uname -i Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober (endret) bzzlink skrev (9 minutter siden): Ja alle blir det. Sett deg inn i en bakhjulstrekker fra 1985 på vinterføre. Vil påstå at du kommer til å være veldig mye mer årvåken når du kjører den, enn når du kjører din egen bil. Statistikk på antall drepte i trafikken tilsier dog at den årvåkenheten gir mer mening å la bilen styre, enn å beholde hos føreren. Man blir ikke mindre årvaken for veiarbeid og andre hindringer i trafikken fordi man har ABS. Men det skjer med Autopilot og derfor er det så utrolig mange ulykker med det. Så mange at NHTSA har flere etterforskninger på systemet. Jeg har foreløpig ikke sett tilsvarende etterforskninger fordi folk blir sløve av ABS-bremser. Endret 24. oktober av uname -i 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Jeg liker å kjøre bilene mine selv jeg. Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Man hadde en god del ulykker med avanserte autopiloter på fly når disse ble innført. Det var ikke intuitivt om de var påskrudd eller ikke, og det skjedde ulykker fordi piloten ved et uhell hadde overstyrt systemet og så trodde det fortsatt var på. "I gamle dager" så skyldte man vanligvis på piloten, han var død og kunne ikke forsvare seg. Etter hvert så fant man ut at flyfabrikantene måtte ta høyde for at piloten var mennesklig og gjorde feil - "human factors". Dette var et stort framskritt for flysikkerheten. Tilsvarende i bil så må bilfabrikantene ta høyde for at folk er sløve, kjeder seg og mister fokus. Hvis kundene til et bilmerke skiller seg ut med urealistiske forventinger til autopilot kontra andre bilmerker, så er det høyst sannsynligvis det bilmerket sin egen skyld. 4 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober 59 minutes ago, Kalle Klo said: Man hadde en god del ulykker med avanserte autopiloter på fly når disse ble innført. Det var ikke intuitivt om de var påskrudd eller ikke, og det skjedde ulykker fordi piloten ved et uhell hadde overstyrt systemet og så trodde det fortsatt var på. "I gamle dager" så skyldte man vanligvis på piloten, han var død og kunne ikke forsvare seg. Etter hvert så fant man ut at flyfabrikantene måtte ta høyde for at piloten var mennesklig og gjorde feil - "human factors". Dette var et stort framskritt for flysikkerheten. Tilsvarende i bil så må bilfabrikantene ta høyde for at folk er sløve, kjeder seg og mister fokus. Hvis kundene til et bilmerke skiller seg ut med urealistiske forventinger til autopilot kontra andre bilmerker, så er det høyst sannsynligvis det bilmerket sin egen skyld. Jeg skjønner argumentasjonen, men jeg synes ikke man skal kastrere førerstøttesystemene av den grunn. Sette krav til førerovervåkning er mer riktig vei å gå da. Mener jeg leste at det blir obligatorisk også? Helt greit at bilen min degraderer autopiloten min dersom den ikke er sikker på, eller ikke kan sjekke om jeg følger med på veien eller ikke. 1 hour ago, uname -i said: Jeg har foreløpig ikke sett tilsvarende etterforskninger fordi folk blir sløve av ABS-bremser. Jeg vil påstå at jeg tar veldig mye mere sjanser, holder høyere fart og ligger nærmere andre trafikanter når jeg kjører noe som har ABS, traction og antisladdsystem. Enn når jeg kjører noe uten. (Med mindre det er tørr asfalt, da er det ikke forskjell med mindre man har 300hk+) Men dette er jo ikke noe tema, fordi bilene håndterer disse oppgavene mye bedre enn mennesker, og man kjører ikke bil uten de. Poenget mitt er at dit kommer autopiloten seg også. Og noen idioter vil dø på vegen, og sånn er det bare. Men resultatet som helhet er at alle blir tryggere. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Så det de sier i den testen er at Ap er så bra at den utgjør en fare fordi fører dermed ikke følger med? Og siden de kaller den autopilot så tror brukerne at bilen er selvkjørende og dette er livsfarlig.... Syns det høres litt voldsomt ut det også. For så bra er den ikke.🤔😉 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober 3 hours ago, bzzlink said: Autopiloten på et fly kjører også rett inn i radiomaster og andre fly. Og autopiloten på en båt ("Autohelm") kjører rett på et skjær om styrmannen driver med noe annet enn å passe på. Been there - done that - twice. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober trikola skrev (2 timer siden): Og autopiloten på en båt ("Autohelm") kjører rett på et skjær om styrmannen driver med noe annet enn å passe på. Been there - done that - twice. Heeeeeeelt utrolig. Skulle tro autopiloten hadde lært 🤷 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Jotun skrev (13 minutter siden): Heeeeeeelt utrolig. Skulle tro autopiloten hadde lært 🤷 Tror ikke den hadde AI, men der var nok flere "ay" etter hverandre der! 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober 2 hours ago, Jotun said: Så det de sier i den testen er at Ap er så bra at den utgjør en fare fordi fører dermed ikke følger med? Nei de sier den er for dårlig på å involverer bilføreren. Det er et problem, for om føreren ikke er engasjert i kjøringen da er hen heller ikke klar til å ta kontrollen slik et SAE level 2 system krever føreren må være. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Merkelig. Den klager og syter umiddelbart hvis eg ikke følger med. Vel vel. Eg følger nå med så.... Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Jotun skrev (2 timer siden): Heeeeeeelt utrolig. Skulle tro autopiloten hadde lært 🤷 Om jeg ikke tar feil så er det båter i oslofjorden med autopilot . Håper den stopper for tankskip https://www.tradewindsnews.com/technology/oslo-fjord-barge-set-for-autonomous-operation-trials/2-1-1697823 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Duriello skrev (7 timer siden): Jeg liker å kjøre bilene mine selv jeg. Jeg også, Jeg skur av mest mulig førerstøtte når jeg kjører bil, og derfor aner jeg heller ikke hvilke biler som har de beste systemene. Årsaken til at jeg synes "autopilot" er meningsløst er 3 delt. 1. Jeg liker å kjøre selv. 2. Jeg ser ikke poenget dersom man alikevel må være 100% konsentrert om trafikken og man må ha begge hendene på rattet. Hva gjør egentlig slike system for deg? 3. En hviken som helst autopilot er elendig til å kjøre bil. Det jeg irriterer meg mest over når jeg er passasjer i en bil er sjåfører som ikke klarer å følge idealsporet i veibanen. En Autopilot som er fornøyd med å holde seg mellom stripene viller irritert vettet av meg. Det samme gjelder fremtidig fsd. Det jeg har sett til nå av selvkjørende biler er 100% patetisk. Biler som snirkler seg forsiktig gjennom trafikken som en bestemor på 90 år er fullstendig uinteressant. Jeg råkjører så og si aldri, men har en relativt offansiv kjørestil, og det beste argumentet for å kjøre elbil for meg er at man alltid er først ut av lyskyss, så jeg skal stille meg i kø for å kjøpe bil med FSD når den kommer med "Tempramentfull-italiener-i-liten- Fiat-med-sugemotor-i -sentrum-av-Roma"-modus. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Jotun skrev (1 time siden): Merkelig. Den klager og syter umiddelbart hvis eg ikke følger med. Vel vel. Eg følger nå med så.... Ser den holder føreren i sving Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Ja vil heller anbefale bz4x sin. Der merkes det knapt at man har fører assistent. Fsd i praksis. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober 2 hours ago, Jotun said: Merkelig. Den klager og syter umiddelbart hvis eg ikke følger med. Den vet ikke om du følger med, den kan bare se ca hvor du ser, det er ikke det samme som å følge med. Ideelt sett burde du være instillt på at det er faktisk du som kjører og maskinen er der bare for å gripe inn som reserve, først da er du fullt ut involvert i kjøringen. Mennesker er elendige til å bare overvåke en prosess og tankene vil starte å vandre umiddelbart. 1 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober 9 hours ago, AL123 said: Tempramentfull-italiener-i-liten- Fiat-med-sugemotor-i -sentrum-av-Roma"-modus. 😂 Greit nok å ville kjøre selv, liker det best i de fleste tilfeller jeg også. En ting som burde blitt påbudt før over fartsgrensen varslingen som er innført nå, er grønt lys varsling. Hvis alle biler plinget når lyset ble grønt, så hadde jeg spart _mye_ tid i Oslo trafikken. 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober bzzlink skrev (2 timer siden): 😂 Greit nok å ville kjøre selv, liker det best i de fleste tilfeller jeg også. En ting som burde blitt påbudt før over fartsgrensen varslingen som er innført nå, er grønt lys varsling. Hvis alle biler plinget når lyset ble grønt, så hadde jeg spart _mye_ tid i Oslo trafikken. Eller at man fikk støt. Jeg mener, vi sitter stille og ser på samme lyset. Alle kan kjøre samtidig! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Dongfeng Nammi Box ruller nå inn i Norge, med en startpris som er under 200.000 kroner. Den blir tilgjengelig i to versjoner, der den med det minste batteriet, på 31,5 kWt, sniker seg under den nevnte summen, med en utsalgspris på 199.000 kroner og en versjon med et batteri på 42,3 kWt, som skal ha en rekkevidde på inntil 340 kilometer hvor prisen skal være 217.900 kroner. https://www.motor.no/aktuelt/dongfeng-nammi-box-blir-norges-billigste-nybil/292000 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Ser ut som pent / sprekt interiør også. Men de kunne ansatt noen andre enn mora si til å navngi den. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober bzzlink skrev (2 timer siden): de kunne ansatt noen andre enn mora si til å navngi den. Det byr meg i mot å eie en bil med Dong i merkenavnet. US English [ dawng, dong ] Slang: Vulgar. 1. penis. Norsk [ dong ] Slang: 1. Kondom 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå