Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

ozone skrev (21 timer siden):

Og når man så tar blikket vekk fra trafikken; er det virkelig så mye verre om speedometeret er på en skjerm eller på dashbordet?
Er det virkelig så mye verre om klimakontrollen er fordelt på 8 vri, slide, og trykknapper, eller er på en skjerm?

Problemet ligger nok ikke i om farten vises på skjerm eller analogt speedometer. Tipper plassering av speedometeret har mer og si der.

Utfordringen derimot virker til å ligge på hvor mye ekstra fokus betjening tar på en skjerm kontra fysiske knapper.

ozone skrev (21 timer siden):

Nå har faktisk myndighetene typegodkjent disse bilene og dermed all funksjonalitet i dem, og skjermen er fastmontert!

Det at ting er bra nok i dag betyr ikke at man skal låse seg til det og akseptere dette i morgen. Historisk sett har vi jo typegodkjent kjøretøy med et totalt fravær av sikkerhetsutstyr og lignende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 hours ago, Grubleruble124 said:

Ønsker tips til bruktbilkjøp, evt. et veldig godt nybilkjøp p.d.d.

Mine behov er; AWD, bilen må ha god bakkeklarering (SUV?), ikke avhengig av langtur - unntaket er hytte 11 mil unna (lader tilgjengelig der), mulighet for å forvarme bilen med app, helst kr 380.000 kan strekke meg til 400'. Tusen takk på forhånd.

Jeg vet ikke hva som er god nok bakkeklaring og ikke. Men du kan få kjøpe min mars 2023 Model Y 21000km. for 420.000,- 

Kliss lik som denne https://www.finn.no/mobility/item/378871807 

Er nok flere Y i denne prisklassen også med realistisk pruting, og jeg vil si det er det beste kjøpet for den summen penger. Naturlig nok, siden det var bilen jeg valgte. Pass på at de har Ryzen prosessor (ses på en av bildene i annonsen der i servicemenyen)

Andre biler å se på kan være MG4, da får du en ny en omtrent. Denne er kun aktuell om du bare trenger AWD når du kjører fremover.

EDIT: Jeg tror Toyota Bz4x kan være bilen for deg. Det høres ikke ut som du bryr deg om rekkevidde eller ladehastighet. Da er den perfekt. Høy bakkeklaring, og etter det jeg har sett av de bedre på AWD programvare.

https://www.finn.no/mobility/item/377977643

 

 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (20 timer siden):

Nå kan sikkert noen eksperter på typegodkjenning melde seg på, men jeg mistenker at enten så henger typegodkjenningen etter den teknologiske utviklingen eller så er det områder som typegodkjenningen ikke dekker. NCAP vil for eksempel ha krav om knapper og hendler for å få full score fra 2026.

Jeg stoler mer på følgende to observasjoner. Det ene er de nå veldig mange testene som viser at skjermbruk er trafikkfarlig samt det at omtrent alle bilprodusenter har kommet seg over toppen av skjermhypen og designer dashbord med større innslag av knapper og hendler. Med unntak av Tesla da for der er det alltids en krone eller to å spare på å fjerne et aller annet.

En typegodkjenning inneholder ikke så mye som dekker dette, det nærmeste er detaljene dekket her (https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/0ba565c5-b5cd-11e5-8d3c-01aa75ed71a1) for de mer interesserte

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Grubleruble124 skrev (13 timer siden):

Ønsker tips til bruktbilkjøp, evt. et veldig godt nybilkjøp p.d.d.

Mine behov er; AWD, bilen må ha god bakkeklarering (SUV?), ikke avhengig av langtur - unntaket er hytte 11 mil unna (lader tilgjengelig der), mulighet for å forvarme bilen med app, helst kr 380.000 kan strekke meg til 400'. Tusen takk på forhånd.

TMY, TM3 eller Skoda Enyaq kan du få for godt under 400k brukt nå. Enyaq har best bakkeklaring på 18,6cm, TMY 17cm, mens TM3 har litt mindre med sine 14cm bakkeklaring. Mer enn EQC sine 9.7cm da 🤪 Evt en VW ID4. Den har 16*cm bakkeklaring. Ellers har jeg aldri testa appen til Skoda eller VW før, men Tesla sin er i alle fall en av de beste, om ikke den beste på markedet.

