Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (7 minutter siden):

Ganske enkelt fordi det er ettertraktede biler. Prisnivået er et resultat av forholdet mellom tilbud og etterspørsel.

Er riktignok endel "flippere" som har tatt inn biler i håp om å tjene på de, og som derfor vil tape minst mulig. De ble tatt på senga av Tesla sine prisdropp. Dermed legger de disse ut for en uforskammet høy pris. Men de kommer nok til å brenne inne med dem, om de ikke justerer ned prisene!

Begynner å bli lenge siden det var ventetid å snakke om på Tesla og andre populære elbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Jeg er overrasket over hvor dårlig nedslitt og møkkete vegmerking Tesla'en greier å tyde og se. Og jeg tror jeg har kjørt endel mer Tesla på nordvestlandet enn deg, men der kan jeg selvfølgelig ta feil.

Prøv en NY Tesla neste gang du vil teste hvordan de er i forhold til BMW'en din.

Trodde tesla oppdaterte autopilot til nyeste software på gamle biler også?

Er ikke det litt av poenget? Min bil får oppdateringervregelmessig som påvirker cruise controll

Lenke til kommentar
56 minutes ago, Trestein said:

Trodde tesla oppdaterte autopilot til nyeste software på gamle biler også?

Er ikke det litt av poenget? Min bil får oppdateringervregelmessig som påvirker cruise controll

Vel du må og ha nyeste hardware for å få best versjon av autopilot.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Trestein said:

Trodde tesla oppdaterte autopilot til nyeste software på gamle biler også?

Er ikke det litt av poenget? Min bil får oppdateringervregelmessig som påvirker cruise controll

Joda autopilot blir oppdatert hyppig på de gamle og. Får gjerne opptil 2 oppdateringer i måneden på min 5 år gamle bil. Kan dog velge å ikke få så hyppig om ønskelig.

Men som nevnt nyere og bedre hardware på nyere biler. Bedre kamera har dem og.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Er riktignok endel "flippere" som har tatt inn biler i håp om å tjene på de, og som derfor vil tape minst mulig. De ble tatt på senga av Tesla sine prisdropp. Dermed legger de disse ut for en uforskammet høy pris. Men de kommer nok til å brenne inne med dem, om de ikke justerer ned prisene!

 

Jo, men hvor stor påvirkning har de "flipperne" på det generelle prisnivået? Noe kanskje, men de er nok ikke retningsgivende.

Sitat

Begynner å bli lenge siden det var ventetid å snakke om på Tesla og andre populære elbiler.

Ja heldigvis! Og det gjenspeiles også i salgsvolumet. Mye lettere å selge biler som kunden kan få straks eller snart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 minutter siden):
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Er riktignok endel "flippere" som har tatt inn biler i håp om å tjene på de, og som derfor vil tape minst mulig. De ble tatt på senga av Tesla sine prisdropp. Dermed legger de disse ut for en uforskammet høy pris. Men de kommer nok til å brenne inne med dem, om de ikke justerer ned prisene!

 

Jo, men hvor stor påvirkning har de "flipperne" på det generelle prisnivået? Noe kanskje, men de er nok ikke retningsgivende.

Tror det gjør at mange som selv har kjøpt bilene "dyre", også legger ut sine noe høyere enn de ellers ville gjort, så jeg tror det trekker de fleste oppover noe. Men det vil og gjenspeile seg i "liggetiden", da de dyre bilene blir liggende lenge. Så de som legger seg "riktig" i forhold til hva potensielle kjøpere er villig til å betale, får nok raskt solgt. Og kanskje til litt høyere pris enn man ellers ville tenkt seg.

Hanhijnn skrev (9 minutter siden):
Sitat

Begynner å bli lenge siden det var ventetid å snakke om på Tesla og andre populære elbiler.

Ja heldigvis! Og det gjenspeiles også i salgsvolumet. Mye lettere å selge biler som kunden kan få straks eller snart.

Helt klart! Og er jo og en grunn for å kjøpe brukt, da du kan få den på dagen.  Nå har jo ikke Tesla så mange valgmuligheter, men farge og hjul er nå to. Så da kan det jo være enkelte kombinasjoner her som tar lengre tid å få inn i landet, sammenlignet med f.eks. hvit med standardhjulene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Simen1 said:

Vi kan ta et alle-mot-1 spørsmål: Hvis du cherrypicker den elbilen og årsmodellen du vil, hvilken som helst, kommer du da nærmest mine 15% eller Kirkebø sine 7,5%?

Jeg vil egentlig si det er litt for mange variabler til å regne på dette pr bilmodell. 

Det som kunne vært interessant var å ta verditap pr kjøretøysegment og drivlinje og se om det er noen forskjell. 

Vi har egentlig ikke tall på mange av disse segmentene før 2019, fordi det var ikke elbiler i de i noen antall før 2019, og i flere tilfeller ikke før 20-21 før det var skikkelig antall av de.

Frem til 2019, så fantes det bare BEV biler i A/B og F segmentet (Se liste under)

(jeg putter Model S i F segmentet basert på ytelse og produksjonsvolum her, og pris, selv om de var veldig billiger i Norge, så var de ikke det i resten av verden, og har blitt plassert i feil segment IMO)

(På samme måte så putter jeg Leaf i B segmentet selv om den kanskje størrelsesmessig nærmer seg en Golf, så gjør den ikke det på bruksområde, dette blir mye synsing, men men)

 

Men la meg gå i mot eget utsagn og ta for meg 2 biler i D segmentet
Skoda Octavia og Tesla Model 3

La oss ta snitt nybilpris i 2019 på begge bilene fra skatteetaten (ikke vektet for salgsvolum)

Model 3: 459 953 kr

Octavia: 408 913 kr

Så se på snittpris på de to bilene av 2019 årsmodell på finn.no 

Model 3 2019 modeller snitt salgpris på finn: 265663 kr

Octavia 2019 modeller snitt salgspris på finn: 274091 kr

Snitt restverdi Tesla Model 3 etter 5 år: 58%

Snitt restverdi Skoda Octavia etter 5 år: 67%

 

Som sagt så er det litt vanskelig å gjøre det for enkelt modeller, fordi det er mange variabler. Model 3 sin Performance modell veier tungt inn her fordi den var mye dyrere i 2019 og hadde kanskje lavt salgsvolum. Samme med Octavia som har noen veldig budsjettmodeller som drar ned snitt nypris veldig fordi de har lav pris, men antatt også lavt salgsvolum....

Største bilsegment 2017

# Forklaring Andel Mest solgt (1.1.2017 - 31.6.2017)
A Minibiler 1,4% VW Up / Kia Picanto
B Småbiler 11,5% BMW i3 / Toyota Yaris
C Kompakte biler 23,9% VW Golf / Nissan Leaf
D Mellomklassen 15,2% VW Passat / Skoda Octavia
E Store biler 5,8% Volvo V90 / Tesla Model S
F Luksusbiler   Porsche Panamera / BMW 7-serie
M Flerbruksbiler/Minibuss 4,7% BMW 2-serie / Ford S-Max
P Pickup   VW Amarok / Toyota Hilux
S SUV/Crossovere 37,2% Tyota Rav4 / Toyota C-HR
X Sportsbiler 0,3% Mazda MX-5 / Porsche 911

Kilder
https://dinside.dagbladet.no/motor/dette-skiller-de-forskjellige-bilklassene-fra-hverandre/69365140

https://www.skatteetaten.no/globalassets/tabeller-og-satser/listepris-bil/ofv-bilpriser-2019.pdf

Finn.no

 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jotun skrev (8 minutter siden):

Syns du det er lett å svare på siden man ikke har full autonom kjøring på teslaene enda. Og hva har det med autopilot diskusjonen å gjøre?

Enkelte kan jo ikke la en sjanse til å komme med (dårlig) skjult kritikk mot Tesla, passere. Når det blir for stille og rolig, så kommer jo disse innleggene som først virker litt diffuse, for så innen kort tid å spore inn på hvor man egentlig ville!

Er jo så lett gjennomskuelig at det blir pinlig å lese. Ikke rart man lar det gå perioder før man gidder kommentere her inne!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Enkelte kan jo ikke la en sjanse til å komme med (dårlig) skjult kritikk mot Tesla, passere. Når det blir for stille og rolig, så kommer jo disse innleggene som først virker litt diffuse, for så innen kort tid å spore inn på hvor man egentlig ville!

Er jo så lett gjennomskuelig at det blir pinlig å lese. Ikke rart man lar det gå perioder før man gidder kommentere her inne!

Omtrent som med deg og vw/Toyota?

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Neida, jeg kritiserer hvilket som helst merke om det er noe de fortjener kritikk på. Inkludert BMW. Jeg går ikke bestemt etter ett merke!

Nei Du går som regel på person når du ikke har noe faglig å kommentere på! Da har du tapt før du har startet

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 timer siden):

Bruker ikke autopilot og fsd samme hardware? 

Kan godt hende men skjønner ikke hvordan man skal kunne svare på det spørsmålet ditt siden man ikke har fsd enda. Dessuten var jo fokuset ditt noe gnag om en løgn.

Det som ble sagt i starten var vel at man skulle få byttet til nødvendig hardware på de eldste bilene. Mulig det var en løgn. Aner ikke. Det får man vel evt vite når/hvis det kommer.

Kommentaren din forøvrig er uansett totalt skivebom for det igjen har hvertfall ingenting med dagens ap og forskjeller mellom bilene å gjøre. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Kan godt hende men skjønner ikke hvordan man skal kunne svare på det spørsmålet ditt siden man ikke har fsd enda. Dessuten var jo fokuset ditt noe gnag om en løgn.

Det som ble sagt i starten var vel at man skulle få byttet til nødvendig hardware på de eldste bilene. Mulig det var en løgn. Aner ikke. Det får man vel evt vite når/hvis det kommer.

Kommentaren din forøvrig er uansett totalt skivebom for det igjen har hvertfall ingenting med dagens ap og forskjeller mellom bilene å gjøre. 

Du trenger ikke svare. Syntes bare at det var rart at ikke en 3 år gammel bil hadde cruise kontroll som virket noe lunde og at man måtte kjøpe en helt ny for å se hvor bra den var? Min bil er snart 2 år og jeg forventer at cruise kontroll fungerer bra i mange år ennå.

Dessuten har selger sagt at bilen har hardware god nok til at bilen skal kunne kjøre helt selv. Da bør cruise kontroll virke brukbart på en 2022 modell? 

Endret av Trestein
2021
Lenke til kommentar

Fsd og ap har lite med hverandre å gjøre.

Det er vel sagt at biler som har kjøpt fsd har en annen software enn f.wks min som ikke har kjøpt fsd. Men er ikke ekspert. Men om hw er god nok for en fsd som ikke er kommet enda kan ingen av oss svare på.

I tillegg har vel ikke eg sagt noe om at den fungerer bedre eller dårligere på nyere/eldre biler? 🤔 Det var en annen som snakket om. Det har eg ingen mening om.

Eg kommenterte bare behovet ditt for å vræle som vanlig om Tesla. Ser virkelig ikke hva du oppnår med det.

Endret av Jotun
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (15 minutter siden):

Fsd og ap har lite med hverandre å gjøre.

Det er vel sagt at biler som har kjøpt fsd har en annen software enn f.wks min som ikke har kjøpt fsd. Men er ikke ekspert. Men om hw er god nok for en fsd som ikke er kommet enda kan ingen av oss svare på.

I tillegg har vel ikke eg sagt noe om at den fungerer bedre eller dårligere på nyere/eldre biler? 🤔 Det var en annen som snakket om. Det har eg ingen mening om.

Eg kommenterte bare behovet ditt for å vræle som vanlig om Tesla. Ser virkelig ikke hva du oppnår med det.

Så du utelukker ikke at hardware som er god nok for fsd ikke er god nok til cruise kontroll? Eier du en tesla?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...