Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (Akkurat nå):

Hah kom inn en D der.

Men har I4 bmw sitt nyeste system? Og vil de gamle bli oppdatert til det?

De første i4 har headunit med Intel x86-64 arkitektur/prosessor og gpu og vil bli på iDrive 8.0 (som vil vedlikeholdes på den hoved release).
De i4 man kjøper nå er utstyrt med siste headunits med arm/snapdragon arkitektur og et OS for den plattformen. Det OSet kan ikke kjøres på Intel hu. Men dette har jeg skrevet om i svar til deg før .

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Syar-2003 said:

De første i4 har headunit med Intel x86-64 arkitektur/prosessor og gpu og vil bli på iDrive 8.0 (som vil vedlikeholdes på den hoved release).
De i4 man kjøper nå er utstyrt med siste headunits med arm/snapdragon arkitektur og et OS for den plattformen. Det OSet kan ikke kjøres på Intel hu. Men dette har jeg skrevet om i svar til deg før .

 

Så nye I4 kjører iDrive 9 og de eldre vil aldri bli oppdatert?

Finner bare på internett at alle i4 kjører 8.5 og ikke kan oppgraderes men det er kansje gammel info.

Vet du nevnte det for en stund siden men halvannet år etter at iDrive 9 ble sluppet så jeg for meg at alle bilene hadde det nå.

Litt surt å kjøpe ny dyr bil med "utdatert" operativsystem da..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Hanhijnn said:

Bruker stemmestyring hver dag, uten nevneverdige problemer. Snakker man tydelig så går det stort sett helt fint. Men jeg er kanskje unntaket...

Og da kan du nevne kommandoer som.... ?
Min erfaring er at kan ta ikke ta imot visse adresser via talekommando. Liker den til å f.eks ta nettsøk eller diktere SMS, men opplever også at den kan finne på å hallusinere veldig fort. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Så nye I4 kjører iDrive 9 og de eldre vil aldri bli oppdatert?

Finner bare på internett at alle i4 kjører 8.5 og ikke kan oppgraderes men det er kansje gammel info.

Ver du nevnte det for en stund siden men halvannet år etter at iDrive 9 ble sluppet så jeg for meg at alle bilene hadde det nå.

Litt surt å kjøpe ny dyr bil med "utdatert" operativsystem da..

Nei , nye i4 kjører iDrive 8.5 og det er ikke utdatert. 8.5 som fremdeles et bmw Os på Linux (for arm) og 9.0 vil eksistere parallelt fremover.

iDrive 9 (Android Open Source Project (AOSP) betyr farvel med iDrive (muse)hjulet og alt må foregå på skjermen (eller ratt knapper)

Skulle jeg i dag velge selv mellom 8.5 og 9 ville det blitt iDrive 8.5 som leveres til nye i5,i4,i7,iX. Med iDrive hjulet kan man raskt komme til snarveier uten å bruke skjerm.
P.t leveres id9 kun til ix1 og ix2

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 timer siden):

Problemet er at ingen vil innrømme at dette er et problem, fori dem selv selvsagt ALDRI blir distrahert av skjermen. 

Nei selvsagt ikke, og det ser vi utmerket godt i flere av svarene.
Det er som når man spør folk hvor bra sjåfør de selv er, og alle mener de er bedre enn gjennomsnittet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Syar-2003 said:

Nei , nye i4 kjører iDrive 8.5 og det er ikke utdatert. 8.5 som fremdeles et bmw Os på Linux (for arm) og 9.0 vil eksistere parallelt fremover.

iDrive 9 (android automotive basert)betyr farvel med iDrive (muse)hjulet og alt må foregå på skjermen (eller ratt knapper)

Skulle jeg i dag velge selv mellom 8.5 og 9 ville det blitt iDrive 8.5 som leveres til nye i5,i4,i7,iX. Med iDrive hjulet kan man raskt komme til snarveier uten å bruke skjerm.
P.t leveres id9 kun til ix1 og ix2

Stemmer vel ikke helt? G45 X3 blir jo levert med iDrive 9 og beholder musehjulet.

iDrive 10 er vist og på tur nå..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (7 timer siden):

Jeg mistenker at vi har hatt denne diskusjonen mangfoldige ganger også, men ok. Har kjørt Tesla i straks 3 år nå jeg. Bruker ikke skjermen under kjøring, annet enn til å bytte sang f.eks. Hvor mange tror du ikke bruker mobilen sin under kjøring? Det er jo mye farligere for du må holde den i tillegg til å se ned gjerne. 

Skal jeg til et visst sted, skriver jeg det inn å på skjermen før jeg begynne å kjøre, ikke mens jeg kjører. Så nei, jeg går ikke med på den. Se heller på hvor farlig det er med folk som kjører gamle biler og som bruker telefon mens de kjører. Har vært en av de selv…

Da lurer jeg litt på hvor observant du er i trafikken når du avfeier dette som et problem. Men enig i det med mobil, for selv om det veldig mange som sitter med mobilen på øret i biler som opplagt har mulighet for integrasjon i bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Stemmer vel ikke helt? G45 X3 blir jo levert med iDrive 9 og beholder musehjulet.

Sitat fra denne fra insideev , da har de tatt feil da mht x3/2025. Men ix1 og ix2 har ikke noe iDrive hjul. Da er det ikke noe begrensninger i os for denne som input kilde og det er jo bra. Uansett X3 g45 er ikke elbil. Neste «iX3» som vil være aktuell for oss (lanseres i 2025) blir på neue classe X plattformen.

https://insideevs.com/reviews/721081/bmw-idrive-9-infotainment-review/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (7 timer siden):

Jo du røler så definitivt, side opp og side ned.

Eksperter? Mener du bil-skribentene som får låne en bil og tar seg en tur før de skriver "testen" sin? De har jo ikke peiling? De tar seg jo slett ikke tid til å sette seg inn i ting og tang. Jeg har omtrent sluttet å lese slike tester, for snakk om å blottlegge sin kunnskapsløshet og ofte fordommer også.

Nei, sett deg inn i saker og ting før du røler (synser) ivei.

I motsetning til at du svarer på vegne av alle Teslaeiere og at de er 100% enige med deg. Med en gang noen kritiserer bilen din så er det klørne ut og rett i motangrep. Snedig.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (15 minutter siden):

I motsetning til at du svarer på vegne av alle Teslaeiere og at de er 100% enige med deg. Med en gang noen kritiserer bilen din så er det klørne ut og rett i motangrep. Snedig.

Vel, nå har jo @Bjerknez lagt frem sine synspunkter over flere sider som om det var sannheter, men i liten grad tar til seg når noen kommer med et annet syn. Og hvordan du tolker det svaret som at han hevder å snakke på vegne av alle tesla-eiere...

Når man er kjent med hva bilen faktisk kan, så vil jeg tenke at det veier tyngre enn en som bare har prøvd bilen, og gjør seg opp bastante formeninger. Men jeg deltar lite i den delen, for jeg har som sagt bare testet TM3H en gang, riktignok over en en helg (lørdag til mandags morgen), så vet jeg ikke så mye om hvordan det er med alt satt opp skikkelig.

Selv har jeg svart basert på min egen bil med egentlig langt dårligere SW, men man gjør seg jo endel tanker når slike tester som sagt virker å være veldig fokuset på å få et dårligst mulig resultat de kan gå ut med, enn å faktisk teste hvordan en moderne bil funker med kombinasjonen av mulighetene de innehar.

Jeg er dog selvsagt klar over at mange ikke har satt opp bilen og telefonen skikkelig, og gjør de enkleste og mest banale feil. Og dermed også kjører bilene så farlig som det er mulig å gjøre det. Det ble forøvrig nevnt i et tidligere innlegg!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (57 minutter siden):

Stemmer vel ikke helt? G45 X3 blir jo levert med iDrive 9 og beholder musehjulet.

iDrive 10 er vist og på tur nå..

iDrive 10 er for "Neue klasse"

G45 er unntaket som er forklart her.

The video melds iDrive 8.5 and iDrive 9 together. As it should, since functionally the two perform identically. It’s in the nuts and bolts (er, nets and bytes?) where the two differ. iDrive 8.5 remains built on a Linux architecture while iDrive 9 is based upon Android OS. Both come with QuickSelect, which is the biggest change between them and iDrive 8. One way to tell the two apart is the presence of an iDrive controller – if there isn’t one, it’s iDrive 9. No iDrive 8.5 models ship without the controller, although recently new iDrive 9 models are also receiving iDrive controllers (see the new G45 X3). The newer screens are also smaller and wider physically than older versions.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ønsker tips til bruktbilkjøp, evt. et veldig godt nybilkjøp p.d.d.

Mine behov er; AWD, bilen må ha god bakkeklarering (SUV?), ikke avhengig av langtur - unntaket er hytte 11 mil unna (lader tilgjengelig der), mulighet for å forvarme bilen med app, helst kr 380.000 kan strekke meg til 400'. Tusen takk på forhånd.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Grubleruble124 said:

bilen må ha god bakkeklarering 

Bunnpanne i stål + greie fjærer er en del bedre. 
Nei, du trenger ikke god bakkeklaring. Du trenger at bilen ikke har sårbare plastdeler mellom dekkene, eller finner på å fjære helt ut i bunnen på mindre humper. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Grubleruble124 said:

Ønsker tips til bruktbilkjøp, evt. et veldig godt nybilkjøp p.d.d.

Mine behov er; AWD, bilen må ha god bakkeklarering (SUV?), ikke avhengig av langtur - unntaket er hytte 11 mil unna (lader tilgjengelig der), mulighet for å forvarme bilen med app, helst kr 380.000 kan strekke meg til 400'. Tusen takk på forhånd.

Pent brukt polestar2? 
https://www.finn.no/mobility/item/379374369

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (21 minutter siden):

Bunnpanne i stål + greie fjærer er en del bedre. 
Nei, du trenger ikke god bakkeklaring. Du trenger at bilen ikke har sårbare plastdeler mellom dekkene, eller finner på å fjære helt ut i bunnen på mindre humper. 

Du vet jo ikke det! Han skrev aldri hvorfor han vil ha god bakkeklaring...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Vel, nå har jo @Bjerknez lagt frem sine synspunkter over flere sider som om det var sannheter, men i liten grad tar til seg når noen kommer med et annet syn. Og hvordan du tolker det svaret som at han hevder å snakke på vegne av alle tesla-eiere...

Jeg diskuterer sikkerhet rundt biler med KUN en skjerm og biler som har fler knapper til vitale funksjoner samt backer opp mine tanker og invendinger rundt dette med linker til folk som har testet dette. Dette handler egentlig ikke om Tesla alene men også Volvo EX30 feks. som også kun har en påklistret iPad i midten av bilen. 

Jeg har kjørt en Volvo EX30 over flere dager og det var første gang i livet jeg kjørte en bil med kun en midtstillt skjerm. Jeg hadde bestemt meg dor bilen og skrev nesten kontrakt. Jeg tenkte at det er sånn det har blitt nå og lærte meg til å like det. Etter en atund fant jegnut hvor mye tid jeg brukte på trivielle ting som jeg ikke brukte før. 

justering av temperatur i kupeen krevde to tastetrykk og man må SE samt trykke på skjermen for å få dette til kontra å vri på et dysisk hjul med 0.5C step som er mye mer effektivt. 

Jeg hadde jo lyst på bilen og tvang meg selv til å på en måte like at hastighetsindikatoren var midt i bilen. Jeg la merke til hvor pfte jeg kikket til sidene, spesielt i 50 soner etc. 

Men så kjørte jeg en BMW i4 og fant ut hvor mye mer behagelig dette var når man fikk HUD samt hastighetsmåleren på vanlig sted bak rattet. Altså all vital informasjon rett forran deg kontra på siden. Inkludert GPS anvisninger etc. 

De eneste som påstår at disse enkeltstående skjermene er like sikkert eller mer trafikksikkert og eller "effektivt" enn biler med flere fysiske knapper og vital informasjon plassert nærmere kjøreretningen, på tross av at andre har testet dette og sagt det motsatte er jo dem som har en bil med en slik skjerm. 

Hver gang så kommer den samme regla om talestyring og automasjoner og at man ikke trenger å trykke på skjermen når man kjører. Det blir som å si at man bær legalisere all bruk av dop, fordi de fleste skjlnner jo at det er farlig uansett og unngår å bruke det. 

Noen må regulere dette for vi mennesker er ikke i stand til å ta slike beslutninger selv. Vi blir farget av ny teknologi og flott design, pakket inn i et skall som ser bra ut og har lang kjlrelengde og mer krefter til en hyggelig pris. Selv så gjør man selvsagt aldri feil og bruker ALDRI skjermen mens man kjører og ALL talestyring fungerer perfekt hele tiden. 

Men igjen... jegnhar heller ikke sagt at andre biler med litt mer tradisjonelt oppsett er perfekte, det er dem ikke. Ei heller BMW i4. Men jeg mener vertfall dem er bedre. Av de grunnene jeg har nevnt her. 

Dette handler ikke om Tesla og BMW, men alle biler. Tesla og BMW blir et tema her fordi det finnes mange Tesla eiere her tydeligvis samt BMW eiere. Siden man ser Teslaer over alt så er det også maturlig å dra frem Tesla som et eksempel. 

Et eksempel på tampen. Jeg kjørte rundt en sving her i Fredrikstad med en Tesla med blinkindikator som knapper på rattet. Etter svingen skulle jeg ta av til venstre. Men hvor pokker var disse knappene? Jo, dem måtte jeg jaggu "lete etter" for dem var jo ikke der jeg til vanlig hadde hendene. Midt i en sving måtte jeg altså se ned på rattet... 

Dette er et typisk eksempel på at man har spart penger på og forenkle noe for å få bilen til å se mer minimalistisk ut. Dem som har laget det på den måten har tydeligvis ikke tenkt på alle scenarioer. 

jeg har nemlig hoppet frem og tilbake fra en tradisjonell VW Caddy og Tesla/BMW i4/Volvo EX30 i det siste og selv om alle disse bilene overfår Caddyen på de fleste punkter med god margin, så merker jeg hvor mye mer effektivt det funker i Caddy og BMW kontra Tesla og EX30. Skjermen i bilen tar mer fokus. Som regel går dette veldig bra, men det ER en forskjell mener jeg.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (17 minutter siden):

Jeg diskuterer sikkerhet rundt biler med KUN en skjerm og biler som har fler knapper til vitale funksjoner samt backer opp mine tanker og invendinger rundt dette med linker til folk som har testet dette. Dette handler egentlig ikke om Tesla alene men også Volvo EX30 feks. som også kun har en påklistret iPad i midten av bilen. 

Jeg har kjørt en Volvo EX30 over flere dager og det var første gang i livet jeg kjørte en bil med kun en midtstillt skjerm. Jeg hadde bestemt meg dor bilen og skrev nesten kontrakt. Jeg tenkte at det er sånn det har blitt nå og lærte meg til å like det. Etter en atund fant jegnut hvor mye tid jeg brukte på trivielle ting som jeg ikke brukte før. 

justering av temperatur i kupeen krevde to tastetrykk og man må SE samt trykke på skjermen for å få dette til kontra å vri på et dysisk hjul med 0.5C step som er mye mer effektivt. 

Jeg hadde jo lyst på bilen og tvang meg selv til å på en måte like at hastighetsindikatoren var midt i bilen. Jeg la merke til hvor pfte jeg kikket til sidene, spesielt i 50 soner etc. 

Men så kjørte jeg en BMW i4 og fant ut hvor mye mer behagelig dette var når man fikk HUD samt hastighetsmåleren på vanlig sted bak rattet. Altså all vital informasjon rett forran deg kontra på siden. Inkludert GPS anvisninger etc. 

De eneste som påstår at disse enkeltstående skjermene er like sikkert eller mer trafikksikkert og eller "effektivt" enn biler med flere fysiske knapper og vital informasjon plassert nærmere kjøreretningen, på tross av at andre har testet dette og sagt det motsatte er jo dem som har en bil med en slik skjerm. 

Hver gang så kommer den samme regla om talestyring og automasjoner og at man ikke trenger å trykke på skjermen når man kjører. Det blir som å si at man bær legalisere all bruk av dop, fordi de fleste skjlnner jo at det er farlig uansett og unngår å bruke det. 

Noen må regulere dette for vi mennesker er ikke i stand til å ta slike beslutninger selv. Vi blir farget av ny teknologi og flott design, pakket inn i et skall som ser bra ut og har lang kjlrelengde og mer krefter til en hyggelig pris. Selv så gjør man selvsagt aldri feil og bruker ALDRI skjermen mens man kjører og ALL talestyring fungerer perfekt hele tiden. 

Men igjen... jegnhar heller ikke sagt at andre biler med litt mer tradisjonelt oppsett er perfekte, det er dem ikke. Ei heller BMW i4. Men jeg mener vertfall dem er bedre. Av de grunnene jeg har nevnt her. 

Dette handler ikke om Tesla og BMW, men alle biler. Tesla og BMW blir et tema her fordi det finnes mange Tesla eiere her tydeligvis samt BMW eiere. Siden man ser Teslaer over alt så er det også maturlig å dra frem Tesla som et eksempel. 

Et eksempel på tampen. Jeg kjørte rundt en sving her i Fredrikstad med en Tesla med blinkindikator som knapper på rattet. Etter svingen skulle jeg ta av til venstre. Men hvor pokker var disse knappene? Jo, dem måtte jeg jaggu "lete etter" for dem var jo ikke der jeg til vanlig hadde hendene. Midt i en sving måtte jeg altså se ned på rattet... 

Dette er et typisk eksempel på at man har spart penger på og forenkle noe for å få bilen til å se mer minimalistisk ut. Dem som har laget det på den måten har tydeligvis ikke tenkt på alle scenarioer. 

jeg har nemlig hoppet frem og tilbake fra en tradisjonell VW Caddy og Tesla/BMW i4/Volvo EX30 i det siste og selv om alle disse bilene overfår Caddyen på de fleste punkter med god margin, så merker jeg hvor mye mer effektivt det funker i Caddy og BMW kontra Tesla og EX30. Skjermen i bilen tar mer fokus. Som regel går dette veldig bra, men det ER en forskjell mener jeg.

 

Du nevnte ingenting om dette i tråden når du byttet til BMW, slik jeg forsto det var det at du fikk en dyrere bil til samme leasingpris... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Du nevnte ingenting om dette i tråden når du byttet til BMW, slik jeg forsto det var det at du fikk en dyrere bil til samme leasingpris... 

jeg fikk en dyrere og i mine øyne en bedre bil til samme pris ja...

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (13 timer siden):

Og da kan du nevne kommandoer som.... ?
Min erfaring er at kan ta ikke ta imot visse adresser via talekommando. Liker den til å f.eks ta nettsøk eller diktere SMS, men opplever også at den kan finne på å hallusinere veldig fort. 

"Ring til ---"

"Spill <Metallica>"

"Jeg fryser" (Setter opp varmen)

"Jeg er varm" (Setter ned temperaturen)

"Slå på rattvarme"

"Slå av/på setevarme" (virker da på de setene som det sitter folk i)

"Kjør til <>" (Sender vanligvis adressen fra mobilen til bilen)

"Åpne hanskerommet"

etc.

Er bare å prøve seg fram.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (13 timer siden):

I motsetning til at du svarer på vegne av alle Teslaeiere og at de er 100% enige med deg. Med en gang noen kritiserer bilen din så er det klørne ut og rett i motangrep. Snedig.

Ja hvis fakta = klør, så stemmer nok det du sier. Jepp, snedig det der gitt.

Svarer kun på egne vegne. Kjenner ikke andres opplevelser av "problemstillingene".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...