Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Seriøst? Wtf, det er no go for meg. Nøkler droppet jeg på 201X tallet og mobilen skal ligge i lomma når jeg kjører bil, evt på ladeplate når den er lav på batteri. Men i en koppholder? Designeren må jo ha vært dritings 

Jeg tenker at BMW har driti litt på draget her. Laderen er ikke i koppholderen, men bak. Er et eget rom til telefonen der på ladeplate, men man må forbi koppholderne for å legge telefonen der. Er det ikke kopper der så er det helt greit, men er det kopper der blir det fort mye knot. 

En ganske teit løsning, som uansett ikke kommer til å affektere meg noe særlig, men allikevel.

Telefonen har jeg uansett i lomma og nøkler har jeg med meg uansett, så da tenker jeg ikke så mye på det. Telefonen kan også lades med kabel i rommet under midtarmelenet.

Men ja, NFC kortet og bruke mobil som nøkkel er jo ikke noe poeng når den ikke har keyless pluss. 

Men noe krise er det ikke. Vertfall ikke for min del. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke noe problemer med det. Og er glad muligheten er der.
Folk er også forskjellige blir hele tiden gjentatt her. F.eks er det svært sjelden jeg har kaffekopper eller gud forby flasker i koppholderene (der er flaske plass i dørlommene). Bruker heller ikke denne ladeplata til bmw for å lade telefon da det er raskere lading i usb-c stukket under armlenet. Og mobil ligger fint der eller i lomma når jeg kjører bil da den opereres via infotainment skjermen 😉

Jeg er enig. Men jeg synes nå uansett BMW har kjipet ut her. At man fysisk må legge telefon eller NFC kort på en bestemt plass for å starte bilen er jo helt håpløst. 

Men det gjør jo ikke noe så lange man kan bruke den vanlige nøkkelen. Den fungerer vertfall trådløst mens man har den i lomma. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (10 minutter siden):

Ja, det har jeg lest. Hvor mange watt lader denne med egentlig? Noen skrev i en test at hvis man lader den trådløst der og bruker Carplay i bilen så bruker telefonen like mye strøm som den lader, og fungerer derfor mest som et varmeelement... 

Her har virkelig BMW gjort seg bort litt synes jeg. 

Tror ikke det er rett. Min telefon lader greit selv med etui. Car play gjør at man ikke trenger å se display for å se meldinger som siri uansett leser opp for deg. Dessuten er det en grei funksjon at bilen minner deg på at telefonen ligger der når du skal ut av bilen. 

Forøvrig bruker jeg sjelden funksjonen. Bruker USB C og kabel. 

Drikker også sjelden brus. Ofte kaffe med på lengre turer. Da funker det greit. Brus kan man også ha i dørlommene

Lenke til kommentar
kremt skrev (7 minutter siden):

Du brukte det vel til 2019 selv etter hva jeg vet så man trenger jo ikke overdrive :) 

Nei bilnøkler droppet jeg ganske tidlig med Tesla, da en kunne bruke app. Det var ikke en kjempe bra løsning de første årene men det fungerte. Etterhvert ble det bra og ha nå vært det i MANGE år. Å gå tilbake til å ha med seg nøkler er helt håpløst for en distre sjel som meg. Kunne ikke betalt meg for å gjøre det engang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Tror ikke det er rett. Min telefon lader greit selv med etui. Car play gjør at man ikke trenger å se display for å se meldinger som siri uansett leser opp for deg. Dessuten er det en grei funksjon at bilen minner deg på at telefonen ligger der når du skal ut av bilen. 

Forøvrig bruker jeg sjelden funksjonen. Bruker USB C og kabel. 

Drikker også sjelden brus. Ofte kaffe med på lengre turer. Da funker det greit. Brus kan man også ha i dørlommene

Caddyen til modern minner meg også på og ta med mobilen... 

Kaffekopp har jeg nesten alltid med meg. (Statoil koppen). 

Ikke noe krise for meg dette som sagt. Den vanlige nøkkelen duger, men keyless systemet er litt flaut synes jeg. Spesielt siden andre BMW'er har Keyless Pluss. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Nei bilnøkler droppet jeg ganske tidlig med Tesla, da en kunne bruke app. Det var ikke en kjempe bra løsning de første årene men det fungerte. Etterhvert ble det bra og ha nå vært det i MANGE år. Å gå tilbake til å ha med seg nøkler er helt håpløst for en distre sjel som meg. Kunne ikke betalt meg for å gjøre det engang.

Jeg synes også at BMW har en dårlig løsning her. Ikke "håpløst" for min del, men litt skuffende må jeg inrømme. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Seriøst? Wtf, det er no go for meg. 

Du gjentar deg selv angående denne keyfob diskusjonen.
Har ikke nøkler , har ikke kort , har ikke lommebok. Har bare en 5x18cm kloss av en mobiltelefon man drasser på som er fire ganger så stor og veier fire ganger så mye som keyfoben til bmw.
 

Og du kommer aldri til å kjøpe deg bmw uansett 😅

Som sagt , folk er forskjellige.

Visste du at BMW kan levere ekstra personlig eSIM til bilene sine. Da kan man ha bilen utstyrt med tvilling på sitt abonnement og trenger strengt tatt ikke ha med seg mobiltelefon i det hele tatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Nei bilnøkler droppet jeg ganske tidlig med Tesla, da en kunne bruke app. Det var ikke en kjempe bra løsning de første årene men det fungerte. Etterhvert ble det bra og ha nå vært det i MANGE år. Å gå tilbake til å ha med seg nøkler er helt håpløst for en distre sjel som meg. Kunne ikke betalt meg for å gjøre det engang.

Godt du husker å lade telefonen da!

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 minutter siden):

Caddyen til modern minner meg også på og ta med mobilen... 

Kaffekopp har jeg nesten alltid med meg. (Statoil koppen). 

Ikke noe krise for meg dette som sagt. Den vanlige nøkkelen duger, men keyless systemet er litt flaut synes jeg. Spesielt siden andre BMW'er har Keyless Pluss. 

For dere som lirer så gjelder altså dette kun mobilnøkkelen og NFC kortet. Den vanlige nøkkelen kan du bare ha i lomma etc. den fungerer. Men ja, du MÅ ha den med deg. Du kan legge den vanlige nøkkelen hjemme, men da må du bruke mobilen eller NFC kortet. Mobilen må dy fysisk holde intill døren for å låse opp samt legge i NFC holderen i bilen for å starte den. Det samme med NFC kortet. Men altså ikke den vanlige nøkkelen. 

Uansett merkelig at BMW ikke har keyless pluss på en bil til nesten 700.000.... Der skal jeg være helt enig. Men altså, for MIN del ikke noe krise og ikke avgjørende siden den vanlige nøkkelen funker fint. 

Lenke til kommentar

Alle merker har sine bakdeler. Å her er en av BMW sine bakdeler. Salvesen kommer nok uansett aldri til å kjøpe BMW muligens, men han har nå uansett et poeng npr han sier at dette er håpløst. 

Klart han prøver og fyre oppunder litt ekstra, men hvem bryr seg vel om det? 
 

edit:

Merk at dette ikke gjelder alle BMW'er. Men det gjelder vertfall i4 modellene så vidt jeg har skjønt. 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 minutter siden):

Alle merker har sine bakdeler. Å her er en av BMW sine bakdeler. Salvesen kommer nok uansett aldri til å kjøpe BMW muligens, men han har nå uansett et poeng npr han sier at dette er håpløst. 

Klart han prøver og fyre oppunder litt ekstra, men hvem bryr seg vel om det? 
 

edit:

Merk at dette ikke gjelder alle BMW'er. Men det gjelder vertfall i4 modellene så vidt jeg har skjønt. 

Jeg prøver ikke å fyre opp under, det er bare helt seriøst uaktuelt å kjøpe en bil som har så dårlig system. Men det er bare mine preferanser. Jeg kommer fra BMW så jeg har absolutt ikke noe i mot å kjøpe BMW, gjort det flere ganger. De må bare komme med gode løsninger.

At en skal ta ut mobil for å åpne noe som helst er absurd for meg. Eneste som mangler for min bil er frunk, og det kommer nok snart. Ellers kan en åpne alt, med mobilen i lomma. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (24 minutter siden):

Ja, det har jeg lest. Hvor mange watt lader denne med egentlig? Noen skrev i en test at hvis man lader den trådløst der og bruker Carplay i bilen så bruker telefonen like mye strøm som den lader, og fungerer derfor mest som et varmeelement... 

Her har virkelig BMW gjort seg bort litt synes jeg. 

Kun 5W. Og det har vært slik på alle modeller siden 2018/2019. Det er ikke noe unikt for i4. Jeg har min tredje bmw siden 2019 med samme ladeplata.
Er 12w eller 15w fra usb-c pd porten i armlenet.

Både BMW 330 og BMW ix3 jeg hadde var  også utstyrt digital nfc key mulighet med kort og mobil (CCC versjon 1.0). Og trodde virkelig at i4 skulle få uwb sensorer og digital key plus (CCC versjon 3.0)  som iX da jeg bestilte i 2021. Det var litt skuffende, men bilen er så grom på alt annet at det er blitt til en bagatell jeg ikke greier å irritere meg over lengre.
3/4 serie og X(1234)  serie er også lavere sjikt/budsjett segment så det kan være bevisst da man finner uwb støttet ccc 3.0 i 5 serie og videre opp.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Jeg prøver ikke å fyre opp under, det er bare helt seriøst uaktuelt å kjøpe en bil som har så dårlig system. Men det er bare mine preferanser. Jeg kommer fra BMW så jeg har absolutt ikke noe i mot å kjøpe BMW, gjort det flere ganger. De må bare komme med gode løsninger.

At en skal ta ut mobil for å åpne noe som helst er absurd for meg. Eneste som mangler for min bil er frunk, og det kommer nok snart. Ellers kan en åpne alt, med mobilen i lomma. 

Du får alt det som du kaller «gode løsninger». Bare å gå for en ny 5, 7 eller IX serie i dag så har de standarden CCC 3.0 som bmw er med i utviklingen siden starten 😉

https://globalplatform.org/wp-content/uploads/2023/12/7.-Dr-Michael-Leitner-GP_11_2023-CCC.pdf

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Jeg prøver ikke å fyre opp under, det er bare helt seriøst uaktuelt å kjøpe en bil som har så dårlig system. Men det er bare mine preferanser. Jeg kommer fra BMW så jeg har absolutt ikke noe i mot å kjøpe BMW, gjort det flere ganger. De må bare komme med gode løsninger.

At en skal ta ut mobil for å åpne noe som helst er absurd for meg. Eneste som mangler for min bil er frunk, og det kommer nok snart. Ellers kan en åpne alt, med mobilen i lomma. 

Jeg tenker at dette er en bitteliten bagatell i det store bildet hvis man er fornøyd med resten av bilen. Så kommer det selvsagt også ann på hvor mye velt man legger på de forskjellige egenskapene med bilen. 

Etter å ha kjørt BMW i4 M50 i noen timer etter å ha kjørt Volvo EX30 som også har en påklistret ipad midt i bilen så hadde det sittet langt langt inne for meg å kjøpe Tesla også. Det ser bra ut, ryddig og pent, men ikke effektivt. Man blir selvsagt vant til det hvis man liker resten av bilen gldt nok til at man kjøper den.

jeg har ikke noe i mot Tesla (utover det faktum at jeg er skeptisk på kvaliteten) men BMW i4 M50 og Tesla Model 3 Performance er to forskjellige biler med to forskjellige kundegrupper. 

Mennhar man først kjørt en i4 M50 så blir det velsig uvant å kjlre en bil med en påklistret ipad midt i bilen. Men ja... man kan venne seg til det meste selvsagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min forventning med nye biler i dag er å kunne ta på døra for å låse den/opp og i verste fall trykke start for å starte bilen. Nøkkel eller kort i lomma whatever. Men å fikle med mobilen eller en fysisk nøkkel for å låse opp bilen er tull.

Sånn sett liker jeg Enyaqen til dama: trenger ikke å trykke start en gang. Bare låse opp sette i drive og kjøre.

Endret av Auto Asmodeus
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (2 minutter siden):

Min forventning med nye biler i dag er å kunne ta på døra for å låse den/opp og i verste fall trykke start for å starte bilen. Nøkkel eller kort i lomma whatever. Men å fikle med mobilen eller en fysisk nøkkel for å låse opp bilen er tull.

Sånn sett liker jeg Enyaqen til dama: trenger ikke å trykke start en gang. Bare låse opp sette i drive og kjøre.

Slik var Volvo EX30 også. Bare å sette seg inn, sette den i gir å kjøre. Derimot funket den trådløse nøkkelen så som så. Ofte tok det litt tid før den låste opp døren eller registrerte meg og jeg måtte få litt frem og tilbake. 

Men altså... tilbake til BMW. Så lenge man har med seg den vanlige nøkkelen, så fungerer alt utmerket. Nøkler har jeg med meg uansett så om jeg har meg denne i tillegg spiller liten trille. Så for MIN del er ikke dette noe problem overhodet. Men jeg må jo uansett si at det med mobilnøkkel og NFC kort og at man må fysisk plassere dem riktig for å låse opp samt starte bilen er håpløst.

Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (6 minutter siden):

Min forventning med nye biler i dag er å kunne ta på døra for å låse den/opp og i verste fall trykke start for å starte bilen. Nøkkel eller kort i lomma whatever. Men å fikle med mobilen eller en fysisk nøkkel for å låse opp bilen er tull.

Sånn sett liker jeg Enyaqen til dama: trenger ikke å trykke start en gang. Bare låse opp sette i drive og kjøre.

Enig. Det kan man fint med BMW. Med den vanlige nøkkelen. Men ikke med mobilnøkkel og NFC kort. 

Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (5 minutter siden):

Min forventning med nye biler i dag er å kunne ta på døra for å låse den/opp og i verste fall trykke start for å starte bilen. Nøkkel eller kort i lomma whatever. Men å fikle med mobilen eller en fysisk nøkkel for å låse opp bilen er tull.

Sånn sett liker jeg Enyaqen til dama: trenger ikke å trykke start en gang. Bare låse opp sette i drive og kjøre.

Enda bedre, i min bil tar jeg på meg beltet og trykker inn bremsen. Da har bilen åpnet i det jeg tok i håndtak, "startet" bilen samt justert alle innstillinger etter min profil samt valgt gir. Da er det bare å trykke på "gass" og kjøre:) 

Alt dette er minimum for meg i dag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...