Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det var morsomt og bilen var virkelig interessant som en nummer to bil. Men så var det det med at den er kinesisk. Av europeiske biler så synes jeg Renault nå har tatt steget opp fra rennesteinen til å bli virkelig interessant. Renault 4 synes å bli en bra bil, både estetisk og praktisk. Plass til 5, stort bagasjerom, høy bakkeklaring og er 99% sikker på at jeg hørte den skulle få krok og 750kg hengervekt. Litt stusselig med 50kwt, 60 er minimum i mitt hode, men om prisen havner under 300K med krok og vinterdekk så tror jeg de har en storselger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Femtekolonne said:

Synes det var morsomt og bilen var virkelig interessant som en nummer to bil. Men så var det det med at den er kinesisk. Av europeiske biler så synes jeg Renault nå har tatt steget opp fra rennesteinen til å bli virkelig interessant. Renault 4 synes å bli en bra bil, både estetisk og praktisk. Plass til 5, stort bagasjerom, høy bakkeklaring og er 99% sikker på at jeg hørte den skulle få krok og 750kg hengervekt. Litt stusselig med 50kwt, 60 er minimum i mitt hode, men om prisen havner under 300K med krok og vinterdekk så tror jeg de har en storselger

Er vel mere logisk å ha krav til rekkevidde og ikke batterikapasitet?

E-tron har jo 106kWt batteri men rekkevidde som andre biler med 60kWt, så å sammenligne batteristørrelser gir ikke helt mening i den retningen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Complexity said:

Er vel mere logisk å ha krav til rekkevidde og ikke batterikapasitet?

 

Sant nok. Mitt krav før var 22mil fra østfold til oslo noe første utgave av Kona greide med glans. Da dro jeg med 80% og hadde 20% igjen når jeg kom tilbake, selv på vinteren. Derav ble 60kwt det magiske tallet i mitt hode. En mer effektiv bil kan greie seg med mindre og omvendt. Den nye kona modellen greier det ikke ut i fra det jeg har lest. Heldigvis er den pendlingen over for mitt vedkommende de neste 3årene,kanskje mer avhengig av anbudsmarerittet. Men 20mil er fortsatt ett ønske. Da holder det 99% av tiden å lade hjemme.

 

Lenke til kommentar
14 hours ago, Jotun said:

Legg til nammi og livet peaker.

Dong in your Nammi Box 🫣

Blir litt som å si at Kona har plass til 2 foran og 3 bak, men siste mann på virkelig presse seg inn.

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla FSD (igjen): En Tesla Model X med 5-6-7 seter holdt på å drepe alle i bilen 21. oktober i Østerriket. Bilens FSD-funksjon ga full gass, men en årvåken og handlekraftig sjåfør reddet livet ved å styre bilen ut i et vann.

https://www.stern.de/auto/e-mobilitaet/tesla-im-traunsee-versenkt---fahrer-von-autopilot-voellig-ueberrascht-35164464.html

Hendelsen skjedde etter at Tesla har lansert og vist fram sin nye helt selvkjørende Cybercab. Man må jo bare anta at Tesla model X-en har gått gjennom alle oppgraderinger og kvalitetssikringer som har skjedd i bilens garantitid, som blant annet burde ha luket ut feil og mangler med FSD gjennom flere år. Finnes det noen offentlig oversikt over hvor mange FSD-relaterte ulykker som har skjedd? Lista må være lang..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det var bare flaks at FSD-funksjonen bare hadde 1 potensielt offer denne gangen, neste flaks var at sjåføren klarte å avverge det. Dobbeltflaks for tesla. Dette var en model X som har 5-7 seter i verste fall hadde funksjonen hatt 7 potensielle offer, og lykkes med å drepe alle.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (4 timer siden):

Den første bilen eg disponerte når eg var ny sjåfør var foreldrene mine sin Renault 5. Så når leaf skal erstattes har vi en soleklar kandidat av flere grunner.

Den ser mildt sagt snasen ut.

Helt enig! Gleder meg til flere tester, og å prøve å sitte i den. Har en e-golf som har rundet 212.000km og en datter på 17 som sikler på å ta over den om et års tid... kjører mye med 1 eller 2 i bilen, og må si den ser dritkul ut😄 Aberet er v3l plassen bak...

Lenke til kommentar
5 hours ago, Complexity said:

Er vel mere logisk å ha krav til rekkevidde og ikke batterikapasitet?

Nja. Rekkevidde for en gitt mengde batterier i en gitt størrelse bil varierer ikke så mye (med unntak av noen få avvikende biler). Faktisk batterimengde fremfor opgitt rekkevidde kan raskt fortelle deg mer om hvordan bilen så vil opptre i ikke optimale situasjoner hvor den opgitte rekkevidden kanskje ikke stemmer så godt med virkeligheten lengre. 

I.e. en bil som på papiret ser svært effektiv ut vil gjerne lande nærere sine sammenlignbare modeller med samme størrelse og batterimengde med en gang kjøreforholdene ikke lengre er helt i henhhold til WLTP. Det er tross alt ikke mange prosentpoengene man har å skru på i elbiler, så det meste av avvik kommer gjerne av forskjellig grad av optimering for testforhold fremfor å kunne skru på total effekttivitet.

Det er svært fornuftig å se på de fundamentale, objektive parametrene for bilen man kjøper (Vekt, størrelse, luftmotstand, batterikapasitet) og ikke bare sammensatte avledede parametre som rekkevidde. De objektive størrelsene kan man ha mye mer konfidens i, enn avledede størrelser.

5 hours ago, Complexity said:

E-tron har jo 106kWt batteri men rekkevidde som andre biler med 60kWt, så å sammenligne batteristørrelser gir ikke helt mening i den retningen.

E-tron Q8 har opgitt WLTP på 533 km. Hvilken sammenlignbar bil med 60kWt batteri har tilsvarende? Om du drar inn mye mindre biler så er jo neppe sammenligningen så fryktelig relevant. Tror ikke mange vurderer en Audi Q8 e-tron mot f.eks en ioniq 6.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilene er sikkert fine og bra, men så var det elefanten i rommet da. Diktaturet taper sikkert penger på hver leverte bil, men dette er en villet langsiktig strategi fra Kina. De ønsker å ødelegge det Europeiske bilprodusentmarkedet. Kina er kjent for å tenke mye mer langsiktig enn vesten. Så selv om det koster Kina penger nå, så er det i Kinas langsiktige interesse. Det kombinert med Kinas brudd på menneskerettigheter, rettigheter og arbeidsforhold for arbeidere, manglende demokratiske rettigheter generelt, så er det en svært bitter pille å svelge å kjøpe diktaturbil. En bitterhet man bør sette en prislapp på. Man burde ha dårlig samvittighet for å bidra til å ødelegge vestlige bilprodusenter og bidra til å hjelpe et diktatur med sine langsiktige mål.

Vi alle kjenner vel fra tid til annen på hvor mye vår samvittighet og verdier er verdt i kroner. Hvor mye man skal ha betalt for å svelge noen bitre piller, som å støtte et diktatur. Jeg håper EU og Norge bidrar til å visualisere den kostnaden for folk flest, via importavgifter som så kanaliseres som støtte til bilprodusenter i EU.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 23.7.2024 den 10:58 AM):

 

Det jeg savner på vestlandet er koordinering med ferjetider slik at bilen når fram 2 min før ferja går. Utrolig irriterende å komme 1 min etter ferja er gått og neste går om en time. Slike funksjoner har dessverre ikke min bil. Det må jeg gjøre manuelt. 

Det er best å ikke tenke på det, ferjene har nå såpass korte interval at det ikke betyr noe

Jeg tror google maps kalkulerer inn rutetidene automatisk, det påvirker estimert ankomst til destinasjon.

Lenke til kommentar
38 minutes ago, sverreb said:

Nja. Rekkevidde for en gitt mengde batterier i en gitt størrelse bil varierer ikke så mye (med unntak av noen få avvikende biler). Faktisk batterimengde fremfor opgitt rekkevidde kan raskt fortelle deg mer om hvordan bilen så vil opptre i ikke optimale situasjoner hvor den opgitte rekkevidden kanskje ikke stemmer så godt med virkeligheten lengre. 

I.e. en bil som på papiret ser svært effektiv ut vil gjerne lande nærere sine sammenlignbare modeller med samme størrelse og batterimengde med en gang kjøreforholdene ikke lengre er helt i henhhold til WLTP. Det er tross alt ikke mange prosentpoengene man har å skru på i elbiler, så det meste av avvik kommer gjerne av forskjellig grad av optimering for testforhold fremfor å kunne skru på total effekttivitet.

Det er svært fornuftig å se på de fundamentale, objektive parametrene for bilen man kjøper (Vekt, størrelse, luftmotstand, batterikapasitet) og ikke bare sammensatte avledede parametre som rekkevidde. De objektive størrelsene kan man ha mye mer konfidens i, enn avledede størrelser.

E-tron Q8 har opgitt WLTP på 533 km. Hvilken sammenlignbar bil med 60kWt batteri har tilsvarende? Om du drar inn mye mindre biler så er jo neppe sammenligningen så fryktelig relevant. Tror ikke mange vurderer en Audi Q8 e-tron mot f.eks en ioniq 6.

Er ikke det utgaven med 114kWt batteri som har 533km?

513km rekkevidde på Model 3 med ca 60kWt batteri.

Selvfølgelig helt annen bil men det viser jo at kapasitet ikke er alt.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke dette stemmer. BYD hevdet at for hver bil de solgte i vestlige markeder var overskuddet på 10 tusen dollar. Men på kinesisk marked var overskuddet kun på 1 tusen dollar. Det virker ikke på meg som disse bilene blir "dumpet" på det norske markedet. Isåfall forsvinner fortjenesten i alle mellomleddene. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Simen1 said:

Tesla FSD (igjen): En Tesla Model X med 5-6-7 seter holdt på å drepe alle i bilen 21. oktober i Østerriket. Bilens FSD-funksjon ga full gass, men en årvåken og handlekraftig sjåfør reddet livet ved å styre bilen ut i et vann.

https://www.stern.de/auto/e-mobilitaet/tesla-im-traunsee-versenkt---fahrer-von-autopilot-voellig-ueberrascht-35164464.html

Hendelsen skjedde etter at Tesla har lansert og vist fram sin nye helt selvkjørende Cybercab. Man må jo bare anta at Tesla model X-en har gått gjennom alle oppgraderinger og kvalitetssikringer som har skjedd i bilens garantitid, som blant annet burde ha luket ut feil og mangler med FSD gjennom flere år. Finnes det noen offentlig oversikt over hvor mange FSD-relaterte ulykker som har skjedd? Lista må være lang..

1. Det finnes ikke biler med FSD i Europa.

2. Artikkelen er skrevet ut i fra denne politirapporten…

Dette er en fyr som har kjørt ut av veien helt selv. Fordi han ble skremt av en fantom bremsing, og så av akselerasjonen opp til hastigheten cruisekontrollen var satt til etterpå.

Dette er et scenario som skjer med biler fra mange bilmerker. (Ikke at folk får panikk og styrer bilen ut i en sjø da)

 

IMG_2243.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Saltkorn skrev (1 time siden):

Det er best å ikke tenke på det, ferjene har nå såpass korte interval at det ikke betyr noe

Jeg tror google maps kalkulerer inn rutetidene automatisk, det påvirker estimert ankomst til destinasjon.

Ja det er korrekt men den burde vært linket til ferjetider. Andre systemer klarer dette. Det savner jeg på software siden i min bil

Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

 

513km rekkevidde på Model 3 med ca 60kWt batteri.

Selvfølgelig helt annen bil men det viser jo at kapasitet ikke er alt.

Men nå er vel ikke det akkurat realistisk heller. For all del, Tesla er supereffektive, men den kommer ikke i nærheten av 50mil på ordinær kjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...