Auto Asmodeus Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Lar meg ofte irritere over at mange er enten-eller. Er jammen ikke lov å like flere ting i noens øyne og dersom man kritiserer en enkelt ting med noe så er man en hater av det ene eller fanboy av det andre. Gjelder ikke bare blandt enkelte her, men stikk hodet ut i en eller annen gamingtråd 4 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Auto Asmodeus skrev (6 minutter siden): Lar meg ofte irritere over at mange er enten-eller. Er jammen ikke lov å like flere ting i noens øyne og dersom man kritiserer en enkelt ting med noe så er man en hater av det ene eller fanboy av det andre. Gjelder ikke bare blandt enkelte her, men stikk hodet ut i en eller annen gamingtråd Jeg tenker litt sånn at det er høyde for dette her inne, men siden det er et diskusjonsforum så synes nå vertfall jeg det er litt artig og høre andres argumenter for valg som blir tatt. Hvis man feks. synes den ene bilen er mer interresant enn den andre og disse bilene er direkte konkurrenter så er det litt gøy og høre grunnlagene for valget man tok, siden dette er et diskusjonsforum med mange forskjellige brukere. Skal man ha harde fakta uten sidesnakk og diskusjoner så anbefaler jeg heller å logge seg av og oppsøke forhandlere og lese seg litt opp på egenhånd. Hvis man feks. skriver at man trenger tips om bil og i samme setning skriver at "det absolutt ikke er aktuelt med Tesla" så legger man på en måte til rette selv for at det oppstår diskusjoner og andre som lurer op hva grunnlaget for en slik påstand er. Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Skal eg si, her ble det engasjement! Det var jo litt gøy da Jeg har dessverre ingen rasjonelle argumenter mot BMW, jeg kunne tenke meg bilen selv, basert på både utseende og innhold, men vi er to som skal like bilen. Det koker nok ned til følelser som en så. Og der kan jo følelser trigges både av "image", kjøreglede, og sikkert en haug med andre faktorer. Når det gjelder Tesla og kinesiske merker handler det mest om at jeg (forsøker) å være en litt mer bevisst forbruker og passe på hvilke selskaper man støtter. Det synes jeg er vanskelig fordi det er så mye informasjon å ta hensyn til og mange nyanser å være klar over. Om det er 100% riktig å vare velge bort tesla og kinesiske biler basert på dette argumentet vet jeg ikke, men jeg tror i alle fall at det er en start. Kanskje man burde inkludert vw også, basert på den juksesaken de hadde for noen år siden. Utfordringen oppi alt dette blir jo da å finne et kompromiss mellom alle disse hensynene! I tillegg til at bilen må dekke noen praktiske behov også. For min egen del blir jeg fort irritert over småting som ikke fungerer som jeg ønsker. For eksempel: - Haptiske knapper eller touch knapper på rattet (og ellers også egentlig, med unntak av skjermen da). - Upraktiske håndtak, eller håndtak som har litt forsinkelse før døren går opp. - Støttesystemer som skaper dårlig kjøreflyt (unødvendig bremsing ved svinger eller ved utvidelse, innsnevring av kjørefelt, feil avlesning av skilt, brå nedbremsing og akselerasjon). På mange måter føltes det lettere å velge bil før elbil kom, for da var det litt mindre faktorer å vurdere Setter uansett stor pris på alle innspillene som har kommet. Det er til god hjelp! 2 Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Aldrack skrev (13 timer siden): Viktig med noen prinsipper også Godt mulig vi utsetter det en stund til ennå, I håp om at Toyota/lexus får på plass bedre batterier om et år eller to! Fikk en 11 år gammel Auris i retur fra pkk i dag, uten anmerkninger. På en måte bra, men betyr også at det blir vanskelig å argumentere for ny bil Du vil nok ikke finne et pragmatisk sett godt case for å bytte ut den Aurisen med en ny elbil nå, når den bare er 11 år gammel (så sant den ikke har gått superlangt). Denne går lett til 15+ år uten å koste mye. Og i drift er den billig til å være drivstoff bil. Det vil være MYE dyrere å bytte bil, enn det du sparer i drivstoff og vedlikehold med en elbil. Når den blir 15 år er vi i 2028, da tipper jeg det har skjedd mye med utvalget på elbilmarkedet! Med det sagt er det mange andre gode grunner til å bytte den ut. Men da er vi over i følelser, moro, funksjoner, komfort, osv. Ikke økonomi og sikker drift. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november (endret) Bjerknez skrev (35 minutter siden): Jeg tenker litt sånn at det er høyde for dette her inne, men siden det er et diskusjonsforum så synes nå vertfall jeg det er litt artig og høre andres argumenter for valg som blir tatt. Hvis man feks. synes den ene bilen er mer interresant enn den andre og disse bilene er direkte konkurrenter så er det litt gøy og høre grunnlagene for valget man tok, siden dette er et diskusjonsforum med mange forskjellige brukere. Skal man ha harde fakta uten sidesnakk og diskusjoner så anbefaler jeg heller å logge seg av og oppsøke forhandlere og lese seg litt opp på egenhånd. Hvis man feks. skriver at man trenger tips om bil og i samme setning skriver at "det absolutt ikke er aktuelt med Tesla" så legger man på en måte til rette selv for at det oppstår diskusjoner og andre som lurer op hva grunnlaget for en slik påstand er. Jeg personlig utelukker aldri noe før jeg i det minste har prøvd det. Men poenget mitt var mer at noen er svært polariserte og ser det som en personlig misjon å konvertere folk. Noen liker dattera, andre liker mora, jeg tar begge deler. Endret 12. november av Auto Asmodeus Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Auto Asmodeus skrev (20 minutter siden): Jeg personlig utelukker aldri noe før jeg i det minste har prøvd det. Men poenget mitt var mer at noen er svært polariserte og ser det som en personlig misjon å konvertere folk. Noen liker dattera, andre liker mora, jeg tar begge deler. Det gjør ikke jeg heller. Jeg har prøvekjørt samt sjekket ut flere biler før jeg bestemte meg til slutt. Først vurderer jeg biler etter utseende og størrelse og evt. pris. Så går jeg mer i dybden på de jeg sitter igjen med samt prøvekjører etc. Til slutt så må de fleste av oss velge hvilken bil man skal gå for. Som regel blir det dattera for min del vertfall. Vertfall hvis jeg vil ha noe som er litt gøy og som gir kjøreglede. Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november 1 hour ago, Aldrack said: Når det gjelder Tesla og kinesiske merker handler det mest om at jeg (forsøker) å være en litt mer bevisst forbruker og passe på hvilke selskaper man støtter. Det synes jeg er vanskelig fordi det er så mye informasjon å ta hensyn til og mange nyanser å være klar over. Om det er 100% riktig å vare velge bort tesla og kinesiske biler basert på dette argumentet vet jeg ikke, men jeg tror i alle fall at det er en start. Kanskje man burde inkludert vw også, basert på den juksesaken de hadde for noen år siden. Du høres ut som meg når jeg satte meg ned og sorterte bilmerker. 😛 1 hour ago, Aldrack said: For min egen del blir jeg fort irritert over småting som ikke fungerer som jeg ønsker. For eksempel: - Haptiske knapper eller touch knapper på rattet (og ellers også egentlig, med unntak av skjermen da). - Upraktiske håndtak, eller håndtak som har litt forsinkelse før døren går opp. - Støttesystemer som skaper dårlig kjøreflyt (unødvendig bremsing ved svinger eller ved utvidelse, innsnevring av kjørefelt, feil avlesning av skilt, brå nedbremsing og akselerasjon). På mange måter føltes det lettere å velge bil før elbil kom, for da var det litt mindre faktorer å vurdere Setter uansett stor pris på alle innspillene som har kommet. Det er til god hjelp! Her frafaller Ioniq 5 på de første 2 punktene, støttesystemene er jeg usikker på da jeg ikke har kjørt en slik mye. Mye rart med innfelte dørhåntak, da jeg vurderte KIA EV6 fant jeg en video av en slik der det hadde vært høy luftfuktighet og sprengkulde en natt og eneste måte for eieren å få opp døren på var å slå med en knyttneve rundt håndtakene. Mener å ha lest at det var også den offisielle instruksen fra KIA. Det med at det var lettere før elbilene kom var også før bølgen av førerassistentsystemene som ble obligatoriske av blant annet EU. 1 Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Tragisk hendelse på grunn av at noe så elementært som at dører skal kunne åpnes uten strøm ikke er mulig på en Tesla. https://www.dagbladet.no/nyheter/fire-dode-tesla-dora-laste-seg/82221958 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Fantomtegningen skrev (5 minutter siden): Tragisk hendelse på grunn av at noe så elementært som at dører skal kunne åpnes uten strøm ikke er mulig på en Tesla. https://www.dagbladet.no/nyheter/fire-dode-tesla-dora-laste-seg/82221958 Godt eksempel på at ting ofte ikke er så gjennomtenkt som man først tror. Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Fantomtegningen skrev (19 minutter siden): Tragisk hendelse på grunn av at noe så elementært som at dører skal kunne åpnes uten strøm ikke er mulig på en Tesla. https://www.dagbladet.no/nyheter/fire-dode-tesla-dora-laste-seg/82221958 Det stemmer ikke. Man har en manuell nødløsning på innsiden av døren som man kan åpne døren med, uten strøm tilgjengelig. https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/no_no/GUID-A7A60DC7-E476-4A86-9C9C-10F4A276AB8B.html 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Problemet er at når det brenner i ræva så tenker man ikke på slikt som dette. Et vanlig dørhåndtak er alle vant til og er naturlig det man leter etter. Men det ødela sikkert for mye av designet og ha en slik spak på innsiden av døren....? Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Bjerknez skrev (1 minutt siden): Problemet er at når det brenner i ræva så tenker man ikke på slikt som dette. Et vanlig dørhåndtak er alle vant til og er naturlig det man leter etter. Men det ødela sikkert for mye av designet og ha en slik spak på innsiden av døren....? For å være brutalt ærlig med deg. Den er såpass enkel å komme til at det ikke nytter å skylde på Tesla her. Kanskje de ikke en gang visste at det var en slik nødløsning? Hvem vet. Den er i alle fall veldig enkel å komme til. Men klart, når det brenner i en bil går ting fort, man kan få panikk osv. Så bare bullshit å skylde på designet her, imo. 3 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Iterion skrev (3 minutter siden): For å være brutalt ærlig med deg. Den er såpass enkel å komme til at det ikke nytter å skylde på Tesla her. Kanskje de ikke en gang visste at det var en slik nødløsning? Hvem vet. Den er i alle fall veldig enkel å komme til. Men klart, når det brenner i en bil går ting fort, man kan få panikk osv. Så bare bullshit å skylde på designet her, imo. Den er faktisk så lik en vanlig døråpner, at mange tar feil og bruker den i stedet for døråpneren. Jeg har måttet sifra endel ganger til folk som tar feil åpner. Bjerknez skrev (6 minutter siden): Men det ødela sikkert for mye av designet og ha en slik spak på innsiden av døren....? Du har som vanlig bastante meninger om ting du ikke har greie på. MÅ du svare på ALT? Har du ingenting annet å fylle dagene med? 6 Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november 2 minutes ago, Iterion said: For å være brutalt ærlig med deg. Den er såpass enkel å komme til at det ikke nytter å skylde på Tesla her. Kanskje de ikke en gang visste at det var en slik nødløsning? Hvem vet. Den er i alle fall veldig enkel å komme til. Men klart, når det brenner i en bil går ting fort, man kan få panikk osv. Så bare bullshit å skylde på designet her, imo. For å være helt "brutalt" ærlig med deg, så er det en ekstremt dårlig løsning i nødstilfeller som det var denne gangen. Når du brenner levende og du er i panikk modus og griper etter håndtaket for å åpne døren og ingenting skjer, så begynner du hvertfall ikke med rasjonelle tanker som "ja, det er jo en luke her i bakdørlommen... skal vi se, ja det var det lille sporet der nede som jeg må få fingen nedi... Ja stemmer, det var den lille løkken der jeg også må få fingen inni og trekke opp". I slike situasjoner er det snakk om sekunder. Så jo, her kan en skylde helt og holdent på designet og løsningen til Tesla. 6 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Fantomtegningen skrev (Akkurat nå): For å være helt "brutalt" ærlig med deg, så er det en ekstremt dårlig løsning i nødstilfeller som det var denne gangen. Når du brenner levende og du er i panikk modus og griper etter håndtaket for å åpne døren og ingenting skjer, så begynner du hvertfall ikke med rasjonelle tanker som "ja, det er jo en luke her i bakdørlommen... skal vi se, ja det var det lille sporet der nede som jeg må få fingen nedi... Ja stemmer, det var den lille løkken der jeg også må få fingen inni og trekke opp". I slike situasjoner er det snakk om sekunder. Så jo, her kan en skylde helt og holdent på designet og løsningen til Tesla. VET du at det er sånn altså? Hvilken Tesla er det du har vært i? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Hanhijnn skrev (2 minutter siden): Du har som vanlig bastante meninger om ting du ikke har greie på. MÅ du svare på ALT? Har du ingenting annet å fylle dagene med? En bastant mening avsluttes gjerne ikke med et spørsmålstegn. 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november De burde med andre ord ha sjekket manualen som følger bilen, slik vi alle gjør før vi kjører bil? Man kan jo ikke akkurat gjette seg frem til dette. Her er løsningen for baksetet: 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Fantomtegningen skrev (2 minutter siden): For å være helt "brutalt" ærlig med deg, så er det en ekstremt dårlig løsning i nødstilfeller som det var denne gangen. Når du brenner levende og du er i panikk modus og griper etter håndtaket for å åpne døren og ingenting skjer, så begynner du hvertfall ikke med rasjonelle tanker som "ja, det er jo en luke her i bakdørlommen... skal vi se, ja det var det lille sporet der nede som jeg må få fingen nedi... Ja stemmer, det var den lille løkken der jeg også må få fingen inni og trekke opp". I slike situasjoner er det snakk om sekunder. Så jo, her kan en skylde helt og holdent på designet og løsningen til Tesla. Ikke enig. Har du i det hele tatt prøvd denne løsninga, ift et vanlig dørhåndtak?Høres jo ikke slik ut? Du kan faktisk trekke den med hele hånda, like lett som et vanlig håndtak! 2 Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november 2 minutes ago, Hanhijnn said: VET du at det er sånn altså? Hvilken Tesla er det du har vært i? VET hva? At folk er urasjonelle når de har panikk? Ja det gjør jeg faktisk. Har vært i alle modellene til Tesla, men jeg har ikke brukt nødløsningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå