Iterion Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november (endret) uname -i skrev (14 minutter siden): Tja, en Toyota Corolla har radar, ultralydsensorer og infrarød regnsensor som gjør at man har bedre cruise-control, parkeringsassistanse og vindusvisker. I tillegg til masse annet. Rent objektivt er Corolla mer premium enn en Tesla. Hva var det siste forresten? At Teslaer ikke klarer å vise riktig utetemperatur? Bra med aks ut av lyskryss og alt det der, men det er for mye "hard pass" med manglene til Tesla. Haha, nå fikk du meg faktisk til å le godt her 😂 Nei uff, vet faktisk ikke hvordan jeg skal svare på det svaret der. "Rent objektivt er Corolla mer premium enn en Tesla". Skrev du virkelig det? Stemmer ikke det du skriver om utetemperaturer heller. Fungerer som bare det den, sjekka nettopp. Viser 6c nå, mens yr viser at det er 5c ute. Endret 4. november av Iterion 2 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november Hansien skrev (11 minutter siden): Siden du drar inn kropsstørrelse så skrive jeg dette for ordens skyld; jeg er hverken tykk eller ekstremt høy så jeg synes det er overraskende at stolene fremstod så smale som de gjorde da jeg testet highland her for en kort tid tilbake. Om noe så er jeg kanskje bredere over skuldrene enn folk flest pga fysisk yrke kombinert med egeninteresse for trening, og jeg slet med at stolene også dyttet skuldrene mine plagsomt frem. Jeg unnlot det siste da jeg antar at dette kan fort være et unikt problem for meg. Jeg kjører også en golf i disse dager, og det å sette seg inn igjen i den etter testkjøring så fremstod stolene der som rene sofaen sammenlignet med disse fra tm3 Hmm vet ikke om jeg er helt enig med deg der. Er forholdsvis kraftig og bredskuldra selv, mann på 185 og 115 kg ish. Trener mye jeg også. Har ingenting å utsette på setene i TM3. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november (endret) 21 minutes ago, Iterion said: Skal man sammenligne "rettferdig" må man selvsagt gå etter prisklasse også ja. Hva ligger en ny BMW i4 M50 på? 600k? Isåfall ligger den langt under prisen på en Model S, og litt over en helt ny Model 3P. Så det er vel mer en rettferdig sammenligning, er det ikke? Men bare de røde setene på BMW I4 bildet over koster jo 18 tusen ekstra... Så blir vanskelig uansett. Karbondetaljene på dashbordet finner jeg heller ikke i konfiguratoren så mulig det er noe ettermonterte greier. Endret 4. november av Complexity 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november Definisjonen på premium må kanskje nevnes her. Det jeg definerer som premium er opplevelsen man har i bilen. Ergonomi, sitteposisjon, instrumentplassering, knirk og knark vedrørende hardplast, etc. Bare det å sette seg inn i en BMW og mitt tilfelle en i4 M50 rett etter å ha sittet i en Model 3 Highland er en helt annen opplevelse. Ingen av bilene ga meg en dårligopplevelse, men oppleveslene var ganske forskjellige. I tesla må ALT gjøres via skjerm. Jeg kjørte en Volvo EX30 hvor også alt måtte gjøres via skerm. Selv om Softwaren er bedre i Tesla kontra Volvo EX30, så må jeg si at dette var en lite effektiv måte å kjøre bil på. Da liker jeg BMW sin løsning bedre med fysiske knapper der man trenger dem og skikkelig high en HUD og et mye bedre infotainment system. I tillegg kommer mer premium materialkvalitet etc. 4 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november (endret) 11 minutes ago, Bjerknez said: Definisjonen på premium må kanskje nevnes her. Det jeg definerer som premium er opplevelsen man har i bilen. Ergonomi, sitteposisjon, instrumentplassering, knirk og knark vedrørende hardplast, etc. Bare det å sette seg inn i en BMW og mitt tilfelle en i4 M50 rett etter å ha sittet i en Model 3 Highland er en helt annen opplevelse. Ingen av bilene ga meg en dårligopplevelse, men oppleveslene var ganske forskjellige. I tesla må ALT gjøres via skjerm. Jeg kjørte en Volvo EX30 hvor også alt måtte gjøres via skerm. Selv om Softwaren er bedre i Tesla kontra Volvo EX30, så må jeg si at dette var en lite effektiv måte å kjøre bil på. Da liker jeg BMW sin løsning bedre med fysiske knapper der man trenger dem og skikkelig high en HUD og et mye bedre infotainment system. I tillegg kommer mer premium materialkvalitet etc. Når alt er profilbasert så er det veldig lite man faktisk må gjøre på skjermen da. Slipper å justere setet å ratt som man må på andre biler hver gang man skal bruke dem etter noen andre. Hadde nylig en Tesla lånebil som ikke var satt opp til meg på forhånd (Som de bruker å være) Men det var greit poppet opp en stor QR kode på skjermen bare som jeg scanna med telefonen og vips var den helt likt satt opp som min egen bil og telefonen min var satt opp som nøkkel så trengte ikke tenke mere på det. For meg er dette ganske premium. Noe annet enn de manuelle stolene man må justere selv i ioniq 5 f.eks.. Så at man ikke har en egen bryter til å justere speil eller ratt savner jeg absolutt ikke. Noen liker selvfølgelig å ha det likt som det alltid har vært på gamle biler men da er ikke Tesla merket å gå for. De tenker litt anneledes. Endret 4. november av Complexity 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november Complexity skrev (7 minutter siden): Men bare de røde setene på BMW I4 bildet over koster jo 18 tusen ekstra... Så blir vanskelig uansett. Problemet mitt er at Model 3 og bildet ditt ser jo omtrent helt like ut. Bortsett fra at det siste bildet nærmest ser dataanimert ut... Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november Complexity skrev (6 minutter siden): Men bare de røde setene på BMW I4 bildet over koster jo 18 tusen ekstra... Så blir vanskelig uansett. Karbondetaljene på dashbordet finner jeg heller ikke i konfiguratoren så mulig det er noe ettermonterte greier. Joda sant det. Sjekka nettopp selv konfiguratoren på I4 M50, med "vanlige seter". Til 599.900 ser den slik ut innvendig: 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november Haha, dette kan vi nok diskutere til krampa tar oss😅 Det beste er at vi har forskjellige meninger og man liker det man kjører. Så kan vi vurdere hver enkelt hva vi selv mener er premium. 3 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november Iterion skrev (28 minutter siden): Haha, nå fikk du meg faktisk til å le godt her 😂 Nei uff, vet faktisk ikke hvordan jeg skal svare på det svaret der. "Rent objektivt er Corolla mer premium enn en Tesla". Skrev du virkelig det? Det som er fascinerende med Tesla er at til tross for at de må holde orden på mye mindre funksjonalitet enn konkurrentene så klarer de ikke en gang å få til det mest trivielle. Nok et eksempel på noe feil og hvor Tesla rutinemessig drar kunden til retten istedetfor å gjøre jobben sin. Det blir vel Høyesterett denne gangen også før siste ord er sagt i saken. https://www.motor.no/aktuelt/oppkoblingsproblemer-med-iphone-i-tesla/293535 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november uname -i skrev (2 minutter siden): Det som er fascinerende med Tesla er at til tross for at de må holde orden på mye mindre funksjonalitet enn konkurrentene så klarer de ikke en gang å få til det mest trivielle. Nok et eksempel på noe feil og hvor Tesla rutinemessig drar kunden til retten istedetfor å gjøre jobben sin. Det blir vel Høyesterett denne gangen også før siste ord er sagt i saken. https://www.motor.no/aktuelt/oppkoblingsproblemer-med-iphone-i-tesla/293535 Oser ikke mye premium av det der, hvis det stemmer... 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november For min del, at jeg kan velge om jeg vil/ikke vil ha panoramatak, "seals the deal". Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november Complexity skrev (30 minutter siden): Karbondetaljene på dashbordet finner jeg heller ikke i konfiguratoren så mulig det er noe ettermonterte greier. Karboninteriør er ikke noe ettermonterte greier men no du kan konfigurere. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november Complexity skrev (1 time siden): Nå er vel Model S kansje mere sammenlignbar med den bmw'en da og ikke den billigste bilen deres. Forøvrig Model 3 sine seter: Har Model 3 Highland fått forskjellige seter foran nå? Den førerstolen ser jo svært bra ut. Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november Hanhijnn skrev (6 minutter siden): Har Model 3 Highland fått forskjellige seter foran nå? Den førerstolen ser jo svært bra ut. Den har fått nye, ventilerte seter ja. Kan luftes/stilles inn via appen også som kan være kjekt om vinteren. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november Iterion skrev (57 minutter siden): Nei uff, vet faktisk ikke hvordan jeg skal svare på det svaret der. "Rent objektivt er Corolla mer premium enn en Tesla". Skrev du virkelig det? Må huske på at du svarte der på en melding fra forumets aller verste Tesla-hater troll. 😉 2 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november Hanhijnn skrev (1 minutt siden): Må huske på at du svarte der på en melding fra forumets aller verste Tesla-hater troll. 😉 Hehe 🤪 Ellers så er det faktisk Toyota BZ4X som toppet salgslistene i oktober måned! Resten av lista så slik ut: Ganske så bra tall for Ford også, og viktig tipper jeg for videre satsing på elbiler. De taper vel fortsatt noe voldsomt per elbil. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november Iterion skrev (5 minutter siden): Den har fått nye, ventilerte seter ja. Kan luftes/stilles inn via appen også som kan være kjekt om vinteren. Men forskjellige seter høyre og venstre foran? Er ikke det litt spesielt? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november Bare sånn for å rydde opp litt da mange her kanskje tror jeg er veldig negativ til Tesla ut fra hvordan jeg ordlegger meg. Jeg er altså IKKE negativ til Tesla. Man må ta det for det det er. Tesle tilbyr lengst rekkevidde og beste ytelse i forhold til pris. Litt på beostning av andre ting synes jeg, men det betyr ikek at bilen er dårlig. Hadde det ikke blitt BMW av flere grunner så hadde jeg kikket på Model 3 Highland Performance. Jeg synes ikke det er så mange andre konkurrenter til disse to egentlig. Det hadde vært gøy og oppleve å eie en Tesla og blir vant til hvordan dette funker på godt og vondt. Men altså... jeg fikk et mye bedre førsteintrykk når jeg satt meg inn i en BMW i4 M50. Det har med førermiljø og opplevd kvalitet å gjøre. Men det betyr ikke at jeg synes Tesla er en dårlig bil. Men det er en annen type bil. 3 Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november 43 minutes ago, Complexity said: Når alt er profilbasert så er det veldig lite man faktisk må gjøre på skjermen da. Slipper å justere setet å ratt som man må på andre biler hver gang man skal bruke dem etter noen andre. Nå er det vel nokså standard at man har minne på førersetene, på tverrs av flere bilmerker? Enyaq'en vår har jeg og kona hver sin lagret seteposisjon som innstilles automatisk når profilen er valgt. Ratt tror jeg har endret opptil 5 ganger siden jeg fikk lappen for 14 år siden, kona endrer det hvertfall ikke. 46 minutes ago, Complexity said: Hadde nylig en Tesla lånebil som ikke var satt opp til meg på forhånd (Som de bruker å være) Men det var greit poppet opp en stor QR kode på skjermen bare som jeg scanna med telefonen og vips var den helt likt satt opp som min egen bil og telefonen min var satt opp som nøkkel så trengte ikke tenke mere på det. For meg er dette ganske premium. Jeg personlig ville ikke kalt å kopiere brukerinnstillinger til en annen bil for premium, men mindre fabrikant tror du har hyppig bruk for det (Verksted, lånebil, osv)? Er vel et resultat at Tesla hovedsakelig er et Software selskap som lager biler. Ville heller sagt at TMY/TM3 er Mid-range biler enn Premium. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november Iterion skrev (4 minutter siden): Hehe 🤪 Ellers så er det faktisk Toyota BZ4X som toppet salgslistene i oktober måned! Resten av lista så slik ut: Ganske så bra tall for Ford også, og viktig tipper jeg for videre satsing på elbiler. De taper vel fortsatt noe voldsomt per elbil. Overrasket over at ikke Hyundai ioniq 5 er på den listen. Jeg synes jeg har sett mange av disse langs veiene her i Fredrikstad... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå