Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Iterion skrev (28 minutter siden):

Nå som jeg først var inne på Porsche, her kan dere lese testen av nye Porsche Macan 4! :) 

Hva synes dere om designet på denne folkens? Jeg synes den ser grom ut foran og fra siden, men ikke spesielt imponert over bakenden på den. 

Vurderer å bestille Macan når jeg skal ha ny bil over vinteren så skal få prøvd den før snøen kommer. Går nok for standardversjonen. Har et veldig bra førsteinntrykk fra bilder og anmeldelser, og tenkte det samme: den rompa var stutt og kort, men den vokser (bokstavelig talt) forhåpentligvis på meg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Duriello skrev (3 minutter siden):

Sånn bortsett fra det synes jeg den er strøken. 🙂

Får vente til Rune i elbilforeningen tester baksetet i den, før jeg gjør meg opp en skikkelig "yay or nay" mening. 😅

Samme her! Så kan det jo hende den ser bedre ut i virkeligheten, enn på bilder ;) Husker både EX30 og Explorer så både mindre og mer skuffende ut på ekte enn på bilder da hehe. Kanskje det er motsatt med Macan 4?

 

Auto Asmodeus skrev (3 minutter siden):

Vurderer å bestille Macan når jeg skal ha ny bil over vinteren så skal få prøvd den før snøen kommer. Går nok for standardversjonen. Har et veldig bra førsteinntrykk fra bilder og anmeldelser, og tenkte det samme: den rompa var stutt og kort, men den vokser (bokstavelig talt) forhåpentligvis på meg.

 

Tøft! Men du har heller ikke sett den på ekte enda? Tipper den er fantastisk å kjøre da. Du må ut med nærmere 20k for LED-Matrix lys og 32k for adaptiv fjæring da skal du ha det. Koster å være kar si, og spesielt om man skal ha ekstrautstyr i en Porsche 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 minutter siden):

Porsche Macan 4 er en fin bil synes jeg utseendemessig. Men jeg synes nå ikke den var veldig vulgær. Ser liksom litt "anonym" ut til å være en Porsche...

Ligner den ikke ganske så mye på en Audi Q6/Q8 E-Tron da fra siden da?  Bygd på samme plattform som Q6 E-tron er den også, Volkswagens PPE-plattform. 

Rett under står det jo dette også da: 

"Samtidig er det klare forskjeller mellom Audi og Porsche. Som vi har vært inne på, så er det noe med den opplevde kvaliteten. Audi er gode på interiør, men Porsche er bedre. Det er summen av mange detaljer som til sammen blir noe ekstra."

Lenke til kommentar
Iterion skrev (7 minutter siden):

Ligner den ikke ganske så mye på en Audi Q6/Q8 E-Tron da fra siden da?  Bygd på samme plattform som Q6 E-tron er den også, Volkswagens PPE-plattform. 

Rett under står det jo dette også da: 

"Samtidig er det klare forskjeller mellom Audi og Porsche. Som vi har vært inne på, så er det noe med den opplevde kvaliteten. Audi er gode på interiør, men Porsche er bedre. Det er summen av mange detaljer som til sammen blir noe ekstra."

Jo, det er mulig. Men jeg synes Porsche fortjener en LITT mer vulgær look jeg da. Man betaler sikkert litt mer fordi det er en Porsche og da kan dem godt legge litt mer flid i designet synes jeg. 

Men neida... den er så absolutt ikke stygg... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Auto Asmodeus said:

Vurderer å bestille Macan når jeg skal ha ny bil over vinteren så skal få prøvd den før snøen kommer. Går nok for standardversjonen. Har et veldig bra førsteinntrykk fra bilder og anmeldelser, og tenkte det samme: den rompa var stutt og kort, men den vokser (bokstavelig talt) forhåpentligvis på meg.

 

Synes den ser skikkelig bra ut, og fikk gode skussmål på en banetest jeg så den på også. Porsche er gode på å kombinere komfort og ytelse.

Men det har sin pris. Jeg skulle ønske jeg hadde hatt nok penger til å kjøpe en ny, men det nivået tror jeg ikke jeg kommer til.

Man må vel egentlig opp på 4S for å få noe i nærheten av en bil som går «bra nok». Og når ekstrautstyrslista begynner på avstands cruise 8000,- , nøkkelfri tilgang 11800,- ….. så skjønner man at man faktisk må ut med verdien av en god konebil i ekstrautstyr.

Sukk, men skulle ønske jeg hadde pengene. Har hatt et par Porsche og følelsen gir noe ekstra. Blir nok en brukt Taycan på meg når småbarnslivet på ett eller annet tidspunkt tar slutt, og den versjonen som er ny nå har fått noen år og litt verditap på baken.

Den er rett og slett et monster av en kontinentkrysser, med ladehastighet av en annen verden. Sitter og følger med på road-trippen til Out of Spec nå hvor de tester bilene med lengst rekkevidde og høyest ladehastighet på en skikkelig langtur. (Er med en norsk youtuber blant sjåførene også)

 

Når det gjelder biler og produktutvikling så synes jeg Steve Jobs svarer på kritikken ganske bra her. Og jeg mener at det foklarer hvordan man lager bra biler eller produkter. 
Man kan tenke seg at svaret her ligner på svaret på hvorfor Tesla har crappy interiør, ingen knapper eller headup, kan ikke stille regen osv.

«Man tar valgene, og fokuserer på tingene, man tror vil lage et fantastisk produkt. Så lar man folk stemme med lommeboka på om man gjør en god jobb eller ikke»

 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (55 minutter siden):

Tøft! Men du har heller ikke sett den på ekte enda? Tipper den er fantastisk å kjøre da. Du må ut med nærmere 20k for LED-Matrix lys og 32k for adaptiv fjæring da skal du ha det. Koster å være kar si, og spesielt om man skal ha ekstrautstyr i en Porsche 😅

Ikke i detalj. Har hatt så mye på agendaen så å svinge innom Porsche har jeg ikke hatt tid til. En nær venn har nylig fått jobb der, så jeg må nok ta pliktløpet snart.
Ble svimmel av prislista, men slik har jeg hatt det med andre merker også. Greit å prate med noen som har pugga den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Testet ut Porsche byggeren og ser at turbo versjonen (som er den eneste aktuelle hvis jeg først skulle kjøpt en Porsche) starter på nesten 1.6 mill. 

Det synes jeg den rett og slett ikke er verdt. 

Porsche er jo en typisk premium bil med et meget kjent navn. Når man først kjøper en bil i den klassen så hadde jeg følt meg snytt hvis jeg måtte ta til takke med grunnmodellen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ligger en 2024 Macan Turbo til 1.6 på Finn, med Club interiør bl.a. 40km på telleren.

For dere som har jobbet i bransjen, hvordan havner disse bilene med 4 mil på telleren på Finn? Er det ofte demobiler eller har noen kjørt 3 turer på butikken og så kvittet seg med den igjen? Må jo være godt over 100 000 pr mil i pristap.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (12 minutter siden):

Testet ut Porsche byggeren og ser at turbo versjonen (som er den eneste aktuelle hvis jeg først skulle kjøpt en Porsche) starter på nesten 1.6 mill. 

Det synes jeg den rett og slett ikke er verdt. 

Porsche er jo en typisk premium bil med et meget kjent navn. Når man først kjøper en bil i den klassen så hadde jeg følt meg snytt hvis jeg måtte ta til takke med grunnmodellen.

Den type tilvalg koster ved nykjøp, og svarer seg ikke ved salg. Første meter kjørt koster gjerne noen hundretusenlapper. Det er en grunn som burde gjøre brukt til et godt valg.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke designet til moderne Porscher. For vulgært/klysete i linjene!

Men nye Macan syns jeg er skikkelig snasen! Det gjør seg veldig godt at den er tonet litt ned.

Kunne ikke hatt en selv dog. Porsche signaliserer jo overfladisk rasshøl lang vei 😅

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Den type tilvalg koster ved nykjøp, og svarer seg ikke ved salg. Første meter kjørt koster gjerne noen hundretusenlapper. Det er en grunn som burde gjøre brukt til et godt valg.

Uansett en bil langt over mitt budsjett dette, men jeg synes uansett den er for dyr i forhold til hva man får. Jeg synes ikke utseendet er SÅ spektakulært og prestanda på papiret er vel heller ikke all verden sammenlignet med feks. i4 M50 som veier det samme og har 100 hester mindre og omtrent like lang rekkevidde. 

Jada, Porsche Macan er helt sikkert en mer "premium" bil og sammenligningen er mildt sagt ikke rettferdig, men jeg synes nå uansett at 1.6 mill er rimelig heftig.

Men dem som kjøper en slik har nok trolig fint råd til det også og vet hva dem vil ha, å da synes jeg det er helt innafor. Jeg liker bilen, men den skiller seg ikke nok ut til at jeg hadde brydd meg vertfall.

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (2 minutter siden):

Porsche signaliserer jo overfladisk rasshøl lang vei 😅

Ikke enig. Rasshøl finner man ofte i langt billigere biler enn det der også skal jeg si deg. 

Man er ikke overfladig rasshøl selv om man vil skjemme seg bort med en fin bil synes nå jeg. Rasshøl finner man over alt, uavhengig av hvilken bil dem kjører. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (31 minutter siden):

Uansett en bil langt over mitt budsjett dette, men jeg synes uansett den er for dyr i forhold til hva man får. Jeg synes ikke utseendet er SÅ spektakulært og prestanda på papiret er vel heller ikke all verden sammenlignet med feks. i4 M50 som veier det samme og har 100 hester mindre og omtrent like lang rekkevidde. 

Jada, Porsche Macan er helt sikkert en mer "premium" bil og sammenligningen er mildt sagt ikke rettferdig, men jeg synes nå uansett at 1.6 mill er rimelig heftig.

Men dem som kjøper en slik har nok trolig fint råd til det også og vet hva dem vil ha, å da synes jeg det er helt innafor. Jeg liker bilen, men den skiller seg ikke nok ut til at jeg hadde brydd meg vertfall.

Joda enig i det, man skal ha en ganske så romslig økonomi for å kjøpe seg en slik bil. Kan jo trøste seg med at man kan få brukte Taycan til en ganske så nice pris nå da :) Mange som har tatt seg vann over hodet og ikke har  hatt annet valg enn å selge da de ikke klarte å betjene lånet på bilen. 

Skulle jeg hatt en Porsche, hadde det nok ikke blitt en Macan 4, det er jeg ganske så sikker på. Da hadde jeg heller gått for en Taycan eller en Panamera. Men ja, dyre biler, ingen tvil om det..

 

F.eks en 2022 Taycan Sport Turismo som kun har kjørt 14.600 km til 800k: 

https://www.finn.no/mobility/item/379108259?ci=1

Eller en "vanlig" Taycan 2020 mod til 679k, kjørt 66k km:

https://www.finn.no/mobility/item/377266056?ci=1

Ser jo helt syk grom ut den også spør du meg. For en bil! 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Iterion skrev (6 minutter siden):

Joda enig i det, man skal ha en ganske så romslig økonomi for å kjøpe seg en slik bil. Kan jo trøste seg med at man kan få brukte Taycan til en ganske så nice pris nå da :) Mange som har tatt seg vann over hodet og ikke har  hatt annet valg enn å selge da de ikke klarte å betjene lånet på bilen. 

Skulle jeg hatt en Porsche, hadde det nok ikke blitt en Macan 4, det er jeg ganske så sikker på. Da hadde jeg heller gått for en Taycan eller en Panamera. Men ja, dyre biler, ingen tvil om det..

 

F.eks en 2022 Taycan Sport Turismo som kun har kjørt 14.600 km til 800k: 

https://www.finn.no/mobility/item/379108259?ci=15

 

Ja, jeg har mer sansen for Taycan. Føler det er mer bil for pengene, selv om også denne er over mitt budsjett og behov. Men jeg tror jeg helller hadde gått for en BMW faktisk hvis jeg skulle kjøpt noe i den prisklassen. Feks. en BMW i5 M60 hvis jeg skulle "oppgradert" i4'n. 

Men jeg har egentlig ikke behov for stor bil uansett. Selv i4 M50 er overkill for min del. Men det var nå den jeg falt for :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt bedre bilder av Macan Turbo Electric her

Herregud for et interiør sier jeg bare. Der er det ingen som slår Porche spør du meg.

Oser liksom kvalitet hele veien 😅 

Joda I5 M60'en er grom den også så klart, men når liksom ikke helt opp til Porsche. Nå er det ikke så mange andre merker som gjør det heller da 😋

Lenke til kommentar

Joda, men gjør jo ikke skam på seg i4 M50 heller synes jeg da... Med tanke på at den koster en tredjedel av summen og ellers presterer omtrent like bra. 

Uten at jeg sier at i4 er mer "premium" på noe som helst måte. 

interir.thumb.jpg.17c1393d83c0dd14f3956dd0bef0837d.jpg

 

 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (42 minutter siden):

Joda, men gjør jo ikke skam på seg i4 M50 heller synes jeg da... Med tanke på at den koster en tredjedel av summen og ellers presterer omtrent like bra. 

Uten at jeg sier at i4 er mer "premium" på noe som helst måte. 

interir.thumb.jpg.17c1393d83c0dd14f3956dd0bef0837d.jpg

 

 

Joda, enig i det. Samtidig så skal jeg være ærlig å si at interiøret i BMW generelt, ikke har vært veldig tiltalende for min del. Det har riktignok bedra seg, men jeg foretrekker alcantara, ekte skinn og treverk over karbonfiber/hardplast f.eks. Så er jeg ikke spesielt fan av midtkonsollen på bildet. Samme som at jeg sterkt misliker midtkonsollen i Mercedes. Eksempelvis som i EQC

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Iterion skrev (34 minutter siden):

Joda, enig i det. Samtidig så skal jeg være ærlig å si at interiøret i BMW generelt, ikke har vært veldig tiltalende for min del. Det har riktignok bedra seg, men jeg foretrekker alcantara, ekte skinn og treverk over karbonfiber/hardplast f.eks. Så er jeg ikke spesielt fan av midtkonsollen på bildet. Samme som at jeg sterkt misliker midtkonsollen i Mercedes. Eksempelvis som i EQC

Personlig liker jeg midtkonsollen i BMW veldig godt. Faktisk en av hovedpunktene. Når hånden hviler naturlig over dette dreiehjulet som man kan styre alt i menyer etc. med så føler jeg de ter MYE bedre enn å fysisk trykke på skjermen. 

 

Lenke til kommentar

Syns det er kjempekjipt at BMW går bort fra idrive hjulet på nyere modeller, det er fantastisk å kunne styre alt i infotainment via hjulet uten at du trenger å endre posisjon i setet og lene deg frem for å fingre borti touch skjermen. Definitivt noe jeg kommer til å savne neste gang jeg bytter bil. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...