bzzlink Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober Just now, Femtekolonne said: Men nå er vel ikke det akkurat realistisk heller. For all del, Tesla er supereffektive, men den kommer ikke i nærheten av 50mil på ordinær kjøring. Eh. Jo. 2 Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober Rart, for i El Prix sommertesten var den på 460. Jeg skal se videoen du linket til etter middag Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober bzzlink skrev (30 minutter siden): 1. Det finnes ikke biler med FSD i Europa. "he had activated the autopilot in the vehicle" Det står ingenting om cruisecontrol i politiets kortfattede pressemelding, som ikke er en politirapport. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober 25 minutes ago, Simen1 said: "he had activated the autopilot in the vehicle" Det står ingenting om cruisecontrol i politiets kortfattede pressemelding, som ikke er en politirapport. FSD og autopilot er to helt forskjellige ting. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober Complexity skrev (2 timer siden): Er ikke det utgaven med 114kWt batteri som har 533km? 513km rekkevidde på Model 3 med ca 60kWt batteri. Selvfølgelig helt annen bil men det viser jo at kapasitet ikke er alt. Det er to veldig ulike biler. Omtrent så å si at en vw polo diesel med 40l tank går like langt som en mercedes gelendevagen med 80 liters tank. Selvfølgelig er det slik. Skal man sammenligne må det være med samme vekt og drag areal 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober (endret) 57 minutes ago, Trestein said: Det er to veldig ulike biler. Omtrent så å si at en vw polo diesel med 40l tank går like langt som en mercedes gelendevagen med 80 liters tank. Selvfølgelig er det slik. Skal man sammenligne må det være med samme vekt og drag areal Som jo var hele poenget mitt? En person skulle ønske at en bil hadde 60kWt batteri istedenfor 50kWt batteri fordi en helt annen bil med 60kWt batteri hadde tilstrekkelig rekkevidde for vedkommende... Tesla Model X er vel ganske sammenlignbar med Audi e-tron Q8. Den har 100kWt batteri og 576km WLTP. Q8 e-tron 55 har 106kWt batteri og 492km WLTP. forsjell mellom de og om det gir deg ro i sjelen... Endret 26. oktober av Complexity Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober At folk fortsatt ikke skjønner at X5 bruker mer på mila enn 316 er jo ganske morsomt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober Simen1 skrev (7 timer siden): Tesla FSD (igjen): En Tesla Model X med 5-6-7 seter holdt på å drepe alle i bilen 21. oktober i Østerriket. Bilens FSD-funksjon ga full gass, men en årvåken og handlekraftig sjåfør reddet livet ved å styre bilen ut i et vann. https://www.stern.de/auto/e-mobilitaet/tesla-im-traunsee-versenkt---fahrer-von-autopilot-voellig-ueberrascht-35164464.html Hendelsen skjedde etter at Tesla har lansert og vist fram sin nye helt selvkjørende Cybercab. Man må jo bare anta at Tesla model X-en har gått gjennom alle oppgraderinger og kvalitetssikringer som har skjedd i bilens garantitid, som blant annet burde ha luket ut feil og mangler med FSD gjennom flere år. Finnes det noen offentlig oversikt over hvor mange FSD-relaterte ulykker som har skjedd? Lista må være lang.. Er ikke fsd i Østerrike... Det er AP, men såklart ikke bra uansett. Er ingen confirmed død på fsd kode. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober 3 hours ago, Complexity said: Er ikke det utgaven med 114kWt batteri som har 533km? 513km rekkevidde på Model 3 med ca 60kWt batteri. Selvfølgelig helt annen bil men det viser jo at kapasitet ikke er alt. Ikke i.h.t. Audi: https://www.audi.no/no/bilmodeller/q8-e-tron/q8-e-tron/ Model 3 er ikke en relevant sammenligning. Av teslas biler ville modell X vært (marginalt) relevant å sammenligne med, men siden tesla ikke oppgir batterikapasitet er det en lite fruktbar øvelse. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober (endret) 17 minutes ago, sverreb said: Ikke i.h.t. Audi: https://www.audi.no/no/bilmodeller/q8-e-tron/q8-e-tron/ Model 3 er ikke en relevant sammenligning. Av teslas biler ville modell X vært (marginalt) relevant å sammenligne med, men siden tesla ikke oppgir batterikapasitet er det en lite fruktbar øvelse. Finner ingen andre plasser som nevner denne rekkekvidden, så enten er det en helt ny utgave? eller så er det ikke WLTP Audi oppgir? eller så er det på 114kWt utgaven? Her er test av E-tron Q8 55 fra slutten av fjordåret og der står det: Drivlinje: 106 kWt (netto), batterielektrisk motor. 408 hk./664 Nm, firehjulsdrift, ettrinns automat. Rekkevidde/forbruk (WLTP): 492 km/22,3 kWt/100 km. https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-audi-q8-e-tron/259415 De tidligere utgavene hadde jo mye dårlige rekkevidde enn dette og til tross for store batterier.. Endret 26. oktober av Complexity Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober (endret) 3 hours ago, Complexity said: Finner ingen andre plasser som nevner denne rekkekvidden, så enten er det en helt ny utgave? eller så er det ikke WLTP Audi oppgir? eller så er det på 114kWt utgaven? Her er test av E-tron Q8 55 fra slutten av fjordåret og der står det: Drivlinje: 106 kWt (netto), batterielektrisk motor. 408 hk./664 Nm, firehjulsdrift, ettrinns automat. Rekkevidde/forbruk (WLTP): 492 km/22,3 kWt/100 km. https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-audi-q8-e-tron/259415 De tidligere utgavene hadde jo mye dårlige rekkevidde enn dette og til tross for store batterier.. Av bildene later det til å være en s-line, Motor oppgir felgdimensjonen til 22". I likhet med de fleste biler kommer også Q8 i flere variasjoner med mange opsjoner som påvirker rekkevidden. Her er det vel så enkelt at Motors testede versjon ikke er den med mest rekkevidde. Det er forøvrig ingen 114kWh (netto) modell, men 106kWh batteriet er 114kWh brutto. Endret 26. oktober av sverreb Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. oktober Del Skrevet 27. oktober Ref diskusjonen tidligere. Hw3 kan risikere å måtte oppgraderes for unsupervised fsd. Så da har vi fortsatt ikke fasiten der, men når de går ut slik tenker eg at det nok blir slik. Sier ikke noe om lavere enn hw3 men hw3 skal isåfall oppgraderes for de med fsd. Blir vel hw6 før det blir ufsd..... Hvordan det blir med muligheten for supervised fsd syns eg er mer interessant men det sies jo da ikke noe om. https://www.teslarati.com/tesla-upgrade-hw3-cars-hardware-4-fsd-customers/ Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober (endret) Gode nyheter og endelig en fornuftig beslutning fra regjeringen. Ser for meg at dette sikkert ville blitt et nytt 'milliardprosjekt' med budsjettsprekker å få gjennomført i praksis. => Regjeringen stanser arbeidet med såkalt veiprising i Norge, altså en veiavgift basert på hvor langt man kjører <= Endret 29. oktober av Syar-2003 1 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober 45 minutes ago, Syar-2003 said: Gode nyheter og endelig en fornuftig beslutning fra regjeringen. Ser for meg at dette sikkert ville blitt et nytt 'milliardprosjekt' med budsjettsprekker å få gjennomført i praksis. => Regjeringen stanser arbeidet med såkalt veiprising i Norge, altså en veiavgift basert på hvor langt man kjører <= Jøss, ikke så ofte politikere tar til fornuft. For det systemet der hadde vært helt vanvittig fra personvernhensyn. Jeg var med i en spørreundersøkelse fra vegvesenet om det, og fortalte min mening. Sikkert det som var utslagsgivende 😛 Jeg googlet "hvordan lage GPS jammer" etter å ha svart på den undersøkelsen.... Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Er ikke det enkleste å kreve inn en veibruksavgift via forsikringen basert på antall årlige kilometer? Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober 10 minutes ago, uname -i said: Er ikke det enkleste å kreve inn en veibruksavgift via forsikringen basert på antall årlige kilometer? Det faller Sp tungt for brystene. For folk som bor grisgrendt til kjører mer, og de har det kjipt nok fra før, der de bor ute i ødemarka uten tilgang til kollektivtransport, skoler og kollektivtilbud. Så de må ha en måte å differensiere på hvor du kjører. Og det er da jeg setter meg ned å bretter foliehatt til bilen. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober bzzlink skrev (1 time siden): Det faller Sp tungt for brystene. For folk som bor grisgrendt til kjører mer, og de har det kjipt nok fra før, der de bor ute i ødemarka uten tilgang til kollektivtransport, skoler og kollektivtilbud. Så de må ha en måte å differensiere på hvor du kjører. Og det er da jeg setter meg ned å bretter foliehatt til bilen. Ja, det er nok sånn de tenker. Skulle det blitt noen veiprising så blir det ekstra dyrt der det er masse folk og ekstra billig der 50 stykker kjører på en bru til en milliard. 1 1 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober uname -i skrev (4 minutter siden): Ja, det er nok sånn de tenker. Skulle det blitt noen veiprising så blir det ekstra dyrt der det er masse folk og ekstra billig der 50 stykker kjører på en bru til en milliard. Ja. Men hvis de 50 har stor glede av å kjøre over den brua ti ganger om dagen så la dem gjøre det gratis, mener jeg. Her som jeg bor derimot ønsker jeg at kjøring blir dyrt nok til at fattigfolk begrenser kjøringen. Trafikken er for stor. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober 1 hour ago, Mag ne said: Ja. Men hvis de 50 har stor glede av å kjøre over den brua ti ganger om dagen så la dem gjøre det gratis, mener jeg. Her som jeg bor derimot ønsker jeg at kjøring blir dyrt nok til at fattigfolk begrenser kjøringen. Trafikken er for stor. Samme her. Om det hadde kostet 300kr pr vei i bomringen i Oslo så hadde jeg sluppet å sitte i kø de dagene jeg må inn dit. Det hadde vært kjekt. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Synes jeg hører noen krokodilletårer for de "stakkarene" (dere selv) som må stå i kø dersom de mot formodning må inn til byen en dag. Ingen som helst antydning av sympati for de som faktisk må bruke bilen for å få byen til å gå rundt, fordi man kjører på tider der kollektivtrafikken er dårlig for den som jobber men dere ennå nyter morgenkaffen ved kjøkkenbordet. Eller for den som må kjøre et stykker for å levere unger i barnehage, fordi man ikke fikk plass ved den som er i nabolaget. Det er mange som er avhengig av å bruke bilen, men som ville gått bankerått om de måtte betale 300,- per vei. Man reiser jo ikke fordi man har så veldig lyst til å stampe i kø, men fordi man er nødt. Og hjemmekontor er noe man har hørt om men som man ikke kan benytte selv. Men om disse ikke lenger kan komme seg rundt med bilen, så kan det få sterke konsekvenser for dere. F.eks. togkonduktørene og det resterende personellet ombord i toget dere ellers måtte tatt innover. Et tog som kanskje frakter de som jobber i kiosken, på kaffehuset eller i butikken dere besøker. Skal det gå rundt uten privatbilen som hjelpemiddel, så må kollektivtrafikken bedres drastisk, og gjerne så mye at man eventuelt kunne ofret en fil eller to for å kunne komme frem på nogenlunde komfortabel måte, og slik at man faktisk rekker frem med kollektivtransportmiddelet man benytter. Heldigvis bor jeg så nært jobben at jeg kan gå, men jeg har forståelse for at det rett og slett er umulig eller veldig dyrt å gi et godt nok tilbud da vi ikke har en bo og jobbsituasjon som er optimal for alle. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå