Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Jotun skrev (18 minutter siden):

Er den ikke det da? Er det pga hardware at Ap ikke er perfekt? 

Er det hardware som er forskjellen på en 23 model y med fsd i usa og min med ap i Norge?

Vel, det startet altså med at noen her påstod at Autopilot fungerte bedre med nyere HW.  Legg til at Elon Musk selv så og si har bekreftet at HW3 ikke vil fungere med robo-taxi.

 

Jotun skrev (20 minutter siden):

Edit: bare sånn at det plutselig ikke blir påstått at fsd pr i dag er selvkjørende. Poenget mitt er at fsd slik det funker i usa pr nå er noe eg ville vært meget fornøyd med å få. 

Virkelig? De som har prøvd dette og er rimelig uavhengige(ikke aksjonærer i Tesla og/eller influensere med Youtube-kanal) forteller at det er mye mer stressende med FSD. For man må hele tiden være på vakt mot livsfarlige feil(noe som skjer per andre mil eller noe sånt). 

De fleste vil foretrekke å kjøre selv framfor å passe på en 16-åring som prøver å kjøre bil for første gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det og eg har ikke prøvd den selv så der må eg melde pass. Hvordan er dette for Bmw'en til han som prøvde model 3 her over?

Onkel Jons påstand om bedre ap på biler med hw4 får han stå for selv.

Eg kan sammenligne xc40, 24 modell x1 med alt utstyr og min egen. 

Vet hvertfall hvilken eg syns gjør en best jobb. Eliminer disse fordømte nedbremsingen når man møter større kjøretøy så er mye gjort.

At en godt utstyrt bmw har god kjøre assistent er da mildest talt forventet? 

Tipper fsd borti usa må passes mindre på enn ap i Norge.....

En bil som virkelig var bra kjøre assistent på. Bz4x. Kan sammenlignes med taxiene som går borti usa.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (58 minutter siden):

Kan være! De har visst åpnet en ny fabrikk nylig, etter pressemeldingen skal dette øke kapasiteten deres fremover med EV3 og EV4:
https://www.kiapressoffice.com/releases/1748

Mye bra med bilen på papiret, her i Norge vil vel mangel på 4 hjulstrekk være et minus som begrenser salget noe. 

Hjelper ikke på at den er FWD istedet for RWD, men om man ikke bor langs "fjellsidene", så betyr vel det mindre! 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Auto Asmodeus said:

Angående diskusjon om førersystemer så er kanskje dette relevant? Jeg fikk et par aha-opplevelser iallefall:

https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/assisted-driving-gradings/

Jeg leste bare den om min egen bil, og det var en politisk scoring, som ikke sa så mye om funksjonaliteten.

Når de trekker Tesla i karakter for navngivningen, så blir det litt vanskelig å stole på testen synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Jeg leste bare den om min egen bil, og det var en politisk scoring, som ikke sa så mye om funksjonaliteten.

Når de trekker Tesla i karakter for navngivningen, så blir det litt vanskelig å stole på testen synes jeg.

Full Self Driving som ikke kan kjøre av seg selv uten overvåkning? Er det politisk å påpeke at navnet er misvisende?

Lenke til kommentar

"Politisk scoring" faktisk - la ikke merke til at Tesla var representert der engang, men jeg scrolla ikke så langt ned til de bilene med lavest score.

 

Jeg tolker dette slik at Tesla overselger autopiloten sin og at EuroNCAP mener at funksjonen ikke samsvarer med navnet, derav trekket.

Tesla på sin hjemmeside kaller dette "Future of Driving":

Tesla cars come standard with advanced hardware capable of providing Autopilot features, and full self-driving capabilities—through software updates designed to improve functionality over time.

 

EuroNCAP kommenterer dette som grunnlag for sitt trekk - de trekker for mye annet også når det kommer til førerstøtte:
Tesla’s system name Autopilot is inappropriate as it suggests full automation. The promotional material suggests automation where the handbook correctly indicates the limitations of the system capabilities, which could lead to confusion.

Leser mellom linjene at Tesla vipper på linjen mellom å selge bjørnen før den er skutt og direkte falsk markedsføring med mindre man graver langt inn i dokumentasjonen som først da nevner begrensinger som gjør at dette allikevel ikke er en autopilot. Er vanskeligere å stole på Tesla enn EuroNCAP.

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Auto Asmodeus said:

"Politisk scoring" faktisk - la ikke merke til at Tesla var representert der engang, men jeg scrolla ikke så langt ned til de bilene med lavest score.

 

Jeg tolker dette slik at Tesla overselger autopiloten sin og at EuroNCAP mener at funksjonen ikke samsvarer med navnet, derav trekket.

Tesla på sin hjemmeside kaller dette "Future of Driving":

Tesla cars come standard with advanced hardware capable of providing Autopilot features, and full self-driving capabilities—through software updates designed to improve functionality over time.

 

EuroNCAP kommenterer dette som grunnlag for sitt trekk - de trekker for mye annet også når det kommer til førerstøtte:
Tesla’s system name Autopilot is inappropriate as it suggests full automation. The promotional material suggests automation where the handbook correctly indicates the limitations of the system capabilities, which could lead to confusion.

Leser mellom linjene at Tesla vipper på linjen mellom å selge bjørnen før den er skutt og direkte falsk markedsføring med mindre man graver langt inn i dokumentasjonen som først da nevner begrensinger som gjør at dette allikevel ikke er en autopilot. Er vanskeligere å stole på Tesla enn EuroNCAP.

Virker som du og Euro NCAP har samme feilaktige oppfattelse av hva som ligger i ordet autopilot. Dette har nok også Tesla utnyttet til sin fordel, og sikkert det NCAP ønsker å trekke de for.

Når man tester et førerstøttesystem og sier at det er et veldig bra system, men vi liker ikke navnet, så kaller jeg det politisk.

FSD og autopilot er også to veldig forskjellige ting, og vil understreke at det er autopilot systemet jeg diskuterer her.

Av de bilene jeg har prøvd, så er Tesla sitt førerstøttesystem det beste på å holde kurs og hastighet og plassering i veien. Som også er definisjonen av hva ordet autopilot faktisk betyr av det jeg kan finne på internett.

 

Lenke til kommentar

Jeg vil også si at der er 2 nivåer av førerstøtte system. 

Pilotassist 
Systemet er bygget for at føreren skal utføre handlingene, men systeme jobber sammen med føreren for å utføre dem.

Autopilot
Systemet er bygget for at bilen skal utføre handlingene, og føreren skal kun være øyne og ører og gripe inn når det kommer situasjoner som autopiloten ikke kan håndtere

Jeg har ikke kjørt noen av de kinesiske bilene, men tyske, koreanske og japanske virker å ha en blanding av de to. De har autopilot på akselerasjon og brems. Men pilotassist på kurs/retning og start/stopp. Start stopp virker å være avhengig av utstyrsnivå.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Jeg vil også si at der er 2 nivåer av førerstøtte system. 

Pilotassist 
Systemet er bygget for at føreren skal utføre handlingene, men systeme jobber sammen med føreren for å utføre dem.

Autopilot
Systemet er bygget for at bilen skal utføre handlingene, og føreren skal kun være øyne og ører og gripe inn når det kommer situasjoner som autopiloten ikke kan håndtere

Hvor har du hentet denne forskjellen fra? Meg bekjent gjør begge det samme, men det første er tydelig på at det er Level 2 kjøreassistanse, mens det siste gir inntrykk av at det er noe mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, uname -i said:

Hvor har du hentet denne forskjellen fra? Meg bekjent gjør begge det samme, men det første er tydelig på at det er Level 2 kjøreassistanse, mens det siste gir inntrykk av at det er noe mer.

Det er jo noe mer. 

Nå har jeg bare prøvd BMW (M8 og Z4), Audi (e-tron) og Hyundai (Kona) på dette. Men de hadde til felles at de kjørte rett av veien, eller rett over i motgående kjørefelt uten å si ifra om at jeg burde ta over styringen.

Og det er jo i definisjonen, de har kun assistanse på styreinputen, de tar ikke over styreinputen. Men Tesla tar over styreinputen for deg, og sier ifra når du må ta den tilbake.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Nå har jeg bare prøvd BMW (M8 og Z4), Audi (e-tron) og Hyundai (Kona) på dette. Men de hadde til felles at de kjørte rett av veien, eller rett over i motgående kjørefeil uten å si ifra om at jeg burde ta over styringen.

Men det gjør jo Teslas Autopilot også. Den kjører rett i veiarbeid og andre ting uten å si fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -i said:

Men det gjør jo Teslas Autopilot også. Den kjører rett i veiarbeid og andre ting uten å si fra.

Ja men den er jo ikke laget for å unngå det. Autopiloten på et fly kjører også rett inn i radiomaster og andre fly.

Tesla sin autopilot er laget for å holde kurs og hastighet. Føreren må ta over når man kommer i situasjoner som den ikke håndterer.

Det du påpeker her, er det som NCAP skriver også at autopiloten er så god at føreren kan tro at den gjør mer enn det den er laget for og dermed melde seg for mye ut av kjøringen.

Siden euroNCAP testen for 4-5 år siden, så har Tesla tatt dette på alvor og steppet opp fører overvåkningen sin, slik at ikke dårlige sjåfører like lett kan ta dårlige valg.

Jeg sammenligner reaksjonen din med reaksjonene som kom og fortsatt er der mot alle førerassistene

Rollen til oss sjåfører har blitt mindre og mindre løpet av mine 30 år bak rattet.

Antilock Brake System - Tok vekk at vi trengte å modulere bremsetrykket med foten
Traction Control - Tok vekk at vi trengte å modulere gasspådraget med foten
Antiskid - Tok vekk at vi måtte gjøre styreinput + gasspådrag + bremsetrykk input for å rette opp sladd

Jo mer bilen tar over, jo større risk er det for at føreren blir sløv, men jeg synes ikke de er en god grunn til ikke å pushe det 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Antilock Brake System - Tok vekk at vi trengte å modulere bremsetrykket med foten
Traction Control - Tok vekk at vi trengte å modulere gasspådraget med foten
Antiskid - Tok vekk at vi måtte gjøre styreinput + gasspådrag + bremsetrykk input for å rette opp sladd

Jo mer bilen tar over, jo større risk er det for at føreren blir sløv, men jeg synes ikke de er en god grunn til ikke å pushe det 

Noen andre som blir sløv av ABS-bremser?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (25 minutter siden):

Men det gjør jo Teslas Autopilot også. Den kjører rett i veiarbeid og andre ting uten å si fra.

Syns du det er sammenlignbart med å ikke følge veien? Ingenting av delene er bra, men har ikke prøvd å måke inn mot veiarbeid med noen av de bilene eg har prøvd. X1 og xc40 og model y. Men hvordan oppfører de andre to seg her? 

Og kjører model y rett inn i det altså? Godt eg følger med selv om eg kjører på ap 😅 men trenger heldigvis ikke følge så mye med på svingene da.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Virker som du og Euro NCAP har samme feilaktige oppfattelse av hva som ligger i ordet autopilot. Dette har nok også Tesla utnyttet til sin fordel, og sikkert det NCAP ønsker å trekke de for.

Når man tester et førerstøttesystem og sier at det er et veldig bra system, men vi liker ikke navnet, så kaller jeg det politisk.

FSD og autopilot er også to veldig forskjellige ting, og vil understreke at det er autopilot systemet jeg diskuterer her.

Av de bilene jeg har prøvd, så er Tesla sitt førerstøttesystem det beste på å holde kurs og hastighet og plassering i veien. Som også er definisjonen av hva ordet autopilot faktisk betyr av det jeg kan finne på internett.

 

De trekker for at navnet er misvisende og at man som forbruker må sette seg godt inn i dokumentasjonen for å forstå hva systemet faktisk inneholder. Blant annet. Jeg tviler på at lav score har noe med at NCAP misliker navnet. Alt dette er helt uavhengig av hva jeg tror om dette.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, uname -i said:

Noen andre som blir sløv av ABS-bremser?

Ja alle blir det.

Sett deg inn i en bakhjulstrekker fra 1985 på vinterføre. Vil påstå at du kommer til å være veldig mye mer årvåken når du kjører den, enn når du kjører din egen bil.

Statistikk på antall drepte i trafikken tilsier dog at den årvåkenheten gir mer mening å la bilen styre, enn å beholde hos føreren.

Lenke til kommentar

Hvis man ser i PDFen så ser vi at tesla særlig blir trukket for at systemet gjør at brukerne ikke involveres i kjøring og incentiverer brukeren til å stole for mye på systemet. 

F.eks det at systemet koples ut når brukeren korrigerer det gjør at brukere vil nøle med å gripe inn fordi da må de manuellt kople inn igjen systemet etterpå. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...