Bjerknez Skrevet fredag kl 06:30 Del Skrevet fredag kl 06:30 Complexity skrev (1 minutt siden): Nei det kan man lure litt på. Folk har jo blitt reklamert med at dem har autopark så de kan vel ikke ta det bort. Men jeg kjenner ingen med verken Tesla eller noe annen bil som bruker autopark så ikke stort savn. Største forsjellen med Tesla og de andre er at de andre bruker 18 sensorer og radar og lidar og alle slike ting, mens Tesla benytter kun kamera. Og de eldre bilene har ikke kamera i nesen så bilen er blind i fronten. Derfor den må rygge i starten når den skal hente deg for å få sett hva som er forran bilen med kameraene i frontruta. I see. Det er mye med Tesla jeg liker, men jeg liker ikke alle de finnurlige tingene dem finner ut som ser bra ut på reklamevideoer men som ikke funker i virkeligheten. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet fredag kl 06:30 Del Skrevet fredag kl 06:30 Bjerknez skrev (8 timer siden): Jeg har hatt hatt en del biler av siste skrik som har hatt en del utstyr. Kan ikke huske at noen av bilene jeg har hatt har hatt noen problemer med det som var regnet som "fancy" på den tiden jeg hadde bilen. Det er jo 15 år siden du har hatt bil, så problemstillingen var nok litt annerledes dengang da. Ikke så mye som var datastyrt etc. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet fredag kl 06:37 Del Skrevet fredag kl 06:37 Bjerknez skrev (6 minutter siden): I see. Det er mye med Tesla jeg liker, men jeg liker ikke alle de finnurlige tingene dem finner ut som ser bra ut på reklamevideoer men som ikke funker i virkeligheten. Hvilke reklamevideoer? Tesla lager ikke reklamevideoer. At frittstående Youtubere lager videoer om Tesla må stå for demmes egen del. 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet fredag kl 06:37 Del Skrevet fredag kl 06:37 6 minutes ago, Bjerknez said: I see. Det er mye med Tesla jeg liker, men jeg liker ikke alle de finnurlige tingene dem finner ut som ser bra ut på reklamevideoer men som ikke funker i virkeligheten. Hele summon systemet er amputert i Norge grunnet regler uansett. Nøkkelen (mobilen) må ha Bluetooth kontakt med bilen grunnet regelverk så man kan bare stå noen meter unna den når det er i bruk.. Har brukt det noen ganger bare til å kjøre bilen ut av en trang parkeringsplass for å slippe å presse meg inn i bilen, men det er eneste. Og det kan jo de fleste andre biler og gjøre i dag. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet fredag kl 06:39 Del Skrevet fredag kl 06:39 Hanhijnn skrev (1 minutt siden): Hvilke reklamevideoer? Tesla lager ikke reklamevideoer. At frittstående Youtubere lager videoer om Tesla må stå for demmes egen del. Jeg mente Youtube videoer ja. Tesla er jo ikke dummere enn at dem må forstå at bilene deres med de nye funksjonene vil publiseres rundt om. Da MÅ det funke, ellers så blir det ganske dårlig reklame. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet fredag kl 06:44 Del Skrevet fredag kl 06:44 Complexity skrev (3 minutter siden): Har brukt det noen ganger bare til å kjøre bilen ut av en trang parkeringsplass for å slippe å presse meg inn i bilen, men det er eneste. Og det kan jo de fleste andre biler og gjøre i dag. Jeg vet faktisk ikke om jeg hadde turt og bruke den funksjonen uten at jeg satt i bilen selv. Man er liksom helt prisgitt på at dette funker. Brått så treffer man en parameter som får CPU til å gå i spinn eller "tenke" urasjonelt og bilen gir gass eller tror den ser noe etc. Bare se på den ene parkeringsvideoen over. Bilen kunne ikke rygge intil fortauet i 5km/t forde den så et person på fartauet (som var fotografen som sto langt unna). Synes idet hele tatt det virker litt scetchy på en måte. Men selvsagt er det kult når det fungerer.... Lenke til kommentar
Complexity Skrevet fredag kl 06:44 Del Skrevet fredag kl 06:44 3 minutes ago, Bjerknez said: Jeg mente Youtube videoer ja. Tesla er jo ikke dummere enn at dem må forstå at bilene deres med de nye funksjonene vil publiseres rundt om. Da MÅ det funke, ellers så blir det ganske dårlig reklame. Bilene reklamer for segselv. Tesla bruker og en del humor som funker som bra PR det og. Vet ikke om du så at siste version av summon heter ASS f.eks. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet fredag kl 06:45 Del Skrevet fredag kl 06:45 (endret) 1 minute ago, Bjerknez said: Jeg vet faktisk ikke om jeg hadde turt og bruke den funksjonen uten at jeg satt i bilen selv. Man er liksom helt prisgitt på at dette funker. Brått så treffer man en parameter som får CPU til å gå i spinn eller "tenke" urasjonelt og bilen gir gass eller tror den ser noe etc. Bare se på den ene parkeringsvideoen over. Bilen kunne ikke rygge intil fortauet i 5km/t forde den så et person på fartauet (som var fotografen som sto langt unna). Synes idet hele tatt det virker litt scetchy på en måte. Men selvsagt er det kult når det fungerer.... Når man bare kjører bilen att og frem eller tilkaller den holder man inne en knapp i appen og bilen stopper med en gang man slipper den. Bare man følger med er det ikke skummelt. Endret fredag kl 06:46 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet fredag kl 06:53 Del Skrevet fredag kl 06:53 Complexity skrev (6 minutter siden): Når man bare kjører bilen att og frem eller tilkaller den holder man inne en knapp i appen og bilen stopper med en gang man slipper den. Bare man følger med er det ikke skummelt. Ja. Men nettet bugner jo av artiker og sider samt videoer som også viser at mange har problemer og til og med ulykker ved bruk av denne funksjonen. Vi kommer sikkert til å komme dit en dag og det er en fin ting, men ikke utstyr biler med dette før det er mer utprøvd mener jeg. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet fredag kl 07:00 Del Skrevet fredag kl 07:00 6 minutes ago, Bjerknez said: Ja. Men nettet bugner jo av artiker og sider samt videoer som også viser at mange har problemer og til og med ulykker ved bruk av denne funksjonen. Vi kommer sikkert til å komme dit en dag og det er en fin ting, men ikke utstyr biler med dette før det er mer utprøvd mener jeg. Funksjonen kom i en update for 5 år siden så er vel ganske utprøvd. Men nå i version ASS funker det bedre enn før. Lenke til kommentar
kremt Skrevet fredag kl 07:09 Del Skrevet fredag kl 07:09 24 minutes ago, Complexity said: siste version av summon heter ASS f.eks. Å wow, så morsomt. Samt prompe lyder, det er jo helt fantastisk 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet fredag kl 07:13 Del Skrevet fredag kl 07:13 (endret) 6 minutes ago, kremt said: Å wow, så morsomt. Samt prompe lyder, det er jo helt fantastisk Skaper masse PR. Selskaper som VW eller BMW kunne aldri gjort slike stunt. Men det står for Actually Smart Summon da mange mente den gamle summon ikke var smart nok. Ang morsommheter så er det faktisk litt morsomt å ha custom låselyder. At bilen kvekker som en and når den låses får meg til å le iallefall. Men eg er nok litt barnslig til sins. Endret fredag kl 07:17 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet fredag kl 07:57 Del Skrevet fredag kl 07:57 Hvis man leser det som står på denne siden: https://www.elbil24.no/nyheter/teslas-nye-funksjon-heter-ass/81893315 Så underbygger dette min tro om hvordan jeg mener Tesla tenker på. Dem kommer på nye ting og uten særlig ettertanke så implementerer man funksjoner i bilen som gjør kunder til testobjekter. I følge artiklen jeg linker til så mener jo til og med sjefen slev at dette ikke har fungert nok. jeg vet ikke om det med "prompelyder". Er det slik at man kan lage prompelyder med bilen? Jeg håper da inderlig ikke dem har lagt vekt på det? Det er jo bare flaut... 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet fredag kl 08:11 Del Skrevet fredag kl 08:11 Complexity skrev (1 time siden): De fører jo en enorm mengde statistikk og nedprioriterer funksjoner som ikke blir brukt. Vil ikke summon jobbe med en parkert bil ? F.eks rygge ut av en luke om parkert med nesa inn. Og således navigere blant parkerte biler. Ser ikke helt hva som er den store forskjellen. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet fredag kl 08:57 Del Skrevet fredag kl 08:57 Bjerknez skrev (5 timer siden): Så denne videoen på Youtube som tester parkassist på BMW, Audi, Ford og flere Teslaer: Dette mener jeg er et bevis på at Tesla er ferske gamet. Både Ford, BMW og Audi besto alle testene, men Tesla besto ingen. Bortsett fra EN test med EN av bilene. Det var også tatt med hele tre Teslaer og ingen av dem besto begge parkeringstestene. Tesla fant ikke engang luken i innendørsparkeringen. Nå er ikke dette en funksjon som brukes mye for min del eller av veldig mange kanskje, men det sier nå uansett litt om hvordan Softwaren i Tesla fungerer i forhold til andre biler kanskje? Husker jeg hadde en 2008 modell VW Touran som klarte dette helt utmerket. Jeg brukte denne ganske mye den gangen da det var ganske ny teknologi og litt spennende. At nye biler snart 20 år senere ikke klarer dette er vel litt rart? Eller hva er det som egentlig går galt her? Som nevnt så er ikke dette verdens mest nyttige funksjon kanskje, slik jeg ser det, men jeg lurer mer på HVORFOR Tesla i videoen over feiler med alle bilene i testen? Hva er det BMW, Audi og Ford har skjønt som ikke Tesla har skjønt? Jeg testet autopark når jeg testet I4 M50. Fungerte perfekt. Brukte det etter endt testkjøring. Det som forundrer meg med tesla er at de har ekstrem avansert kjøreassist men den kjører bilen helt elendig. Det kjører over fortauskanter , ødelegger felgene ved å kjøre for nære, klarer knapt å rygge? Bmw har jo funksjoner som ikke bare rygger bilen men man kan få den til å rygge med henger også. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet fredag kl 09:20 Del Skrevet fredag kl 09:20 (endret) 3 hours ago, Complexity said: Tesla har nedprioritert den autopark greia totalt og den har aldri funket.. De fører jo en enorm mengde statistikk og nedprioriterer funksjoner som ikke blir brukt. For at det skal brukes må det jo virke først. At funksjoner som ikke virker også ikke brukes burde ikke overraske noen, men svaret på det er jo ikke å fjerne de men heller å få de til å virke, først da kan du se om det faktisk er etterspørsel etter funksjonen. Jeg bruker autoparkering til lukeparkering jevnlig. Veldig greit å ha en dobbeltsjekk i en situasjon hvor det er mye å passe på. Endret fredag kl 09:52 av sverreb 2 1 Lenke til kommentar
Grubleruble124 Skrevet fredag kl 10:02 Del Skrevet fredag kl 10:02 (endret) Prøvekjørte Kia EV6 awd facelift 2025 mod. Har tidligere eid TM3. Etter min mening ble sistnevnte utklassert på kjøreegenskaper, støyisolering, generelt førermiljø. Er omtrent 2 meter lang og hadde det veldig komfortabelt. Nevneverdig at jeg eide en utgave av facelift TM3 LR med mange feil. Mulig mye har endret seg med Highland. Veldig imponert over støyisoleringen. Synes balansen mellom fysiske knapper og berøringsskjerm var bra. Er av typen som setter pris på en fysisk knapp for varmluft på frontrute. Setene var noe stive og harde, men det er vel å forvente i en ny bil. Ikke særlig imponert over lydanlegget, samt at jeg savnet frontkamera uten å måtte betale 45K ekstra for GT-versjonen. Endret fredag kl 10:34 av Grubleruble124 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet fredag kl 10:23 Del Skrevet fredag kl 10:23 Grubleruble124 skrev (16 minutter siden): Prøvekjørte Kia EV6 awd facelift 2025 mod. Har tidligere eid TM3. Etter min mening ble sistnevnte utklassert på kjøreegenskaper, støyisolering, generelt førermiljø. Er omtrent 2 meter lang og hadde det veldig komfortabelt. Nevneverdig at jeg eide en utgave av facelift TM3 2020 LR med mange feil. Mulig mye har endret seg med Highland. Veldig imponert over støyisoleringen. Synes balansen mellom fysiske knapper og berøringsskjerm var bra. Er av typen som setter pris på en fysisk knapp for varmluft på frontrute. Setene var noe stive og harde, men det er vel å forvente i en ny bil. Ikke særlig imponert over lydanlegget, samt at jeg savnet frontkamera uten å måtte betale 45K ekstra for GT-versjonen. Tesla vinner på rekkevidde og ytelse i forhold til pris. Den saken er udiskutabel. Men det er mye annet enn dette som teller også selvsagt. Kia EV6 har jeg ikke testet, men ut fra utseendet så ser den jo grei ut. Blir ikke helt enig med meg selv om hva jeg synes om bakenden, men direkte stygg er den vel ikke. Den billigste versjonen koster 449k å det synes jeg ikke den er verdt. Toppmodellen (bortsett fra GT) er den jeg ville valgt av de tre vanlige vertfall. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet fredag kl 10:32 Del Skrevet fredag kl 10:32 Grubleruble124 skrev (27 minutter siden): Ikke særlig imponert over lydanlegget Var det med Meridian stereoen du ble skuffet over eller standard? Hadde en EV6 til låns med Meridian, mitt inntrykk av dette er at det er noe av det bedre jeg har hørt av original stereo i bil, men lyd er jo ganske subjektivt slik sett. Lenke til kommentar
Grubleruble124 Skrevet fredag kl 10:45 Del Skrevet fredag kl 10:45 Bjerknez skrev (17 minutter siden): Tesla vinner på rekkevidde og ytelse i forhold til pris. Den saken er udiskutabel. Protesterer ikke på det. Personlig er ikke ytelse/rekkevidde avgjørende. Kia føltes mer premium. Som sagt kanskje ikke en relevant sammenligning, da jeg ikke har prøvekjørt Highland. Er visst mange som er skuffet over endringen av eksteriøret på Ev6; at utseende var mer unikt på gamle versjonen. Evil-Duck skrev (9 minutter siden): Var det med Meridian stereoen du ble skuffet over eller standard? Godt spørsmål, jeg prøvde exclusive plus-versjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå