Evil-Duck Skrevet 19. oktober Del Skrevet 19. oktober (endret) Har fått kjøre rundt i en Model 3 noen dager nå, litt usikker på hva den er utstyrt med av enhanced autopilot osv. da er en lånebil. Men kan ikke si meg videre imponert over "autopilot" på denne bilen vertfall, på vestlandsveiene jeg ferdes på er den så og si ubrukelig. Aktiverer autopiloten med å dobbelklikke ned spaken kjører en stund før den kobler ut igjen, så må en drive å double tappe ned spaken igjen og igjen for å prøve å aktivere det, så kobler det ut og runddansen med spake klikkingen fortsetter. Er det noe jeg gjør feil? Systemet til BMW er ikke ufeilbart det heller men virker i det minste til å være mye mindre avhengig av at veimerkingen er perfekt, og kobler det ut så kobler det automatisk inn igjen når bilen finner veien igjen. Er det noen innstillinger jeg ikke har aktivert her? Dykket litt i menyene uten å bli så mye klokere. I det minste ekstremt tungvint å måtte aktivere autostear igjen for hver gang den kobler ut, for det er stort sett rundt enhver sving 😅 Endret 19. oktober av Evil-Duck 3 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 19. oktober Del Skrevet 19. oktober 1 hour ago, Evil-Duck said: Er det noen innstillinger jeg ikke har aktivert her? Dykket litt i menyene uten å bli så mye klokere. I det minste ekstremt tungvint å måtte aktivere autostear igjen for hver gang den kobler ut, for det er stort sett rundt enhver sving 😅 Perfekt er den ikke, men den skal da stort sett klare å holde seg på, så lenge det er gul stripe og noenlude moderate svinger.Mulig den trenger en rekalibrering av kameraene. Det kan velges fra servicemenyen. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. oktober Del Skrevet 19. oktober (endret) 2 hours ago, Evil-Duck said: Har fått kjøre rundt i en Model 3 noen dager nå, litt usikker på hva den er utstyrt med av enhanced autopilot osv. da er en lånebil. Men kan ikke si meg videre imponert over "autopilot" på denne bilen vertfall, på vestlandsveiene jeg ferdes på er den så og si ubrukelig. Aktiverer autopiloten med å dobbelklikke ned spaken kjører en stund før den kobler ut igjen, så må en drive å double tappe ned spaken igjen og igjen for å prøve å aktivere det, så kobler det ut og runddansen med spake klikkingen fortsetter. Er det noe jeg gjør feil? Systemet til BMW er ikke ufeilbart det heller men virker i det minste til å være mye mindre avhengig av at veimerkingen er perfekt, og kobler det ut så kobler det automatisk inn igjen når bilen finner veien igjen. Er det noen innstillinger jeg ikke har aktivert her? Dykket litt i menyene uten å bli så mye klokere. I det minste ekstremt tungvint å måtte aktivere autostear igjen for hver gang den kobler ut, for det er stort sett rundt enhver sving 😅 Enten noe feil med bilen eller så prøver du å svinge selv? Den kobler seg ikke ut med mindre man prøver å ta over manuelt. Om den har problemer med noe vil den blinke rødt og be deg være klar til å ta over. Eller så vil den begrense hastigheten og gi beskjed om at den sliter med å se. Det kan skje med lav sol rett inn i fronten f.eks. Endret 19. oktober av Complexity 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 19. oktober Del Skrevet 19. oktober 59 minutes ago, Complexity said: Enten noe feil med bilen eller så prøver du å svinge selv? Den kobler seg ikke ut med mindre man prøver å ta over manuelt. Om den har problemer med noe vil den blinke rødt og be deg være klar til å ta over. Eller så vil den begrense hastigheten og gi beskjed om at den sliter med å se. Det kan skje med lav sol rett inn i fronten f.eks. De nye eu reglene som kom med hvor mye G krefter og grader rattet kan svinge før den skal koble ut ødelegger på vestlandsveier. Den er laget for motorvei, og der funker den greit. Skal legge til at jeg liker Tesla sin løsning bedre enn andre sin, men det er nok litt hva man er vant til også. Kjørte BMW M8 et par tusen km i helgen i Østerrike, og piloten på den var etter min smak helt håpløs i forhold til Yen min. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. oktober Del Skrevet 19. oktober 1 hour ago, bzzlink said: De nye eu reglene som kom med hvor mye G krefter og grader rattet kan svinge før den skal koble ut ødelegger på vestlandsveier. Den er laget for motorvei, og der funker den greit. Skal legge til at jeg liker Tesla sin løsning bedre enn andre sin, men det er nok litt hva man er vant til også. Kjørte BMW M8 et par tusen km i helgen i Østerrike, og piloten på den var etter min smak helt håpløs i forhold til Yen min. Aha.. jeg kjører bare i NordNorge og her er det lite knappe svinger. Og de som er takler den fint. Også var jeg en tur nedover sverige i sommer på autopilot nesten hele turen uten noen avbrudd. Men mulig Vestlandsveiene er ekstra ille. Hørt folk klage på dem før. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 19. oktober Del Skrevet 19. oktober 4 hours ago, Complexity said: Enten noe feil med bilen eller så prøver du å svinge selv? Den kobler seg ikke ut med mindre man prøver å ta over manuelt. Hva mener du med 'prøve å ta over'? Mener du at du ikke kan styre selv og bare merke om bilen er enig eller ikke uten at det kopler ut systemet? Hvordan kan du da være klar til å ta over hvis du ikke faktisk alt er involvert i kjøringen? Når jeg bruker ACC med styreassistanse så gjør ikke jeg noe anneledes enn med vanlig ACC. Jeg styrer selv og er involvert i kjøringen, men jeg kan kjenne på vekten på rattet om bilen vil gjøre noe anneledes enn meg. Er rattet lett så vil begge det samme dermed er kjøringen dobbeltsjekket av både meg og bilen. Er rattet tungt blir det en trigger for meg til å sjekke mine antagelser en gang til. Førerassitanse er jo kun et supplement, og om man skal omsette de til bedre sikkerhet så må føreren fortsatt være med i samme grad som om systemet ikke eksisterte. 4 hours ago, J-Å said: Perfekt er den ikke, men den skal da stort sett klare å holde seg på, så lenge det er gul stripe og noenlude moderate svinger.Mulig den trenger en rekalibrering av kameraene. Det kan velges fra servicemenyen. Så ikke på vestlandsveier altså. 1 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. oktober Del Skrevet 20. oktober (endret) 7 hours ago, sverreb said: Hva mener du med 'prøve å ta over'? Mener du at du ikke kan styre selv og bare merke om bilen er enig eller ikke uten at det kopler ut systemet? Hvordan kan du da være klar til å ta over hvis du ikke faktisk alt er involvert i kjøringen? Når jeg bruker ACC med styreassistanse så gjør ikke jeg noe anneledes enn med vanlig ACC. Jeg styrer selv og er involvert i kjøringen, men jeg kan kjenne på vekten på rattet om bilen vil gjøre noe anneledes enn meg. Er rattet lett så vil begge det samme dermed er kjøringen dobbeltsjekket av både meg og bilen. Er rattet tungt blir det en trigger for meg til å sjekke mine antagelser en gang til. Førerassitanse er jo kun et supplement, og om man skal omsette de til bedre sikkerhet så må føreren fortsatt være med i samme grad som om systemet ikke eksisterte. Så ikke på vestlandsveier altså. På autopilot så styrer bilen selv. Prøver man å svinge selv så avbrytes det ja. Ta spaken en gang ned istedenfor to så kan du svinge selv. Tesla sin autopilot har jo vært slik i sånn 9 år nå så burde vel ikke være noe overaskelse. Endret 20. oktober av Complexity 1 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 20. oktober Del Skrevet 20. oktober (endret) 7 hours ago, sverreb said: Så ikke på vestlandsveier altså. TACC fungerer heler ikke så bra hvis det blir for smalt og svingete. Bilen holder ikke jevn fart, men reduserer i svinger, og bremser for endel møtende biler. Så da er det like greit å kjøre selv. Men Vestlandsveier omfatter jo nå en god del tunneler, og der fungerer autopilot bra. Dessverre gjorde Tesla en endring på fartsholderen for litt siden.Tidligere kunne man velge at den skulle gå inn på aktuell fart, og så kunne man siden få fartsgrense + noen % over med et langt trykk. Men nå blir disse % over nullet hvis man setter aktuell fart i menyen. Og velger man fartsgrense+ , så fungerer det dårlig å koble inn på en smal svingete vei, som gjerne kan være skiltet 80. Endret 20. oktober av J-Å Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 20. oktober Del Skrevet 20. oktober 8 hours ago, sverreb said: Hva mener du med 'prøve å ta over'? Mener du at du ikke kan styre selv og bare merke om bilen er enig eller ikke uten at det kopler ut systemet? Hvordan kan du da være klar til å ta over hvis du ikke faktisk alt er involvert i kjøringen? Når jeg bruker ACC med styreassistanse så gjør ikke jeg noe anneledes enn med vanlig ACC. Jeg styrer selv og er involvert i kjøringen, men jeg kan kjenne på vekten på rattet om bilen vil gjøre noe anneledes enn meg. Er rattet lett så vil begge det samme dermed er kjøringen dobbeltsjekket av både meg og bilen. Er rattet tungt blir det en trigger for meg til å sjekke mine antagelser en gang til. Førerassitanse er jo kun et supplement, og om man skal omsette de til bedre sikkerhet så må føreren fortsatt være med i samme grad som om systemet ikke eksisterte. Så ikke på vestlandsveier altså. Det var dette jeg siktet til i mitt innlegg over. Tesla sin autopilot har markant overlevering av hvem som styrer, bilen eller deg. Den legger ikke opp til samarbeid. Dette er veldig uvant i starten, og føles som å sitte på med en sjåfør som gjør alt litt annerledes enn man ville gjort selv. Men etterhvert når man begynner å stole på måten bilen gjør det på, så er det en veldig avslappende måte å kjøre på. Så nei, førerassisten til Tesla er ikke kun et supplement, den tar over kjøringen, slik at du kun trenger å følge med forover, og ta over om den gjør feil. Det er som sagt EU regler som sier hvor mange G bilen kan ha før den skal trigge overlevering til sjåføren, og hvor mange grader rattet kan dreies. Tesla sin var mye bedre før disse reglene kom. Men igjen svingete veier, og veier uten midtstripe er den dårlig på. Førerassistent slik du nevner at du liker, er som å samarbeide med en dårlig sjåfør som napper i rattet hele tiden. Det skjønner jeg ærlig talt ikke vitsen med. Utrolig irriterende, og gjør ikke at jeg kan kjøre lenger uten å bli sliten, heller det motsatte. 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 20. oktober Del Skrevet 20. oktober (endret) Det viktigste for meg er at ACC er god i tett trafikk på motorvei. Der er de Teslaene jeg har kjørt av de bedre, reaksjonstid og smoothness er klasseledende. På svingete og uoversiktlige veier kjører jeg selv. Der er ingen av de jeg har over 50 mil kjørelengde med noe særlig imponerende, blir fort litt rare sporvalg som gjør at jeg velger å ta over selv. @Evil-Duck var det nye Highland du fikk? Hva synes du om oppgraderingene ellers? Endret 20. oktober av DrAlban3000 1 Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet 20. oktober Del Skrevet 20. oktober Det ser ut som spesielt de som kjøper dyre elbiler kan se frem til en kjempestort verdifall fremover på sine biler. -Batteriprisene vil halveres om ikke lenge. Prisen på batterier til elbiler vil falle dramatisk frem mot 2026. Det sier investeringsgiganten Goldman Sachs i en ny rapport. Prisreduksjonen kan bli så mye som 50 prosent sett mot 2022-prisene, ifølge rapporten, som også anslår den gjennomsnittlige prisen på batterier i dag og prisen i 2026. Dersom Goldman Sachs har rett, vil prisen per kilowattime falle fra rundt 153 dollar i 2022 til rundt 80 dollar i 2026. Med dagens kurs tilsvarer dette henholdsvis 1630 kroner og 866 kroner per kilowattime. – Batteriprisene vil halveres innen 2026 - Tek.no 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 20. oktober Del Skrevet 20. oktober Jalla21 skrev (21 minutter siden): Det ser ut som spesielt de som kjøper dyre elbiler kan se frem til en kjempestort verdifall fremover på sine biler. -Batteriprisene vil halveres om ikke lenge. Prisen på batterier til elbiler vil falle dramatisk frem mot 2026. Det sier investeringsgiganten Goldman Sachs i en ny rapport. Prisreduksjonen kan bli så mye som 50 prosent sett mot 2022-prisene, ifølge rapporten, som også anslår den gjennomsnittlige prisen på batterier i dag og prisen i 2026. Dersom Goldman Sachs har rett, vil prisen per kilowattime falle fra rundt 153 dollar i 2022 til rundt 80 dollar i 2026. Med dagens kurs tilsvarer dette henholdsvis 1630 kroner og 866 kroner per kilowattime. – Batteriprisene vil halveres innen 2026 - Tek.no Ser den nye Peugeot 3008 tar 30 000kr ofr et 24kWh større batteri. Det gir en pris på ca 1250kr pr kwh. Sannsynligvis er det langt lavere. !250 kr kWh gir en batteripris på 120 000kr for 97kWh som er bra. Peugeot oppgir også vekta på batteriet Vekta øker fra 520 til 562kg fra 74 til 97kWh. Det er 24kWh på 40kilo. På pakkevivå er vekta normal. Forbilledlig av Peugot å oppgi alle relevante tall i motsetning til andre populære leverandører https://www.peugeot.no/content/dam/peugeot/norway/prislister-og-brosjyrer/personbiler/Kundeprisliste_E-3008.pdf 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. oktober Del Skrevet 20. oktober (endret) Jalla21 skrev (2 timer siden): Det ser ut som spesielt de som kjøper dyre elbiler kan se frem til en kjempestort verdifall fremover på sine biler. -Batteriprisene vil halveres om ikke lenge. Mange ser seg blinde på lave drivstoffkostnader. Verditap er elefanten i rommet. Drivstoffbesparelsen er i størrelseorden 1 kr/km for el vs bensin. Verditapet er i størrelseorden 15% per år. Årlig drivstoffbesparelse: 5 000 km/år: ca 5 000 kr 10 000 km/år: ca 10 000 kr 15 000 km/år: ca 15 000 kr 20 000 km/år: ca 20 000 kr Årlig verditap: 100 000 kr: ca 15 000 kr 200 000 kr: ca 30 000 kr 300 000 kr: ca 45 000 kr 400 000 kr: ca 60 000 kr 500 000 kr: ca 75 000 kr For eksempel: Kjører du 10 000 km/år og får 100 000 for den gamle bensinbilen din og kjøper ny elbil til 500 000 så vil årlige kostnader stige med hele 50 000 kr. Går du motsatt vei sparer du tilsvarende og kan legge av penger til en fet elbil i 2026 som har lengre rekkevidde og lavere pris. Etter en særdeles kostbar elbil-affære 2017-2021 så takker lommeboka meg dypt for at jeg nå kjører bensinbil. Endret 20. oktober av Simen1 2 2 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 20. oktober Del Skrevet 20. oktober Ser ikke helt poenget? Verdifallet på bensin/dieselbil er vel ganske likt som elektrisk. Kjøper man dyr bil vil verditapet bli høyeste kostnad uansett, så kan man velge om man vil ha lavere drivstoffkostnad fra en elbil og spare litt der. Regner ikke med folk kjøper elbil bare for å spare drivstoffkostnader, de kjøper ny bil fordi de trenger eller vil ha det, så kommer valget mellom elektrisk eller bensin/diesel på toppen. Verditapet får man uansett. 4 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. oktober Del Skrevet 20. oktober @OC-Freak Nåtr folk kjøper ny bil så har de gjerne gammel bil fra før. Altså fra bil med lav verdi til en med høyere. Dette kjøpet forsvarer de for seg selv, partneren etc med blant annet overdreven fokus på drivstoffbesparelse. Folk bør slutte å lure seg selv og tenke mer rasjonelt. Hvis de vil spare penger, så beholder de bensinbilen en stund til. Hvis de vil ha ny bil, så må de være ærlige med seg selv om at det koster dyrt. Den mest konstante variablen her er årlig kjørelengde. Behovet for "noe nytt" er ofte helt irrasjonelt begrunnet. 2 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 20. oktober Del Skrevet 20. oktober Det er vi enige om. Men om man uansett kjøper en bil til f.eks 500k, så vil man spare litt drivstoffkostnader på elbil. Verdifallet vil trolig være ganske likt. Byttet selv fra en fullt brukbar, men 12år gammel bil til ny elbil. Dette valget tok jeg i 2022 før rentene steg, og prisene på alt steg, så hadde jeg visst om det så hadde jeg nok ventet med å kjøpe. Men trolig hadde jeg nok byttet bil i løpet av perioden frem til nå uansett. 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 20. oktober Del Skrevet 20. oktober (endret) Simen1 skrev (1 time siden): @OC-Freak Nåtr folk kjøper ny bil så har de gjerne gammel bil fra før. Altså fra bil med lav verdi til en med høyere. Dette kjøpet forsvarer de for seg selv, partneren etc med blant annet overdreven fokus på drivstoffbesparelse. Folk bør slutte å lure seg selv og tenke mer rasjonelt. Hvis de vil spare penger, så beholder de bensinbilen en stund til. Hvis de vil ha ny bil, så må de være ærlige med seg selv om at det koster dyrt. Den mest konstante variablen her er årlig kjørelengde. Behovet for "noe nytt" er ofte helt irrasjonelt begrunnet. Hehe nå er det jo ikke bare penger å spare på drivstoff da, men også verkstedbesøk osv. Så kan man heller ikke sammenligne komforten man har i en nyere bil, med en gammel bensin/dieselbil du aldri vet når neste problem dukker opp. Høres det kjent ut? Det gjør det her hvertfall hehe. Du aner ikke hvor mye dritt jeg hadde med min Avensis de siste åra, og hvor mye jeg kosta på den drittbilen! Bare det i seg selv gjør verditapet på en nyere bil verdt det imo. Pluss du har garanti i mange år og slipper å tenke på sånne ting også. Nå f.eks har jeg igjen fått dugg/kondens i baklyktene på bilen min for 3-4 gang, dvs at det lekker i baklyktene som kommer til å bli tatt på garantien igjen til uka. Sykt chill med garanti må jeg si! Endret 20. oktober av Iterion 1 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 20. oktober Del Skrevet 20. oktober Simen1 skrev (3 timer siden): Mange ser seg blinde på lave drivstoffkostnader. Verditap er elefanten i rommet. Drivstoffbesparelsen er i størrelseorden 1 kr/km for el vs bensin. Verditapet er i størrelseorden 15% per år. Bare hvis du bytter bil i hytt og pine. For oss som gjerne beholder bilene i 8-10 år så er verditapet nærmere halvparten av den prosenten der. 2 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. oktober Del Skrevet 20. oktober (endret) Jens Kr. Kirkebø skrev (28 minutter siden): Bare hvis du bytter bil i hytt og pine. For oss som gjerne beholder bilene i 8-10 år så er verditapet nærmere halvparten av den prosenten der. I 2012 kostet den aller mest populære elbilen, Nissan Leaf, fra 255 000 kr. De som selges i dag går for rundt 30k. Da sier matematikken at verditapet har vært 15% hvert år helt fra de var nye. Vi kan jo også ta med inflasjon om vi vil. 255 000 kr i januar 2012 tilsvarer 365 000 kr i september 2024. Da sier matematikken meg at det årlige verditapet har vært hele 20%. Legger jeg inn 7,5% verditap så får jeg en bruktverdi på 93 000 kr nå. Det er jo åpenbart helt på bærtur. Har du et eksempel på en elbil som har holdt seg så godt som 7,5% over 8-10 år? (Reelt salg eller blant de laveste prisene på finn, ikke noen ønskepriser selgere aldri klarer å ro i land) Endret 20. oktober av Simen1 2 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 20. oktober Del Skrevet 20. oktober Jens Kr. Kirkebø skrev (43 minutter siden): Bare hvis du bytter bil i hytt og pine. For oss som gjerne beholder bilene i 8-10 år så er verditapet nærmere halvparten av den prosenten der. 15% er ganske vanlig i snitt, gjerne mer i starten, så litt mindre etter de første årene. men 15% hvert år blir jo en mindre sum penger for hvert år siden bilen er verdt mindre penger hvert år. Så 15% på min 12 år gamle bil som hadde priser på finn til ca 35-40k var ikke store summen, så økonomisk sett hadde det vært best å ha den så lenge som mulig, dvs inntil det kom en så stor verkstedkostnad at det oversteg verdien av bilen. På en 10år+ bil vet man aldri når den kommer, den kan komme raskt, eller bilen kan bli 20år+ før den kommer, man vet aldri. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå