Duriello Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november Trestein skrev (4 minutter siden): https://elbilstatistikk.no/ De selger dårlig i forhold til Toyota Er dette kun Norge, eller verden? Litt interessant at det er 15 registrerte Byd Sealion's.🙂 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november Duriello skrev (1 minutt siden): Er dette kun Norge, eller verden? Litt interessant at det er 15 registrerte Byd Sealion's.🙂 Norge. Globalt vet jeg ikke. Bilen passer bra i Norge. På autobahn vil nok mange velge noe annet Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november Solteraen har dårligere batteri garanti og forhold til bz4x. Folk er redde for at batteriet tar kvelden etter 160k km 🙄 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 5. november Del Skrevet 5. november Complexity skrev (13 timer siden): Ja folk er forskjellige. Har du testet standardstolene i Higland? Mulig de passer deg bedre. De kan kryssbyttes mellom modellen men gir mindre sistestøtte om du tenker å banekjøre. Nei. Tesla greide ikke å ha en LR inne, som var det jeg reserverte for prøvekjøring og tilbød meg en Performance med disse stolene. De virket noe vage og usikre på om om det var noe forskjell på stolene annet enn sidestøtten og mente disse var like smale så det ikke var noe vits å prøve dette ved en senere anledning heller om jeg mislikte stolene i TM3P. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 5. november Del Skrevet 5. november Iterion skrev (13 timer siden): Hmm vet ikke om jeg er helt enig med deg der. Er forholdsvis kraftig og bredskuldra selv, mann på 185 og 115 kg ish. Trener mye jeg også. Har ingenting å utsette på setene i TM3. Bare for å ha det klart, hvilken av stolene er det du har prøvd i TM3? Sportstolene som sitter i Performance eller de vanlige? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5. november Del Skrevet 5. november Elgen-Hansi skrev (11 timer siden): Tesla model Y og 3 før highland er absolutt ikke premium! S og X mangler også mye på premium ifht prisklassen de nå konkurrerer i. Highland derimot er meget imponerende ifht prisklassen! Jeg tror hva man definerer som premium kommer ann på hva man er vant til fra før. Kommer man rett fra en 1992 modell Golf, så er alt annet premium hvis man velger ny bil. Har man derimot sittet i samt kjørt en i mitt tillfelle BMW i4 M50 så legger man listen høyere og til prisen så skal det mye til å finne noe som føles mer premium. Tesla er i mine øyne ikke premium, men det betyr ikke at bilen er dårlig. Den har bare en annen kundegruppe. Interiøret er pent og ryddig samt minimalistisk og med hvite stoler og riktig fargevalg så SER det pent ut, men det BMW har gjort er å sette effektivitet forran minimalistisk design. For å dra en parallel, så kan jeg sammenligne det litt med iPad vs stasjonær pc. Skal jeg jobbe så foretrekker jeg en stasjonær pc med tilkoblet mus og skikkelig tastatur og stor skjerm. Det er mer effektivt. Skal jeg bare skrive litt her og der samt lese nyheter så er iPaden et godt verktøy. det å feks. få navigasjon inkludert kart rett opp i HUD OG eller i instarumentpanelet rett forran deg ved siden av hastighetsindikatoren er meget effektivt. Da slipper man å se til siden på en påklistret iPad for å sjekke hastighet og hvor man er og hvor man skal. Jeg var på nippet til å bestille meg Volvo EX30 og sa selv at HUD ikke var noe must. Det er det ikke heller, men du verden så deilig det var når jeg først kjørte en bil som faktisk hadde det. På BMW kan man nemlig justere lysstyrken på HUD samt justere høyden og til og med rotasjon på HUD. Man kan også velge hva som skal vises i HUD displayet eller evt. slå den helt av og kun bruke displayet rett forran deg. Sittestillingen i BMW når armen naturlig ligger på midtarmlenet gjør at hånden hviler perfekt over "joysticken" som styrer alt i bilen. Den funherer nesten som en slags 3D mus. Man kan bla i menyer, og gjøre alskens ting. i tesla må man løfte armen og lene seg frem for å trykke rundt på en skjerm. Jada, det funker det også, men det funker mer effektivt og mer ergonomisk i BMW. BMW har også totalt sett større display og plass til mer informasjon som er plassert mer riktig med tanke på synsretning da skjermen er buet og får fra dashbordet rett forran deg og ut til siden. Da kan man velge hvor man vil ha informasjonen man føler er viktig etc. det kan man ikke på Tesla. Derav gir BMW igjen et mer effektivt oppsett. Synes jeg. Alt Tesla har er en påklistret iPad midt i bilen. Ingenting annet. Alt foregår på den skjermen. Funker det? Selvsagt. Men er det like effektivt og eller ergonomisk/sikkert? Definitivt ikke. Synes jeg. Men ja, til Teslas sitt forsvar, så ser det rent og pent ut. Det er mer minimalistisk og får bilen til å SE premium ut, men sannheten tror jeg er at det er gjort slik for å spare penger. Legge allt på ett sted og slippe å trekke kabler over alt. Man blir vant til den bilen man kjører uansett hva det er. Og den som nettopp har kjøpt seg en Tesla uten å prøvekjøre eller prøvesitte en BMW vil selvsagt forsvare valget sitt. Det er jo naturlig. Sånn er vi mennesker lagd. Selv så har jeg prøvesittet samt kjørt begge biler og når jeg satt meg inn i BMW'en så var det som om jeg kledde på meg bilen. Alle knapper etc. falt liksom på plass der jeg naturlig hadde hendene. Litt overveldende i starten da det kan se litt voldsomt ut med alle justeringsmulighetene, men det tok meg ikke mer enn en 30 minutters prøvetur og litt fikling for å skjønne greia og når alt er justert og stillt inn, så er BMW bare helt nydelig. Det ER en bedre kjøremaskin enn Tesla synes jeg. Men det betyr ikke at Tesla er en dårlig bil som nevnt. Tesla er noe rimeligere og spesielt hvis man ikke går for performance modellene etc. dette gjør nok at undommen faller mer for Tesla. Hadde BMW'en kostet det samme er jeg ganske sikker på at Tesla hadde fått mer konkurranse. Man får som regel hva man betaler. Så enkelt er det, ofte. 6 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 5. november Del Skrevet 5. november Elgen-Hansi skrev (13 timer siden): Kona derimot er grusom. På nivå med Leaf. Hvorfor giftet du deg med ho da??? 😂 Elgen-Hansi skrev (13 timer siden): Bz4x er uvanlig kjip til Toyota å være, som sier ganske mye mtp hvor kjedelig mange toyotaer er 😅 Tilfeldig? Toyota vil jo ikke selge elbiler. 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. november Del Skrevet 5. november Har alle biler skikkelig service modus Innebygget nå eller springer forhandlere fortsatt rundt med kjempedyrt diagnoseutstyr? Sjekka service modusen på min bil nå og var jo kommet masse nytt der. Rattstammekalibrering, fjæringstest, brake-bleed hjelper, airbag og setesensor check og moduser for å teste motorene separat osv. Er jo gull verdt for levetiden på bilen om alle gjør det like lett å feilsøke. Vet at BMW har en service modus man kan sette bilene i men vet ikke om den er like omfattende. 1 Lenke til kommentar
Tronhjem Skrevet 5. november Del Skrevet 5. november Bjerknez skrev (5 timer siden): Jeg tror hva man definerer som premium kommer ann på hva man er vant til fra før. Kommer man rett fra en 1992 modell Golf, så er alt annet premium hvis man velger ny bil. Har man derimot sittet i samt kjørt en i mitt tillfelle BMW i4 M50 så legger man listen høyere og til prisen så skal det mye til å finne noe som føles mer premium. Tesla er i mine øyne ikke premium, men det betyr ikke at bilen er dårlig. Den har bare en annen kundegruppe. Interiøret er pent og ryddig samt minimalistisk og med hvite stoler og riktig fargevalg så SER det pent ut, men det BMW har gjort er å sette effektivitet forran minimalistisk design. For å dra en parallel, så kan jeg sammenligne det litt med iPad vs stasjonær pc. Skal jeg jobbe så foretrekker jeg en stasjonær pc med tilkoblet mus og skikkelig tastatur og stor skjerm. Det er mer effektivt. Skal jeg bare skrive litt her og der samt lese nyheter så er iPaden et godt verktøy. det å feks. få navigasjon inkludert kart rett opp i HUD OG eller i instarumentpanelet rett forran deg ved siden av hastighetsindikatoren er meget effektivt. Da slipper man å se til siden på en påklistret iPad for å sjekke hastighet og hvor man er og hvor man skal. Jeg var på nippet til å bestille meg Volvo EX30 og sa selv at HUD ikke var noe must. Det er det ikke heller, men du verden så deilig det var når jeg først kjørte en bil som faktisk hadde det. På BMW kan man nemlig justere lysstyrken på HUD samt justere høyden og til og med rotasjon på HUD. Man kan også velge hva som skal vises i HUD displayet eller evt. slå den helt av og kun bruke displayet rett forran deg. Sittestillingen i BMW når armen naturlig ligger på midtarmlenet gjør at hånden hviler perfekt over "joysticken" som styrer alt i bilen. Den funherer nesten som en slags 3D mus. Man kan bla i menyer, og gjøre alskens ting. i tesla må man løfte armen og lene seg frem for å trykke rundt på en skjerm. Jada, det funker det også, men det funker mer effektivt og mer ergonomisk i BMW. BMW har også totalt sett større display og plass til mer informasjon som er plassert mer riktig med tanke på synsretning da skjermen er buet og får fra dashbordet rett forran deg og ut til siden. Da kan man velge hvor man vil ha informasjonen man føler er viktig etc. det kan man ikke på Tesla. Derav gir BMW igjen et mer effektivt oppsett. Synes jeg. Alt Tesla har er en påklistret iPad midt i bilen. Ingenting annet. Alt foregår på den skjermen. Funker det? Selvsagt. Men er det like effektivt og eller ergonomisk/sikkert? Definitivt ikke. Synes jeg. Men ja, til Teslas sitt forsvar, så ser det rent og pent ut. Det er mer minimalistisk og får bilen til å SE premium ut, men sannheten tror jeg er at det er gjort slik for å spare penger. Legge allt på ett sted og slippe å trekke kabler over alt. Man blir vant til den bilen man kjører uansett hva det er. Og den som nettopp har kjøpt seg en Tesla uten å prøvekjøre eller prøvesitte en BMW vil selvsagt forsvare valget sitt. Det er jo naturlig. Sånn er vi mennesker lagd. Selv så har jeg prøvesittet samt kjørt begge biler og når jeg satt meg inn i BMW'en så var det som om jeg kledde på meg bilen. Alle knapper etc. falt liksom på plass der jeg naturlig hadde hendene. Litt overveldende i starten da det kan se litt voldsomt ut med alle justeringsmulighetene, men det tok meg ikke mer enn en 30 minutters prøvetur og litt fikling for å skjønne greia og når alt er justert og stillt inn, så er BMW bare helt nydelig. Det ER en bedre kjøremaskin enn Tesla synes jeg. Men det betyr ikke at Tesla er en dårlig bil som nevnt. Tesla er noe rimeligere og spesielt hvis man ikke går for performance modellene etc. dette gjør nok at undommen faller mer for Tesla. Hadde BMW'en kostet det samme er jeg ganske sikker på at Tesla hadde fått mer konkurranse. Man får som regel hva man betaler. Så enkelt er det, ofte. Slik jeg forstår det er det to faktorer som må være tilstede for at en bilmodell skal kunne betegnes som premium. Den ene er at bilen må ha en opplevd kvalitet som gir føreren/passajerene en følelse av luksus og eksklusivitet. Setene er gode, kupeen er godt støyisolert, lydanlegget gir meget god lyd, materialvalgene virker mer luksøriøse etc. Den andre er at bilens merkevare må være så etablert i markedet at kundene er villige til å betale en god del ekstra for å få en bil av et slikt merke. Kort sagt er en premium slik jeg forstår begrepet en bil som har høy teknisk kvalitet og oppleves som eksklusive av folk flest og som derfor koster vesentlig mer i innkjøp og vedlikehold enn biler i normalbudsjettklassen. Jeg forstår dette også slik at før hadde premium biler vesentlig mer uttstyr og høyere byggekvalitet/holdbarhet enn biler i budsjettklassen. Automatiseringen av bilproduksjonen har gjort at slik er det ikke lengre. Nå bygges også mange modeller i budsjettklassen med høy kvalitet og mye utstyr. Men så lenge bilen prises lavt for å være konkurransedyktig i budsjettklassen blir den ikke premium uansett hvor mye utstyr den måtte ha eller hvor god teknisk kvalitet den måtte ha. En premium bil skal prises slik at bilen signaliserer at eieren har god råd. 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 5. november Del Skrevet 5. november Hansien skrev (6 timer siden): Bare for å ha det klart, hvilken av stolene er det du har prøvd i TM3? Sportstolene som sitter i Performance eller de vanlige? De vanlige. Sitti godt i de i snart 3 år nå. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5. november Del Skrevet 5. november Tronhjem skrev (2 minutter siden): En premium bil skal prises slik at bilen signaliserer at eieren har god råd. Enig med mye av det du skriver. Men vil rette litt på siterte setning. "En premiumbil skal prises slik at bilen signaliserer at eieren setter pris på kvalitet". "God råd"blir litt flåsete fordi en BMW som vi snakker om i tillfellet her slett ikke er spesielt dyr. Det handler mer om prioriteringer. Noen prioriterer en Tesla OG en tur til syden, mens andre prioriterer bort sydenturen for å sikre seg en BMW. 1 Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 5. november Del Skrevet 5. november Bjerknez skrev (6 timer siden): Jeg tror hva man definerer som premium kommer ann på hva man er vant til fra før. Kommer man rett fra en 1992 modell Golf, så er alt annet premium hvis man velger ny bil. Har man derimot sittet i samt kjørt en i mitt tillfelle BMW i4 M50 så legger man listen høyere og til prisen så skal det mye til å finne noe som føles mer premium. Tesla er i mine øyne ikke premium, men det betyr ikke at bilen er dårlig. Den har bare en annen kundegruppe. Interiøret er pent og ryddig samt minimalistisk og med hvite stoler og riktig fargevalg så SER det pent ut, men det BMW har gjort er å sette effektivitet forran minimalistisk design. For å dra en parallel, så kan jeg sammenligne det litt med iPad vs stasjonær pc. Skal jeg jobbe så foretrekker jeg en stasjonær pc med tilkoblet mus og skikkelig tastatur og stor skjerm. Det er mer effektivt. Skal jeg bare skrive litt her og der samt lese nyheter så er iPaden et godt verktøy. det å feks. få navigasjon inkludert kart rett opp i HUD OG eller i instarumentpanelet rett forran deg ved siden av hastighetsindikatoren er meget effektivt. Da slipper man å se til siden på en påklistret iPad for å sjekke hastighet og hvor man er og hvor man skal. Jeg var på nippet til å bestille meg Volvo EX30 og sa selv at HUD ikke var noe must. Det er det ikke heller, men du verden så deilig det var når jeg først kjørte en bil som faktisk hadde det. På BMW kan man nemlig justere lysstyrken på HUD samt justere høyden og til og med rotasjon på HUD. Man kan også velge hva som skal vises i HUD displayet eller evt. slå den helt av og kun bruke displayet rett forran deg. Sittestillingen i BMW når armen naturlig ligger på midtarmlenet gjør at hånden hviler perfekt over "joysticken" som styrer alt i bilen. Den funherer nesten som en slags 3D mus. Man kan bla i menyer, og gjøre alskens ting. i tesla må man løfte armen og lene seg frem for å trykke rundt på en skjerm. Jada, det funker det også, men det funker mer effektivt og mer ergonomisk i BMW. BMW har også totalt sett større display og plass til mer informasjon som er plassert mer riktig med tanke på synsretning da skjermen er buet og får fra dashbordet rett forran deg og ut til siden. Da kan man velge hvor man vil ha informasjonen man føler er viktig etc. det kan man ikke på Tesla. Derav gir BMW igjen et mer effektivt oppsett. Synes jeg. Alt Tesla har er en påklistret iPad midt i bilen. Ingenting annet. Alt foregår på den skjermen. Funker det? Selvsagt. Men er det like effektivt og eller ergonomisk/sikkert? Definitivt ikke. Synes jeg. Men ja, til Teslas sitt forsvar, så ser det rent og pent ut. Det er mer minimalistisk og får bilen til å SE premium ut, men sannheten tror jeg er at det er gjort slik for å spare penger. Legge allt på ett sted og slippe å trekke kabler over alt. Man blir vant til den bilen man kjører uansett hva det er. Og den som nettopp har kjøpt seg en Tesla uten å prøvekjøre eller prøvesitte en BMW vil selvsagt forsvare valget sitt. Det er jo naturlig. Sånn er vi mennesker lagd. Selv så har jeg prøvesittet samt kjørt begge biler og når jeg satt meg inn i BMW'en så var det som om jeg kledde på meg bilen. Alle knapper etc. falt liksom på plass der jeg naturlig hadde hendene. Litt overveldende i starten da det kan se litt voldsomt ut med alle justeringsmulighetene, men det tok meg ikke mer enn en 30 minutters prøvetur og litt fikling for å skjønne greia og når alt er justert og stillt inn, så er BMW bare helt nydelig. Det ER en bedre kjøremaskin enn Tesla synes jeg. Men det betyr ikke at Tesla er en dårlig bil som nevnt. Tesla er noe rimeligere og spesielt hvis man ikke går for performance modellene etc. dette gjør nok at undommen faller mer for Tesla. Hadde BMW'en kostet det samme er jeg ganske sikker på at Tesla hadde fått mer konkurranse. Man får som regel hva man betaler. Så enkelt er det, ofte. Premium er litt udefinert og vagt, da det handler mye om byggekvalitet og komfort. Følsen av brytere, stalks, volumhjul, osv. Hvor mye lyd lager vindusheisen når du kjører de opp og ned. Hvor mye lyd lager vindusviskerene. Hvor tilfredsstillende er det å lukke dørene. Alignment og byggekvalitet. Hjulstøy. Alle overflater man kan finne på å ta på. Kvaliteten av plastdekslene der man vanligvis ikke tar. Vibrasjon/skranglelyder i intriøret når man kjører på dårlig underlag. Hvor isolert er du fra omverden inne i bilen? Hører du godt noen utenfor bilen som prater? Hører de utenfor en samtale eller telefon på innsiden? Osv, osv. Relativt subtile ting, men som likevel til sammen summerer opp til noe veldig verdifullt for en del. Før var premium noe som sto helt tydelig ut fra mengden, mens de siste årene har distansen i mellom premium og folkebiler blitt noe mindre. Premium har lite med features å gjøre vil jeg si. Å kalle en bil (som Tesla feks) premium fordi den har veldig bra infotainment, er skivebom. Koreanerne har i mange år forsøkt å være premium på enkelte modeller. De lesser på med utstyr man vanligvis bare får i veldig dyre biler. Eierne av disse bilene tenker ofte at dette er premium, også for så fin pris a gitt. Men er man vandt til å kjøre skikkelig premium, så merker man med en gang at en slik bil absolutt ikker har den grunnleggende byggekvaliteten som er fundamentet i premium. Mange journalister er ikke så glad i begrepet, siden det er så udefinert og vagt. Gjør det vanskelig å skrive om. Mye lettere å skrive om funksjoner og specs. Men premium lever i beste velgående på enkelte modeller. Man må være forsiktig med å linke det for sterkt til merker dog, da alle de typiske premiummerkene (Mercedes, BMW, Lexus, Audi, Volvo) har flere modeller i markedet i dag som ikke er spesielt premium. 1 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5. november Del Skrevet 5. november Elgen-Hansi skrev (10 minutter siden): Premium er litt udefinert og vagt, da det handler mye om byggekvalitet og komfort. Følsen av brytere, stalks, volumhjul, osv. Hvor mye lyd lager vindusheisen når du kjører de opp og ned. Hvor mye lyd lager vindusviskerene. Hvor tilfredsstillende er det å lukke dørene. Alignment og byggekvalitet. Hjulstøy. Alle overflater man kan finne på å ta på. Kvaliteten av plastdekslene der man vanligvis ikke tar. Vibrasjon/skranglelyder i intriøret når man kjører på dårlig underlag. Hvor isolert er du fra omverden inne i bilen? Hører du godt noen utenfor bilen som prater? Hører de utenfor en samtale eller telefon på innsiden? Osv, osv. Relativt subtile ting, men som likevel til sammen summerer opp til noe veldig verdifullt for en del. Før var premium noe som sto helt tydelig ut fra mengden, mens de siste årene har distansen i mellom premium og folkebiler blitt noe mindre. Premium har lite med features å gjøre vil jeg si. Å kalle en bil (som Tesla feks) premium fordi den har veldig bra infotainment, er skivebom. Koreanerne har i mange år forsøkt å være premium på enkelte modeller. De lesser på med utstyr man vanligvis bare får i veldig dyre biler. Eierne av disse bilene tenker ofte at dette er premium, også for så fin pris a gitt. Men er man vandt til å kjøre skikkelig premium, så merker man med en gang at en slik bil absolutt ikker har den grunnleggende byggekvaliteten som er fundamentet i premium. Mange journalister er ikke så glad i begrepet, siden det er så udefinert og vagt. Gjør det vanskelig å skrive om. Mye lettere å skrive om funksjoner og specs. Men premium lever i beste velgående på enkelte modeller. Man må være forsiktig med å linke det for sterkt til merker dog, da alle de typiske premiummerkene (Mercedes, BMW, Lexus, Audi, Volvo) har flere modeller i markedet i dag som ikke er spesielt premium. Enig i mye av det du skriver. Man kan godt mene at bilen man kjører som feks. er en Tesla er Premium. Men det siste jeg tenker på når jeg hører og ser en Tesla er definitivt ikke at dette er en premium bil. Derimot tenker jeg at det er en moderne og futuristisk bil som er godt priset og dermed også populær. Så BMW og Audi vil jeg si er Premium. Men som du skriver ikke alle bilene dems oppfatter jeg som Premium. Feks. BMW i3 som man ser over alt er ikke premium i det hele tatt. Mens i4 vil jeg si er premium. De samme gjelder Audi sine e-tron biler. Mercedes er jeg mer usikker på. Det er en bil jeg verken har prøvesittet eller sett noe nærmere på de siste årene. Volvo EX30 er en fin bil, men jeg vil ikke si den er premium. 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 5. november Del Skrevet 5. november Iterion skrev (44 minutter siden): De vanlige. Sitti godt i de i snart 3 år nå. Det kan godt være at disse er bedre komfortmessig ja. Jeg snakket derimot om sportstolene disse leveres med 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 5. november Del Skrevet 5. november Bjerknez skrev (27 minutter siden): Enig i mye av det du skriver. Man kan godt mene at bilen man kjører som feks. er en Tesla er Premium. Men det siste jeg tenker på når jeg hører og ser en Tesla er definitivt ikke at dette er en premium bil. Derimot tenker jeg at det er en moderne og futuristisk bil som er godt priset og dermed også populær. Så BMW og Audi vil jeg si er Premium. Men som du skriver ikke alle bilene dems oppfatter jeg som Premium. Feks. BMW i3 som man ser over alt er ikke premium i det hele tatt. Mens i4 vil jeg si er premium. De samme gjelder Audi sine e-tron biler. Mercedes er jeg mer usikker på. Det er en bil jeg verken har prøvesittet eller sett noe nærmere på de siste årene. Volvo EX30 er en fin bil, men jeg vil ikke si den er premium. Altså Tesla starta jo med å etablere seg inn i «luksussegmentet» med Model S og Model X. Disse er både premium og luksus, både ift pris og kvalitet. Så kan vi kan vi nok si at Y og 3 er mer «ordinære» ift både pris og kvaliteten i interiør som gjør at de ikke faller inn under premium på samme måte som X og S. Ellers et godt poeng du kom med der @Elgen-Hansi, de fleste bilmerker har jo flere forskjellige type biler i forskjellige prisklasser, derav alt er ikke ment å være premium heller. Det gjelder jo både Audi, BMW, Mercedes, Tesla ++ det. Men de merkene jeg nevnte nå, er liksom kjent for å være «premium», selv om det ikke gjelder samtlige modeller. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5. november Del Skrevet 5. november Iterion skrev (15 minutter siden): Altså Tesla starta jo med å etablere seg inn i «luksussegmentet» med Model S og Model X. Disse er både premium og luksus, både ift pris og kvalitet. Så kan vi kan vi nok si at Y og 3 er mer «ordinære» ift både pris og kvaliteten i interiør som gjør at de ikke faller inn under premium på samme måte som X og S. Ellers et godt poeng du kom med der @Elgen-Hansi, de fleste bilmerker har jo flere forskjellige type biler i forskjellige prisklasser, derav alt er ikke ment å være premium heller. Det gjelder jo både Audi, BMW, Mercedes, Tesla ++ det. Men de merkene jeg nevnte nå, er liksom kjent for å være «premium», selv om det ikke gjelder samtlige modeller. Jeg har en onkel som har en Tesla X. Har vært en mengde problemer med denne, men hvis man ser bort fra problemene, så synes jeg vel ikke denne ga meg noe premiumfølelse. Fin bil (hvis man ser bort fra problemene og ikke noe galt sånn sett... men premium? næh... 3 Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 5. november Del Skrevet 5. november Iterion skrev (12 minutter siden): Altså Tesla starta jo med å etablere seg inn i «luksussegmentet» med Model S og Model X. Disse er både premium og luksus, både ift pris og kvalitet. Så kan vi kan vi nok si at Y og 3 er mer «ordinære» ift både pris og kvaliteten i interiør som gjør at de ikke faller inn under premium på samme måte som X og S. Ellers et godt poeng du kom med der @Elgen-Hansi, de fleste bilmerker har jo flere forskjellige type biler i forskjellige prisklasser, derav alt er ikke ment å være premium heller. Det gjelder jo både Audi, BMW, Mercedes, Tesla ++ det. Men de merkene jeg nevnte nå, er liksom kjent for å være «premium», selv om det ikke gjelder samtlige modeller. Blir litt flisespikkeri, men Tesla har aldri vært i luksussegmentet. Det er over premium, og er ekstremt smalt (nesten fraværende) i Norge. Men du har helt rett i at de forsøkte å lansere seg selv i premiumsegmentet. Og i starten slapp de til dels unna med det pga opplevelsen elmotor gir. Motorstøy var borte, ditto med vibrasjoner. Kvaliteter som typisk var der premium biler med fossil motor utmerket seg. Hjulstøy, byggekvalitet, isolasjon og komfort derimot var ikke på nivå. Og er det forsatt ikke. Men det blir bedre. Se siste runden Tesla Bjørn testet model X. Setter veldig bra ord på flere grunner til at det mangler mye på de beste premium modellene. Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 5. november Del Skrevet 5. november Bjerknez skrev (1 time siden): Jeg har en onkel som har en Tesla X. Har vært en mengde problemer med denne, men hvis man ser bort fra problemene, så synes jeg vel ikke denne ga meg noe premiumfølelse. Fin bil (hvis man ser bort fra problemene og ikke noe galt sånn sett... men premium? næh... Regner med at dette er en av de eldre modellene? Ingen tvil om at Model X er en premiumbil. Det samme gjelder jo Model S. Ja, det har vært mye feil med de, men de har blitt ganske så kraftig utbedret med årene. Husk at Tesla også er et ganske så nytt merka. Både den og Model S ligger på nærmere millionen ny og ligger i premiumklassen ikke bare i pris, men også ift interiør, kvalitet og komfort. Ser ikke hva som gjør de/den mindre premium enn f.eks Audi E-Tron, BMW IX eller Mercedes EQS SUV. Men ja, kanskje enda et sted vi er uenige, men det er ganske så bred enighet om det altså Her er en fin review av Model X forsåvidt. Andre faktorer som gjør den utvilsomt til en premiumbil: Ytelse og kjøreegenskaper: Model X tilbyr imponerende akselerasjon, med Plaid-versjonen som gjør 0-100 km/t på rundt 2,6 sekunder – noe som er eksepsjonelt raskt for en SUV. Avanserte funksjoner: Tesla er kjent for sitt infotainmentsystem og over-the-air oppdateringer, som gir tilgang til den nyeste programvaren uten å måtte besøke et verksted. Den har også et av de mest avanserte førerassistansesystemene med Tesla Autopilot. Interiør og komfort: Interiøret i Model X inkluderer luksuriøse materialvalg, en romslig kabin med plass til opptil syv personer (avhengig av seteoppsettet), og det karakteristiske, store panoramavinduet som gir en åpen og luftig følelse. I de nyere modellene er skjermene blitt oppgradert, og det finnes nå en horisontal skjerm i midten samt en egen skjerm for baksetene. Design og unike funksjoner: De karakteristiske "falcon wing"-dørene gjør Model X svært gjenkjennelig og gir en eksklusiv følelse. Designet er moderne og futuristisk, noe som skiller den ut i premium-segmentet. Pris: Prisnivået på Tesla Model X plasserer den også i premiumklassen, med kostnader som tilsvarer eller overstiger mange luksus-SUV-er. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5. november Del Skrevet 5. november Iterion skrev (3 minutter siden): Regner med at dette er en av de eldre modellene? Ingen tvil om at Model X er en premiumbil. Det samme gjelder jo Model S. Ja, det har vært mye feil med de, men de har blitt ganske så kraftig utbedret med årene. Husk at Tesla også er et ganske så nytt merka. Både den og Model S ligger på nærmere millionen ny og ligger i premiumklassen ikke bare i pris, men også ift interiør, kvalitet og komfort. Ser ikke hva som gjør de/den mindre premium enn f.eks Audi E-Tron, BMW IX eller Mercedes EQS SUV. Men ja, kanskje enda et sted vi er uenige, men det er ganske så bred enighet om det altså Her er en fin review av Model X forsåvidt. Andre faktorer som gjør den utvilsomt til en premiumbil: Ytelse og kjøreegenskaper: Model X tilbyr imponerende akselerasjon, med Plaid-versjonen som gjør 0-100 km/t på rundt 2,6 sekunder – noe som er eksepsjonelt raskt for en SUV. Avanserte funksjoner: Tesla er kjent for sitt infotainmentsystem og over-the-air oppdateringer, som gir tilgang til den nyeste programvaren uten å måtte besøke et verksted. Den har også et av de mest avanserte førerassistansesystemene med Tesla Autopilot. Interiør og komfort: Interiøret i Model X inkluderer luksuriøse materialvalg, en romslig kabin med plass til opptil syv personer (avhengig av seteoppsettet), og det karakteristiske, store panoramavinduet som gir en åpen og luftig følelse. I de nyere modellene er skjermene blitt oppgradert, og det finnes nå en horisontal skjerm i midten samt en egen skjerm for baksetene. Design og unike funksjoner: De karakteristiske "falcon wing"-dørene gjør Model X svært gjenkjennelig og gir en eksklusiv følelse. Designet er moderne og futuristisk, noe som skiller den ut i premium-segmentet. Pris: Prisnivået på Tesla Model X plasserer den også i premiumklassen, med kostnader som tilsvarer eller overstiger mange luksus-SUV-er. Jeg tror bare vi har forskjellige formeninger om hva som er premium. En bil som lekker inn vann er så langt fra premium man kan komme. Selv ikke min mors gamle VW boble lakk inn vann. Som du sier, Tesla har ikke vært i gamet lenge nok til å titelere seg som premium merke mener jeg. Premium er et stempel man gjerne får over tid. 4 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 5. november Del Skrevet 5. november (endret) Bjerknez skrev (9 minutter siden): Jeg tror bare vi har forskjellige formeninger om hva som er premium. En bil som lekker inn vann er så langt fra premium man kan komme. Selv ikke min mors gamle VW boble lakk inn vann. Som du sier, Tesla har ikke vært i gamet lenge nok til å titelere seg som premium merke mener jeg. Premium er et stempel man gjerne får over tid. Så la nå oss finne ut av definisjonen av ordet premium først da. Hvor mange av Model X'ene er det som lekker vann tror du? Det er noen få tilfeller, akkurat som BMW og Audi har andre problemer som dukker opp i noen tilfeller de også. Men ja, hva skal egentlig til for å kalle en bil eller et merke for premium? Her er AI's meninger hvertfall: En premiumbil defineres ofte som en bil som har høyere kvalitet, komfort, teknologi, og prestasjon enn det som er standard i markedet. Premiumbiler skiller seg fra standardbiler gjennom en rekke egenskaper som gjør dem attraktive for kunder som ønsker en mer eksklusiv og luksuriøs opplevelse. Her er noen av de mest fremtredende kriteriene som definerer en premiumbil: Merke og rykte: Mange premiumbiler kommer fra velrenommerte produsenter som har et solid rykte for kvalitet og innovasjon, for eksempel Mercedes-Benz, BMW, Audi, Lexus og Volvo. Disse merkene er kjent for å tilby biler med høy ytelse, eksklusivt design og avansert teknologi. Materialvalg og kvalitet: I premiumbiler brukes ofte høykvalitetsmaterialer, både i interiør og eksteriør. Dette kan inkludere ekte skinn, treverk, aluminium og andre luksuriøse materialer. Byggekvaliteten er som regel svært høy, noe som sikrer en mer solid og komfortabel kjøreopplevelse. Teknologi og innovasjon: Premiumbiler er gjerne utstyrt med avansert teknologi som ofte ligger et steg foran det som finnes i mer alminnelige biler. Dette kan være førerassistentfunksjoner, adaptiv cruisekontroll, intelligente infotainmentsystemer, heads-up display og høykvalitets lydsystemer fra kjente produsenter. Kjøreopplevelse og ytelse: Premiumbiler tilbyr som regel en mer raffinert og kraftfull kjøreopplevelse. Motorene har ofte høy ytelse med flere hestekrefter og gir god akselerasjon, samtidig som man får en komfortabel og presis styring. Det er også vanlig med avanserte understell som gir både sportlig og komfortabel kjøring. Design og estetikk: Premiumbiler har ofte et mer gjennomført og elegant design, både innvendig og utvendig. Produsentene legger mye arbeid i å skape tidløse og stilrene linjer som skal vekke oppmerksomhet og signalisere eksklusivitet. Tilpasningsmuligheter: Premiumbiler tilbyr ofte et bredt utvalg av personaliseringsmuligheter. Kjøpere kan velge mellom mange forskjellige farger, materialer, og konfigurasjoner, som gjør at de kan skreddersy bilen etter egne ønsker og behov. Prisnivå: Prisen på premiumbiler ligger som regel høyere enn for standardbiler. Prisnivået reflekterer den ekstra kvaliteten, teknologien og eksklusiviteten som tilbys, og det er en viktig faktor i premium-segmentet. Kundeservice og ettermarked: Produsenter av premiumbiler tilbyr ofte høyere nivåer av kundeservice og eksklusive ettermarkedstjenester, som henting av bilen for service, dedikerte rådgivere, og premium garantiprogrammer. Så, hvilket merker defineres egentlig som premium? Flere bilmerker regnes som premium fordi de tilbyr biler med høy kvalitet, eksklusivt design, avansert teknologi og fokus på kjørekomfort og ytelse. Her er noen av de mest kjente merkene som defineres som premium, samt hva som gjør dem til en del av dette segmentet: 1. Audi Hvorfor premium: Audi er kjent for sitt stilrene og moderne design kombinert med avansert teknologi og gode kjøreegenskaper. De er ledende innen teknologi, blant annet med sitt quattro firehjulstrekk-system, virtual cockpit display, og innovative lysløsninger. Audis interiør er også høyt verdsatt for materialvalg og design, og bilen gir en følelse av både sportslighet og luksus. 2. BMW Hvorfor premium: BMW er ofte synonymt med kjøreglede. Merket fokuserer på sportslige egenskaper kombinert med høy komfort. BMW tilbyr kraftige motorer og presis styring, noe som gjør bilene attraktive for dem som setter pris på dynamisk kjøring. Design og interiørkvalitet er også høyt prioritert, og merket er kjent for teknologisk innovasjon som iDrive-systemet, laserlys, og avanserte kjøreassistansefunksjoner. 3. Mercedes-Benz Hvorfor premium: Mercedes-Benz er kjent som et luksusmerke og forbindes ofte med eleganse og raffinement. Biler fra Mercedes har ofte en luksuriøs interiørkvalitet med førsteklasses materialvalg og teknologi. I tillegg har Mercedes en lang tradisjon for å utvikle kraftige og stillegående motorer. Teknologisk sett ligger de i front innen automatiserte kjøreassistentfunksjoner, komfortinnstillinger og infotainmentsystemer som MBUX, og de tilbyr bredt utvalg av modeller fra sportslige AMG-varianter til luksuriøse S-klasse-modeller. 4. Lexus Hvorfor premium: Lexus, som er Toyotas premium-merke, er kjent for enestående pålitelighet, komfort og kvalitetsfokus. Lexus tilbyr høy komfort, et luksuriøst interiør og en stillegående kjøreopplevelse. Hybridteknologien er en annen viktig faktor for Lexus, som er en av pionerene på dette området innen premiumsegmentet. Kombinasjonen av lavt støynivå, avanserte materialer, og kundeservice i toppklasse gjør Lexus til et attraktivt valg. 5. Volvo Hvorfor premium: Volvo er kjent for sitt fokus på sikkerhet, men de har også utviklet seg til å bli en premiumaktør med svært komfortable og godt utstyrte modeller. Interiørdesignen er preget av minimalistisk skandinavisk stil, og Volvo bruker naturlige materialer som skinn og treverk. Volvo satser også tungt på elektrifisering, noe som gjør merket attraktivt for miljøbevisste premiumkunder. Modeller som XC90 og S90 har bidratt til å styrke Volvos posisjon i premiumsegmentet. 6. Jaguar Hvorfor premium: Jaguar har en lang historie som et luksusmerke og er kjent for å levere en kombinasjon av britisk eleganse, kraftige motorer og presise kjøreegenskaper. Bilene deres er ofte svært stilrene og tilbyr luksuriøse interiørdetaljer. Jaguar satser også på elektrifisering med modeller som I-PACE, og de fortsetter å være et attraktivt valg for dem som ønsker en luksuriøs og sportslig bilopplevelse. 7. Land Rover (inkludert Range Rover) Hvorfor premium: Land Rover er kjent for luksuriøse SUV-er som kombinerer god fremkommelighet med komfort og eksklusivitet. Range Rover-modellene representerer toppen av luksus i SUV-segmentet, med høykvalitetsmaterialer, avanserte terrengsystemer og en svært komfortabel kjøreopplevelse. Land Rover tilbyr også flere tilpasningsmuligheter, som gjør det mulig for kjøperne å tilpasse bilene etter personlige preferanser. 8. Porsche Hvorfor premium: Porsche er anerkjent som et prestisjefylt sportsbilmerke, kjent for ytelse, presisjon og eksklusivitet. Modeller som 911 og Cayenne viser merkets fokus på sportslige egenskaper kombinert med luksus og kvalitet. Porsche-biler er ofte svært tilpasningsdyktige, med en lang liste av personlige valg for interiør, utstyr og ytelse. Porsche er også kjent for solid byggekvalitet og pålitelighet, noe som bidrar til å opprettholde premiumstatusen. 9. Tesla Hvorfor premium: Tesla, selv om de er relativt nye i bilindustrien, har etablert seg som et premiummerke på grunn av sin innovative elektriske drivlinje og avansert teknologi. Tesla tilbyr høy ytelse, moderne design og et minimalistisk interiør. Den teknologiske utviklingen er spesielt fremtredende, med funksjoner som Autopilot, over-the-air oppdateringer, og et svært intuitivt infotainmentsystem. Tesla kombinerer bærekraft med luksus og ytelse, noe som appellerer til premiumkundene. Kort oppsummert: Disse merkene defineres som premium først og fremst fordi de gir en kvalitetsopplevelse, med utmerket design, avansert teknologi, og gode tilpasningsmuligheter som skiller seg ut i markedet. Premiumsegmentet innebærer en investering i biler som gir en balansert blanding av komfort, eksklusivitet og ytelse, ofte med tilleggsverdier som kundeservice og pålitelighet. Premiumbiler skal ikke bare oppfylle grunnleggende behov, men også gi en luksuriøs og inspirerende opplevelse for sjåføren og passasjerene. Endret 5. november av Iterion 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå