Complexity Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Tesla sin løsning på bakdører er ganske tåpelig ja. Hvordan løser andre dette? Om man bare kan røske i handtaket ville vel unger falt ut hele tiden.. 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november (endret) Complexity skrev (11 minutter siden): Tesla sin løsning på bakdører er ganske tåpelig ja. Hvordan løser andre dette? Om man bare kan røske i handtaket ville vel unger falt ut hele tiden.. De fleste biler vel sånn barnesikring så det hadde ikke vært noe problem akkurat. Men dersom noe av det elektriske ryker og man her elektriske knapper for å åpne bilen med, må man jo ha en manuell type åpning, typ ment som en nødløsning. Nå har ikke jeg sjekket så mye på hvilken type håndtak andre biler har innvendig. Så dere som ikke kjører Tesla, hvordan er dørhåndtaket hos dere? Ikke elektriske/elektrisk? Så er det jo det med vinduene da som det kan skje ting med om vinteren mtp de går litt ned hver gang man åpner dørene i en Tesla. Har skjedd meg 2-3 ganger om vinteren, hvor jeg ikke har fått åpna bilen som sagt og måtte bruke nødløsningen. Fikk sjekka det ut, men de fant ingen feil faktisk da. Og nei, det var ikke fryste dører eller vindu. Ikke skjedd på lenge nå heldigvis. Endret 12. november av Iterion Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Just now, Iterion said: De fleste biler vel sånn barnesikring så det hadde ikke vært noe problem akkurat. Men dersom noe av det elektriske ryker og man her elektriske knapper for å åpne bilen med, må man jo ha en manuell type åpning, typ ment som en nødløsning. Nå har ikke jeg sjekket så mye på hvilken type håndtak andre biler har innvendig. Så dere som ikke kjører Tesla, hvordan er dørhåndtaket hos dere? Ikke elektriske/elektrisk? Så er det jo det med vinduene da som det kan skje ting med om vinteren mtp de går litt ned hver gang man åpner dørene i en Tesla. Har skjedd meg 2-3 ganger om vinteren, hvor jeg ikke har fått åpna bilen som sagt og måtte bruke nødløsningen. Fikk sjekka det ut, men de fant ingen feil faktisk da. Og nei, det var ikke fryste dør eller vindu. Ikke skjedd på lenge nå heldigvis. Men skal ikke en nødåpning kunne overstyre barnesikring? Det gjør den jo på Tesla iallefall som kanskje er en av grunnene til at de har gjemt den sånn.. Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Vår Enyaq har elektriske dørhåndtak med mekanisk failsafe om det blir strømbrudd i bilen. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november 1 minute ago, Iterion said: Så dere som ikke kjører Tesla, hvordan er dørhåndtaket hos dere? Ikke elektriske/elektrisk? Så er det jo det med vinduene da som det kan skje ting med om vinteren mtp de går litt ned hver gang man åpner dørene i en Tesla. Det er en hendel nede på døren man drar i for å åpne om den elektroniske åpneren ikke virker, de er sorte og merket med et ikon for åpen dør. Så lenge det er strøm i bilen dras vinduet litt ned når man drar i de, om det ikke er tilfelle tåler du at dørpakningen slites litt. Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Complexity skrev (1 minutt siden): Men skal ikke en nødåpning kunne overstyre barnesikring? Det gjør den jo på Tesla iallefall som kanskje er en av grunnene til at de har gjemt den sånn.. Jo den skal vel i utgangspunktet det. Før i tida var det jo ikke samme problemet da man ikke hadde elektrisk dørhåndtak på bilen. Er jo i senere tid dette bluste opp. Jeg har et slikt verktøy liggende lett tilgjengelig for å knuse vinduet med, i tilfelle brann og jeg ikke kommer meg ut av bilen. Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november sverreb skrev (5 minutter siden): Det er en hendel nede på døren man drar i for å åpne om den elektroniske åpneren ikke virker, de er sorte og merket med et ikon for åpen dør. Så lenge det er strøm i bilen dras vinduet litt ned når man drar i de, om det ikke er tilfelle tåler du at dørpakningen slites litt. Tenker du nå på det manuelle håndtaket som kun skal brukes når det elektriske ikke funker? Det med vinduet vet jeg ja. Men hva mener du med at dørpakningen slites ut? Av hva tenker du på? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november 1 minute ago, Iterion said: Tenker du nå på det manuelle håndtaket som kun skal brukes når det elektriske ikke funker? Det med vinduet vet jeg ja. Men hva mener du med at dørpakningen slites ut? Av hva tenker du på? i likhet med mange av teslas modeller har også min bil (BMW ix) rammeløse dører. D.v.s. at vinduet må senkes for å komme klar av dørpakningen før døren åpnes. Hvis det ikke skjer vil dørpakningen få en ganske stor belastning når døren åpnes. Men er bilen uten strøm er det greit nok. Det viktige er at døren fortsatt lar seg åpne og utløserhendelen er sikkerhetsforanstaltningen til at det kan skje også om bilen er strømløs. 1 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november sverreb skrev (15 minutter siden): i likhet med mange av teslas modeller har også min bil (BMW ix) rammeløse dører. D.v.s. at vinduet må senkes for å komme klar av dørpakningen før døren åpnes. Hvis det ikke skjer vil dørpakningen få en ganske stor belastning når døren åpnes. Men er bilen uten strøm er det greit nok. Det viktige er at døren fortsatt lar seg åpne og utløserhendelen er sikkerhetsforanstaltningen til at det kan skje også om bilen er strømløs. Jepp, min Bestillte BMW i4 M50 har også rammeløse vinduer. Regner med det funker på samme måte der. Men en slik nødham,er er da uansett en smart ting og ha lett tilgjengelig. Det også en beltekutter. Det må kjøpes Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Iterion skrev (26 minutter siden): De fleste biler vel sånn barnesikring så det hadde ikke vært noe problem akkurat. Men dersom noe av det elektriske ryker og man her elektriske knapper for å åpne bilen med, må man jo ha en manuell type åpning, typ ment som en nødløsning. Nå har ikke jeg sjekket så mye på hvilken type håndtak andre biler har innvendig. Så dere som ikke kjører Tesla, hvordan er dørhåndtaket hos dere? Ikke elektriske/elektrisk? Så er det jo det med vinduene da som det kan skje ting med om vinteren mtp de går litt ned hver gang man åpner dørene i en Tesla. Har skjedd meg 2-3 ganger om vinteren, hvor jeg ikke har fått åpna bilen som sagt og måtte bruke nødløsningen. Fikk sjekka det ut, men de fant ingen feil faktisk da. Og nei, det var ikke fryste dører eller vindu. Ikke skjedd på lenge nå heldigvis. Lexus har elektriske håndtak hvor man åpner døren ved å trykke inn tommelen, samtidig som man dytter døren ut. Samme som BMW IX. På Lexus kan man trekke "håndtaket" ut to ganger, også løser døren ut mekanisk. På IX er det et eget mekanisk håndtak lavere på døren. Fordelen med slik elektrisk styring er jo at dørene kan bruke radar rundt bilen for å sjekke om det er trygt å åpne døra. Så slipper man å åpne den rett i fleisen på en jogger, syklist eller annen bil som passerer. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Jeg er faktisk usikker på om håndtaket på BMW i4 M50 er elektrisk... man må jo fysisk dra opp håndtaket men det kan jo være elektrisk for det.... Sikkert lett å sjekke opp, men har ikke kommet så langt... Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november (endret) 41 minutes ago, Elgen-Hansi said: Lexus har elektriske håndtak hvor man åpner døren ved å trykke inn tommelen, samtidig som man dytter døren ut. Samme som BMW IX. På Lexus kan man trekke "håndtaket" ut to ganger, også løser døren ut mekanisk. På IX er det et eget mekanisk håndtak lavere på døren. Fordelen med slik elektrisk styring er jo at dørene kan bruke radar rundt bilen for å sjekke om det er trygt å åpne døra. Så slipper man å åpne den rett i fleisen på en jogger, syklist eller annen bil som passerer. Er det likt bake da? Blir det påvirket av barnelås isåfall? Forran på Tesla så er nødåpnern nesten for lett å finne da folk napper i den hele tiden istedenfor å trykke på knappen for å åpne. Da åpnes døren uten å senke vinduet og man får en sint advarsel på skjermen.. Men bak må man fikle nede i dørlommen som straks er mere problematisk i en nødsituasjon. Havner man i vann så åpnes dog alle dører og vinduer automatisk. Endret 12. november av Complexity Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november 40 minutes ago, Bjerknez said: Jeg er faktisk usikker på om håndtaket på BMW i4 M50 er elektrisk... man må jo fysisk dra opp håndtaket men det kan jo være elektrisk for det.... Sikkert lett å sjekke opp, men har ikke kommet så langt... Om det er rammeløse vindu så er det elektrisk, da bilen må bruke noen millisekunder på å senke vinduer før den slipper løs døren. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november 3 minutes ago, Complexity said: Om det er rammeløse vindu så er det elektrisk, da bilen må bruke noen millisekunder på å senke vinduer før den slipper løs døren. "Suboptimale løsninger på ikke-eksisterende problemer", sa man en gang om et visst fransk bilmerke. Alle disse "problemene" rundt elektriske/manuelle døråpnere [på noen biler] skyldes altså at noen bevisst har valgt dører med rammeløse vinduer? Hva er fordelene med rammeløse vinduer? Lavere vekt? På en kabriolet kan jeg se at det er penere med rammeløse vinduer, men ikke på en bil med tak. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november (endret) 4 minutes ago, nebrewfoz said: "Suboptimale løsninger på ikke-eksisterende problemer", sa man en gang om et visst fransk bilmerke. Alle disse "problemene" rundt elektriske/manuelle døråpnere [på noen biler] skyldes altså at noen bevisst har valgt dører med rammeløse vinduer? Hva er fordelene med rammeløse vinduer? Lavere vekt? På en kabriolet kan jeg se at det er penere med rammeløse vinduer, men ikke på en bil med tak. Eneste fordelen med rammeløse vinduer er at det er lettere å komme seg inn å ut av bilen på trange områder ved å bare ta ned ruten. Ellers bare ulemper. Elektroniske dører derimot gjør at produsentene slipper mekaniske låser. Desktiverer bare elektronikken på døren som skal være låst og man får færre feilkilder. Endret 12. november av Complexity 1 Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Complexity skrev (35 minutter siden): Er det likt bake da? Blir det påvirket av barnelås isåfall? Er det samme bak ja. På Lexus overstyrer barnesikringen både elektrisk og mekanisk utløser. Antar tanken er at med så små barn må uansett voksne hjelpe til å få de ut, også ved en ulykke? Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november (endret) nebrewfoz skrev (33 minutter siden): "Suboptimale løsninger på ikke-eksisterende problemer", sa man en gang om et visst fransk bilmerke. Alle disse "problemene" rundt elektriske/manuelle døråpnere [på noen biler] skyldes altså at noen bevisst har valgt dører med rammeløse vinduer? Hva er fordelene med rammeløse vinduer? Lavere vekt? På en kabriolet kan jeg se at det er penere med rammeløse vinduer, men ikke på en bil med tak. Godt poeng. Det er flere ulemper med rammeløse vinduer enn fordeler dessverre. Og nei, det ser ikke spesielt bra ut og er heller ikke spesielt praktisk. Har hatt problemer både med det og den elektriske døråpneren tidligere, da hovedsakelig om vinteren som sagt. Begge deler kan vel diskuteres ja. Elgen-Hansi skrev (1 time siden): Lexus har elektriske håndtak hvor man åpner døren ved å trykke inn tommelen, samtidig som man dytter døren ut. Samme som BMW IX. På Lexus kan man trekke "håndtaket" ut to ganger, også løser døren ut mekanisk. På IX er det et eget mekanisk håndtak lavere på døren. Fordelen med slik elektrisk styring er jo at dørene kan bruke radar rundt bilen for å sjekke om det er trygt å åpne døra. Så slipper man å åpne den rett i fleisen på en jogger, syklist eller annen bil som passerer. Okei da er vel IX sin ganske så lik Tesla sin virker det som? Det mekaniske håndtaket er også litt lavere på døren . Finnes ikke en slik radar som sier ifra om det er trygt å åpne døra da. Endret 12. november av Iterion Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november (endret) 15 minutes ago, Elgen-Hansi said: Er det samme bak ja. På Lexus overstyrer barnesikringen både elektrisk og mekanisk utløser. Antar tanken er at med så små barn må uansett voksne hjelpe til å få de ut, også ved en ulykke? Gjerne ikke de minste barna som er problemet da.. Om de sitter i barnestol så kommer de seg jo ikke ut uansett... Gjene de litt større som kan finne på å springe rett ut av bilen når man ankommer destinasjonen og da er det greit å hindre dem litt. Endret 12. november av Complexity 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november (endret) Complexity skrev (1 time siden): Om det er rammeløse vindu så er det elektrisk, da bilen må bruke noen millisekunder på å senke vinduer før den slipper løs døren. Nei det er ingen selvfølge, det har vært mang en bil med rammeløse vinduer uten at åpningsmekansmen er elektronisk. Det samme gjelder BMW i4, der er det gode gammeldagse mekaniske håndtak, riktignok med noe sensorteknikk i seg som vet når en drar i håndtaket som senker vinduet før du rekker å åpne døra Endret 12. november av Evil-Duck Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november 10 minutes ago, Evil-Duck said: Nei det er ingen selvfølge, det har vært mang en bil med rammeløse vinduer uten at åpningsmekansmen er elektronisk. Det samme gjelder BMW i4, der er det gode gammeldagse mekaniske håndtak, riktignok med noe sensorteknikk i seg som vet når en drar i håndtaket som senker vinduet før du rekker å åpne døra Aha! Men det betyr at de også har gammeldags låsemekanisme? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå