Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

28 minutes ago, Complexity said:

Haha what?

Forøvrig måtte jeg isåfall ha parkert bilen ett par måneder fremover da det er mørketid i delen av norge jeg bor...

Der er det vel ikke så veldig mye trafikk heller? Men led eller halogen er egentlig ikke problemet. Problemet er at må bytte hele lykta. Jeg har led i utelysene på huset, men bytter da kun en pære og ikke hele lampa? Det virker som de har designet dette for at det skal være så dyrt som mulig. Hvordan blir det i 2030? Må man da bytte hele fronten om venstre kjørelys går mørkt? En annen sak ved dette er at ingen har varelager lenger. Vi fikk nye maskiner på gamlejobben med led. Flotte greier. Etter ca halvår røyk det og vi ga beskjed til verksted som bestiller ny lykt. Ett par måneder etterpå fikk vi kjeft for å kjøre rundt med mørklagte maskiner. Var ikke måte på hvor late og talentløse vi var som ikke kunne bytte pære. Han ble litt spak når vi fikk verkstedet til å ringe å forklare at hele lampa måtte byttes og det var 6mnd leveringstid. 6mnd etterpå røyk neste og nye 6mnd leveringstid. Satans dyrt var det og 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Halogenlys er ut ja. Heldigvis ikke mange nye biler (om noen) som har dette lenger. Var vel mye oppstyr rundt xenon pærene også i førsten. Har enda til gode at en xenon pære har røket på noen av mine biler. LED også. Halogenpærer derimot har jeg byttet en god el av gjennom livet. Både på moped, motorsykkel og biler. Har nok gått med noen kroner der totalt sett. 

Halogenlys og LED bar er vel det man typisk finner i fronten på rånebiler i Halden på skjærtorsdag. Ved siden av stereoanlegg som koster det dobbelte av hva bilen koster. 

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (1 time siden):

Det er jo for pokker gatelys så og si overalt. På noen småveier er det naturlig nok ikke, men der er det jo nesten ikke møtende biler heller så man kan bruke fjernlys. Det kan jo hende dere kanskje bør slutte å kjøre om kvelden omsynet er blitt så dårlig? Det er jo en ærlig sak.

Aha, så det er derfor flere kjører med bare kjørelys når det er mørkt.

Fra spøk til alvor så er det overraskende mange som ikke klarer å sette lysbryter til auto.

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (9 timer siden):

Der er det vel ikke så veldig mye trafikk heller? Men led eller halogen er egentlig ikke problemet. Problemet er at må bytte hele lykta. Jeg har led i utelysene på huset, men bytter da kun en pære og ikke hele lampa? Det virker som de har designet dette for at det skal være så dyrt som mulig. Hvordan blir det i 2030? Må man da bytte hele fronten om venstre kjørelys går mørkt? En annen sak ved dette er at ingen har varelager lenger. Vi fikk nye maskiner på gamlejobben med led. Flotte greier. Etter ca halvår røyk det og vi ga beskjed til verksted som bestiller ny lykt. Ett par måneder etterpå fikk vi kjeft for å kjøre rundt med mørklagte maskiner. Var ikke måte på hvor late og talentløse vi var som ikke kunne bytte pære. Han ble litt spak når vi fikk verkstedet til å ringe å forklare at hele lampa måtte byttes og det var 6mnd leveringstid. 6mnd etterpå røyk neste og nye 6mnd leveringstid. Satans dyrt var det og 

Dette kan ikke overføres til personbiler i min erfaring (takk og pris). Jeg har hatt 4 biler med led lys over de siste 13 årene, og ikke hatt et eneste problem med det. De er ment å vare hele livet til bilen.

Ja, skulle det finne på å ryke så er det dyrt, men sånn er mange ting på bil. Å eie bil utenfor garanti er risikabelt, dog velger man eventuelt merke og modell med omhu så hjelper det mye på risikoen.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Femtekolonne said:

Der er det vel ikke så veldig mye trafikk heller? Men led eller halogen er egentlig ikke problemet. Problemet er at må bytte hele lykta. Jeg har led i utelysene på huset, men bytter da kun en pære og ikke hele lampa? Det virker som de har designet dette for at det skal være så dyrt som mulig. Hvordan blir det i 2030? Må man da bytte hele fronten om venstre kjørelys går mørkt? En annen sak ved dette er at ingen har varelager lenger. Vi fikk nye maskiner på gamlejobben med led. Flotte greier. Etter ca halvår røyk det og vi ga beskjed til verksted som bestiller ny lykt. Ett par måneder etterpå fikk vi kjeft for å kjøre rundt med mørklagte maskiner. Var ikke måte på hvor late og talentløse vi var som ikke kunne bytte pære. Han ble litt spak når vi fikk verkstedet til å ringe å forklare at hele lampa måtte byttes og det var 6mnd leveringstid. 6mnd etterpå røyk neste og nye 6mnd leveringstid. Satans dyrt var det og 

Nei jeg kjører nesten alene her så du har ett poeng.
Jeg burde egentlig klage på rushtidsavgiften i bomstasjonene da det jo er litt urettferdig med så lite trafikk..
Og kollektivfeltene burde de jo bare ta bort for de er jo ikke bruk for dem..

Lenke til kommentar
11 hours ago, Complexity said:

Nei jeg kjører nesten alene her så du har ett poeng.
Jeg burde egentlig klage på rushtidsavgiften i bomstasjonene da det jo er litt urettferdig med så lite trafikk..
Og kollektivfeltene burde de jo bare ta bort for de er jo ikke bruk for dem..

Merkelig at dere har rushtidsavgifter og kollektivfelt, men ikke gatelys. Heldigvis har jeg sluppet å være mye nord for sinsenkrysset, men at det var så dårlig stilt hadde jeg ikke trodd. Dere må jo klage når dere bare betaler og ikke får noe tilbake. Eller flytte sørover. Jeg har kastet bort ett hundretalls timer i omkjøring når vi la om til EU standard på lys i tuneller og gater her sørpå, med stor forundring når jeg passerer grensen til vår nabo som faktisk er EU medlem og fanken ikke har lys på E6 engang. 

Men det store spørsmålet er ikke hvorfor vi ikke kan gå videre med teknologien på kjørelys, men hvorfor det ikke kan lages på en måte sånn at man kan bytte lyskilden om den ryker og ikke hele lykta eller fronten. Sånn utviklingen er nå så blir det ett problem for alle som ikke har millionlønn å eie en bil. Men det er kanskje dit man vil? Fiffen i bil og rasket på sykkel eller buss? 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 timer siden):

Nei jeg kjører nesten alene her så du har ett poeng.
Jeg burde egentlig klage på rushtidsavgiften i bomstasjonene da det jo er litt urettferdig med så lite trafikk..
Og kollektivfeltene burde de jo bare ta bort for de er jo ikke bruk for dem..

Burde ikke tungtrafikk, lastebiler osv få bruke kollektiv feltet i stedet for el biler? Vi kan ikke sende matvarer som forderves og forbruker ting rund med buss?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Femtekolonne said:

Merkelig at dere har rushtidsavgifter og kollektivfelt, men ikke gatelys. Heldigvis har jeg sluppet å være mye nord for sinsenkrysset, men at det var så dårlig stilt hadde jeg ikke trodd. Dere må jo klage når dere bare betaler og ikke får noe tilbake. Eller flytte sørover. Jeg har kastet bort ett hundretalls timer i omkjøring når vi la om til EU standard på lys i tuneller og gater her sørpå, med stor forundring når jeg passerer grensen til vår nabo som faktisk er EU medlem og fanken ikke har lys på E6 engang. 

Men det store spørsmålet er ikke hvorfor vi ikke kan gå videre med teknologien på kjørelys, men hvorfor det ikke kan lages på en måte sånn at man kan bytte lyskilden om den ryker og ikke hele lykta eller fronten. Sånn utviklingen er nå så blir det ett problem for alle som ikke har millionlønn å eie en bil. Men det er kanskje dit man vil? Fiffen i bil og rasket på sykkel eller buss? 

Har litt gatelys i Tromsø ja, men er ganske lange avstander her som kansje er kjent, så par timers kjøretur for å hilse på familie er ikke uvanlig.
Og da er gjerne største delen av turen helt uten gatelys.

Og grunnen til at det ikke lages på en måte som gjør pærene lett utskiftbare er nok at lyktene ville kostet 3-4 ganger så mye da.
Her er en video av en billig Tesla Model 3 lykt (får dem fra 4000kr) og som du ser er det temmelig mye elektronikk involvert. Om de hadde fokusert på å gjøre kretsene med lysdiodene lett utskiftbare ville det vært mye vanskeligere å holde lykten vanntett f.eks. En halogenlampe kan jo nærmest bade i vann men en moderne lykt har masse motorer og elektronikk i seg og må holdes tørt.

Og med en slik lykt kan man kjøre rundt med langlys på hele tiden uten å blende andre som f.eks illustrert her:
Screenshot2024-11-15215406.thumb.png.034973b4c0a68dd9b015d792e22401ea.png

Å ha en litt dyrere lampe som er laget for å vare bilens levetid (men kansje ikke gjør det) og har knallbra lys kontra å ha en elendig lampe men med pærer som er lett å bytte så er valget meget lett for min del.

"Man kan jo bare kjøpe en ledbar"  ble sakt her - men å kjøpe en ekstra lyskilde til sånn 7000kr for å slippe å kansje betale 4000kr en gang for en ny lykt er jo en litt pussig løsning..

Skal sies at visse bilmerker har ekstremt dyre lykter. Audi f.eks. Men det er mere Audi problem enn ett ledlykt problem.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri hatt behov for ledbar heller her sørpå. Jeg har kjørt 50000km i året som sikkert er moderat, og aldri sett noe behov for mer lys på 10-20år gamle biler. Men for meg har det vært viktigst å ikke bruke mye penger på bil. Det ser ut til at det blir vrient fremover så da må man vel droppe det. Ser kineserne kommer med billigere og billigere biler så da må det vel bli det. En bil man bruker til garanti går ut og ting går i stykker for så skrote. Bruk og kast på sitt beste. 

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med ID3 her? Skal ha den som leiebil noen dager og lurte på om den har en lett fungerende app hvor man kan følge med på ladinga og evt forvarme bilen?

Eller er det ikke verdt å sette den opp ettersom jeg bare skal ha bilen i 3-4 dager?

Makan til elendig UI har jeg forsåvidt aldri vært borti før…men men, kurant å kjøre i det minste 😄

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 minutter siden):

Appen som VW har er den mest irriterende og laggete appen jeg har provd vertfall. Madammen har en e-UP og den appen har ho gitt opp. Den lagger og henger hele tiden. 

Hehe det tviler jeg virkelig ikke på. Prøvde å sette den opp og det var jo bare styr egentlig..føltes ikke helt verdt ut. Er det tungvint å forvarme bilen også? 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (6 timer siden):

Noen som har erfaring med ID3 her? Skal ha den som leiebil noen dager og lurte på om den har en lett fungerende app hvor man kan følge med på ladinga og evt forvarme bilen?

Eller er det ikke verdt å sette den opp ettersom jeg bare skal ha bilen i 3-4 dager?

Makan til elendig UI har jeg forsåvidt aldri vært borti før…men men, kurant å kjøre i det minste 😄

Fikk en som leiebil i sommer da bilen min måtte på verksted.

Helt grei å kjøre, men som du sier, Ui/infotainment var "litt meh". 😅

Jeg brukte det så lite som mulig for å være ærlig. En del andre irritasjonsmomenter og, ble litt frustrert over armlenene på stolene, en del småting. Men nok til at den aldri blir vurdert til innkjøp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (5 timer siden):

Fikk en som leiebil i sommer da bilen min måtte på verksted.

Helt grei å kjøre, men som du sier, Ui/infotainment var "litt meh". 😅

Jeg brukte det så lite som mulig for å være ærlig. En del andre irritasjonsmomenter og, ble litt frustrert over armlenene på stolene, en del småting. Men nok til at den aldri blir vurdert til innkjøp.

Jeg tror det har med preferanser å gjøre her og hva man er vant til fra før. Id3 vil jeg vel påstå er en såkalt "innstegsbil". En typisk bil som vurderes av folk som skal ha sen første nye bil, eller bil i det hele tatt. For disse menneskene er nok en id3 en fin bil med flott infotainmemt system i forhold til hva dem er vant med. 

madammen nar hatt en e-UP de siste 5 årene å det er vel en bil som ikke akkurat oser kjøreglede. Infotainmentsystemet er fraværende og den har ikke engang armlener. Hun brydde seg selvsagt ikke om å legge ekstra penger i bedre lyd heller. Ett par pappskiver er det sok gir lyd. 

Det er nesten så jeg vil sette den i kategorien mopedbil. 

Men i forhold til e-UP er nok en id3 en ganske stor opptur. Men med et ganske stort prishopp også. Som leiebil hadde jeg vel litt avhengig av situasjon og kjørelengde kostet på meg storebroren vertfall. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg har funnet min favoritt designsvakhet i Teslafamilien.
Låsemekanismen som sitter under et plastdeksel i frunken for frunk-kroken, kan fryser over etter bilvask. Heldigvis fikk den nok bevegelse til å frigi panseret, etter å bli sprayet ned i romtemperert keramisk forsegling. 

Lenke til kommentar

Er vel en del som har kommet til hytta og ikke fått tilgang til bagasjen der fremme ja. 
Den mekanismen er lurt å smøre godt.

Har ikke hatt samme problemet med frysing, men en gang var det kommet snø som smeltet litt for så så fryse. Den ble tung. Da var frunk vrien å få opp. Da låste den seg bare igjen og vi måtte være kjappe å hjelpe den videre når vi trykket åpne. 
Løsning to ville jo vært å fjerne snøen ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (6 minutter siden):

Har disse veldig stort verditap? Syns de kostet rundt 600 tusen når de kom for ett år siden, nå er de nesten ikke dyrere enn id3

  Skjul innhold

id7.thumb.PNG.e4e27e86b52cd962615e73a492f7f000.PNG

 

Mulig... ser disse koster fra rundt 520k 

ikke så ille pris i utgangspunktet, men forholdsvis liten batteripakke biltypen tatt i betrakning og "liten" motor. 286HK. Holder, men det er ikke mye å skryte av til den summen mener jeg. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...