Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

 

Trestein skrev (6 minutter siden):

Så du utelukker ikke at hardware som er god nok for fsd ikke er god nok til cruise kontroll? Eier du en tesla?

Vil tro hardware som er god nok for fsd er god nok for den vanlig autopiloten ja. Har eg sagt noe i annen retning? Men man må jo bruke hardware for at det skal funke. Ap er ap. Fsd er fsd.

Ser fortsatt ikke hva du mener med setningen: har  ikke tesla sagt at hardware i alle biler skal være tilstrekkelig for helt autonom kjøring eller var det også løgn

Det har hvertfall ikke en dritt å gjøre med den diskusjonen du svarte på.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jotun skrev (2 timer siden):

 

Vil tro hardware som er god nok for fsd er god nok for den vanlig autopiloten ja. Har eg sagt noe i annen retning? Men man må jo bruke hardware for at det skal funke. Ap er ap. Fsd er fsd.

Ser fortsatt ikke hva du mener med setningen: har  ikke tesla sagt at hardware i alle biler skal være tilstrekkelig for helt autonom kjøring eller var det også løgn

Det har hvertfall ikke en dritt å gjøre med den diskusjonen du svarte på.

 

Diskusjon startet med at noen hadde kjørt en 2021 tesla med dårlig autopilot. En forklaring var at hardware på 21 modell var for dårlig og at ap fungerte mye bedre på 24 modellen. 

Jeg fant det bare litt rart at hardware som EM har sagt er god nok til FSD plutselig ikke er god nok for ap.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Trestein said:

Diskusjon startet med at noen hadde kjørt en 2021 tesla med dårlig autopilot. En forklaring var at hardware på 21 modell var for dårlig og at ap fungerte mye bedre på 24 modellen. 

Jeg fant det bare litt rart at hardware som EM har sagt er god nok til FSD plutselig ikke er god nok for ap.

 

Dette var vel starten?

Screenshot_20241022_162549_Chrome.jpg.fc1d4100d2ddd400618bcf31f01700a6.jpg

Klarer ikke helt å tolke det slik du gjør

Lenke til kommentar
Trestein skrev (35 minutter siden):

Jeg fant det bare litt rart at hardware som EM har sagt er god nok til FSD plutselig ikke er god nok for ap.

Elon Musk sa i 2016 at alle biler var utstyrt med HW for full selvkjøring. At det ikke viste seg å stemme overrasker nok absolutt ingen.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Dette var vel starten?

Screenshot_20241022_162549_Chrome.jpg.fc1d4100d2ddd400618bcf31f01700a6.jpg

Klarer ikke helt å tolke det slik du gjør

Spørsmålet hans har er nok relatert til dette utsagnet om at man må ha det nyeste av en udefinert «hardware». Og «jeg også» oppfatter det slik at det er enda ikke blitt belyst (besvart) skikkelig.
Eksakt hvilken ny hardware og versjon må man ha «for å få best versjon av autopilot».
IMG_1237.thumb.jpeg.e4421622c96aca17b69b7c79e861f80c.jpeg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Trestein skrev (1 time siden):

Diskusjon startet med at noen hadde kjørt en 2021 tesla med dårlig autopilot. En forklaring var at hardware på 21 modell var for dårlig og at ap fungerte mye bedre på 24 modellen. 

Jeg fant det bare litt rart at hardware som EM har sagt er god nok til FSD plutselig ikke er god nok for ap.

 

ja eg vet at du syns det var rart. Og eg svarte deg. Hardware er da bare så god som software tillater. Det tror eg faktisk du forstår 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (52 minutter siden):

Spørsmålet hans har er nok relatert til dette utsagnet om at man må ha det nyeste av en udefinert «hardware». Og «jeg også» oppfatter det slik at det er enda ikke blitt belyst (besvart) skikkelig.
Eksakt hvilken ny hardware og versjon må man ha «for å få best versjon av autopilot».
IMG_1237.thumb.jpeg.e4421622c96aca17b69b7c79e861f80c.jpeg

Den påstanden om at det er forskjell får den som uttalte den stå for. Har mine tvil at det er så innmari store forskjeller.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 21.10.2024 den 5:56 PM):

Er jo så lett gjennomskuelig at det blir pinlig å lese. Ikke rart man lar det gå perioder før man gidder kommentere her inne!

Hva om det er ment som kritikk, og hva om det er lett gjennomsiktigg. Det mest pinlige her er faktisk innlegget ditt. For de som synes de tekniske aspektene med kjøreassistansesytemer er interessante, så må jo dette være en veldig spennende problemstilling å diskutere? Dette er jo tross alt et bilforum. Tesla har jo fremdeles ikke gått tilbake på at alt fra og med HW3 skal kunne få FSD, og da snakker vi level 4, minst. Da kan de neppe si at "joda den har FSD, men litt dårligere FSD enn nyeste modell" ? Og hvis HW3 skal kunne få FSD level 4, så bør vel en toppfungerende autopilot være pice of cake? I tillegg kommer jo påstanden fra Musk om at første skikkelige FSD skal ha en helt ny softwarearkitektur basert på AI. Hvordan kan den fungere godt nok på den mye tregere HW3, eller skal de utvikle 2 forskjellige FSD? Et annet aspekt med den diskusjonen er selvsagt at om en 2019 model Tesla Model 3 får level 4 selvkjøring, så vil prisen på en slik bil ta seg kraftig opp, eller iallefall aldri synke en krone mer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Trestein skrev (17 timer siden):

Denne tror jeg du må utdype?

Må eg virkelig det? Isåfall blir eg lite imponert..... Får heller bare gjøre det da....

Kan ta en lignende ting. Når eg kjøpte min Tesla var den utstyrt med matrise lys. Men eg hadde ikke matrislys. Det var ikke software på den. Det kom og vips så ble hardware betraktelig bedre over natten. Forstår du nå?

Ap er ap. Den har sin software. Og personlig syns eg det har vært både utvikling på denne siden eg kjøpte bilen. 

I mellomtiden, på like biler som min har fsd hatt en relativt stor utvikling. Med samme hardware.

Så å bruke det at hardware visstnok skal kunne brukes til fsd som et argument mot at Ap varierer mellom forskjellig hardware blir jo bare tull. 

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (34 minutter siden):

EV3 Kjemperespons.

https://www.tv2.no/broom/melder-om-kjemperespons/17101454/

Overasket over kjemperespons, skjøl skjønner jeg ikke appellen kanskje som en nr2 bil med minste batteriet.

 

Var visst mange som eide Niro og Soul idag som har besøkt visningene og bestilt bil ifølge importøren. Det kan jo tyde på at det er kunder som ønsker å fortsette med Kia. Er jo ikke sikkert dette resulterer i salgstall.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (13 timer siden):

 Og hvis HW3 skal kunne få FSD level 4, så bør vel en toppfungerende autopilot være pice of cake?

Helt enig. Virker som utvikling av ap har stoppet opp de siste årene.

Når det er sagt: sammenligner eg ap på Tesla mot svigers sin xc40 og x1 24 modell så syns jeg ikke akkurat de to sistnevnte imponerer noe spesielt. Mener han kjøpte det som kunne kjøpes til Bmw'en men her vil eg kanskje tippe det er forskjell på en x1 og en dyrere modell? Den minner om en bedre versjon enn på leafen min der den er mer med og hjelper til enn at den kjører selv.

Venter fortsatt på bevis for at Ap i Norge varierer med hw..... Det er vel bare sagt en gang og trigget denne diskusjonen. Eg vil hverfall ikke stå til rette for denne påstanden som ikke er min. Så fint om noen har noe bevis på dette.

Når det gjelder ap så kjører eg mye på såkalte vestlands veier. Syns ikke Teslaen er sykt god på veier uten gul stripe. Da vil den ofte legge seg for langt inn etter min mening. Nesten som den tror det er enveis kjøring. Er gul stripe tilgjengelig kan den nesten kjøre overalt. Men personlig bruker eg den lite når det blir for svingete. Den blir veldig konservativ og kjører sakte når det er svingete. I tillegg kutter eg svinger og kjører vesentlig raskere på disse veiene eg kjenner selv.

At Bmwene kjører selv på disse veiene finner eg egentlig ikke rart. Så dyre flotte biler skal da ha et system som takler dette de også?

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (37 minutter siden):
onkel_jon skrev (1 time siden):

EV3 Kjemperespons.

https://www.tv2.no/broom/melder-om-kjemperespons/17101454/

Overasket over kjemperespons, skjøl skjønner jeg ikke appellen kanskje som en nr2 bil med minste batteriet.

 

Var visst mange som eide Niro og Soul idag som har besøkt visningene og bestilt bil ifølge importøren. Det kan jo tyde på at det er kunder som ønsker å fortsette med Kia. Er jo ikke sikkert dette resulterer i salgstall.

Skjønner det egentlig veldig godt! Bilene har god rekkevidde, og levert relativt jevnt om vinteren og. Bilstørrelse passer og mange, og biltypen og.

Det jeg stiller mest spørsmål til, er om det leveres nok biler til Norge. Bortsett fra Kona, virker egentlig leveringstallene fra Hyundai og Kia som ganske lave. Som om de vegrer seg litt for å selge for mange.

Kan det komme av begrenset produksjonskapasitet? Og er det derfor bilene er forholdsvis dyre mot sammenlignbare merker og modeller? Litt lavere prise, og jeg tror det hadde fosset på med bestillinger.

Selv en Kona virker som stivt priset mot hva man får, så det lukter jo veldig som om man styrer etterspørselen endel her gjennom pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (53 minutter siden):

Må eg virkelig det? Isåfall blir eg lite imponert..... Får heller bare gjøre det da....

Kan ta en lignende ting. Når eg kjøpte min Tesla var den utstyrt med matrise lys. Men eg hadde ikke matrislys. Det var ikke software på den. Det kom og vips så ble hardware betraktelig bedre over natten. Forstår du nå?

Ap er ap. Den har sin software. Og personlig syns eg det har vært både utvikling på denne siden eg kjøpte bilen. 

I mellomtiden, på like biler som min har fsd hatt en relativt stor utvikling. Med samme hardware.

Så å bruke det at hardware visstnok skal kunne brukes til fsd som et argument mot at Ap varierer mellom forskjellig hardware blir jo bare tull. 

Jeg vil jo si det motsatt. Hardware var bra hele tiden mens software ikke var utviklet. Hardware er nok identisk før og etter programmeringen

Det samme er vel med kamera. De har nok samme følsomhet, hurtighet og bits oppløsning selv om software ikke klarer å lese alt pga for lav cpu kapasitet.

Slik kan man holde på. Et bilhjul blir nok ikke bedre selv om bilens stablitetskontroll system forbedres. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (51 minutter siden):

Jeg vil jo si det motsatt. Hardware var bra hele tiden mens software ikke var utviklet. Hardware er nok identisk før og etter programmeringen

Det samme er vel med kamera. De har nok samme følsomhet, hurtighet og bits oppløsning selv om software ikke klarer å lese alt pga for lav cpu kapasitet.

Slik kan man holde på. Et bilhjul blir nok ikke bedre selv om bilens stablitetskontroll system forbedres. 

Og her poengtere du jo mitt poeng. 🙄

Bilhjulet blir ikke bedre. Men bilens egenskaper, blir den bedre? Så hvis man ikke har stabilitets kontroll på bilen, har den da bedre eller dårligere eller like gode egenskaper med samme hardware(hjulet)? Ble lyset på bilen bedre eller dårligere med ny software men med samme hardware? Gav samme hardware like god funksjon før som etter? 

Kan man med denne teorien ha en autopilot som ikke er god nok ifølge noen, men allikevel få til en fsd som fungerer tipp topp med samme hardware? Eg vet ikke. Det vil tiden vise. Men om det stemmer at Ap varierer med varierende hardware sier faktisk ikke ingenting om at det skal påvirke fsd 🤷

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Jotun skrev (4 minutter siden):

Kan man med denne teorien ha en autopilot som ikke er god nok ifølge noen, men allikevel få til en fsd som fungerer tipp topp med samme hardware? Eg vet ikke. Det vil tiden vise. Men om det stemmer at Ap varierer med varierende hardware sier faktisk ikke ingenting om at det skal påvirke fsd 🤷

Hvis gammel hardware ikke er nok til å gjøre de enkle tingene som en Level 2 kjøreassistanse krever så er det hvertfall ikke urimelig å anta at den samme hardwaren er utilstrekkelig for de avanserte oppgavene til Level 4 selvkjøring.

Endret av uname -i
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Skjønner det egentlig veldig godt! Bilene har god rekkevidde, og levert relativt jevnt om vinteren og. Bilstørrelse passer og mange, og biltypen og.

Det jeg stiller mest spørsmål til, er om det leveres nok biler til Norge. Bortsett fra Kona, virker egentlig leveringstallene fra Hyundai og Kia som ganske lave. Som om de vegrer seg litt for å selge for mange.

Kan det komme av begrenset produksjonskapasitet? Og er det derfor bilene er forholdsvis dyre mot sammenlignbare merker og modeller? Litt lavere prise, og jeg tror det hadde fosset på med bestillinger.

 

Kan være! De har visst åpnet en ny fabrikk nylig, etter pressemeldingen skal dette øke kapasiteten deres fremover med EV3 og EV4:
https://www.kiapressoffice.com/releases/1748

Mye bra med bilen på papiret, her i Norge vil vel mangel på 4 hjulstrekk være et minus som begrenser salget noe. 

Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Hvis gammel hardware ikke er nok til å gjøre de enkle tingene som en Level 2 kjøreassistanse krever så er det hvertfall ikke urimelig å anta at den samme hardwaren er utilstrekkelig for de avanserte oppgavene til Level 4 selvkjøring.

Er den ikke det da? Er det pga hardware at Ap ikke er perfekt? 

Er det hardware som er forskjellen på en 23 model y med fsd i usa og min med ap i Norge?

Edit: bare sånn at det plutselig ikke blir påstått at fsd pr i dag er selvkjørende. Poenget mitt er at fsd slik det funker i usa pr nå er noe eg ville vært meget fornøyd med å få. Har ingen kortsiktige håp eller ambisjoner om å ligge med kona i baksetet mens bilen kjører meg til Stockholm og hjem igjen via suleskard. Men fsd er slik eg håper eg kan få om kortere tid. Altså at bilen kjører omtrent helt selv mens eg kan sitte å slappe av og bare følge med. Slik eg gjør på motorveiene og e39 sørover pr i dag.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...