Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
20 minutes ago, Bjerknez said:

Full aksellerasjon er noe jeg tester rett som det er i en slik bil. Nå er ikke aksellerasjonen i seg selv som er avgjørende med aksellerasjonen gir også en indikasjon på at det er krefter der ellers også. Er det noe som irriterer meg så er det å ligge bak en traktor på landeveien med motorsvak bil som ikke kan smette forbi. 

Det er i det hele tatt litt gøy og faktisk nyttig med litt krefter. 

Men 6.6 sekunder er jo som du sier bra nok i dag. Så får det være opp til hver enkelt av oss hva vi prioriterer tenker jeg :)

Jeg har samme bil som du har bestilt, og i likhet med 90% av i4-eiere lar jeg den bare stå i Comfort, og selv da må jeg aldri trykke pedalen i bunn for å foreta en forbikjøring. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 minutter siden):

Løp og kjøp 😁

I have driven at least 3 different M50s. They all had some torque steer. Not really bad, but it just seems like the front is lifting, with the front wheels fighting for traction. Its like you have to hang on tight to make sure the car doesn't go out of your lane. And sometimes it definitely drifts to the other lane. Remember, this only happens when you stab the throttle fully, upsetting the balance of the car. If you ease into the throttle, its livable. But nowhere as straight line stable at full throttle compared to a Tesla, or i3. Many reviewers have noted it. Kyle from Out Of Spec, Rsymons, etc. I really think it is because the i4 rear motor isn't powerful enough, so they are trying to funnel more HP through the front motor. Coupled with the front end lift, it accentuates the problem. Your average driver won't notice it perhaps. I just went through a set of tires in 8K miles, so I am probably a little aggressive with the throttle, lol. Would be cool if the update somehow controlled shock dampening or something to correct lift. I would rather have the torque steer than neutering the HP.

Tror dette oppsummerer mine tanker om dette.De fleste merker de ikke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (32 minutter siden):

Jeg har samme bil som du har bestilt, og i likhet med 90% av i4-eiere lar jeg den bare stå i Comfort, og selv da må jeg aldri trykke pedalen i bunn for å foreta en forbikjøring. 

Så vidt jeg har lest så er den eneste forskjellen mellom Comfort og sport vedrørende motor at man får "boost mode" i sport programmet som gir ca. 60HK'er ekstra. Dette er nok ikke noe man merker veldig godt, men den er kjekk og ha når man skal teste aksellerasjonstider. 

Så jeg holder med deg i at comfort nok er et fint sted og holde seg ja :)

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at enkelte blande torque steer med sporing. Jeg har kjørt en Focus ST med volvo rekke 5eren så har virkelig fått prøve hva torque steer er for noe, har ikke merket ett fnugg av det på i4en, til tross for jeg har leket meg mye med sport boost og launch control. Det jeg derimot merket på en annen i4 enn min egen jeg har kjørt er at bilen sporer som pokker med Michelin PS4 som enkelte i4 med 19" felger ble levert med, så en kan oppleve å måtte kjempe litt mot rattet om det er litt sporete. 

Med Hankook Ventus S1 EVO 3 som min ble levert med og Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 har jeg ingen merkbar Torque Steer eller betydelig problemer med sporing vertfall. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Jeg mistenker at enkelte blande torque steer med sporing. Jeg har kjørt en Focus ST med volvo rekke 5eren så har virkelig fått prøve hva torque steer er for noe, har ikke merket ett fnugg av det på i4en, til tross for jeg har leket meg mye med sport boost og launch control. Det jeg derimot merket på en annen i4 enn min egen jeg har kjørt er at bilen sporer som pokker med Michelin PS4 som enkelte i4 med 19" felger ble levert med, så en kan oppleve å måtte kjempe litt mot rattet om det er litt sporete. 

Med Hankook Ventus S1 EVO 3 som min ble levert med og Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 har jeg ingen merkbar Torque Steer eller betydelig problemer med sporing vertfall. 

Jeg kjørte en demobil noen mil. Husker ikke dekk dimmensjon. Vil egentlig ikke kalle det torque steer bare at man får krefter i rattet ved akselerasjon og at bilen generelt sender for mye kraft til forhjula etter min smak. Man merker det ikke før man er på slipp grensen i svinger osv. Vil tro den kan være en utfordring på vinterføre. Bruker bilen opp friksjonen på å drive bilen fremover blir det lite igjen for styring. Det gjelder nok både ved brems og ved akselerasjon

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Husk at med 2WD og bakhjulstrekk slipper man de fordømte drivkreftene som drar i styringen. Mye bedre å kjøre RWD enn AWD om man kjører aktivt i svinger. I4 M50 hadde for kraftig trekk på forhjula etter min smak. Minnet rett å slett om en AUDI FWD i svinger. Opptil 55% av vekta over drivhjula gjør at fremkommelighet er null problem på de fleste el biler med bakhjulstrekk. 

Dette gjelder id.7, ikke i4M50 som jeg forøvrig eier og har kjørt med daglig i snart to år. Og jeg kan minne om at det finns flere kjøreprogrammer som regulerer 4wd i den. I4M50 har rwd bias. Har også eid og kjørt en elektrisk rwd bmw ix3 et par år før denne.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
frohmage skrev (5 minutter siden):

Potensielle kunder har nok en viss forståelse av ordets betydning i denne sammenhengen. 

image.png.11341e3bfa87369694f60e3f369bd114.png

Det var ikke jeg som kommenterte Turbo på en EV. 🙃

Liker bildet for referanse da, er gammel nok til å huske det der.

Endret av Duriello
Leif
Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (1 time siden):

Jeg har samme bil som du har bestilt, og i likhet med 90% av i4-eiere lar jeg den bare stå i Comfort, og selv da må jeg aldri trykke pedalen i bunn for å foreta en forbikjøring. 

I4M50 har 470hk som maks uansett om man har den i eco, komfort eller sport. Forskjell i throttle respons og understell/dempere. Det hadde egentlig holdt i massevis og litt til med 470 hk. I Sport plus får man 70ish hk oppå dette i boost ved launch controll og kick-down i 10sek.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (11 minutter siden):

Dette gjelder id.7, ikke i4M50 som jeg forøvrig eier og har kjørt med daglig i snart to år. Og jeg kan minne om at det finns flere kjøreprogrammer som regulerer 4wd i den. I4M50 har rwd bias.

Har ikke sett at man kan variere kraft fordeling mellom for og bakhjul slik man kan på endel andre biler? Sport kjører vel permanent 4 hjuls trekk mens resten er bakhjulsdrift intill hjul spinn? Testet ikke NAF/motor denne? Er de I35 eller I40 motoren som er bak på M50? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...