Lykke til 😉

Endret av Iterion
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Hansien said:

Problemet ligger nok ikke i om farten vises på skjerm eller analogt speedometer. Tipper plassering av speedometeret har mer og si der.

Utfordringen derimot virker til å ligge på hvor mye ekstra fokus betjening tar på en skjerm kontra fysiske knapper.

Det at ting er bra nok i dag betyr ikke at man skal låse seg til det og akseptere dette i morgen. Historisk sett har vi jo typegodkjent kjøretøy med et totalt fravær av sikkerhetsutstyr og lignende.

Det er bra at NCAP ser på dette.

Endel ting i en bil må være mulig å utføre selv om skjermen går i svart
Defroster / varmeapparat styring
Vindusviskere
Varselblinkere
Blinklys
Girvalg

For Tesla sin del så er det defroster de burde blitt trekt i sikkerhetsscore for. Det skulle vært påkrevet med en egen knapp for dette. I hvert fall at den alltid sto fremme på skjermen, noe den ikke gjør om man ikke selv velger å plassere den der. De har isteden laget en automatisk defroster funksjon, som er programmert av en eller annen millenial i CA som aldri har sett vinter.

Endret av bzzlink
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Iterion skrev (37 minutter siden):

TMY, TM3 eller Skoda Enyaq kan du få for godt under 400k brukt nå. Enyaq har best bakkeklaring på 18,6cm, TMY 17cm, mens TM3 har litt mindre med sine 14cm bakkeklaring. Mer enn EQC sine 9.7cm da 🤪 Evt en VW ID4. Den har 16*cm bakkeklaring. Ellers har jeg aldri testa appen til Skoda eller VW før, men Tesla sin er i alle fall en av de beste, om ikke den beste på markedet.

Lykke til 😉

Ørliten korrigering; AWD utgaven av vanlig Enyaq (85x, ikke adaptivt eller sportsunderstell) har 18.2 cm. Så forskjellen til TMY er ~1 cm, ikke ~1.5.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (2 minutter siden):

Ørliten korrigering; AWD utgaven av vanlig Enyaq (85x, ikke adaptivt eller sportsunderstell) har 18.2 cm. Så forskjellen til TMY er ~1 cm, ikke ~1.5.

 

Takk for korrigeringa 😉 Ellers kunne vel EX30’en vært noe for han kanskje, men man får vel ikke AWD versjonen til under 400k? Ei heller nye Ford Explorer.

 Jeg hadde nok gått for Enyaq 85x jeg da hvis jeg var han. Hadde aldri kjøpt en ganske så utdatert TMY nå, det er helt sikkert. Men klart, det er mye bil for pengene. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (17 timer siden):

Apple maps gjennom carplay funka i hud’en på X5 jeg hadde som leiebil. Google maps funka ikke. 

Jeg like av en eller annen grunn ikke HUD. Den stjeler fokuset mitt. Fart, fartsgrense er kjekt. Neste sving, filvalg, turteller, kjøremodus indikator, ADAS varsling osv. så blir det litt mye info i synsfeltet hele tiden. Dette går sikkert an å stille inn sånn man vil, men jeg foretrekker å slå HUD helt av.

Den AR hud’en til VAG var veldig kul forresten, men vet ikke helt om det var så veldig nyttig. Skvatt når den begynte å markere biler langt utenfor der jeg trodde det var hud :)

Ærlig sak det, det kan sikkert oppleves distraherende for noen. Det jeg uansett tror er at dette er veien fremover, inntil bilene kjører selv. Bedre sensor/kamera teknologi kombinert med smartere software så vi lettere kan unngå uhell ved å kunne oppdage potensielle farer tidligere bl.a

Jeg håper de fortsetter å utvikle ideen om hvordan vi skal få informasjon i bilen. Jeg tipper at dette kan bli langt bedre over tid, bare se på utviklingen siste 10 år. 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 timer siden):

Ja hvis fakta = klør, så stemmer nok det du sier. Jepp, snedig det der gitt.

Svarer kun på egne vegne. Kjenner ikke andres opplevelser av "problemstillingene".

Hanhijnn skrev (På 7.11.2024 den 9:27 AM):

Hva er det du røler om? Tesla-eiere sitter ikke og knoter på skjermen mens man kjører. Bilen er da MYE smartere konfigurert enn som så.

Kan ikke du da elskverdigst komme med dokumentasjon på fakta om at Tesla-eiere ikke sitter og knoter på skjermen som du viser til her? Jeg henter meg en kaffe så lenge..

Og «Tesla-eiere» tolkes som om du mener alle som eier en Tesla og ikke bare du, sånn til info. Så du skriver ganske klønete hvis du egentlig mener «jeg» istedenfor..

men man kjenner jo lusa på gangen 😊 

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 5
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (22 timer siden):

Apple maps gjennom carplay funka i hud’en på X5 jeg hadde som leiebil. Google maps funka ikke.

Det følger mobil OSet standard maps (default maps app). Funksjonsbegrensning ligger i mobilens AppleCarPlay og AndroidAuto.
Har man iPhone får man AppleMaps i HUD I tillegg til BMW sin. Og har man en Android telefon får man GoogleMaps i HUD i tilllegg til BMW sin. Forutsatt tilkobling med CarPlay eller AA.

Og som allerede nevnt, har man en HUD modus som heter «Redusert» som halverer hudens område i frontruta  i høyden , samt reduserer mengde info og grafikk. Jeg bruker denne modusen konstant. Neste gang du kjører en BMW prøv den modusen istedenfor «vanlig».

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (18 minutter siden):

Kan ikke du da elskverdigst komme med dokumentasjon på fakta om at Tesla-eiere ikke sitter og knoter på skjermen som du viser til her? Jeg henter meg en kaffe så lenge...

Jeg vet ikke hvem som har bevisbyrden her jeg; Den som først kom med påstanden om at Tesla-eiere knoter på skjermen, eller han som senere avviser det?

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Hvis det er mine påstander som menes her så finnes det nok av artikler på nett som forklarer sikkerheten rundt bruk av skjermer når man kjører. Dette gjelder dog ikke kun Tesla eiere, men siden det finnes utallige Teslaer langs veiene så blir dem jo overrepresenterte her. 

Jeg har også observert det selv i stor grad. Jeg ser det nesten hver gang jeg går langs veien mot jobb i Fredrikstad Sentrum. Det sitter veldig ofte og folk og knoter med disse skjermene mens dem kjører. 

Det er til og med ei ung jente på feltet her jeg bor som klarte og fronte med en annen bil midt på boligfeltet i 30-sonen. Ho kjørte en Tesla Model 3 og jeg har sett ho med trynet i den skjermen utallige ganger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Hvis det er mine påstander som menes her så finnes det nok av artikler på nett som forklarer sikkerheten rundt bruk av skjermer når man kjører. Dette gjelder dog ikke kun Tesla eiere, men siden det finnes utallige Teslaer langs veiene så blir dem jo overrepresenterte her. 

Jeg har også observert det selv i stor grad. Jeg ser det nesten hver gang jeg går langs veien mot jobb i Fredrikstad Sentrum. Det sitter veldig ofte og folk og knoter med disse skjermene mens dem kjører. 

Det er til og med ei ung jente på feltet her jeg bor som klarte og fronte med en annen bil midt på boligfeltet i 30-sonen. Ho kjørte en Tesla Model 3 og jeg har sett ho med trynet i den skjermen utallige ganger. 

Og jeg har blitt "rear ended" 2 ganger på samme sted og til ca samme tidspunkter men forskjellige dager, i ettermiddagsrushen på vei ned bakken til Carl Berner-rundkjøringen, begge ganger mens jeg stod stille i rushtrafikken.

Om det har noe interesse, begge ganger var det kvinnelig sjåfør som mest sannsynlig har sittet med trynet i mobilen, og enten trodd at køa har bevegd seg eller de har latt foten skli av bremsepedalen (mindre sannsynlig).

Begge bilister kjørte ice-bil, noe jeg selv og gjorde på den tiden da datteren min var i barnehagealder, som var grunnen til at jeg stadig kjørte den strekningen til de tidene!

At endel folk er mer interessert i en skjerm de ikke skulle sett på, har da mindre med hvilken bil man har, og langt mer at den jævla mobilen tar fokuset når man burde følge med i trafikken.

Egne visuelle synsinntrykk, som man gjerne fokuserer mye på, er nødvendigvis verken statistisk riktig eller signifikant, men har et stort element av hva man selv interesserer seg for å "legge merke til". Og til slutt ender det gjerne opp som "rant" på et forum, sterkt farget av hva man som sagt selv legger merke til.

At statistikken i visse tilfeller går mot en, nettopp fordi man sitter med fokus på sine egne fordommer mer enn å lete etter hva som faktisk kan være riktig observasjoner, er flere ganger dokumentert med at man har observert med fokus på hva man ønsker å finne ut, og hva som gjerne fortelles av folk som stod midt i situasjonen selv.

Eksempel, man ser flere hvite biler rundt seg der man selv befinner seg, og på står gjerne da at hvite biler er sterkt representert. Observasjoner gjort av noen som undersøker det faktiske ved å telle antall biler av hver farge, kan fort komme frem til at en helt annen farge er sterkt dominerende, og den hvite fargen gjerne var i sterkt mindretall.

Sagt på en annen måte, jeg tviler ikke på om du har sett det du påstår, men jeg stiller meg skeptisk til om det faktisk representerer reell status! Kun en objektiv undersøkelse kan bringe på det rene hva som er faktiske fakta. Og ja, jeg er helt klar på at mine observasjoner i tilsvarende trafikksituasjon, kun representerer det jeg, bevisst eller ubevisst, føler er representativt! 😎

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vurderer å bytte over til første elbil. Har forsøkt å lese meg opp litt, men nå lurer jeg på om dere kan hjelpe meg med alternativer til Lexus RZ300e basert på noen hovedkriterier: 

- Komfort (selve kjøreopplevelsen, og innvendig støy)

- Opptil 600.000

- Rekkevidde, ikke mindre enn Lexusen i alle fall 😄

Synes selv BMW i4xDrive40 virker som et godt (bedre) alternativ, men BMW er dessverre uaktuelt for fruen. Tesla og kinesisk-eide merker er også uaktuelle. Hvilke andre modeller tror dere da kan passe? 

Lenke til kommentar
Aldrack skrev (2 minutter siden):

Vurderer å bytte over til første elbil. Har forsøkt å lese meg opp litt, men nå lurer jeg på om dere kan hjelpe meg med alternativer til Lexus RZ300e basert på noen hovedkriterier: 

- Komfort (selve kjøreopplevelsen, og innvendig støy)

- Opptil 600.000

- Rekkevidde, ikke mindre enn Lexusen i alle fall 😄

Synes selv BMW i4xDrive40 virker som et godt (bedre) alternativ, men BMW er dessverre uaktuelt for fruen. Tesla og kinesisk-eide merker er også uaktuelle. Hvilke andre modeller tror dere da kan passe? 

Hvorfor er BMW uaktuelt for fruen?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Aldrack said:

Vurderer å bytte over til første elbil. Har forsøkt å lese meg opp litt, men nå lurer jeg på om dere kan hjelpe meg med alternativer til Lexus RZ300e basert på noen hovedkriterier: 

- Komfort (selve kjøreopplevelsen, og innvendig støy)

- Opptil 600.000

- Rekkevidde, ikke mindre enn Lexusen i alle fall 😄

Synes selv BMW i4xDrive40 virker som et godt (bedre) alternativ, men BMW er dessverre uaktuelt for fruen. Tesla og kinesisk-eide merker er også uaktuelle. Hvilke andre modeller tror dere da kan passe? 

MB EQA/EQB, Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq, muligens Peugeot E-3008/E-5008.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aldrack skrev (6 minutter siden):

 

- Komfort (selve kjøreopplevelsen, og innvendig støy)

- Opptil 600.000

- Rekkevidde, ikke mindre enn Lexusen i alle fall 😄

 

Nissan Ariya? 🙂

Fantomtegning skrev MB EQB, den får du en bra utstyrt utgave til 500.000 nå, om kampanjen er aktiv.

Endret av Duriello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (20 minutter siden):

Hvorfor er BMW uaktuelt for fruen?

Får dårlige vibber av det merket :D Litt sånn klessetryne-faktor ;)

Fantomtegningen skrev (19 minutter siden):

MB EQA/EQB, Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq, muligens Peugeot E-3008/E-5008.

Takk! Skal sjekke disse. Ioniq 5 og 6, går det for det samme når det gjelder komfort?

Duriello skrev (18 minutter siden):

Nissan Ariya? 🙂

Fantomtegning skrev MB EQB, den får du en bra utstyrt utgave til 500.000 nå, om kampanjen er aktiv.

Sjekker denne også, takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...