Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (Akkurat nå):

BMW har tatt i bruk et nytt mobil ladeplate design i noen av sine SUV-er. Dette er fra iX2/iX1. Her har man også bmw digital key plus. Comfort access med mobil ccc 3.0 key i wallet.

IMG_1301.jpeg

Den ladeplaten skulle dem heller lagt i armlenet synes jeg å ikke rett bak koppeholderne. En håpløs plassering. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Enda bedre, i min bil tar jeg på meg beltet og trykker inn bremsen. Da har bilen åpnet i det jeg tok i håndtak, "startet" bilen samt justert alle innstillinger etter min profil samt valgt gir. Da er det bare å trykke på "gass" og kjøre:) 

Alt dette er minimum for meg i dag. 

Sikkert sumt spørsmål... men da regner jeg også med du har et toalett og bidet i ett med fønefunksjon hjemme? Sånn i tillfelle du skulle glemme å tørke rein ballongknuten? 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Salvesen. said:

Enda bedre, i min bil tar jeg på meg beltet og trykker inn bremsen. Da har bilen åpnet i det jeg tok i håndtak, "startet" bilen samt justert alle innstillinger etter min profil samt valgt gir. Da er det bare å trykke på "gass" og kjøre:) 

Alt dette er minimum for meg i dag. 

Enig i den. Tar jo bare noen sekunder fra man åpner døren til man suser avgårde med sin profil med mobilen uørt i lomma.

Eneste som tar tid å vente på er at den må vise alle varsellampene en liten stund for å vise at alle fungerer. Er vel noe gammeldags tåpelig regelverk antar jeg for blir jo bare fjollete når de befinner seg på en skjerm.

Har keyless system på Leafen og det funker jo forsåvidt ok men må jo alltid lete etter nøkkelen som er i en annen jakke eller putta i en sekk eller noe.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Sikkert sumt spørsmål... men da regner jeg også med du har et toalett og bidet i ett med fønefunksjon hjemme? Sånn i tillfelle du skulle glemme å tørke rein ballongknuten? 🤣

Japansk do er konge! Men jeg har det ikke hjemme, men blir husbygging snart så det er absolutt planen. Men nei, jeg glemmer ikke å tørke meg bak. Men tenker det er både upassende og lite relevant for diskusjonen og tråden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Enig i den. Tar jo bare noen sekunder fra man åpner døren til man suser avgårde med sin profil med mobilen uørt i lomma.

Eneste som tar tid å vente på er at den må vise alle varsellampene en liten stund for å vise at alle fungerer. Er vel noe gammeldags tåpelig regelverk antar jeg for blir jo bare fjollete når de befinner seg på en skjerm.

Usikker på hva du mener med varsellampene. 

Andre fine ting er jo at en bare stiller seg bak og luken åpner, regner med frunk gjør samme om kort tid. 

Å fikle med kort og nøkler er helt uaktuelt, selv service har ikke det lengre. Leverer bilen og plukker opp leiebil via appen. Helt perfekt! Før måtte en inn med korte, og det hadde jeg såklart glemt hjemme 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Enig i den. Tar jo bare noen sekunder fra man åpner døren til man suser avgårde med sin profil med mobilen uørt i lomma.

Eneste som tar tid å vente på er at den må vise alle varsellampene en liten stund for å vise at alle fungerer. Er vel noe gammeldags tåpelig regelverk antar jeg for blir jo bare fjollete når de befinner seg på en skjerm.

Er ikke dette ganske vanlig? Få biler jeg kjenner til spm ikke kan kjøre få sekunder etter at man setter seg inn? Det var på 70 tallet at man måtte sparke til gasspedalen 2 ganger og vente 15 sek mens bensinen fordampet for så å håpe bilen startet.

Tror ikke det ligger mye besparelser her. At profilen din justerer speil seter hjuloppheng rattresposns osv har vert vanlig over 20år. Comfort åpning hadde jeg på en leiebil for mange år siden. 

Min bil har ikke dette. Jeg vil ha nøkler og betaler for det. (Kan åpne bilen fra appen om det skulle være nødvendig)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Japansk do er konge! Men jeg har det ikke hjemme, men blir husbygging snart så det er absolutt planen. Men nei, jeg glemmer ikke å tørke meg bak. Men tenker det er både upassende og lite relevant for diskusjonen og tråden. 

Off topic, men pris for noe sånt?

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (10 minutter siden):

Den ladeplaten skulle dem heller lagt i armlenet synes jeg å ikke rett bak koppeholderne. En håpløs plassering. 

Du fikk ikke med deg essensen. Disse har digital key plus. 
Dessuten er mobilen sikret og fleste produsenter har mobil lading plassert helt fremst i nedre delen av dashbordet. Til og med Tesla bruker den plasseringen. Jeg vil anta det har med passiv sikkerhet å gjøre tilfelle kollisjon. På bmw i4 og de med det andre designet stenger man mobilen inne med å lukke igjen luken/sjalusien.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (11 minutter siden):

Du fikk ikke med deg essensen. Disse har digital key plus. 
Dessuten er mobilen sikret og fleste produsenter har mobil lading plassert helt fremst i nedre delen av dashbordet. Til og med Tesla bruker den plasseringen. Jeg vil anta det har med passiv sikkerhet å gjøre tilfelle kollisjon. På bmw i4 og de med det andre designet stenger man mobilen inne med å lukke igjen luken/sjalusien.

Okay, men uansett. Hvis man er ute å kjører. Mobilen ligger i denne holderen bak en eller to kaffekopper. Man stopper opp i fergekø, eller annet og skal trykke litt på mobilen. Da må man knote litt for å hente telefonen. Jeg testet dette med BMW i4 og telefonen ligger ganske godt gjemt bak kaffekoppen. 

Jegbhadde heller foretrukket ogbhatt den nede i armlenet. Da kan man lukke opp armlenet og ta den opp uten å risikere å velte kaffekopper og eller ta bort disse først, noe som ofte krever to hender. 

Ikke noe krise overhodet dette. Blir mye flisespikkeri, men BMW kunne gjort en bedre jobb her mener jeg. Om Tesla har den samme plasseringen betyr jo ikke at det nødvendigvis er en optimal plassering. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Tesla har dog ikke koppholdere forran slik at den ligger lett tilgjengelig om en trenger å lade. 

Volvo EX30 hadde dog en genial koppholder plassert i armlenet som man kunne dra ut. Helt perfekt. Det gjorde også at mobilholderen var mer tilgjengelig under dashbordet. 

Hvor har tesla koppholderne?

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Okay, men uansett. Hvis man er ute å kjører. Mobilen ligger i denne holderen bak en eller to kaffekopper. Man stopper opp i fergekø, eller annet og skal trykke litt på mobilen. Da må man knote litt for å hente telefonen. Jeg testet dette med BMW i4 og telefonen ligger ganske godt gjemt bak kaffekoppen. 

Jegbhadde heller foretrukket ogbhatt den nede i armlenet. Da kan man lukke opp armlenet og ta den opp uten å risikere å velte kaffekopper og eller ta bort disse først, noe som ofte krever to hender. 

Ikke noe krise overhodet dette. Blir mye flisespikkeri, men BMW kunne gjort en bedre jobb her mener jeg. Om Tesla har den samme plasseringen betyr jo ikke at det nødvendigvis er en optimal plassering. 

Jeg bruker ikke den mobil plasseringen overhodet av åpenbare andre grunner som lav effekt og kamera bump på iPhone pro max som gjør at den ikke ligger flatt men har et air-gap (ref bilde) og blir ofte for varm spesielt om man spiller av media og bruker navi via CarPlay samtidig. Den ligger enten a) i bukselomma eller b) under armlenet tilkoplet usb-c pd port.
 

Nå er både mobil (om plassert på ladeplate) samt drikke man har i koppholder lett innenfor armlengdes avstand uten at man må lene seg frem fra setet eller sideveis, så tenker dette er et kompromiss man må akseptere 

IMG_0444.jpeg

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Kommer litt an på modellene, men min har koppholder rett under armlenet. De kan også dekkes til. 

Model 3 Highland 2024-2025: TPE Rubber Cup Holder Insert – EVACA | Premium  Accessories for Tesla Model 3 & Model Y | Canada

Det er vel egentlig ganske likt, kanskje litt lengre avstand mellom. Noe som kan bety at det er mere kronglete å plukke opp drikke i Teslaen da koppholdere og armlene muligens er trukket lengre bakover til sammenligning.

IMG_1302.jpeg

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Complexity said:

Eneste som tar tid å vente på er at den må vise alle varsellampene en liten stund for å vise at alle fungerer. Er vel noe gammeldags tåpelig regelverk antar jeg for blir jo bare fjollete når de befinner seg på en skjerm.

Detter er vel den standard fremgangsmåte i mange systemer som kjører selvtest: Systemene slår på hver 'sin' varsellampe for å vise at de (systemene) er på og deretter kjører de selvtesten og om denne ikke viser feil slår de av 'sin' lampe. Det er derfor de slår seg av etter ganske forskjellig tid - selvtestene bruker gjerne ulik tid.

At alle lamper i dag er på en skjerm betyr da ikke så mye - alle systemer med selvtest skal gi første-signal; det er ikke skjermen som skal testes (som i gamle dager da det skulle vises at glødepærene virker.)

 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Det er vel egentlig ganske likt, kanskje litt lengre avstand mellom. Noe som kan bety at det er mere kronglete å plukke opp drikke i Teslaen da koppholdere og armlene muligens er trukket lengre bakover til sammenligning.

IMG_1302.jpeg

Tenker det var mer kronglete før da de var oppe i armlenet. Da var de liksom i veien for armen men lett tilgjengelig. Nå hviler armen rett over slik at en er 1-2 cm i fra drikken at all times. Helt perfekt. Og når en må strekke seg etter mobilen, så er ingenting i veien. 

Ditt bilde er forøvrig fra den tiden det ikke var trådløs lading i 3 og er vell markedsføring for aftermarket trådløs lading i samme område. Om jeg ikke tar helt feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Ditt bilde er forøvrig fra den tiden det ikke var trådløs lading i 3 og er vell markedsføring for aftermarket trådløs lading i samme område. Om jeg ikke tar helt feil. 

Ja , men posisjon overfor hverandre er vel de samme antar jeg. I4 har samme oppsett men litt tettere i mellom. Dessuten har jeg selv «Statoil koppen» og denne er så lav at den ikke blokkerer adgang til mobil og ladeplate. Mens 1/2 l flasker med brus derimot kommer fort litt i veien.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Ut fra bildene har Tesla en bedre plassering av koppholderne. Men siden BMW har diverse knapper og annet der så går ikke dette på BMW. Derimot ville jeg ikke tatt bort disse knappene til fordel for koppholderne der. 

dette er egentlig en veldig liten sak for min del, men jeg synes nå uansett det er artig og finne pluss og minussider her. Personlig mener jeg midtkonsollen i BMW vedrørende disse knappene og det hjulet er 100% perfekt plassert og gjør navigering på skjermen langt mer ergonomisk og effektiv. 

Man får vel ikke i pose og sekk her uansett. 

Det at mobilholderen er forran koppholderne er uansett ikke noen bakdel for MIN del, selv om jeg ser at det kunne vært fjort bedre. Vertfall it fra mine ønsker. Den ladeplaten blir av grunner nevnt kver uansett ikke brukt dor min del. Mobilen kan jeg legge i armlenet. Problem løst. 

Keyless systemet vedrørende mobil og nøkkelkort er derimot mer irriterende. Men heller ikke dette avgjørende egentlig. Så lenge det funker optimalt med den vanlige nøkkelen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (11 minutter siden):

Keyless systemet vedrørende mobil og nøkkelkort er derimot mer irriterende. Men heller ikke dette avgjørende egentlig. Så lenge det funker optimalt med den vanlige nøkkelen. 

Versjon 3.0 av carkey med uwb antenner i chassis kommer til alle bmw modeller de lager med ny arkitektur fra 2023 modeller . Alle modeller bygd på G.2x og g.3x vil forbli med digital key (nfc). 
BMW i4 er på g.26. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...