Complexity Skrevet 30. oktober Rapporter Del Skrevet 30. oktober 9 minutes ago, Femtekolonne said: Der ser du. Jeg synes setene er knall i Leafen. Jeg mener jo Nissan traff blink med den og heller burde konsentrert seg om å få inn ett lettere og større batteri og effektivisert motoren enn å lage noe nytt. Billigere bilhold har ikke jeg hatt. Har du justerbar setepute på din modell da kansje? Min kan ikke justeres så føles som å sitte på en kirkebenk.. De har jo laget den samme bilen nå i 12 år. Veldig enkel og billig bil å holde i drift siden den er så simpel, men var på tide å fase den ut. Kan ikke fortsette å koke batterier uten kjøling. Og karosseriet er ikke så aerodynamisk at det gjør noe.. Men du kan jo kjøpe deg en 2024 leaf da? Får ganske ok rekkevidde på dem men er bare å glemme hurtiglading.. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 30. oktober Rapporter Del Skrevet 30. oktober Vil ha hengerfeste og synes det var dumt de fjernet muligheten til å stoppe lading til 80% i bilen. Har aldri hatt noe problem med varmt batteri, men nytt væskekjølt batteri hadde den fortjent. Jeg foretrekker bilen enkel. For meg er det ett rent transportmiddel. Alt utstyret de stapper i biler nå er helt meningsløst, synes jeg, og en kilde til feil og dyre reparasjoner med tiden. Det burde ihvertfall vært tillegsutstyr sånn at jeg og han andre som ikke trenger hud og greier å både parkere og holde oss innenfor kjørefeltet selv kunne fått en ribbet bil. Uten glasstak og 18-21" felger også. 2 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. oktober Rapporter Del Skrevet 30. oktober 41 minutes ago, Femtekolonne said: Vil ha hengerfeste og synes det var dumt de fjernet muligheten til å stoppe lading til 80% i bilen. Har aldri hatt noe problem med varmt batteri, men nytt væskekjølt batteri hadde den fortjent. Jeg foretrekker bilen enkel. For meg er det ett rent transportmiddel. Alt utstyret de stapper i biler nå er helt meningsløst, synes jeg, og en kilde til feil og dyre reparasjoner med tiden. Det burde ihvertfall vært tillegsutstyr sånn at jeg og han andre som ikke trenger hud og greier å både parkere og holde oss innenfor kjørefeltet selv kunne fått en ribbet bil. Uten glasstak og 18-21" felger også. Men du har jo en gen1 da med bare 24kWt. De nye er jo 64kWt så en del flere celler i samme batteriet som før. Da blir det varmt uten kjøling.. Å stoppe lading ved 80 eller hva som helst kan vel ordnes med OVMS? Bruker det på min gamle leaf og kan stoppe lading på 20% omså. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. oktober Rapporter Del Skrevet 30. oktober (endret) 47 minutes ago, Femtekolonne said: OVMS? Open Vehicle Monitoring System. Dings man plugger i OBD porten som gir deg en mye bedre app enn orginalt. Og gir app til biler som ikke har det. Med det kan jeg velge ladegrense på leafen min. Endret 30. oktober av Complexity 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 30. oktober Rapporter Del Skrevet 30. oktober Nais tips. Når eg oppdaterte til Android 15 sluttet Nissan sin app og virke. Og kjenner eg den ubrukelige gjengen riktig blir det neppe ordning på det... Leaf til langtur 🤣 koker etter to "hurtig"ladinger. Det var på grensen til svindel det de gjorde når de solgte nye leaf i 18. Vi fikk ikke mye riktig informasjon om den bilen 🤣 Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 30. oktober Rapporter Del Skrevet 30. oktober Svindel vil jeg ikke si. Begrensningene i bilen var såpass kjent den gangen også. Det var jo ingen ny Leaf under skallet. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 30. oktober Rapporter Del Skrevet 30. oktober (endret) Nei de var overhodet ikke kjente. Selgeren visste heller ikke noe om disse begrensningene. Valgte å bare kjøre på og lyge for Nissan. Snakker om oss som kjøpte LE versjonen. Vi som trodde Nissan hadde lagt inn temp kontroll på batteriene. Det forventet alle. Men det viste seg jo at de bare hadde pakket bitte litt mer batteri inn et et annet skall og tynt grensene for hva som er fornuftig Rekkevidden var laaaaaangt under forventet, samt hurtiglading ble bare dårligere og dårligere etterhvert som Nissan såg at de klarte ikke holde det de lovte. Har stått og hurtigladet med 13kw og 23 prosent soc.... Det er gøy. Har tre reklamer liggende hjemme med forskjellige informasjon om hvor god hurtiglading det er på leaf. Og ingen av de stemmer på andre og tredje lading. Den ble først lansert som en bil for de lengre turene. Når vi hadde hatt den i tre mnd var reklamen endret til bybil. Endret 30. oktober av Jotun Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 30. oktober Rapporter Del Skrevet 30. oktober Nå sitter jeg og skroller model 3 likevel. Den må ha hengerfeste fra fabrikk? Mener å ha lest det ikke går å ettermontere. Hvordan er det med rust på disse? Har 4-5 år gått bra ubeskyttet så jeg kan koste på funderud sitt opplegg med plastdeksler og sauefett? Og kan jeg få noe info om batterihelse via skjermen i bilen? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. oktober Rapporter Del Skrevet 30. oktober 8 minutes ago, Femtekolonne said: Nå sitter jeg og skroller model 3 likevel. Den må ha hengerfeste fra fabrikk? Mener å ha lest det ikke går å ettermontere. Hvordan er det med rust på disse? Har 4-5 år gått bra ubeskyttet så jeg kan koste på funderud sitt opplegg med plastdeksler og sauefett? Og kan jeg få noe info om batterihelse via skjermen i bilen? Ja må ha fra fabrikk. Kan ikke ettermontere. Om det er rust spørs hvor du tenker å hente. Null rust om du henter Nord i Norge men kansje litt om du henter i Oslo. Ja du kan få info om det i bilen. Rekkevidden vil og gi en peikepinne. I motsetning til omtrent alle andre så viser Tesla rekkevidde etter en fast konstant og ikke gjettometer som andre. Du kan kjøre full test av batteriet og via service menyen men tar rundt 24 timer så kansje ikke aktuelt om du skal se på bil. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 30. oktober Rapporter Del Skrevet 30. oktober Får vel ingen venner av å sette i gang en sånn test om den ikke kan avbrytes igjen. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 30. oktober Rapporter Del Skrevet 30. oktober Forøvrig har en i familien som er bilmekaniker nevnt at MY er ganske bra teknisk. Han hadde ihvertfall ikke hatt noen av dem innom og det var visst ett veldig godt tegn. M3 er vel lik under skallet? Ser det kom en facelift i 2021, kanskje best å søke på den for å utelukke ev feil i konstruksjonen fra start. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. oktober Rapporter Del Skrevet 30. oktober 2 minutes ago, Femtekolonne said: Får vel ingen venner av å sette i gang en sånn test om den ikke kan avbrytes igjen. Hehe nei men batteriene på Model 3 holder seg generelt veldig godt. Skal ha vært misshandlet hardt for å ha redusert kapasitet. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 30. oktober Rapporter Del Skrevet 30. oktober Er det tryggere å kjøpe brukt av tesla forhandler? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. oktober Rapporter Del Skrevet 30. oktober 18 minutes ago, Femtekolonne said: Er det tryggere å kjøpe brukt av tesla forhandler? Tjæ er kansje litt lettere iallefall. Det er forøvrig en egen Tesla tråd på forumet som kansje er mere egnet å spørre sånt i: https://www.diskusjon.no/topic/1837383-tesla-kaféen/page/425/#comments Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. oktober Rapporter Del Skrevet 30. oktober Rust på bremserør svensk 19 model 3, 88 tusen km. Anslått 6 timer rep, ned med batteri blant annet. Spoiler 1 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 31. oktober Rapporter Del Skrevet 31. oktober Jula(club) har en haug med forskjellige ladekabler til el-biler på tilbud nå. Kvliteten vet jeg ikke noe om.. https://www.jula.no/tilbud/julaclub-tilbud/?utm_source=voyado_jc&utm_medium=email&utm_campaign=jc_oct_jc2_31.10.2024++ Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. oktober Rapporter Del Skrevet 31. oktober Jarmo skrev (27 minutter siden): Jula(club) har en haug med forskjellige ladekabler til el-biler på tilbud nå. Kvliteten vet jeg ikke noe om.. https://www.jula.no/tilbud/julaclub-tilbud/?utm_source=voyado_jc&utm_medium=email&utm_campaign=jc_oct_jc2_31.10.2024++ Det er billigerer p.t på thansen https://www.thansen.no/bil/ladekabler/ladekabel-til-bil/n6016?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw1Yy5BhD-ARIsAI0RbXZXZBJ1_FHq8hvweP2GjUxH-MbzhpnRVzTp-qJ_PcMOKyGP21yuqZkaAshOEALw_wcB&gclsrc=aw.ds 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. oktober Rapporter Del Skrevet 31. oktober Noen har flotte marginer på sånne ladekabler. Dette er kabler som koster i størrelseorden 30-80 kr/m fra fabrikk, pluss to store hardplast kontakter, som sikkert koster rundt 100 kr/stk fra fabrikk. Men så er det jo en lang kjede med at fra de som skal klippe kabelen i riktig lengde og sette på kontaktene, deretter skal det vel pakkes i plast og papp, legges ved et ark og selges til en kjede, som har sitt påslag for frakt og salg. 16A 1-fas 5m: Ca 350 kr i "løs vekt" fra fabrikk, utpris 1500 kr 32A 3-fas 7,5m: Ca 800 kr i "løs vekt" fra fabrikk, utpris 2700 kr 1 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 31. oktober Rapporter Del Skrevet 31. oktober 20 minutes ago, Simen1 said: Noen har flotte marginer på sånne ladekabler. Dette er kabler som koster i størrelseorden 30-80 kr/m fra fabrikk, pluss to store hardplast kontakter, som sikkert koster rundt 100 kr/stk fra fabrikk. Men så er det jo en lang kjede med at fra de som skal klippe kabelen i riktig lengde og sette på kontaktene, deretter skal det vel pakkes i plast og papp, legges ved et ark og selges til en kjede, som har sitt påslag for frakt og salg. 16A 1-fas 5m: Ca 350 kr i "løs vekt" fra fabrikk, utpris 1500 kr 32A 3-fas 7,5m: Ca 800 kr i "løs vekt" fra fabrikk, utpris 2700 kr Jepp på aliexpress så får man kabler for tusing https://www.aliexpress.com/item/1005007346082280.html?spm=a2g0n.productlist.0.0.14fe2693rwJThk&browser_id=649bb88928f44cfc95de71b122b35ec2&aff_trace_key=8d421ebdaa274897bfa441ce7ae92791-1730311689621-02505-_DDmQQsn&aff_platform=msite&m_page_id=qdhbvcdcayswcays192e491ae571d188c6511d7a2b&gclid=&pdp_npi=4%40dis!NOK!1800.82!972.44!!!1142.00!616.68!%40211b655217304116055805136e8fb9!12000040366329804!sea!NO!2191867542!X&algo_pvid=90cdde8e-0cf7-40b7-b607-387220657089&search_p4p_id=202410311453257382385701929980000056203_3 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå