Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (2 minutter siden):

Aha! Men det betyr at de også har gammeldags låsemekanisme?

Usikker på hva du mener med gammeldags låsemekanisme? Men der er en låsemekanisme som fysisk låser dørene ja med en nødnøkkel innebygd i keyfoben som gjør at en kan åpne døren selv om batteriet skulle være dødt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, Evil-Duck said:

Usikker på hva du mener med gammeldags låsemekanisme? Men der er en låsemekanisme som fysisk låser dørene ja med en nødnøkkel innebygd i keyfoben som gjør at en kan åpne døren selv om batteriet skulle være dødt. 

Jess var sånt jeg tenkte på.

Forhåpentligvis er de stillegående da. Husker jeg skvatt når jeg kjørte Skoda Enyaq og den låste dørene 😅 men det har nok og litt med at man ikke er vandt med den lyden.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Jotun said:

VW corrado hadde vel luftstyrt sentrallås i sin tid. Husker de var helt stille når dørene låste. 

På svært svært tynn is nå........ :S 

Blir vel hudflettet av eliten hvis det er feil

Ja er ikke bare franskmenna som er skyldige i dette. En gammel Merce jeg hadde vakumstyrt sentrallås og høydejustering av frontlykter….

Da får man forumposter som dette

 

IMG_1512.jpeg

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
Jotun skrev (31 minutter siden):

VW corrado hadde vel luftstyrt sentrallås i sin tid. Husker de var helt stille når dørene låste. 

På svært svært tynn is nå........ :S 

Blir vel hudflettet av eliten hvis det er feil

Det er en hel vanlig sentrallåse «lyd» i bmw i4. Lyd på denne er noe jeg ikke har tenkt over engang før det blir skrevet om her.
 
Nå brukes elekronisk styrte elektriske aktuatorer i sentrallåsesystemet og til bilens låsekasse. Vakum/pumpe styrte aktuatorer for låsesylindere var noe man benyttet før dette.

Dør utløseren på innside i bmw i4 er mekanisk spak som også har mikrobryter som umiddelbart senker vinduet de nødvendige mm fra pakningen. Døren kan alikevel være låst av sentrallåsesystemet slik at passasjerer ikke får åpnet dørene.

I en ulykke (slik denne i Canada som kolliderte først) skal sentrallåsesystemet automatisk låse opp dørene når bilens g-meter og sensorer ikke lenger detekterer at bilen er i bevegelse (er stasjonær).
Da ska de inne i bilen og de utenfor åpne dørene med å bare dra i håndtakene for å få opp dørene.

Sensorer skal også påse at dører er låst mens f.eks en bil ruller rundt for at passasjerer ikke kan kastes ut av kjøretøyet i fart.

I4 låses automatisk når man starter å kjøre og hastighet overstiger 10km/t eller noe og låses opp når turen avsluttes med å trykke stop, eller setter «girvelgeren» i park eller at føreren åpner sin dør med hendelen.

Mange av disse «låsefunksjonene» er regulert av sikkerhetshensyn i diverse eu direktiv.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 8.11.2024 den 9:05 AM):

Jeg vet ikke hva som er god nok bakkeklaring og ikke. Men du kan få kjøpe min mars 2023 Model Y 21000km. for 420.000,- 

Kliss lik som denne https://www.finn.no/mobility/item/378871807 

Er nok flere Y i denne prisklassen også med realistisk pruting, og jeg vil si det er det beste kjøpet for den summen penger. Naturlig nok, siden det var bilen jeg valgte. Pass på at de har Ryzen prosessor (ses på en av bildene i annonsen der i servicemenyen)

Andre biler å se på kan være MG4, da får du en ny en omtrent. Denne er kun aktuell om du bare trenger AWD når du kjører fremover.

EDIT: Jeg tror Toyota Bz4x kan være bilen for deg. Det høres ikke ut som du bryr deg om rekkevidde eller ladehastighet. Da er den perfekt. Høy bakkeklaring, og etter det jeg har sett av de bedre på AWD programvare.

https://www.finn.no/mobility/item/377977643

 

 

Har sett på MG4 Xpower, og vurderer prøvekjøring. Vet du hvordan MG4 håndterer vinterfjellet? Derav at jeg ikke ønsker en  bakkeklaring på nivå med Tesla M3, som jeg har eid tidligere. Kan legge til at jeg ikke har barn, er 194 cm høy og bagasjerommet skal i all hovedsak bestå av snowboard og langrennsski. Har beslutningsvegring, også er det så mange faktorer å ta stilling til, politisk også. Bz4x ble relativt dyr synes jeg. Tok en titt på MB EQB, som noen nevnte her i tråden. Begynner å dras mot nybil da jeg egentlig ikke orker å forholde meg til bruktbilselgere.

Lenke til kommentar

Det som er verdt å merke seg med MG4 Xpower er at den har en enveiskobling på fremhjulene så putter du bilen i revers så har du bare bakhjulstrekk. Så for meg er det litt meningsløst med firehjulstrekk når du mister det når du virkelig virkelig trenger det (les, setter seg fast og må prøve å rygge ut). Ellers er det nok gode artige biler som kommer seg greit opp og frem sålenge du holder bilen i drive og ikke revers. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (9 timer siden):

Da kjører du ikke i henhold til gitte instruks og må ta 20 armhevinger. Personlig leser jeg alltid manualen perm til perm og setter små fargemerker på de kapitlene som kan ende opp med å være livsfarlige. 

Jeg er någet ironisk, skal sies. Jeg synes ikke det var veldig enkelt å forstå at man skal pelle ut et gummibelegg, flippe en rød liten spak nedi dørlomma og dra. Dette gjelder baksetet, så da måtte jeg kanskje krabbet over bevistløse folk i fremsetene for å flippe meg til kapittelet om dører. 

Er det ikke helt vanlig at alle passasjerer i bilen må lese manualen slik at de vet at det finnes en nødåpning under gummimatta i dørhåndtaket? 

Løsningen er livsfarlig. Det er visst vanskelig å åpne dørene utifra også om det brenner i bilen. 

Men de blir som den amerikanske guvenøren som ble spurt om han ville forby bilkjøring på islagte vann?

Nei det ville han ikke. Naturen måtte få gå sin gang

Lenke til kommentar
6 hours ago, Complexity said:

Elektroniske dører derimot gjør at produsentene slipper mekaniske låser. Desktiverer bare elektronikken på døren som skal være låst og man får færre feilkilder.

Man trenger fortsatt å kunne komme inn i en bil uten strøm, så en mekanisk lås trenger fortsatt å være der. Man kan naturligvis ha en mulighet til å forsyne spenning utenfra for å få liv i den elektroniske låsen, men det fungerer bare om det er batteriet som er dødt. Om det er en kortslutning ett sted er du like langt.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Er det ikke helt vanlig at alle passasjerer i bilen må lese manualen slik at de vet at det finnes en nødåpning under gummimatta i dørhåndtaket? 

Løsningen er livsfarlig. Det er visst vanskelig å åpne dørene utifra også om det brenner i bilen. 

Men de blir som den amerikanske guvenøren som ble spurt om han ville forby bilkjøring på islagte vann?

Nei det ville han ikke. Naturen måtte få gå sin gang

Det var nok et noe ironisk innlegg. Jeg har barnesikring på dørene bak, så det er i grunn samme problem for mine passasjerer. Det sagt så synes jeg ikke akkurat løsningen er veldig åpenbart, at man er en idiot som ikke forstår dette automatisk.

Så må man jo vurdere totalpakken. Hvilken bil vil du helst havne i ulykke i? Alle Teslaer som er laget er veldig trygge når alt går til helvete - når ulykken er et faktum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til disse rammeløse vinduene på BMW i4 M50 på vinteren skal sies. Dører med rammer bidrar vel litt til stivheten i karosseriet også når dem er lukket? 

Men ja, det har en viss estetisk effekt i positiv grad når man åpner dørene med vinduet nede synes jeg. Men at det er noen sensasjon kan jeg vel ikke akkurat mene.... 

Nå regner jeg med at BMW har tenkt på noe så simpelt som isdannelse og hvordan dette påvirker åpning av dører av den typen hvis ikke vinduet dras ned når man drar i håndtaket? Ikke spesielt elegant og stå der med hårføner eller isspray for å åpne dørene etter en kald vinternatt.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (39 minutter siden):

Jeg er skeptisk til disse rammeløse vinduene på BMW i4 M50 på vinteren skal sies.

Kanskje du først skal vente til du har fått bilen din. Jeg har to vintre bak med med i4M50 og flere vintersesonger tidligere med BMW og rammeløse dører. Aldri vært noe problem for meg. 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Kanskje du først skal vente til du har fått bilen din. Jeg har to vintre bak med med i4M50 og flere vintersesonger tidligere med BMW og rammeløse dører. Aldri vært noe problem for meg. 

Joda, men jeg kan jo fortsatt være skeptisk og diskutere dette?

Jeg er ikke akkurat bekymret. Jeg har garasje og man har jo også "kupevarmer" etc. mennjeg har jo opplevd selv dører med ramme fryse seg fast til tider. Derimot har jeg for meg at et vindu som som er huket innpå en gummilist ikke er like robust når man begynner å røske og rive i døra en kald vintermorgen. Men det kan selvsagt være at mine skepsisme er ubegrunnet. Jeg regner med det går bra :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 timer siden):

Joda, men jeg kan jo fortsatt være skeptisk og diskutere dette?

Jeg er ikke akkurat bekymret. Jeg har garasje og man har jo også "kupevarmer" etc. mennjeg har jo opplevd selv dører med ramme fryse seg fast til tider. Derimot har jeg for meg at et vindu som som er huket innpå en gummilist ikke er like robust når man begynner å røske og rive i døra en kald vintermorgen. Men det kan selvsagt være at mine skepsisme er ubegrunnet. Jeg regner med det går bra :) 

Bilen din kan forvarmes fra stua, badet, soverommet eller kjøkkenet, så lenge du har tilgang til og strøm på mobilen. Halvtimes forvarming på dag du frykter isdannelse, burde være tilstrekkelig til at varmen innenfra sørger for lett smelting av isen mot metall og glass. Er du redd det ikke holder, ta med en plastpose fylt med varmt vann, eller vær klar for å gå inn og hent en, som kan holdes mot dørlås og strategiske punkter rundt dørkarmer og vinduskarmer.

Eventuell panser-is som du ikke får tak i med bare fingrene, kan normalt sett løses meg et lite dunk mot der døra slutter eller på/rundt dørhåndtak, og da er det bare å pelle av isflakene. Så peller du av isen så dører og vinduer går fri. Nå bør og vinduet kunne senkes de nødvendige mm, og døra kan lett åpnes, dersom du ikke har hjulpet deg selv med en pose fylt med varmvann.

Ev. panser-is som ikke er fjernet, bør brekke av i større flak nå, og isflakene falle i bakken, ihvertfall rundt døra. Resten av isen rundt dørene og vinduene, forsvinner i det du slamrer døra igjen med relativt lite ekstra kraft i forhold til det man ellers bruker. Panser-is fra taket, panser og andre deler, kan du velge å la ligge, eller prøve å plukke av. Eller stikk innom et kjøpesenter der parkeringshuset har varmegrader dersom du ikke har slike forhold på jobb, og den smelter av mens du tar en matbit eller en handletur, eller bare nyter en varm drikke! :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, bzzlink said:

Rammeløse dører er vel først og fremst for sikkerhet sånn jeg har skjønt det.

 

Nye biler har jo en ekstra arm nede i døren som også hjelper til å holde døren stiv i en sidekolisjon.
Tenkte det var greit å nevne da mange stusser på hva det er for noe.

secret_door_tab_for_model_3_highland.jpg.64980c83de207a8631181412e6edde39.jpg

Her illustrert på en Tesla Model 3. Noen biler har vel hatt dette helt siden 90 tallet.
BMW i4 ser ikke ut til å ha det selv om den har rammeløse dører? Ser den ikke på bilder iallefall.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...