man kan omgå dette, og/eller sette feilen på brukeren.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Hæ? Forbrukerklageutvalget er rettslig bindende. Møller aksepterte resultatet. Dette i motsetning til Tesla som rutinemessig ikke følger Forbrukerklageutvalgets avgjørelser og saksøker kunden i håp om bryte ham ned og akseptere et ikke presedensskapende forlik.

Det var kanskje denne uttalelsen fra Møller bzzlink tenkte på:

Sitat

Møller presiserer i brevet til Forbrukertilsynet at andre kunder ikke skal kunne få prisavslag ved å vise til denne saken.

– Vedtaket vil ikke bli lagt til grunn i relasjon til eventuelle andre klager vi måtte få, skriver Møller-representanten.

 

Endret av Zlatzman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

Hæ? Forbrukerklageutvalget er rettslig bindende. Møller aksepterte resultatet. Dette i motsetning til Tesla som rutinemessig ikke følger Forbrukerklageutvalgets avgjørelser og saksøker kunden i håp om bryte ham ned og akseptere et ikke presedensskapende forlik.

Ja rettslig bindene, men det påvirker ikke andre saker.

Det kan også sette presedens for hvordan de fatter vedtak i forbrukerklageutvalget i fremtiden, men igjen det påvirker ikke andre saker. 

Sånn at Møller kan trygt si: – Vedtaket vil ikke bli lagt til grunn i relasjon til eventuelle andre klager vi måtte få, skriver Møller-representanten.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er det forøvrig noen her som har prøvd/eid/kjørt flere elbiler her som er litt "kresne" på lydkvalitet og eller trøkk når det kommer til musikk i bilene? 

Jeg har kun testet lydanlegget skikkelig i to biler den siste tiden og det er Volvo EX30 og BMW i4 M50. Begge med best mulig anlegg som tilvalg. 

Jeg har ikke noe særlig mer referansepunkter enn disse to og selv om jeg har eid biler med kvalitetsanlegg tidligere så er nå dette over 10 år siden å jeg regner med mye har skjedd der... Men B&O anlegget i Audien jeg hadde som var en 2012 modell A4 var så absolutt et godt anlegg husker jeg med skikkelig fin lyd, men "trøkk" kan jeg ikke huske at det var så mye av. Men fyldig og god lyd var det. 

Volvo EX30 har en slik "soundbar" hvor alle 9 høytalerne er plassert ved frontruten og simulerer "surroundlyd". Denne har en subwoofer bak. så til sammen 10 stk. høytalere.

Lyden her var faktisk overraskende god og strengt tatt bra nok for dem aller fleste. Meg selv inkludert. Jeg synes bassen fort fadet ut når jeg skrudde opp ekstra, men lyden var god nok.

BMW i4 M50 med hele 17 stk. høytalere imponerte meg enda mer med mer "ekte" surround da man også har høytalere bak i kupeen. Her var det enda mer "trøkk" fra bassen og den som leverte best lyd av de bilene jeg har testet lyden i så langt. 

Lyden i Tesla har jeg ikke testet og heller ikke andre nye biler så kom gjerne med dine meninger rundt dette i bilene du har testet lydanlegget i. :) 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Er det forøvrig noen her som har prøvd/eid/kjørt flere elbiler her som er litt "kresne" på lydkvalitet og eller trøkk når det kommer til musikk i bilene? 

Jeg har kun testet lydanlegget skikkelig i to biler den siste tiden og det er Volvo EX30 og BMW i4 M50. Begge med best mulig anlegg som tilvalg. 

Jeg har ikke noe særlig mer referansepunkter enn disse to og selv om jeg har eid biler med kvalitetsanlegg tidligere så er nå dette over 10 år siden å jeg regner med mye har skjedd der... Men B&O anlegget i Audien jeg hadde som var en 2012 modell A4 var så absolutt et godt anlegg husker jeg med skikkelig fin lyd, men "trøkk" kan jeg ikke huske at det var så mye av. Men fyldig og god lyd var det. 

Volvo EX30 har en slik "soundbar" hvor alle 9 høytalerne er plassert ved frontruten og simulerer "surroundlyd". Denne har en subwoofer bak. så til sammen 10 stk. høytalere.

Lyden her var faktisk overraskende god og strengt tatt bra nok for dem aller fleste. Meg selv inkludert. Jeg synes bassen fort fadet ut når jeg skrudde opp ekstra, men lyden var god nok.

BMW i4 M50 med hele 17 stk. høytalere imponerte meg enda mer med mer "ekte" surround da man også har høytalere bak i kupeen. Her var det enda mer "trøkk" fra bassen og den som leverte best lyd av de bilene jeg har testet lyden i så langt. 

Lyden i Tesla har jeg ikke testet og heller ikke andre nye biler så kom gjerne med dine meninger rundt dette i bilene du har testet lydanlegget i. :) 

 

Generelt sett er nok anleggene man får i bilene i dag, av tilstrekkelig kvalitet for de fleste. Men folk er veldig forskjellig, og de forskjellige bilmerkene har en viss mulighet for å oppgradere til bedre anlegg.

Men det bør nesten være endel forskjell på et anlegg i en bil til hhv. 400K, 600K og 800k+. Gode lydanlegg med spesialtilpasning kan fort koste endel i utvikling, og det sier seg selv at man legge mindre arbeid og setter lavere krav til en bil til 400K kontra en som koster 50 eller 100 % mer.

Så er det og det med hva man oppnår av annen støy. Jeg synes det er galskap å betale 50K ekstra for anlegg i bil, gitt hva disse bilene normalt sett leveres med, da man først og fremst hører på anlegget mens man kjører bil, og derved automatisk får annen støy inn.

Jeg er helt lydhør for at folk har andre meninger om dette, men jeg legger mye heller pengene i bedre anlegg hjemme. Der kan man redusere og tilnærmet fjerne andre støykilder, og da er uønsket støy fra anlegget helt krise.

Som sagt, i bil så er dette langt mindre viktig. Der holder det for min del lenge at anlegget er "godt nok". Synes anlegget i min Kona er akkurat der, "godt nok", selv om jeg vet andre får vondt i sjela av dette. Men som sagt, det er andre støykilder jeg ikke får fjernet, og da kan jeg ikke bruke store midler på å få "perfekt lyd" fra anlegget. Da holder det at jeg ikke får forvrengninger i volumet jeg kan finne på å spille på.

Nå er det jo endel som kaller seg lydinteressert, men som likevel synes bass er alfa omega, og definerer Cerwin Vega som "kvalitet". Til det sier jeg bare at hører man til der, er man ikke reelt sett interessert i god og ren lyd, bare mengder av bass. Og mange av disse ser jo ikke ikke ut som de reagerer på at diskant og mellomtone forvrenger seg, så lenge bassen får dem til å riste i takt med musikken. Men HIFI er det aldri i verden! 🙊🙉🙈

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du har et poeng med tanke på lydkvalitet i bil da annet støy uansett ødelegger mye av opplevelsen uansett. I bil er jeg nok kanskje mer ute etter at det er litt "trøkk" tror jeg. 

Så kommer det jo også litt ann på bilen hvor mye støy det faktisk er i kupeen etc. 

Detdu sier om "Lydinterresert" treffer meg bra. Jeg faller under kategorien som ønsker solid høy lyd med trøkk, og ikke nødvendigvis et anlegg som får Sidsel Kyrkjebø til å fremkalle gåsehud. :)

Som du sier så er kanskje alle nye biler i dag hvor man i det minste har oppgradert lydanlegget  bra nok for dem fleste.

Lenke til kommentar

Generell opplevelse av moderne biler er at anleggene ofte er gode nok, men man kan fint oppgradere med dedikerte diskanter og subwoofer om man ønsker bedre lyd. En rekke produsenter av bilstereo tilbyr jo og plug and play pakker så det er ikke store arbeidet som trengs for å få bedre lyd.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (3 minutter siden):

Generell opplevelse av moderne biler er at anleggene ofte er gode nok, men man kan fint oppgradere med dedikerte diskanter og subwoofer om man ønsker bedre lyd. En rekke produsenter av bilstereo tilbyr jo og plug and play pakker så det er ikke store arbeidet som trengs for å få bedre lyd.

Mye man kan gjøre. Bytte standardhøyttalerne med bedre utgaver, legge inn amp og subwoofer, legge til flere basser, diskanter og mellomtoner etc.

enda mer viderekommende, bygge egne "kammer" for større elementer enn bilen er beregnet for, lydisolere mer i bilen, sette inn ekstra/kraftigere dynamo, ekstra 12V-batteri eller heftige kondensatorer som kan hjelpe på å gi nok av "instant power" til sub/basser etc og bytte til heftigere kabling.

Men hvor mye man ønsker og orker å gå til verks, er vel bare begrenset av budsjett og interesse. Jeg har adri vært endel av bilstereo-miljøet selv, selv om man før i tiden oppgraderte litt. Men på dagens biler ser jeg lite poeng i dette! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...