Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Ja , og det koster 50 øre å produsere en 1/2l boks med pils.

Den kommer vel i en særklasse, da øl i Norge (også i endel andre land, men spesielt mye/høye i Norge) blir belemret med både masse avgifter, og alkoholavgiften på toppen av de andre som andre varer får! 😉😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (16 minutter siden):

Ja , og det koster 50 øre å produsere en 1/2l boks med pils.

Tja, det koster enda mye mindre å lage en flaske brus. Men i 0,5l format koster de nå nesten det samme i butikk.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (18 minutter siden):

Den kommer vel i en særklasse, da øl i Norge (også i endel andre land, men spesielt mye/høye i Norge) blir belemret med både masse avgifter, og alkoholavgiften på toppen av de andre som andre varer får! 😉😎

Det er også 500kr i moms på en ladekabel til 2000kr. Men jeg skjønner at å jamføre med alkohol er å dra det litt ut på spissen. 

Poenget er at man får ikke ferdige testede, CE og Nemko godkjente og sertifiserte varer til selvkost og materialkost priser.

Edit:
Om vi skal ta en annen sak det er hinsides avanse på er high end audioutstyr og kabler.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Det er også 500kr i moms på en ladekabel til 2000kr. Men jeg skjønner at å jamføre med alkohol er å dra det litt ut på spissen. 

Poenget er at man får ikke ferdige testede, CE og Nemko godkjente og sertifiserte varer til selvkost og materialkost priser.

Edit:
Om vi skal ta en annen sak det er hinsides avanse på er high end audioutstyr og kabler.

Vi er vel ikke uenige her. Poenget mitt var bare at å presisere at alkoholavgiften som momsen betales til Staten, så det er god fortjeneste til Staten på alt av alkohol. Men det drar godt ned på marginene som utsalgsstedet sitter igjen med.

"Funfact" i den sammenhengen, er at for et utested er det mengden alkohol de selger, som gir god fortjeneste, men skal du bare se på avansen, så kan du se på brusen de selger til de av oss som foretrekker det til vanlig.  Hadde vi bare kjøpt brus i samme mengdene som vi kjøper øl og vin, så hadde de utestedene mye heller solgt deg brusen.

Da slipper de samtidig de alkohol-relaterte problemene (selv om noen blir værre av det de gjerne tar istedet, som de blir så tørste av), og hadde tjent veldig mye mere! :thumbs:

Lenke til kommentar
On 26.10.2024 at 4:32 PM, Duriello said:

Tanker?

 

https://bil24.no/hongqi-med-sjokkpriser-paa-eh7-og-ehs7

 

For min del, jeg er nok ingen fan av bilmerket. Og det økte ikke nå.

Jeg har bare såvidt sittet i en Honqi, den største (EH9?) 
Materialkvaliteten er høy.

Når man ser på størrelse, specs, utstyr og interiørfinish så er disse eh7 bilene konkurrenter til Audi Q8 og A6. Og det til Tesla Model Y / Enyaq priser.

Designspråket tiltaler meg ikke på samme måte som Audi, men det er nok fordi smaken er litt annerledes blant øvre middelklasse i Kina enn her i Europa.
Av det jeg har sett av tester så er software ikke der enda.

Hvis vi holder verdenspolitikk utenfor, så følger jeg med med stor interesse og tror disse bilene virkelig kommer til å konkurrere på lik linje med, eller overgå tyske biler innen utgangen av tiåret.

Hvis vi tar med verdenspolitikken, så ønsker jeg de nedenom og hjem. 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, oldboy said:

If you drive a STELLANTIS vehicle, may God help you! PART 1

3parts artikkel som mangler her inne sikkert vil finne interessant å lese.

Veldig lite konkret om hva som er så dårlig i designet. Virker som dette er skrevet av et uavhengig verksted som ikke får tilstrekkelig support til å reparere bilene. Det er naturlig nok kritikkverdig men betyr ikke at det er noe feil med bilene eller at man vil ha samme problem her. (I.e. det kan være et problem spesifikt for dette verkstedet eller i denne regionen)

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (9 minutter siden):

Er jo ikke veldig tillitvekkende når han tror Toyota er en del av Stellantis...

Ahh stemmer det, han tenker på Toyota Proace Electric! Den deler jo platform med Peugeot og Citroën.

Fortsatt SVÆRT upresist å si det påvirker alle Toyota modeller da... 🤦‍♂️

Endret av Elgen-Hansi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har prøvekjørt og prøvesittet en rekke elbiler den siste tiden å jeg må si jeg ble veldig overrasket over Hyundai ioniq 5. Det er rett og slett en veldig sammensatt bil til en god pris hvis man vil ha en fornuftig liten familiebil. Den har drøssevis av utstyr, fantastiske seter (der er dem faktisk best av alle biler jeg har testet, inkludert BMW). Den har også elektrisk justerbare seter bak i lengderetningen. Det har jeg ikke sett på noen annen bil så langt. 

Men jeg hadde personlig et svakt øyeblikk og gikk for BMW i4 M50 som nå er på kampanje og koster like mye som en Topputstyrt Hyundai ioniq 5. Ioniq 5 vinner på innvendig plass og en hårfin seier med tanke på seter, men taper dessverre på alle andre områder overfor BMW'en. 

 

 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Bjerknez said:

Jeg har prøvekjørt og prøvesittet en rekke elbiler den siste tiden å jeg må si jeg ble veldig overrasket over Hyundai ioniq 5. Det er rett og slett en veldig sammensatt bil til en god pris hvis man vil ha en fornuftig liten familiebil. Den har drøssevis av utstyr, fantastiske seter (der er dem faktisk best av alle biler jeg har testet, inkludert BMW). Den har også elektrisk justerbare seter bak i lengderetningen. Det har jeg ikke sett på noen annen bil så langt. 

Men jeg hadde personlig et svakt øyeblikk og gikk for BMW i4 M50 som nå er på kampanje og koster like mye som en Topputstyrt Hyundai ioniq 5. Ioniq 5 vinner på innvendig plass og en hårfin seier med tanke på seter, men taper dessverre på alle andre områder overfor BMW'en. 

 

 

Spørs hva du legger i god pris, personlig syns jeg ioniq 5 er litt for overpriset, legg også til at Huyndai generelt har de høyeste service kostnadene og.

Specca opp en ioniq 5 awd med premium pakka og litt utstyr så kom på 566 530 kr, til sammenligning får man model y til 483 000

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (34 minutter siden):

Jeg har prøvekjørt og prøvesittet en rekke elbiler den siste tiden å jeg må si jeg ble veldig overrasket over Hyundai ioniq 5. Det er rett og slett en veldig sammensatt bil til en god pris hvis man vil ha en fornuftig liten familiebil. Den har drøssevis av utstyr, fantastiske seter (der er dem faktisk best av alle biler jeg har testet, inkludert BMW). Den har også elektrisk justerbare seter bak i lengderetningen. Det har jeg ikke sett på noen annen bil så langt. 

Men jeg hadde personlig et svakt øyeblikk og gikk for BMW i4 M50 som nå er på kampanje og koster like mye som en Topputstyrt Hyundai ioniq 5. Ioniq 5 vinner på innvendig plass og en hårfin seier med tanke på seter, men taper dessverre på alle andre områder overfor BMW'en. 

 

 

Har du testet Kia EV6 til sammenligning? Bare spørr da denne kom veldig bra ut, bla. den de likte best / kjørte best da «Nybiltester» hadde biltest. Kia / Hyundai er vel samme konsern, men alikevell

Lenke til kommentar
OMyre skrev (2 minutter siden):

Har du testet Kia EV6 til sammenligning? Bare spørr da denne kom veldig bra ut, bla. den de likte best / kjørte best da «Nybiltester» hadde biltest. Kia / Hyundai er vel samme konsern, men alikevell

Nei denne har jeg ikke testet. Den falt ikke helt i min smak med tanke på utseende. 

Jeg var innom Tesla Model 3, Volvo EX30, VW id3 og hadde bestemt meg for EX30. Men så stakk jeg innom BMW og prøvekjørte i4 M50. Etter turen forsto jeg ikke hva jeg hadde surret med vedrørende og vurdere de andre bilene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (14 minutter siden):

Spørs hva du legger i god pris, personlig syns jeg ioniq 5 er litt for overpriset, legg også til at Huyndai generelt har de høyeste service kostnadene og.

Specca opp en ioniq 5 awd med premium pakka og litt utstyr så kom på 566 530 kr, til sammenligning får man model y til 483 000

Jeg mener at totalpakka er god. Setene i ioniq 5 overgår alt jeg har prøvd. Her snakker vi stresslesser. Elektrisk justerbare bakseter i lengderetning er også et pluss for mange. Den kan også fåes med elektroniske sidespeil. Ingen av disse tingene kan man få på BMW eller Tesla. Vertfall ikke til den prisen. 

Men klart, skal man kun se på rekkevidde og 0-100 kontra pris så vinner tesla på mye. 

Personlig synes jeg Tesla bare er kjedelig. Man klarer nesten ikke å skille en model y og model 3 fra hverandre bakfra. ALt er likt og det florerer av dem. Tesla er på en måte den nye Toyota Corollaen. Jeg synes den mangler særegenhet, på en måte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Bjerknez said:

Jeg mener at totalpakka er god. Setene i ioniq 5 overgår alt jeg har prøvd. Her snakker vi stresslesser. Elektrisk justerbare bakseter i lengderetning er også et pluss for mange. Den kan også fåes med elektroniske sidespeil. Ingen av disse tingene kan man få på BMW eller Tesla. Vertfall ikke til den prisen. 

Men klart, skal man kun se på rekkevidde og 0-100 kontra pris så vinner tesla på mye. 

Personlig synes jeg Tesla bare er kjedelig. Man klarer nesten ikke å skille en model y og model 3 fra hverandre bakfra. ALt er likt og det florerer av dem. Tesla er på en måte den nye Toyota Corollaen. Jeg synes den mangler særegenhet, på en måte. 

Er vel med maks utstyr da. Man kan få flaggskipet Hyundai Ioniq 5N med manuelle stoler fremme på laveste trim. Nesten flaut de leverer den med sånt i det heletatt..

Det med justerbare bakseter er veldig høvelig - men de må nesten stå langt fremme om man trenger bagasjerommet, og når de står langt fremme så blir det en dyp glippe mellom setene hvor alt mulig havner nedi..

Men å kunne ha dem langt bak er meget praktisk om man skal ha inn barnestoler. Bare man ikke også trenger barnevogn for da må setene fremover igjen 😅

 Jeg testa Ioniq 5 når den akkurat var kommet og synes den virket veldig billig i interiøret. Grå billig plast over alt. Lydanlegget fra Bose skurret bare man rørte volumet..

Men den var veldig myk og behagelig å kjøre, og bra med kraft. Vil tro bilene er blitt bedre iløpet av årene og kansje ikke virker så billige lenger.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Er vel med maks utstyr da. Man kan få flaggskipet Hyundai Ioniq 5N med manuelle stoler fremme på laveste trim. Nesten flaut de leverer den med sånt i det heletatt..

Det med justerbare bakseter er veldig høvelig - men de må nesten stå langt fremme om man trenger bagasjerommet, og når de står langt fremme så blir det en dyp glippe mellom setene hvor alt mulig havner nedi..

Men å kunne ha dem langt bak er meget praktisk om man skal ha inn barnestoler. Bare man ikke også trenger barnevogn for da må setene fremover igjen 😅

 Jeg testa Ioniq 5 når den akkurat var kommet og synes den virket veldig billig i interiøret. Grå billig plast over alt. Lydanlegget fra Bose skurret bare man rørte volumet..

Men den var veldig myk og behagelig å kjøre, og bra med kraft. Vil tro bilene er blitt bedre iløpet av årene og kansje ikke virker så billige lenger.

For all del. Jeg har ikke sagt eller ment at ioniq er noen premiumbil. Men generelt mye bil for pengene. 

Kan feks. ikke engang sammenlignes med BMW i4 M50. Bortsett fra innvendig plass og LITT bedre seter, så taper den på resten. 

Men generelt får jeg litt sånn avsmak når jeg høre Hyundai, Kia, Nissan etc. Det henger nok igjen fra tidligere. Volvo, AUdi, Mercedes og BMW klinger mer hos meg. Jeg føler vertfall Audi og BMW leverer bedre opplevd kvalitet. Tesla er også en bil jeg er litt lei av. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (49 minutter siden):

For all del. Jeg har ikke sagt eller ment at ioniq er noen premiumbil. Men generelt mye bil for pengene. 

Ganske mange vil hevde at du generelt for mye problemer for pengene hvis du kjøper Ioniq 5.
Det har stått en "horror story" i Drammens Tidene, og han har også lagt inn innlegge på elbilforum som du selv kan lese.

Det er spesielt 12V systemet de sliter mye med, og lokal forhandler virker helt gravlagt for å si det pent.

Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (7 minutter siden):

Ganske mange vil hevde at du generelt for mye problemer for pengene hvis du kjøper Ioniq 5.
Det har stått en "horror story" i Drammens Tidene, og han har også lagt inn innlegge på elbilforum som du selv kan lese.

Det er spesielt 12V systemet de sliter mye med, og lokal forhandler virker helt gravlagt for å si det pent.

Kan være du har rett. Jeg har vertfall ikke hørt noe om dette. Er dette enkelthistorier, eller er det viden kjent?

 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Bjerknez said:

Kan være du har rett. Jeg har vertfall ikke hørt noe om dette. Er dette enkelthistorier, eller er det viden kjent?

 

12V/ICCU problemer er vel det mest kjente problemet med Ioniq 5/6 og KIA EV6. Jeg anser det som like sannsynlig at bilen har feil med dette som andre merker med sine kjente feil. 

Enyaq har jo kjente feil med skjevslitasje på dekkene og lenkearmer laget av sprø plastikk (ikke egentlig men de blir ofte ødelagt). Det er derimot flesteparten av eiere som ikke opplever disse feilene.

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...