Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye nyttig lesing og jeg er enig i det meste. 

Når jeg snakker om premium i tillfellene her så snakker jeg om kjørestilling og "effektivitet" vedrørende plassering av knapper etc. ved siden av god materialkvalitet. SIttestillingen i en BMW mener jeg er mer inkluderende og mer interresant og innbyr til mer kjøreglede. 

Så kommer jo også smak og behag inn ut fra hvordan man har opplevd Tesla, å det er der jeg detter litt av når det kommer til å kalle Tesla for premium bil. 

At det er en bil som har visse egenskaper og en viss særegenhet kan hende, men det betyr ikke i mitt hode at det er premium. Men andre kan selvsagt mene det motsatte og det er helt greit :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Iterion skrev (44 minutter siden):

Både den og Model S ligger på nærmere millionen ny og ligger i premiumklassen ikke bare i pris, men også ift interiør, kvalitet og komfort. Ser ikke hva som gjør de/den mindre premium enn f.eks Audi E-Tron, BMW IX eller Mercedes EQS SUV. Men ja, kanskje enda et sted vi er uenige, men det er ganske så bred enighet om det altså :) Her er en fin review av Model X forsåvidt.

Du beskriver jo her ganske effektivt at du ikke har erfaring med eller verdsetter premium biler. Å sammenligne disse tre modellene med en Tesla Model S/X på kvalitet og komfort er jo helt hinsides. Har du i det heletatt kjørt disse bilene? Forskjellen fra S og X opp til disse tre er jo særdeles stor!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 time siden):

Andre faktorer som gjør den utvilsomt til en premiumbil: 

 

  1. Ytelse og kjøreegenskaper: Model X tilbyr imponerende akselerasjon, med Plaid-versjonen som gjør 0-100 km/t på rundt 2,6 sekunder – noe som er eksepsjonelt raskt for en SUV.

  2. Avanserte funksjoner: Tesla er kjent for sitt infotainmentsystem og over-the-air oppdateringer, som gir tilgang til den nyeste programvaren uten å måtte besøke et verksted. Den har også et av de mest avanserte førerassistansesystemene med Tesla Autopilot.

  3. Interiør og komfort: Interiøret i Model X inkluderer luksuriøse materialvalg, en romslig kabin med plass til opptil syv personer (avhengig av seteoppsettet), og det karakteristiske, store panoramavinduet som gir en åpen og luftig følelse. I de nyere modellene er skjermene blitt oppgradert, og det finnes nå en horisontal skjerm i midten samt en egen skjerm for baksetene.

  4. Design og unike funksjoner: De karakteristiske "falcon wing"-dørene gjør Model X svært gjenkjennelig og gir en eksklusiv følelse. Designet er moderne og futuristisk, noe som skiller den ut i premium-segmentet.

  5. Pris: Prisnivået på Tesla Model X plasserer den også i premiumklassen, med kostnader som tilsvarer eller overstiger mange luksus-SUV-er.

  1. Ytelse gir en sportsbil, ikke en premium bil!
  2. Avanserte funksjoner er som utredet over ikke premium alene, kjernen av premium ligger i byggekvalitet og komfort. Premium biler har typisk høyt utstyrsnivå, men alle biler med høyt utstyrsnivå er ikke premium.
  3. Du sier med en alvorlig mine at materialvalget i X og S er luksuriøst?!? Nok en gang tenker jeg du ikke har så mye erfaring med premium biler... Skjerm og panoramatak er heller ikke premium i 2024. Det er jo praktisk talt blitt standard i det meste.
  4. Falcon wing dørene er jeg enig i gir et premium preg! I aller høyeste grad. Synd det er en ren gimmick.
  5. Prisen er typisk premium, men det hjelper ikke når byggekvalitet og komfort ikke er på nivå.
Endret av Elgen-Hansi
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er med andre ord ganske subjektivt, jeg setter ting som kjørestilling og effektiv betjening av bilen under ergonomi. Premium er gjerne noe som tilbys utover hva kan få i vanlige biler, som f.eks det å kunne velge materialer og sin egen stil innvendig.

Om man ser på Aston Martin, Ferrari, Land Rover og andre merker som er ansett som biler i Premium segmentet ser man at man har utrolig mange valg når det kommer til interiøret. Du kan velge imellom flere forskjellige farger og sømmer i bilbelte, uttalige valg av skinn og fargekombinasjoner, lakkvalg hvor man kan velge sin egen fargekode. Slike valg gjør det dyrt å produsere bil, og det er vel det man i bunn og grunn ender med i en premium bil. 

 

image.thumb.png.baa6c648a101b4869d6ea9435628c048.png

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Det er med andre ord ganske subjektivt, jeg setter ting som kjørestilling og effektiv betjening av bilen under ergonomi. Premium er gjerne noe som tilbys utover hva kan få i vanlige biler, som f.eks det å kunne velge materialer og sin egen stil innvendig.

Om man ser på Aston Martin, Ferrari, Land Rover og andre merker som er ansett som biler i Premium segmentet ser man at man har utrolig mange valg når det kommer til interiøret. Du kan velge imellom flere forskjellige farger og sømmer i bilbelte, uttalige valg av skinn og fargekombinasjoner, lakkvalg hvor man kan velge sin egen fargekode. Slike valg gjør det dyrt å produsere bil, og det er vel det man i bunn og grunn ender med i en premium bil. 

 

image.thumb.png.baa6c648a101b4869d6ea9435628c048.png

 

Ja, det er i stor grad subjektivt hva man anser som premium. Hvis noen mener Tesla model 3 er premium så må dem gjerne mene det. Vi har alle våre preferanser. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.motor.no/bil/suzukis-forste-elbil-evitara-og-toyotas-andre/294873

Syns dette var skuffende! Ikke som første forsøk fra Suzuki nødvendigvis, men som andre forsøk fra Toyota! Tenker da spesielt på at den kun forvarmer batteriet mens du lader. Ergo vil det være en like dårlig bil for lengre turer vinterstid som BZ4X. Hadde håpet (og trodde) at Toyota skulle korrigere vinterytelse etter all kritikken med BZ4X.

Men globalt går jo elbilsalget dårlig, og hybrid er i stor vekst. Så de sitter vel på hendene så lenge de slipper unna med det :(

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Elgen-Hansi said:

https://www.motor.no/bil/suzukis-forste-elbil-evitara-og-toyotas-andre/294873

Syns dette var skuffende! Ikke som første forsøk fra Suzuki nødvendigvis, men som andre forsøk fra Toyota! Tenker da spesielt på at den kun forvarmer batteriet mens du lader. Ergo vil det være en like dårlig bil for lengre turer vinterstid som BZ4X. Hadde håpet (og trodde) at Toyota skulle korrigere vinterytelse etter all kritikken med BZ4X.

Men globalt går jo elbilsalget dårlig, og hybrid er i stor vekst. Så de sitter vel på hendene så lenge de slipper unna med det :(

Toyota sin versjon av den kommer vel med solid state batteri vil jeg tippe, så ikke noe vits å lage forvarming for batteriet? v😜

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (44 minutter siden):

Du beskriver jo her ganske effektivt at du ikke har erfaring med eller verdsetter premium biler. Å sammenligne disse tre modellene med en Tesla Model S/X på kvalitet og komfort er jo helt hinsides. Har du i det heletatt kjørt disse bilene? Forskjellen fra S og X opp til disse tre er jo særdeles stor!

Nei, jeg har aldri kjørt noen av de selv, så snakker ikke av egen erfaring her. Har du? 

 

Elgen-Hansi skrev (10 minutter siden):

https://www.motor.no/bil/suzukis-forste-elbil-evitara-og-toyotas-andre/294873

Syns dette var skuffende! Ikke som første forsøk fra Suzuki nødvendigvis, men som andre forsøk fra Toyota! Tenker da spesielt på at den kun forvarmer batteriet mens du lader. Ergo vil det være en like dårlig bil for lengre turer vinterstid som BZ4X. Hadde håpet (og trodde) at Toyota skulle korrigere vinterytelse etter all kritikken med BZ4X.

Men globalt går jo elbilsalget dårlig, og hybrid er i stor vekst. Så de sitter vel på hendene så lenge de slipper unna med det :(

Tja, hadde ikke akkurat de store forventningene til et samarbeid mellom Toyota og Suzuki må jeg si  😂 Trasigere biler skal man lete lenge etter! 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (25 minutter siden):

Det er med andre ord ganske subjektivt, jeg setter ting som kjørestilling og effektiv betjening av bilen under ergonomi. Premium er gjerne noe som tilbys utover hva kan få i vanlige biler, som f.eks det å kunne velge materialer og sin egen stil innvendig.

Om man ser på Aston Martin, Ferrari, Land Rover og andre merker som er ansett som biler i Premium segmentet ser man at man har utrolig mange valg når det kommer til interiøret. Du kan velge imellom flere forskjellige farger og sømmer i bilbelte, uttalige valg av skinn og fargekombinasjoner, lakkvalg hvor man kan velge sin egen fargekode. Slike valg gjør det dyrt å produsere bil, og det er vel det man i bunn og grunn ender med i en premium bil. 

 

image.thumb.png.baa6c648a101b4869d6ea9435628c048.png

 

Du har noen gode poenger her og jeg er ganske så enig i det du skriver når det gjelder interiør f.eks. Der syntes jeg Tesla gjerne kunne hatt flere tilvalgene du nevner her. Ingen tvil om det. 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg har aldri kjørt noen av de selv, så snakker ikke av egen erfaring her. Har du?

Ja, jeg har kjørt alle de omtalte bilene. Noen av de for prøvekjøring, noen av de over lengre perioder. Den som utmerker seg aller mest ifht klassisk premium er EQS SUV. En en helt vanvittig smooth bil! Skulle jeg hatt noen av de som min egen "daily driver" dog, hadde det blitt BMW IX xDrive 50.

Sitat

Tja, hadde ikke akkurat de store forventningene til et samarbeid mellom Toyota og Suzuki må jeg si  😂 Trasigere biler skal man lete lenge etter! 

Haha, nei enig i det! De har sine målgrupper 😅

Men Toyota er historisk sett svært gode på ingeniørkunst og iterativ utvikling (oppfant jo JIT og Kaizen, som redefinerte hvordan hele bilbransjen gjør produksjon og logistikk). Så det hadde vært veldig typisk de å ikke gjøre feilene til BZ4X på nytt... Men som sagt, tror ikke de tar elbil så tungt enda. Det kommer etterhvert, når det tvinger seg igjennom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (18 minutter siden):

Du har noen gode poenger her og jeg er ganske så enig i det du skriver når det gjelder interiør f.eks. Der syntes jeg Tesla gjerne kunne hatt flere tilvalgene du nevner her. Ingen tvil om det. 

Sant, men da hadde de ikke operert i samme prissegment. Hvorfor endre en formel som har truffet kundegruppa så bra?

Tesla er ikke et premium merke og det prøver de heller ikke være, derfor er det jo gøy å lese sinte innlegg fra folk med DISELBIL om hvor kækse folk med Tesla er :) 

Slenger på tidenes reklame for 2CV som toucher litt borti samme tema:

r/AdPorn - Citroën ad for it's iconic 2CV (published in 2013 on Citroen's Twitter)

Endret av DrAlban3000
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg har kjørt alle de omtalte bilene. Noen av de for prøvekjøring, noen av de over lengre perioder. Den som utmerker seg aller mest ifht klassisk premium er EQS SUV. En en helt vanvittig smooth bil! Skulle jeg hatt noen av de som min egen "daily driver" dog, hadde det blitt BMW IX xDrive 50.

Haha, nei enig i det! De har sine målgrupper 😅

Men Toyota er historisk sett svært gode på ingeniørkunst og iterativ utvikling (oppfant jo JIT og Kaizen, som redefinerte hvordan hele bilbransjen gjør produksjon og logistikk). Så det hadde vært veldig typisk de å ikke gjøre feilene til BZ4X på nytt... Men som sagt, tror ikke de tar elbil så tungt enda. Det kommer etterhvert, når det tvinger seg igjennom.

Stemmer. Tviler ikke på at EQS SUV er en vanvittig smooth bil å kjøre. Og det er helt sikkert BMX IX xDrive 50 også. Hvordan var Model X'en i forhold da synes du? Helt elendig? 😆

Haha nettopp, målgruppe pensjonister si 😂

Joda det er vel sant nok, men hvor lenge siden er ikke dette nå? Hva er det Toyota har i dag av biler som er noe særlig bra utenom Land Cruiser egentlig? RAV4? 😆

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Iterion said:

Stemmer. Tviler ikke på at EQS SUV er en vanvittig smooth bil å kjøre. Og det er helt sikkert BMX IX xDrive 50 også. Hvordan var Model X'en i forhold da synes du? Helt elendig? 😆

Haha nettopp, målgruppe pensjonister si 😂

Joda det er vel sant nok, men hvor lenge siden er ikke dette nå? Hva er det Toyota har i dag av biler som er noe særlig bra utenom Land Cruiser egentlig? RAV4? 😆

Supra som egentlig er en bmw z4 😛 Men gr corolla har jo fått bra skussmål samme med gr yaris.

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (15 minutter siden):

Sant, men da hadde de ikke operert i samme prissegment. Hvorfor endre en formel som har truffet kundegruppa så bra?

Tesla er ikke et premium merke og det prøver de heller ikke være, derfor er det jo gøy å lese sinte innlegg fra folk med DISELBIL om hvor kækse folk med Tesla er :) 

Slenger på tidenes reklame for 2CV som toucher litt borti samme tema:

r/AdPorn - Citroën ad for it's iconic 2CV (published in 2013 on Citroen's Twitter)

Hehe. Jeg synes det personlig er bare bra dersom Tesla har litt av begge deler kan du si. Både premium/luksus biler å velge i, men også noen billigere typer som fort kan bli storselgere, ala Y og 3.  Gjerne en god blanding, akkurat som BMW, Audi, Volvo og Merce har. Mens Porsche igjen blir kun "luksus segmentet" med biler til kun nærmere millionen. 

onkel_jon skrev (9 minutter siden):

Supra som egentlig er en bmw z4 😛 Men gr corolla har jo fått bra skussmål samme med gr yaris.

Har prøvekjørt Corolla og ble ikke særlig imponert. Ser jo nitrist ut også både innvendig og utvendig. GR Yaris er jo en tøff liten bil da som sikkert er moro å kjøre. Men utenom det da? Hva er det Toyota har å skryte av i nyere tid? Nå er vi jo i elbil-tråden og da er foreløpig kun snakk om BZ4X som riktignok selger bra nå, og nå denne eVitara i samarbeid med Suzuki...

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (40 minutter siden):

Vet ikke hva som er tristere: at folk blindt copypaster "argumenter" fra ChatGPT eller at andre faktisk tar det seriøst. 

Her er forøvrig hele sitatet jeg fikk fra ChatGPT når jeg spurte om tesla var et premium merke:

Sitat

 

Tesla regnes ofte som et premium-merke, hovedsakelig på grunn av prisen, innovasjonen og teknologien bilene tilbyr, men det avhenger av hvordan man definerer «premium». Teslas elektriske biler har avansert teknologi som Autopilot, høy ytelse og minimal vedlikehold, som tiltrekker kunder i premium-segmentet. I tillegg er det en viss status knyttet til å eie en Tesla, noe som gir merket en eksklusivitet.

Samtidig kritiseres Tesla ofte for byggekvalitet, lydisolasjon og interiørdetaljer som mange mener ikke når opp til tradisjonelle premium-merker som Mercedes-Benz, BMW eller Audi. En del Tesla-eiere rapporterer om kvalitetsproblemer som skjeve dører, lakkfeil og sprekker i panelene, noe som svekker premium-følelsen.

Så konklusjonen? Tesla er nok premium på grunn av teknologi, prestasjon og pris – men ikke nødvendigvis på grunn av luksuriøs utførelse eller håndverk.

 

 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (6 timer siden):

Man kan godt mene at bilen man kjører som feks. er en Tesla er Premium. Men det siste jeg tenker på når jeg hører og ser en Tesla er definitivt ikke at dette er en premium bil. 

Det er minst 100% uinteressant for meg om folk definerer Tesla som premium eller ikke. Håper nesten at f.eks. forsikringsselskapene IKKE definerer Tesla som "premium". Jeg har ikke lysst til å betale "premium" forsikringspriser.

Det eneste som er viktig for meg (og sikkert de fleste Tesla-eiere) er den unike total-pakken som Tesla selger som en integrert del av bilene sine. Sålangt er det ingen andre biler på markedet som frister meg personlig. Men det kan jo selvfølgelig endre seg med årene, selv om det ikke ser sånn ut foreløpig.

Premium? Nei sånn "blære" ønsker jeg virkelig ikke å bli, som går rundt og skryter av å eie en "premium-bil". 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (21 minutter siden):

Det er minst 100% uinteressant for meg om folk definerer Tesla som premium eller ikke. Håper nesten at f.eks. forsikringsselskapene IKKE definerer Tesla som "premium". Jeg har ikke lysst til å betale "premium" forsikringspriser.

Det eneste som er viktig for meg (og sikkert de fleste Tesla-eiere) er den unike total-pakken som Tesla selger som en integrert del av bilene sine. Sålangt er det ingen andre biler på markedet som frister meg personlig. Men det kan jo selvfølgelig endre seg med årene, selv om det ikke ser sånn ut foreløpig.

Premium? Nei sånn "blære" ønsker jeg virkelig ikke å bli, som går rundt og skryter av å eie en "premium-bil". 😉

Men du kan jo skryte av å eie en Tesla som for deg er en unik totalpakke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...