Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Iterion skrev (1 time siden):

Stemmer. Tviler ikke på at EQS SUV er en vanvittig smooth bil å kjøre. Og det er helt sikkert BMX IX xDrive 50 også. Hvordan var Model X'en i forhold da synes du? Helt elendig? 😆

Haha nettopp, målgruppe pensjonister si 😂

Joda det er vel sant nok, men hvor lenge siden er ikke dette nå? Hva er det Toyota har i dag av biler som er noe særlig bra utenom Land Cruiser egentlig? RAV4? 😆

Syns Model X absolutt ikke er elendig, og som en elbil er den jo (som alle Tesla) helt fantastisk. Ekstremt bra ingeniørarbeid, enkelt og genialt! Men på kvalitetsfølse, komfort og støynivå når den ikke opp ifht prisklassen, etter min mening.

Ang Toyota i dag, så kommer det jo an på hva du legger i bra :) Bra elbiler har de jo ikke, som kjent. Men hybridene deres kan man argumentere for er de beste på markedet. Rav4 plugin var jo lenge anerkjent som markedets beste plugin hybrid. Ikke så relevant her i Norge, eller i denne tråden, men de selger jo vesentlig mer globalt enn hva Toyota klarer produsere (har vært lange ventelister i årevis). Også lager de en av markedets desidert mest driftssikre biler. Ekstremt viktig for noen, totalt uinteressant for andre. Men skikkelig traust tror jeg alle er enig i at det er. Det er jo litt av kilden til driftsikkerheten; å være konservativ og avventende, ikke kaste seg på det nyeste hele tiden.

Endret av Elgen-Hansi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (13 minutter siden):

Det gjør jo ikke det? Økning på 22% i første halvår i år, mot 2023. I Europa har PHEV-salget falt i år, mot 2023.

Ser ut som du har rett i at EV markedet fortsatt har vekst globalt. Den bare er tregere enn man håpet/estimerte. Det er jo veldig bra! Jeg er nok farget av alt som er skrevet om fabrikkene som legges ned, strategier som justeres pga "sviktende salg", osv.

Ser det er en del statistikk som omtaler elektrifisering (feks opp 22% fra i fjor) hvor de har slått sammen EV og PHEV. Klarer ikke finne konsistente tall på at Plugin har tilbakegang i Europa dog? Virker å variere litt med kilder. Men globalt er det fremgang (+37% i første tertial ifht året før).

Men uansett, veldig bra det går bedre med rene EVs globalt enn jeg hadde inntrykk av! :)

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (3 timer siden):

Ser ut som du har rett i at EV markedet fortsatt har vekst globalt. Den bare er tregere enn man håpet/estimerte. Det er jo veldig bra! Jeg er nok farget av alt som er skrevet om fabrikkene som legges ned, strategier som justeres pga "sviktende salg", osv.

Ser det er en del statistikk som omtaler elektrifisering (feks opp 22% fra i fjor) hvor de har slått sammen EV og PHEV. Klarer ikke finne konsistente tall på at Plugin har tilbakegang i Europa dog? Virker å variere litt med kilder. Men globalt er det fremgang (+37% i første tertial ifht året før).

Men uansett, veldig bra det går bedre med rene EVs globalt enn jeg hadde inntrykk av! :)

Ingen er mere påpasselig med å kritisere Hybridenes uheldige sider enn el bil entusiaster. Men når vekst i batteribiler skal dokumenteres er alltid hybrid biler på BV statistikken.

Hybrid biler opplever vel en brukbar vekst for tiden. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 4.11.2024 den 2:01 PM):

Er veldig fint om det begynner å bli standard ja. Eneste Enyaq jeg har kjørt har hatt manuelle seter så fikk ikke teste noe der.. 
Ang ratt så har jeg og fruen helt forsjellige sittestillinger så der måtte det blitt justert hver gang. Vi har også hver sin spotify konto med hversin musikk, noe som betyr forsjellige EQ settings da jeg liker bass mere enn henne. Hver sin preferanse på alle bilens instillinger generelt. Hun liker å ha på creep mode og jeg liker det ikke. Jeg liker at rattet er tungt hun liker at det er lett. så kjekt at det alltid er riktig nå en av oss skal kjøre bilen.

På plasser som bruker Tesla som firmabiler er det gull verdt å ha slik funksjon når man hopper fra bil til bil.
 

Begynner å bli standard? Kjøpte bil for 14år siden som hadde ulike profiler. Bilen var ikke dyr engang. Fulgte nøklene.

Tror ikke dette er noe tesla har funnet opp

  • Liker 3
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Trestein said:

Begynner å bli standard? Kjøpte bil for 14år siden som hadde ulike profiler. Bilen var ikke dyr engang. Fulgte nøklene.

Tror ikke dette er noe tesla har funnet opp

Så du kunne ta med nøkkelen i naboens bil og hoppe inn å kjøre med ditt oppsett? 
Ikke noe Tesla har funnet opp nei, men veldig få andre biler til 350 tusen som har det. Og har de det så er det jo gjerne kun omtrent kun seteposisjon og ikke absolutt alle instillinger i bilen.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Så du kunne ta med nøkkelen i naboens bil og hoppe inn å kjøre med ditt oppsett? 
Ikke noe Tesla har funnet opp nei, men veldig få andre biler til 350 tusen som har det. Og har de det så er det jo gjerne kun seteposisjon og ikke absolutt alle instillinger i bilen.

Nei dette kom noen år seinere? 2012 2014? 

https://www.bmw.com/en/innovation/connected-car.html

 

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Trestein said:

Nei dette kom noen år seinere? 2012 2014? 

https://www.bmw.com/en/innovation/connected-car.html

 

BMW har vært litt frempå ja, som en av få andre.

Ikke helt relatert men lurer på siden du sikkert vet: Kan man nå ha flere kontoer knytte til samme BMW eller må alle dele på samme konto for å ha full kontroll fra appen?

Står litt ymse på nett men det meste er gammelt så mulig det er fikset

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

BMW har vært litt frempå ja, som en av få andre.

Ikke helt relatert men lurer på siden du sikkert vet: Kan man nå ha flere kontoer knytte til samme BMW eller må alle dele på samme konto for å ha full kontroll fra appen?

Står litt ymse på nett men det meste er gammelt så mulig det er fikset

Man kan ha 6 ulike brukere. Går utifra at du tenker på VW problematikk og app styring og personvern?

Jeg tror det er slik på min men jeg har bare en bruker så problemet oppstår ikke. har noen ganger kjørt avgårde uten at bilen har registrert meg vha telefonen. Da lagrer den ikke kjøredata. 

Har planer om å legge inn en bruker på kona men har ikke gjort det ennå. Hun bare bruker min nøkkel.

Så når jeg har lånt ut bilen har jeg lånt ut nøkkelen også. Men det betyr at jeg kan se hvor den er til enhver tid. Kan også starte forvarming låse dører osv fra appen. Tror nok BMW følger lovverket når det gjelder personvern

 

På den gamle bilen min fra 2012 er det også flere brukere/profiler. 

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (10 timer siden):

Syns Model X absolutt ikke er elendig, og som en elbil er den jo (som alle Tesla) helt fantastisk. Ekstremt bra ingeniørarbeid, enkelt og genialt! Men på kvalitetsfølse, komfort og støynivå når den ikke opp ifht prisklassen, etter min mening.

Ang Toyota i dag, så kommer det jo an på hva du legger i bra :) Bra elbiler har de jo ikke, som kjent. Men hybridene deres kan man argumentere for er de beste på markedet. Rav4 plugin var jo lenge anerkjent som markedets beste plugin hybrid. Ikke så relevant her i Norge, eller i denne tråden, men de selger jo vesentlig mer globalt enn hva Toyota klarer produsere (har vært lange ventelister i årevis). Også lager de en av markedets desidert mest driftssikre biler. Ekstremt viktig for noen, totalt uinteressant for andre. Men skikkelig traust tror jeg alle er enig i at det er. Det er jo litt av kilden til driftsikkerheten; å være konservativ og avventende, ikke kaste seg på det nyeste hele tiden.

"Ekstremt bra ingeniørarbeid" er vel å ta i når vi snakker om en bil som har hatt så mange problemer? Alle biler har hatt skne problemer, men for meg virker det som om Model X er værstingen av Tesla modellene? Model 3 har hatt problemer med lakk som flasser av etc. 

Husk at Tesla befinner seg i barndommen når det kommer til produksjon av biler. 

å være først ute med teknologi og andre krumspring betyr ikke at noe er "premium" i mine øyne. At det er noe nytt og noe spennende, ja. Men om det er premium kommer ann på om det fungerer som det skal over tid. 

Jeg har en filleonkel som viste meg lekasjen på sin Tesla X. Det dryppet ikke vann inn, det rant vann inn i bagasjerommet. Så ille at han hadde satt opp en provisorisk avskjært 4L plastkanne og festet den til gulvet med borrelås. Hele bakdøren måtte byttes og det krevde utallige turer på verksted. 

Glippen mellom panser og skjerm forran var også veldig skjev. Jeg skulle ønske jeg tok vare på bildene jeg tok av dette, men det er 2-3 år siden og dem forsvant når jeg byttet telefon tror jeg... 

Han har Teslaen enda da han aldri før solgt den uansett (hans ord) og han har sagt at han aldri skal ha Tesla igjen. 

Jeg har også en annen bekjent som har en Tesla X men denne er nyere. Jeg tror ikke den er mer enn 2 år gammel. Den lekker ikke vann, men man kan se skjevheter i glippene rundt karosseriet. Den har også hatt en del problemer med feilmeldinger i dashboard, dugg i lykter hvor et av baklyktene har blitt byttet, display som flimrer/blinker og mye problemer med noe dekksensor greier. 

Jeg har ikke engang hatt så mye problemer med alle bilene jeg har eid samlet de siste 20 årene. Ikke engang gamle biler jeg hatt. Selv ikke min mors eldgamle VW Boble lakk inn vann når ho hadde den. 

at man kan oppleve småproblemer med nye biler er helt innafor, men ikke grove feil. Det værste av alt er at begge de jeg snakket om som har Tesla X har dått dårlig kundebehandling. Dem må liksom kjempe en kamp hver gang. 

Kan godt være det finnes mange som ikke har opplevd noe som helst problemer med Tesla, men når det er kjent at bilen har lekket vann og panelene sitter skjevt på så er dette såpass grovt at det blir bare rart og kalle det "ekstremt bra ingeniørarbeid". Det er vertfall slik jeg ser det. 

Jada, jeg tror Tesla har blitt bedre og dem forbedrer seg stadig, men dem er nå uansett ferskinger i forhold til sine konkurrenter når det kommer til å bygge biler. Batteripakke og software er dem dog sikkert flinke til, men skal man kalle det Premium må dem liksom ha hele pakka mener jeg. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Trestein said:

Man kan ha 6 ulike brukere. Går utifra at du tenker på VW problematikk og app styring og personvern?

Jeg tror det er slik på min men jeg har bare en bruker så problemet oppstår ikke. har noen ganger kjørt avgårde uten at bilen har registrert meg vha telefonen. Da lagrer den ikke kjøredata. 

Har planer om å legge inn en bruker på kona men har ikke gjort det ennå. Hun bare bruker min nøkkel.

Så når jeg har lånt ut bilen har jeg lånt ut nøkkelen også. Men det betyr at jeg kan se hvor den er til enhver tid. Kan også starte forvarming låse dører osv fra appen. Tror nok BMW følger lovverket når det gjelder personvern

 

På den gamle bilen min fra 2012 er det også flere brukere/profiler. 

Ja blandt annet VW jeg tenker på. Der er jo personvern blitt så viktig at det er jo plage for eierne. Eller det som er størst plage er jo at appen ikke funker.. 😛

Forøvrig så trenger du vel ikke styre med nøkkel? BMW har vel app man kan bruke som nøkkel?
 

5 hours ago, Bjerknez said:

"Ekstremt bra ingeniørarbeid" er vel å ta i når vi snakker om en bil som har hatt så mange problemer? Alle biler har hatt skne problemer, men for meg virker det som om Model X er værstingen av Tesla modellene? Model 3 har hatt problemer med lakk som flasser av etc. 

Husk at Tesla befinner seg i barndommen når det kommer til produksjon av biler. 

å være først ute med teknologi og andre krumspring betyr ikke at noe er "premium" i mine øyne. At det er noe nytt og noe spennende, ja. Men om det er premium kommer ann på om det fungerer som det skal over tid. 

Jeg har en filleonkel som viste meg lekasjen på sin Tesla X. Det dryppet ikke vann inn, det rant vann inn i bagasjerommet. Så ille at han hadde satt opp en provisorisk avskjært 4L plastkanne og festet den til gulvet med borrelås. Hele bakdøren måtte byttes og det krevde utallige turer på verksted. 

Glippen mellom panser og skjerm forran var også veldig skjev. Jeg skulle ønske jeg tok vare på bildene jeg tok av dette, men det er 2-3 år siden og dem forsvant når jeg byttet telefon tror jeg... 

Han har Teslaen enda da han aldri før solgt den uansett (hans ord) og han har sagt at han aldri skal ha Tesla igjen. 

Jeg har også en annen bekjent som har en Tesla X men denne er nyere. Jeg tror ikke den er mer enn 2 år gammel. Den lekker ikke vann, men man kan se skjevheter i glippene rundt karosseriet. Den har også hatt en del problemer med feilmeldinger i dashboard, dugg i lykter hvor et av baklyktene har blitt byttet, display som flimrer/blinker og mye problemer med noe dekksensor greier. 

Jeg har ikke engang hatt så mye problemer med alle bilene jeg har eid samlet de siste 20 årene. Ikke engang gamle biler jeg hatt. Selv ikke min mors eldgamle VW Boble lakk inn vann når ho hadde den. 

at man kan oppleve småproblemer med nye biler er helt innafor, men ikke grove feil. Det værste av alt er at begge de jeg snakket om som har Tesla X har dått dårlig kundebehandling. Dem må liksom kjempe en kamp hver gang. 

Kan godt være det finnes mange som ikke har opplevd noe som helst problemer med Tesla, men når det er kjent at bilen har lekket vann og panelene sitter skjevt på så er dette såpass grovt at det blir bare rart og kalle det "ekstremt bra ingeniørarbeid". Det er vertfall slik jeg ser det. 

Jada, jeg tror Tesla har blitt bedre og dem forbedrer seg stadig, men dem er nå uansett ferskinger i forhold til sine konkurrenter når det kommer til å bygge biler. Batteripakke og software er dem dog sikkert flinke til, men skal man kalle det Premium må dem liksom ha hele pakka mener jeg. 

Model X som du snakker om er basert på Model S fra 2012 og ble produsert i 2015 så den ble laget og designet tidlig i Tesla sin  fase ja. Men de har vokst mye siden da.

Bilene til Tesla er jo og designet fra scratch som elbil, og de har ikke gjenbrukt ett fossilt karosseri som er testet lenge som f.eks BMW har gjort (Untatt BMW i3. Rart BMW ga opp den)

Og de lærer gjerne av feilene sine. Batterivarmeren var ett problem på alle S og X (og er på biler generelt) så de kutten den ut på 3\Y og senere på S\X og bruker heller software og motorer til å gjøre samme jobben.
BMW f.eks bruker enda en motorvarmer til å varme batteriet. Forhåpentligvis lett lokalisert så det ikke blir så dyrt å bytte den når om\når den ryker..

Ang vannlekasje så har jo BMW I4 hatt ett stort problem med at kjølevannet renner ut.. Ble vist fikset i januar i år så biler etter det burde  forhåpentligvis slippe problemet.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 timer siden):

"Ekstremt bra ingeniørarbeid" er vel å ta i når vi snakker om en bil som har hatt så mange problemer? Alle biler har hatt skne problemer, men for meg virker det som om Model X er værstingen av Tesla modellene? Model 3 har hatt problemer med lakk som flasser av etc. 

Husk at Tesla befinner seg i barndommen når det kommer til produksjon av biler. 

å være først ute med teknologi og andre krumspring betyr ikke at noe er "premium" i mine øyne. At det er noe nytt og noe spennende, ja. Men om det er premium kommer ann på om det fungerer som det skal over tid. 

Jeg har en filleonkel som viste meg lekasjen på sin Tesla X. Det dryppet ikke vann inn, det rant vann inn i bagasjerommet. Så ille at han hadde satt opp en provisorisk avskjært 4L plastkanne og festet den til gulvet med borrelås. Hele bakdøren måtte byttes og det krevde utallige turer på verksted. 

Glippen mellom panser og skjerm forran var også veldig skjev. Jeg skulle ønske jeg tok vare på bildene jeg tok av dette, men det er 2-3 år siden og dem forsvant når jeg byttet telefon tror jeg... 

Han har Teslaen enda da han aldri før solgt den uansett (hans ord) og han har sagt at han aldri skal ha Tesla igjen. 

Jeg har også en annen bekjent som har en Tesla X men denne er nyere. Jeg tror ikke den er mer enn 2 år gammel. Den lekker ikke vann, men man kan se skjevheter i glippene rundt karosseriet. Den har også hatt en del problemer med feilmeldinger i dashboard, dugg i lykter hvor et av baklyktene har blitt byttet, display som flimrer/blinker og mye problemer med noe dekksensor greier. 

Jeg har ikke engang hatt så mye problemer med alle bilene jeg har eid samlet de siste 20 årene. Ikke engang gamle biler jeg hatt. Selv ikke min mors eldgamle VW Boble lakk inn vann når ho hadde den. 

at man kan oppleve småproblemer med nye biler er helt innafor, men ikke grove feil. Det værste av alt er at begge de jeg snakket om som har Tesla X har dått dårlig kundebehandling. Dem må liksom kjempe en kamp hver gang. 

Kan godt være det finnes mange som ikke har opplevd noe som helst problemer med Tesla, men når det er kjent at bilen har lekket vann og panelene sitter skjevt på så er dette såpass grovt at det blir bare rart og kalle det "ekstremt bra ingeniørarbeid". Det er vertfall slik jeg ser det. 

Jada, jeg tror Tesla har blitt bedre og dem forbedrer seg stadig, men dem er nå uansett ferskinger i forhold til sine konkurrenter når det kommer til å bygge biler. Batteripakke og software er dem dog sikkert flinke til, men skal man kalle det Premium må dem liksom ha hele pakka mener jeg. 

Det imponerende ingeniør arbeidet ligger i batteri, kjølesystemer, elektronikk og byggemåte. Alt er utrolig enkelt og effektivt. Det er god ingeniørkunst.

Her er det ingen andre merker på markedet som matcher de.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Ja blandt annet VW jeg tenker på. Der er jo personvern blitt så viktig at det er jo plage for eierne. Eller det som er størst plage er jo at appen ikke funker.. 😛

Forøvrig så trenger du vel ikke styre med nøkkel? BMW har vel app man kan bruke som nøkkel?
 

Model X som du snakker om er basert på Model S fra 2012 og ble produsert i 2015 så den ble laget og designet tidlig i Tesla sin  fase ja. Men de har vokst mye siden da.

Bilene til Tesla er jo og designet fra scratch som elbil, og de har ikke gjenbrukt ett fossilt karosseri som er testet lenge som f.eks BMW har gjort (Untatt BMW i3. Rart BMW ga opp den)

Og de lærer gjerne av feilene sine. Batterivarmeren var ett problem på alle S og X (og er på biler generelt) så de kutten den ut på 3\Y og senere på S\X og bruker heller software og motorer til å gjøre samme jobben.
BMW f.eks bruker enda en motorvarmer til å varme batteriet. Forhåpentligvis lett lokalisert så det ikke blir så dyrt å bytte den når om\når den ryker..

Ang vannlekasje så har jo BMW I4 hatt ett stort problem med at kjølevannet renner ut.. Ble vist fikset i januar i år så biler etter det burde  forhåpentligvis slippe problemet.

At man lærer av feilene sine er jo nesten en selvfølge og ikke en prestasjon mener nå jeg. 

Problemet er vel at det er kunden som får problemet og kanskje må kjempe for sine rettigheter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (8 minutter siden):

Det imponerende ingeniør arbeidet ligger i batteri, kjølesystemer, elektronikk og byggemåte. Alt er utrolig enkelt og effektivt. Det er god ingeniørkunst.

Her er det ingen andre merker på markedet som matcher de.

Kan være du har rett i det. Men selv om pølsebrødet er svingodt så blir ikke maten premium om pølsa smaker rompe.  

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Kan være du har rett i det. Men selv om pølsebrødet er svingodt så blir ikke maten premium om pølsa smaker rompe.  

Jeg har aldri påstått at Tesla er premium? Snarere tvert imot, jeg har brukt de siste sidene i denne tråden på å forklare hvorfor de ikke er det 😊

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (16 timer siden):

Men du kan jo skryte av å eie en Tesla som for deg er en unik totalpakke?

Man kan ikke skryte av å eie en Tesla. Det triggere haterne totalt! Vi har 3 - 4 her på forumet også. De klikker i vinkel da.

Uansett så er jeg ikke ute etter å skryte av bil. Hvorfor er du så opptatt av å kunne skryte av bilen din? Mindreverdighetskompleks? Lav selvtillit?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Man kan ikke skryte av å eie en Tesla. Det triggere haterne totalt! Vi har 3 - 4 her på forumet også. De klikker i vinkel da.

Uansett så er jeg ikke ute etter å skryte av bil. Hvorfor er du så opptatt av å kunne skryte av bilen din? Mindreverdighetskompleks? Lav selvtillit?

Klart du kan skryte av bilen din.... Hva andre mener spiller vel ingen rolle? 

Jeg er ikke opptatt av å skryte uhemmet av bilen min, men jeg snakker den selvsagt fram fordi jeg valgte den jo av en grunn. Så er jo dette et diskusjonsforum og vi er i en tråd hvor elbiler kan diskuteres og da er det jo naturlig at man sammenligner med bilen man selv liker og diskuterer litt rundt det. 

Jeg er dog ingen Tesla hater. Tesla er fine biler, men jeg liker dem på en litt annen måte. Ikke fordi dem gir meg noen premium følelse, men fordi dem er effektive og har god rekkevidde. Jeg liker også interiøret, men på et annet sett. Det er mer moderne og "enklere". Litt Ikea aktig. Stilrent og fint. Men det betyr ikke at jeg synes den er premium. 

Jeg har hatt en drøss biler som ikke er betegnet som "premium" som jeg har vært veldig fornøyd med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bil er ikke et fotballag man enten heier på eller hater. Jeg liker å holde ting på et mye mer saklig nivå enn det. Jeg har ingen / eller i hvert fall forsøker å minimere, ubegrunnede følelser for ulike bilmerker. Konkrete saker som målbare kvaliteter, holdbrarhet, trygghet etc forsøker jeg etter beste evne å framheve. Til en viss grad også svært indirekte ting som geopolitikk, arbeiderrettigheter, materialopprinnelse og miljøpåvirkning. Jeg burde kanskje bli flinkere til å sortere hvilke argumenter som hører til hvilken bås når jeg diskuterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...