Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (Akkurat nå):

Har ikke sett at man kan variere kraft fordeling mellom for og bakhjul slik man kan på endel andre biler? Sport kjører vel permanent 4 hjuls trekk mens resten er bakhjulsdrift intill hjul spinn? Testet ikke NAF/motor denne? Er de I35 eller I40 motoren som er bak på M50? 

Nei det er ikke slik "du tror". Men hva vet vel jeg som har hatt den som daily driver 2 år i januar 🤷‍♂️.
Bmw xdrive , ei heller elektrisk xdrive har aldri vært permanent firehjulstrekk.
Og så kjører jeg som folk, ikke som en gærning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Nei det er ikke slik "du tror". Men hva vet vel jeg som har hatt den som daily driver 2 år i januar 🤷‍♂️.
Bmw xdrive , ei heller elektrisk xdrive har aldri vært permanent firehjulstrekk.
Og så kjører jeg som folk, ikke som en gærning.

Du kan ikke sammenligne xdrive med det du har! Da bør du ikke utale deg!

Som sagt kjører du rolig spiller det liten rolle. 

Kun ved slip grense, da strever forhjula med grepet.

Man trenger ikke kjøre som en gal for å være på slip grensa. Holder lenge med en rask aks ut av en rundkjøring. På vinteren enda lettere. 

Men som sagt så kan man kjøre hele livet uten å ane om bilen trekker på for eller bakhjul

Husker godt en nabo som satte kjettinger på forhjula på en bakhjulsdrevet toyoya starlett. Han var nok av den typen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Du kan ikke sammenligne xdrive med det du har! Da bør du ikke utale deg!

Jeg har hatt ice bmw med xdrive og elektrisk bmw xdrive. Bmw kaller det electic xDrive på elektiske. Så jeg mener jeg absolutt kan uttale meg om det 😉

 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (11 minutter siden):

Jeg har hatt ice bmw med xdrive og elektrisk bmw xdrive. Bmw kaller det electic xDrive på elektiske. Så jeg mener jeg absolutt kan uttale meg om det 😉

 

Vil jo påstå at dette blir som en citroeng 2cv med en motor foran og en bak. Det er jo linkingen mellom for og bakaksel som gir forskjellene på 4 hjulstrekk systemene. Her er det ingen ting. I teorien kan forhjulene bremse mens bakhjula gir på om man feiler på elektronikken eller har større slitasje på bakhjula. Felles er vel at ekstremt mye kan bli feil. Audi har vel  fremdeles det beste 4 hjulstrekk systemet med det gamle quattro med senterdiff selv om noen av bilene egentlig hadde et syncro system som var mye dårligere i starten. Som sagt så har I5 M50 ingen som helst mekanisk forbindelse mellom for og bakhjul som x drive har.(Med mindre det ligger en aksling i mellomaksling tunnelen)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er en mer detaljert artikkel om hvordan Xdrive Electric systemet fungerer

https://bimmerlife.com/2022/02/26/bmw-explains-electric-xdrive-system-on-i4-m50-and-ix/

Noen utklipp fra de mer forklarende delene av artikkelen

Sitat

Unlike a traditional internal combustion vehicle with all-wheel-drive, the dual electric motors of the i4 M50 (and the BMW iX) are controlled by BMW’s Driving Stability Control which is linked to an all-wheel-drive-specific version of actuator contiguous wheel slip limitation and the combined charging unit (CCU).

The networking of these three systems and components allows the dual-motor xDrive system of the i4 M50 and iX to adapt based on parameters from which drive mode is selected, whether or not Dynamic Traction Control (DTC) is active, and, of course, road conditions based on wheel speeds, steering angle, driving speed, longitudinal and lateral acceleration, and yaw rate

Within the electric xDrive system of the i4 M50 and iX, the actuator contiguous wheel slip limitation is directly integrated with the CCU’s drive torque control system. Additionally, the CCU also includes electronics for both charging and driving. Together, the CCU and actuator contiguous wheel slip limitation system process parameters such as road surface friction properties, wind, uphill or downhill gradients, the vehicle settings of the My Modes and DTC, as well as the dynamic axle-load distribution. All of this means driver assistance systems can transmit interventions at speeds up to ten times faster than before and in a precisely measured way.

Depending on operating conditions and what is being asked of the vehicle, the CCU maximizes efficiency by deciding which of the two motors should be used and when. According to BMW, when moderate pressure is applied to the accelerator pedal, a continuously higher proportion of drive torque comes courtesy of the rear motor. When the vehicle is being driven in something resembling a constant state, like cruising on the freeway, the rear motor is solely responsible for providing power. These two scenarios effectively encapsulate the traditional rear-wheel-drive BMW driving experience, but with the added benefits of optimized efficiency in terms of the drive system and range. Full all-wheel-drive is, of course, always available, regardless of what driving mode has been selected by the individual behind the wheel; should conditions dictate, like during dynamic cornering on a twisted backroad, the amount of torque being generated by the rear motor is increased, allowing the front wheels to take more cornering force. If a wheel begins to slip, any spontaneous load demand is immediately met with a significant increase in drive torque from the front axle.

Så om noe så kan nok disse systemene reagere raskere og mer presist enn mekaniske 4wd systemer.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Her er en mer detaljert artikkel om hvordan Xdrive Electric systemet fungerer

https://bimmerlife.com/2022/02/26/bmw-explains-electric-xdrive-system-on-i4-m50-and-ix/

Noen utklipp fra de mer forklarende delene av artikkelen

Så om noe så kan nok disse systemene reagere raskere og mer presist enn mekaniske 4wd systemer.

Teoretisk skal dette kunne fungere perfekt. Man kan fint kalibrere ut slitasje på dekk ved å sammenligne hastighetsmåling ved null rattvinkel. Man bør også kunne kjøre hvert hjul med nøyaktig teoretisk hastighet i enhver sving. Det skal kunne gi fantastisk bra traction. Problemet er fysikken. Overfører man for mye krefter og alle hjula er på grensen av hva de kan ta blir kjørefølelsen påvirket negativt

Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 minutter siden):

Som sagt så har I5 M50 ingen som helst mekanisk forbindelse mellom for og bakhjul som x drive har.(Med mindre det ligger en aksling i mellomaksling tunnelen)

Selvsagt er det ingen fordelerkasse og mellomaksel i noen som helst elbil med dual motorer og firehjulsdrift. 
Som sagt og jeg gjentar vel vitende om hvordan begge systemene til bmw fungerer
LES: Hos BMW heter det og kalles for electric xDrive

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Teoretisk skal dette kunne fungere perfekt. Man kan fint kalibrere ut slitasje på dekk ved å sammenligne hastighetsmåling ved null rattvinkel. Man bør også kunne kjøre hvert hjul med nøyaktig teoretisk hastighet i enhver sving. Det skal kunne gi fantastisk bra traction. Problemet er fysikken. Overfører man for mye krefter og alle hjula er på grensen av hva de kan ta blir kjørefølelsen påvirket negativt

Jeg forstår ikke hvilket poeng du prøver å få frem her? Om en er på grensen av grep så vil vel ikke en mekanisk kobling mellom for og bakhjul utgjøre en forskjell? Uansett skal du få lov å mene at din i4 40 er det bedre valget om det er det som er poenget, men jeg er i det minste gla for å ha firehjulstrekk og opplever det som en svært trygg og god bil på vinterføre med fantastisk fremkommelighet, leken er den og om en skrur av DSC på egnede steder hvor en kan leke seg litt med bilen. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 timer siden):

Full aksellerasjon er noe jeg tester rett som det er i en slik bil.

Sa han som ikke har hatt bil på 15 år, og bare kjørt konas e-Up. 😆 Det er vel eneste måten å få e-Up'en opp i fart, så du har vel dine ord i behold. 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 minutter siden):

Sa han som ikke har hatt bil på 15 år, og bare kjørt konas e-Up. 😆 Det er vel eneste måten å få e-Up'en opp i fart, så du har vel dine ord i behold. 😅

Jeg har hatt MC de siste 14 årene. Alltid like gøy og dra på litt med gjevne mellomrom :) 

Dette er ikke noe mindre morsomt i en bil, så lenge kreftene er der. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Firehjulstrekk med to elmotorer kontra mekanisk kobling kan jo ikke sammenlignes..

De fleste har jo to forsjellige typer motorer i elbilene sine også, med unntak av noen biler som har kjempehøyt forbruk fordi de ikke har brukt to forsjellige motorer (e-tron og 1gen polestar 2 f.eks)

Liten funfact forøvrig - Toyota Yaris GR har forskjellig utveksling fremme og bak selv om den har gammeldags mekanisk kobling. Bakhjulene roterer mere enn forhjulene som gjør bilen mere leken.

Til vanlig kjøring er det en clutch da som hindrer for mye dekkslitasje. Spørs hvor holdbar den er 😅

 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 timer siden):

Jeg forstår ikke hvilket poeng du prøver å få frem her? Om en er på grensen av grep så vil vel ikke en mekanisk kobling mellom for og bakhjul utgjøre en forskjell? Uansett skal du få lov å mene at din i4 40 er det bedre valget om det er det som er poenget, men jeg er i det minste gla for å ha firehjulstrekk og opplever det som en svært trygg og god bil på vinterføre med fantastisk fremkommelighet, leken er den og om en skrur av DSC på egnede steder hvor en kan leke seg litt med bilen. 

Jeg sier bare at jeg ikke likte opsett på M50. Har ikke sagt at i40 tar seg bedre frem på glatt føre. Men side grep og bremsing er likt. 

Med drift på bare et hjulpar er det nok mye enklere å beregne reel slip på hjula som driver. Det er nok forskjellen

Om alle hjula spinner hvordan beregner man reel slip? GPS? akselerometer?

Diskusjonen startet med at det var vanskelig å selge el bil med drift på to hjul. Mitt poeng var at ikke alle trenger 4wd og det gir endel fordeler å ikke ha to sett med motor,reduksjonsgear og drivakslinger i en bil. Pluss at kjørecomfort kan bli bedre når man ikke har forhjulsdrift. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (27 minutter siden):

Diskusjonen startet med at det var vanskelig å selge el bil med drift på to hjul.

Ja, den startet med det ->av den enkle grunn at Nordmenn "flest" prefererer og ønsker bil med firehjulstrekk. 
..uansett hvor mye vi diskuterer nødvendigheten av det og tekniske finurligheter, runddans og krumspring om elektrisk xDrive kontra mekanisk osv osv.

Spør en hvilkensomhelt bmw forhandler om hvor mange som spør etter xDrive og eventuelt ventet med kjøp til Xdrive versjonen kom etter lansering av e versjoner av f.eks I5. 

Tror vi og norske forhandlere vet hva de "fleste" nordmenn foretrekker (gammel vane er vond å vende).
Erfarte dette selv da jeg kjøpte en IX3 med rwd , og omtrent alle inne her og i andre fora iberegnet testere kommenterte at den "bare" har tohjulsdrift og et stort antall ønsket deg denne med awd før den i det hele tatt ble vurdert.
Ix3 klarte seg helt fint om vinteren med "kun" rwd for mitt vedkommende, og veldig mange andre (inkludert hyttefolk på fjellet) har samme konklusjon. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merk at jeg ikke mente det ble vanskelig å selge selv om det kun var drift på to hjul. Jeg mente at prisene nok var lave FORDI den blant annet ikke hadde AWD. Mange ønsker dette i dag tror jeg. Spesielt i en slik stor familiebil. 

Ved siden av en litt "Moderat" motor så blir prisene deretter. 

Rett og slett fordi etterspørselen trolig blir noe lav. Så sant man ikke vil ha størst mulig bil for minst mulig penger og driter i andre egenskaper. 

Lenke til kommentar

Har prøvekjørt tre biler for å bruke som bil nummer to.
 

  • MG4 luxury - ca 380.000 ferdig levert. Siden vi ikke har behov for rekkevidde blir dette en bil som gir lite for pengene.
  • Nammi Box - ca 260.000 ferdig levert. Null lydisolering og ubrukelig infotainment. Ville heller kjøpt en bruktbil eller bensinbil om dette var mitt budsjett og jeg trengte 300km rekkevidde.
  • Mazda mx30 Makoto - ca 270.000 ferdig levert, rentetilbud i 3 år. Rett og slett en deilig bil.

Skal tygge litt på det over helga og tar gjerne imot forslag til alternativer. Men tror det skal bli vanskelig å slå Mazda :D

Lenke til kommentar
eintotre skrev (9 minutter siden):

Har prøvekjørt tre biler for å bruke som bil nummer to.
 

  • MG4 luxury - ca 380.000 ferdig levert. Siden vi ikke har behov for rekkevidde blir dette en bil som gir lite for pengene.
  • Nammi Box - ca 260.000 ferdig levert. Null lydisolering og ubrukelig infotainment. Ville heller kjøpt en bruktbil eller bensinbil om dette var mitt budsjett og jeg trengte 300km rekkevidde.
  • Mazda mx30 Makoto - ca 270.000 ferdig levert, rentetilbud i 3 år. Rett og slett en deilig bil.

Skal tygge litt på det over helga og tar gjerne imot forslag til alternativer. Men tror det skal bli vanskelig å slå Mazda :D

Skal du ha mye elbil for pengene kommer du jo ikke utenom Tesla. Men regner selvsagt du har dine grunner til å ikke vurdere Tesla Model 3. Hvis ikke, så får du vel ikke mer rekkevidde og prestanda til prisen enn det Tesla gir deg.

Mazda er vel ganske ferske i gamet når det kommer til elbiler? Jeg ville i så tillfelle av den grunn droppet Mazda tror jeg. Uten at jeg har noe belegg for å si at det er en dårlig bil i det hele tatt.

Til rundt 300.000 som jeg anntar budsjettet ditt er, så kan man ikke akkurat velge og vrake, men jeg kan jo kanskje anbefale å se nærmere på en Mini Cooper? Skikkelig kule biler synes jeg i sitt segment. :) 

343.000 kr. 

cooper.JPG.99e5fa7313484ad93bcaae707d26fcd7.JPG

 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
eintotre skrev (7 minutter siden):

Har prøvekjørt tre biler for å bruke som bil nummer to.
 

  • MG4 luxury - ca 380.000 ferdig levert. Siden vi ikke har behov for rekkevidde blir dette en bil som gir lite for pengene.
  • Nammi Box - ca 260.000 ferdig levert. Null lydisolering og ubrukelig infotainment. Ville heller kjøpt en bruktbil eller bensinbil om dette var mitt budsjett og jeg trengte 300km rekkevidde.
  • Mazda mx30 Makoto - ca 270.000 ferdig levert, rentetilbud i 3 år. Rett og slett en deilig bil.

Skal tygge litt på det over helga og tar gjerne imot forslag til alternativer. Men tror det skal bli vanskelig å slå Mazda :D

Vanskelig å slå en Mazda elbil til 270k med hvor lang rekkevidde? Tesla Model 3 knuser jo den, og ser mye bedre ut...Ville ikke kjøpt noe Kina bil ala MG4... 

Lenke til kommentar
eintotre skrev (28 minutter siden):

Har prøvekjørt tre biler for å bruke som bil nummer to.
 

  • MG4 luxury - ca 380.000 ferdig levert. Siden vi ikke har behov for rekkevidde blir dette en bil som gir lite for pengene.
  • Nammi Box - ca 260.000 ferdig levert. Null lydisolering og ubrukelig infotainment. Ville heller kjøpt en bruktbil eller bensinbil om dette var mitt budsjett og jeg trengte 300km rekkevidde.
  • Mazda mx30 Makoto - ca 270.000 ferdig levert, rentetilbud i 3 år. Rett og slett en deilig bil.

Skal tygge litt på det over helga og tar gjerne imot forslag til alternativer. Men tror det skal bli vanskelig å slå Mazda :D

Jeg har Mazda MX30 Makoto. 

Bruksområdet er ganske smalt, men den er en herlig bil å pendle i. Om du allerede vurderer biler til 100k mer bør du sjekke ut Highland versjonen av Model 3. 

Om Mazdaen dekker behovet for deg med tanke på rekkevidde er det en veldig god bil. Jeg er strålende fornøyd med min 2022 modell. Det er en tråd her inne med litt erfaringer og meninger om den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...