Auto Asmodeus Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober (endret) Kanskje man burde innføre en premium-passordning? Et eget felt utenfor kollektivfeltet der man kun kan kjøre dersom man abonnerer på premiumpass. Ikke avhengig av motorisering fordi de med penger gjerne har en eller flere fossilbiler i tillegg til elbil. Da tenker jeg en månedssum på tja 15-20.000,- for å benytte dette feltet slik at man kan kjøre forbi de mindre ressurssterke i trafikken og komme fortere frem fordi man er en viktigere person. Pengene som kommer inn kan brukes til å male veien i en premiumfarge slik at den skiller seg ut fra kjedelig, grå fattigmannsasfalt. Jeg er selvsagt sarkastisk her, men all den tid jobben min betaler for bompengene så kan de gjerne tidoble bomprisene for alt jeg bryr meg. Da vil noen kanskje måtte føle seg tvunget til å bruke alternativer og jeg kan komme fortere på jobb. Kollektivt tar fortsatt nesten tre ganger så lang tid som å kjøre, men det er jo ikke rart all den tid jeg bor hele 35 km utenfor Oslo.. Endret 29. oktober av Auto Asmodeus 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Auto Asmodeus skrev (5 minutter siden): Kanskje man burde innføre en premium-passordning? Et eget felt utenfor kollektivfeltet der man kun kan kjøre dersom man abonnerer på premiumpass. Ikke avhengig av motorisering fordi de med penger gjerne har en eller flere fossilbiler i tillegg til elbil. Da tenker jeg en månedssum på tja 15-20.000,- for å benytte dette feltet slik at man kan kjøre forbi de mindre ressurssterke i trafikken og komme fortere frem fordi man er en viktigere person. Pengene som kommer inn kan brukes til å male veien i en premiumfarge slik at den skiller seg ut fra kjedelig, grå fattigmannsasfalt. Jeg er selvsagt sarkastisk her, men all den tid jobben min betaler for bompengene så kan de gjerne tidoble bomprisene for alt jeg bryr meg. Da vil noen kanskje måtte føle seg tvunget til å bruke alternativer og jeg kan komme fortere på jobb. Kollektivt tar fortsatt nesten tre ganger så lang tid som å kjøre, men det er jo ikke rart all den tid jeg bor hele 35 km utenfor Oslo.. Når rogfast er ferdig vil det koste 390kr for en personbil å passere. Det hadde kanskje hjelpt litt å gjøre noe slikt i oslo for å få ned trafikken? Folk i Oslo har jo noe høyere lønninger enn på vestlandet men det hadde kanskje hjulpet litt på køene? Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober 14 minutes ago, Snowleopard said: Synes jeg hører noen krokodilletårer for de "stakkarene" (dere selv) som må stå i kø dersom de mot formodning må inn til byen en dag. Ingen som helst antydning av sympati for de som faktisk må bruke bilen for å få byen til å gå rundt, fordi man kjører på tider der kollektivtrafikken er dårlig for den som jobber men dere ennå nyter morgenkaffen ved kjøkkenbordet. Eller for den som må kjøre et stykker for å levere unger i barnehage, fordi man ikke fikk plass ved den som er i nabolaget. Det er mange som er avhengig av å bruke bilen, men som ville gått bankerått om de måtte betale 300,- per vei. Man reiser jo ikke fordi man har så veldig lyst til å stampe i kø, men fordi man er nødt. Og hjemmekontor er noe man har hørt om men som man ikke kan benytte selv. Men om disse ikke lenger kan komme seg rundt med bilen, så kan det få sterke konsekvenser for dere. F.eks. togkonduktørene og det resterende personellet ombord i toget dere ellers måtte tatt innover. Et tog som kanskje frakter de som jobber i kiosken, på kaffehuset eller i butikken dere besøker. Skal det gå rundt uten privatbilen som hjelpemiddel, så må kollektivtrafikken bedres drastisk, og gjerne så mye at man eventuelt kunne ofret en fil eller to for å kunne komme frem på nogenlunde komfortabel måte, og slik at man faktisk rekker frem med kollektivtransportmiddelet man benytter. Heldigvis bor jeg så nært jobben at jeg kan gå, men jeg har forståelse for at det rett og slett er umulig eller veldig dyrt å gi et godt nok tilbud da vi ikke har en bo og jobbsituasjon som er optimal for alle. Jeg burde slengt på en /sarkasme tag på innlegget mitt. Glemmer hvor vanskelig det er å formidle sarkasme med tekst. Jeg er fullstendig i mot å bruke bompenger for å redusere trafikk. Det er usosialt, slår skjevt ut. De maler seg også opp i ett hjørne, for uten bompengene, så faller hele kollektivtilbudet sammen. Så at de jobber for at flere skal ta kollektivt, som vil gjøre at det blir dyrere og drifte kollektivtraffiken, men inntektene minker fordi færre kjører bil. Spill for galleriet, løgn, selvbedrag er ord og uttrykk for samferdselpolitikken. 3 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober bzzlink skrev (1 minutt siden): Jeg burde slengt på en /sarkasme tag på innlegget mitt. Glemmer hvor vanskelig det er å formidle sarkasme med tekst. Jeg er fullstendig i mot å bruke bompenger for å redusere trafikk. Det er usosialt, slår skjevt ut. De maler seg også opp i ett hjørne, for uten bompengene, så faller hele kollektivtilbudet sammen. Så at de jobber for at flere skal ta kollektivt, som vil gjøre at det blir dyrere og drifte kollektivtraffiken, men inntektene minker fordi færre kjører bil. Spill for galleriet, løgn, selvbedrag er ord og uttrykk for samferdselpolitikken. Det var da enda godt å høre! Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Trestein skrev (8 minutter siden): Når rogfast er ferdig vil det koste 390kr for en personbil å passere. Det hadde kanskje hjelpt litt å gjøre noe slikt i oslo for å få ned trafikken? Folk i Oslo har jo noe høyere lønninger enn på vestlandet men det hadde kanskje hjulpet litt på køene? Rogfast vil jo virke motsatt. Den erstatter jo bl.a. flere fergeforbindelser, eller endog en lengre omkjøring. Det vil sånn sett gi mer trafikk inn/ut fra Stavanger. Det vil jo uansett komme på ca samme prisen, om jeg forstod det rett, som det samme veistrekka hadde kostet med ferge. Og den vil bli betalt ned med tiden. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Snowleopard skrev (17 minutter siden): Rogfast vil jo virke motsatt. Den erstatter jo bl.a. flere fergeforbindelser, eller endog en lengre omkjøring. Det vil sånn sett gi mer trafikk inn/ut fra Stavanger. Det vil jo uansett komme på ca samme prisen, om jeg forstod det rett, som det samme veistrekka hadde kostet med ferge. Og den vil bli betalt ned med tiden. Nei Ferja koster ca 125kr. Det blir også vei ut til kvitsøy. Uten at det gjør veien mere nyttig for dem som skal nord sør. Det går 4 store ferjer der i dag som blir erstattet med tunell. Omkjøring er i praksis umulig. Trafikken blir nok gående et annet sted Setesdalen haukeli odda for dem som skal fra sørlandet til Bergen Det samme er det med den mye motor veien mellom mandal og Kristiansand. Det er så dyrt å kjøre at ingen har råd å pendle på motorveien. Folk kjører gamleveien. Hadde de stengt gamleveien hadde nok trafikken gått ned. Det eneste problemet er at veiene aldri blir nedbetalt. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Rogfast blir grisedyrt. Syns jo Ryfast er dyrt i dag..... For min del vil det sjeldent blir kjørt Rogfast uansett. Ryfast er kjappere "hjem" Men skal vi nordover så er det få alternativer. Det fine med tunnelen er at de erstatter ferjer som blir mer og mer følsomme for vær. Ikke så rent sjeldent kolleger kommer for sent til jobb for de står fast eller er forsinket fordi ferja har lagt om ruta. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober uname -i skrev (7 timer siden): Er ikke det enkleste å kreve inn en veibruksavgift via forsikringen basert på antall årlige kilometer? Er det ikke ennå enklere å droppe km-avlesninger og bare finansiere veier over en del av statsbudsjettet. Vi kunne til og med kalt det noe så innovativt som samferdselsbudsjett. Skattesystemet fordeler byrden på en ganske ok måte. Mye mer sosialt enn at alenemødre på bygda skal bli henvist til busser som ikke finnes når barna skal få besøke besteforeldre. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober 2 minutes ago, Simen1 said: Er det ikke ennå enklere å droppe km-avlesninger og bare finansiere veier over en del av statsbudsjettet. Vi kunne til og med kalt det noe så innovativt som samferdselsbudsjett. Skattesystemet fordeler byrden på en ganske ok måte. Mye mer sosialt enn at alenemødre på bygda skal bli henvist til busser som ikke finnes når barna skal få besøke besteforeldre. Enig, og det med at man skal betale for hvor mange km vei man bruker er bare tull. De som ikke har bil er akkurat like avhengige av veiene som de som har bil. 1 Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Må tenke litt høyt her nå. Jeg har en Leaf av 1gen og en Up bensin. Disse gjør jobben i det dagelige, men har måttet låne bil til sammen 2 uker enten for å kjøre henger eller for å ha plass til 5stk og samtidig kjøre mer enn 10mil motorvei. Maks kjøring for oss er 20mil, og gjerne ikke retur samme dag. I det daglige pendler fruen 5mil og jeg 3. Jeg har vurdert følgende 1: å kjøpe Kia ev3 til 460K (stort batteri,v.hjul og hengerfeste) og beholde Leafen eller Uppen. Problemet er hvis Leafen/Uppen ryker så er det ikke noe i budsjettet til ny bil. Sittar da med en ny og en skikkelig gammel. 2: Kjøpe en bensinbil som har hengerfeste. Pga sinnsyke priser på bensinbiler og min manglende evne til å skru så må jeg nok opp i 150K for en 2014mod i ok stand. Samtidig kvitte meg med Leaf og Up og kjøpe en billig elbil, Citroen C3 eller Dongfeng. Sitter da med en helt ny og en litt gammel. 3: Kjøpe Renault 4 (når den kommer) til 300K?? som har 5 seter, nok bagasjeplass og greier både Gøteborg og Gardermoen fra nedre Glomma. Beholde Leafen og uppen til begge stryker med og så kjøpe en ny bil av type billig elbil, Byd Seagull eller annet som måtte komme. Trenger bare ca 10mil rekkevidde på nr 2 bil. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober 47 minutes ago, Femtekolonne said: Må tenke litt høyt her nå. Jeg har en Leaf av 1gen og en Up bensin. Disse gjør jobben i det dagelige, men har måttet låne bil til sammen 2 uker enten for å kjøre henger eller for å ha plass til 5stk og samtidig kjøre mer enn 10mil motorvei. Maks kjøring for oss er 20mil, og gjerne ikke retur samme dag. I det daglige pendler fruen 5mil og jeg 3. Jeg har vurdert følgende 1: å kjøpe Kia ev3 til 460K (stort batteri,v.hjul og hengerfeste) og beholde Leafen eller Uppen. Problemet er hvis Leafen/Uppen ryker så er det ikke noe i budsjettet til ny bil. Sittar da med en ny og en skikkelig gammel. 2: Kjøpe en bensinbil som har hengerfeste. Pga sinnsyke priser på bensinbiler og min manglende evne til å skru så må jeg nok opp i 150K for en 2014mod i ok stand. Samtidig kvitte meg med Leaf og Up og kjøpe en billig elbil, Citroen C3 eller Dongfeng. Sitter da med en helt ny og en litt gammel. 3: Kjøpe Renault 4 (når den kommer) til 300K?? som har 5 seter, nok bagasjeplass og greier både Gøteborg og Gardermoen fra nedre Glomma. Beholde Leafen og uppen til begge stryker med og så kjøpe en ny bil av type billig elbil, Byd Seagull eller annet som måtte komme. Trenger bare ca 10mil rekkevidde på nr 2 bil. Jeg ville jeg kjøpt en sånn, og beholdt Leaf. https://www.finn.no/mobility/item/374954759?ci=32 Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober En brukt tesla? Er ikke det en potensiell økonomisk katastrofe? Den er jo utenfor garanti og sikkert ihjelkjørt som de fleste model 3. 3 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober 7 minutes ago, Femtekolonne said: En brukt tesla? Er ikke det en potensiell økonomisk katastrofe? Den er jo utenfor garanti og sikkert ihjelkjørt som de fleste model 3. 3 år garanti igjen på batteri og drivlinje. Og ift. Kia, så har du 200000,- i bakhånd? Hvis du kikker på bildene så så det ut til at eier hadde tatt garantiutløpstest og fikset det som var å fikse på den, så vil vel ikke si ihjelkjørt, hva nå enn det betyr. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Med ihjelkjørt mener jeg kjørt for alt den er god for. Dessverre ser det ut til at M3 alt for ofte blir brukt som ett leketøy og de gangene jeg har sittet på som passasjer har det også blitt kjørt sånn. Så en sånn type ute på veien i dag også. Var bare en nesten ulykke som jeg så men overskuddet av akselerasjon reddet han. Problemet for en brukt kjøper er at den er kjørt som en banebil, med all den slitasjen det er på understell. Ikke er det spesielt bra for batterihelsen med max uttak heller for de som engster seg for det. I mitt hode er den typiske tesla-eier en som bryr seg fint lite om leketøyet sitt. Den skal selges når garanti-tiden er ute likevel. Det gjelder sikkert ikke flertallet av alle de tusener som har kjøpt en sånn, men for meg har det blitt ett sånt stigma. Heldigvis passet ikke m3 meg sånt rent fysisk. Jeg vil ikke sitte så langt ned. MY derimot er farlig fristende. Tesla vil også medføre en del skitsnakk på jobben pga opplegget med fagforeningen i Sverige, men det for man ta i tilfelle. Jeg har jo få motforestillinger om kinesiske biler også. 1 Lenke til kommentar
Patek Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Noen som har erfaring med Hyundai Ioniq 21-22? Ser ut som en fin totalpakke til en relativt rimelig pris. Godt med utstyr på premium modellene også. Noe spesielt man må tenke på her? Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Simen1 skrev (13 timer siden): Er det ikke ennå enklere å droppe km-avlesninger og bare finansiere veier over en del av statsbudsjettet. Vi kunne til og med kalt det noe så innovativt som samferdselsbudsjett. Skattesystemet fordeler byrden på en ganske ok måte. Mye mer sosialt enn at alenemødre på bygda skal bli henvist til busser som ikke finnes når barna skal få besøke besteforeldre. Vedlikeholdsbehov og nynvesteringer stiger med den totale bilbruken. At det finnes en komponent i bilavgiftene som tar hensyn til det er helt naturlig. Kjører man mer på veiene så betaler man mer. Mange avgifter er i dag like(engangsavgift, årsavgift) selv om man bruker bilen mye eller lite. Det er på tide å gå vekk fra det og mer over på bruk. Så kan man heller se på den totale avgiftsbelastningen. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober (endret) 12 hours ago, Femtekolonne said: Med ihjelkjørt mener jeg kjørt for alt den er god for. Dessverre ser det ut til at M3 alt for ofte blir brukt som ett leketøy og de gangene jeg har sittet på som passasjer har det også blitt kjørt sånn. Så en sånn type ute på veien i dag også. Var bare en nesten ulykke som jeg så men overskuddet av akselerasjon reddet han. Problemet for en brukt kjøper er at den er kjørt som en banebil, med all den slitasjen det er på understell. Ikke er det spesielt bra for batterihelsen med max uttak heller for de som engster seg for det. I mitt hode er den typiske tesla-eier en som bryr seg fint lite om leketøyet sitt. Den skal selges når garanti-tiden er ute likevel. Det gjelder sikkert ikke flertallet av alle de tusener som har kjøpt en sånn, men for meg har det blitt ett sånt stigma. Heldigvis passet ikke m3 meg sånt rent fysisk. Jeg vil ikke sitte så langt ned. MY derimot er farlig fristende. Tesla vil også medføre en del skitsnakk på jobben pga opplegget med fagforeningen i Sverige, men det for man ta i tilfelle. Jeg har jo få motforestillinger om kinesiske biler også. Tror du må lese deg opp litt.. langt ifra alle som er brukt som banebil. Mange har kun gått i chill mode hele sitt liv. Og den i linken er jo en Long-Range. Den har maks 300kW effekt mulig å hente ut av batteriet begrenset av software. Det er samme batteriet i Performance utgaven og der hentes det ut ganske mye mere. Så en Long Range har i teorien aldri hatt max uttak av batteriet sitt med mindre man har "tunet" den, noe som ikke er så vanlig. Skal du ha krok, 5 seter, lang rekkevidde, rask lading og en fantastisk app til en bra pris så er det lite konkurenter der ute. Model Y er en enda mere praktisk bil men man må vel opp i nesten dobbel pris for en sånn per dags dato. Endret 30. oktober av Complexity 2 Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober 2 hours ago, Complexity said: Tror du må lese deg opp litt.. langt ifra alle som er brukt som banebil. Mange har kun gått i chill mode hele sitt liv. Og den i linken er jo en Long-Range. Den har maks 300kW effekt mulig å hente ut av batteriet begrenset av software. Det er samme batteriet i Performance utgaven og der hentes det ut ganske mye mere. Så en Long Range har i teorien aldri hatt max uttak av batteriet sitt med mindre man har "tunet" den, noe som ikke er så vanlig. Skal du ha krok, 5 seter, lang rekkevidde, rask lading og en fantastisk app til en bra pris så er det lite konkurenter der ute. Model Y er en enda mere praktisk bin må vel opp i nesten dobbel pris for en sånn per dags dato. Er blitt ett stigma. Det er så mange av de at man kun legger merke til de som skiller seg ut negativt. Det er vel den ene prosenten man ser, desverre. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober (endret) 53 minutes ago, Femtekolonne said: Er blitt ett stigma. Det er så mange av de at man kun legger merke til de som skiller seg ut negativt. Det er vel den ene prosenten man ser, desverre. Er en grunn til at det er så mange da. Men selvfølgelig fint at noen velger noe annet. Men man må nok betale mere for å få noe tilsvarende. Jeg har en slik Model 3 og en gen1 leaf og det funker utmerket i hverdagen. Leafen til småturer og Teslan til langturer. Forøvrig liksågreit at leafen ikke funker til noe lengere turer for de setene er ikke noe å juble for 😅 Endret 30. oktober av Complexity Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Der ser du. Jeg synes setene er knall i Leafen. Jeg mener jo Nissan traff blink med den og heller burde konsentrert seg om å få inn ett lettere og større batteri og effektivisert motoren enn å lage noe nytt. Billigere bilhold har ikke jeg hatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå