Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (26 minutter siden):

EVBox, som produserer ladeutstyr for elbiler, er på vei mot konkurs, skriver den respekterte nederlandske finansavisen Het Financieele Dagblad (FD). I tillegg til Finland finnes EVBox-ladestasjoner i rundt 70 andre land. Totalt er det omtrent 550 000 ladere produsert og drevet av selskapet i verden.

https://evbox.com/no-no/

Det kan jeg godt skjønne.

Har montert ett par slike anlegg, og droppet flere etter det. Vonde å montere, noe som gjør ting dyrt. En av de dyrere på markedet. Selv om de norske ansatte ville, så nektet EVBox i Nedeland å tilpasse seg det norske markedet og hva vi trenger her.

Og det hjelper ikke at de ikke greier å fakturere kundene for forbruket de har heller, slik at sameiene ikke får inn penger til strøm. Og i fjor eller tidligere i år, så fikk kundene vite at de må finne andre måter å fakturere tilbudet på, da de ikke skal ha slikt igjennom seg lenger.

Får håpe de får åpnet opp OCPP slik at det ikke skaper for mye problemer for eksisterende kunder.

EDIT: Lenken til Jarmo var under innlogging. Lesbar sak her: https://boostedmagazine.no/kjent-ladeoperator-gar-konkurs-700-mister-jobben/

 

Endret av AndersT2
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Trestein said:

Artig video og artig resultat!

Ikke fått anledning til å se videoen men bemerker meg at det er en 5 år gammel Tesla uten varmepumpe de har sammenlignet mot (bare å se på all krommen) Ganske mye tørstere enn de nyere utgavene.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Complexity said:

Ikke fått anledning til å se videoen men bemerker meg at det er en 5 år gammel Tesla uten varmepumpe de har sammenlignet mot (bare å se på all krommen) Ganske mye tørstere enn de nyere utgavene.

4.5 år gammel, ja (sier de i starten). Men på den andre siden er det en tur om sommeren (ut fra klærne - de sier vel ikke det) hvor VP ikke har all verden å si.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
5 minutes ago, trikola said:

Men på den andre siden er det en tur om sommeren (ut fra klærne - de sier vel ikke det) hvor VP ikke har all verden å si.

Kjører både nyere og gamle Model 3 og forbruket er ganske anneledes hele året.. Superbottle vs octovalve og motorene har jo blitt mere effektive med årene. 
Model Y har jo lavere forbruk enn en gammel Model 3..
Men selvfølgelig mest utslag om vinteren ja. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Ikke fått anledning til å se videoen men bemerker meg at det er en 5 år gammel Tesla uten varmepumpe de har sammenlignet mot (bare å se på all krommen) Ganske mye tørstere enn de nyere utgavene.

Ja Videoen er om 7 tyskere på tur til Nordmøre der Teslaen ble kjørt fra Tyskland og Toyotaen (Som skulle vert en ID4) ble leid på Gardemoen. De 5 andre tyskerne ser man ikke i video. 

Videoen fikk mange likes mens jeg så på så den er nok aktuell for mange. 

Poenget var at teslaen som var 4 år (Kjørt 45 000km)hadde takboks mens Toyotaen var helt ny. De ladet to ganger (En unødvendig for å ha strøm på bilene ved ankomst) De ladet Toyotaen på tesla lader nesten uten problemer. Hver gang hadde teslaen brukt mere av batteriet enn toyotaen selv om teslaen hadde 78kWh batteri mens Toyotaen hadde 64kWh. 

Paret hadde kjørt teslaen mange ganger uten takboks så de visste at forbruk økte 15-20%. Bilene ble kjørt med full last og med samme fart. Som jeg har sagt mangen ganger er bilens effektivitet den energi man tilfører det på kjørt strekning. Når de så på lade appen så de at Teslaen hadde brukt betydelig mere støm enn Toyotaen Toyotaen brukte 15.7kWh/100km på turen mens Teslaen med takboks hadde brukt 22.5 kWh pr 100km. Selv om de trekte fra 20% ville fremdeles teslaen bruke mere. Teslaens kjørekomputer derimot mente at bilen hadde brukt 18kWh pr 100km

Ellers så var det balansert kritikk av begge bilene kanskje litt bias pga at de eide teslaen. Ikke mye nytt. Plassen var bedre i Toyotaen, software o betjening var uvant med 20 knapper på rattet, desse savnet frunk, (Hadde med kabler i vilden sky 2.5 kvadrat 50m skjøtekabel Nød lader osv osv)På teslaen var det de vanlige tingene. Kjøreassistent gikk bananas på vestlandsveier, takhøyde, og at Musk var på vei til å bli gal

Som sagt så var utsagnet til de fleste her inne at Toyota BZ4X var en ræva el bil. Min påstand er at etter siste modifisering kan den fint brukes om man ikke ønsker å kjøre til frankrike 4 ganger i året. Da ville jeg hatt en annen elbil.

Faktisk pga at forbruk at strøm var mye lavere på Toyotaen ble ladetidene omtent identiske med model 3.

Litt overraskende resultat men noe av forklaringen er nok at snittfart var ned mot 60km/h Da er ikke luftmotstand og frontareal like dominerende 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Ja Videoen er om 7 tyskere på tur til Nordmøre der Teslaen ble kjørt fra Tyskland og Toyotaen (Som skulle vert en ID4) ble leid på Gardemoen. De 5 andre tyskerne ser man ikke i video. 

Videoen fikk mange likes mens jeg så på så den er nok aktuell for mange. 

Poenget var at teslaen som var 4 år (Kjørt 45 000km)hadde takboks mens Toyotaen var helt ny. De ladet to ganger (En unødvendig for å ha strøm på bilene ved ankomst) De ladet Toyotaen på tesla lader nesten uten problemer. Hver gang hadde teslaen brukt mere av batteriet enn toyotaen selv om teslaen hadde 78kWh batteri mens Toyotaen hadde 64kWh. 

Paret hadde kjørt teslaen mange ganger uten takboks så de visste at forbruk økte 15-20%. Bilene ble kjørt med full last og med samme fart. Som jeg har sagt mangen ganger er bilens effektivitet den energi man tilfører det på kjørt strekning. Når de så på lade appen så de at Teslaen hadde brukt betydelig mere støm enn Toyotaen Toyotaen brukte 15.7kWh/100km på turen mens Teslaen med takboks hadde brukt 22.5 kWh pr 100km. Selv om de trekte fra 20% ville fremdeles teslaen bruke mere. Teslaens kjørekomputer derimot mente at bilen hadde brukt 18kWh pr 100km

Ellers så var det balansert kritikk av begge bilene kanskje litt bias pga at de eide teslaen. Ikke mye nytt. Plassen var bedre i Toyotaen, software o betjening var uvant med 20 knapper på rattet, desse savnet frunk, (Hadde med kabler i vilden sky 2.5 kvadrat 50m skjøtekabel Nød lader osv osv)På teslaen var det de vanlige tingene. Kjøreassistent gikk bananas på vestlandsveier, takhøyde, og at Musk var på vei til å bli gal

Som sagt så var utsagnet til de fleste her inne at Toyota BZ4X var en ræva el bil. Min påstand er at etter siste modifisering kan den fint brukes om man ikke ønsker å kjøre til frankrike 4 ganger i året. Da ville jeg hatt en annen elbil.

Faktisk pga at forbruk at strøm var mye lavere på Toyotaen ble ladetidene omtent identiske med model 3.

Litt overraskende resultat men noe av forklaringen er nok at snittfart var ned mot 60km/h Da er ikke luftmotstand og frontareal like dominerende 

75kWt på Teslan da og ikke 78. Var vel først etter facelift at de fikk 77 og 82kWt batterier.

Og det er vel 71.1kWt på Toyotan? Kan jo ikke blande brutto og netto kapasitet mellom bilene.

Men takker for oppsumering av video

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Kona synes den kommende dongfeng box ser kul ut og kan dekke all hennes kjøring. Men siden den er kinesisk regner jeg med det blir mye negativitet. Etter å ha tenkt en del på denne har jeg kommet til at , til tross for problemene med diktatur? og potensielt dårlige forhold for arbeiderne der, så er det kanskje ett godt valg sett opp mot norsk natur og norske strømpriser. Vi har nå fått dyrere strøm og stadig mer natur raseres eller planlegges rasert for å bygge vindmøller for å dekke Europas strømbehov. Hvis vi lar kineserne ta seg av industrien så blir Europas behov for strøm mindre og det blir ikke lenger forsvarlig med vindmøller her. 

Lenke til kommentar

VW = VaporWare?

Får ikke brukt app for å sjekke bilen, om gjestebruker har benyttet bilen i mellomtiden. Får ikke satt kontakt nr. 2 som annet enn gjestebruker.

Svaret/svarene fra VW BS virker å være i overkant freidige, der VW holder opp GDPR som grunn for å lage funksjonen i appen så grunnleggende og hårreisende dårlig. Andre fabrikanter har ikke samme utfordringere virker det som!

Ærre mulig, asse...!?! 

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/bmqmal/frustrert-over-volkswagen-faar-ikke-brukt-appen-om-samboeren-har-kjoert-bilen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Snowleopard said:

VW = VaporWare?

Får ikke brukt app for å sjekke bilen, om gjestebruker har benyttet bilen i mellomtiden. Får ikke satt kontakt nr. 2 som annet enn gjestebruker.

Svaret/svarene fra VW BS virker å være i overkant freidige, der VW holder opp GDPR som grunn for å lage funksjonen i appen så grunnleggende og hårreisende dårlig. Andre fabrikanter har ikke samme utfordringere virker det som!

Ærre mulig, asse...!?! 

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/bmqmal/frustrert-over-volkswagen-faar-ikke-brukt-appen-om-samboeren-har-kjoert-bilen

Å skylde på GDPR når ingen andre må ta slike hensyn er litt søkt ja.. men får håpe slike oppslag gjør at de fikser det.

De har jo også dette online -offline greiene som er litt forvirrende.. 

 

611aa1cf666e4801c951ba86_AutoInterfaces-Volkswagen-2021-Electric SUV-ID.4InfotainmentSystem-00016.png

Kia sier de ikke har denne problematikken - men om de deler appsystem med søsterselskapen Hyundai så har de sine rariteter de og..

 

theres-an-api-request-limit-for-the-app-thats-bs-v0-95m22lxvn3ha1 (1).png

FB_IMG_1729337956989.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Å skylde på GDPR når ingen andre må ta slike hensyn er litt søkt ja.. men får håpe slike oppslag gjør at de fikser det.

De har jo også dette online -offline greiene som er litt forvirrende.. 

 

611aa1cf666e4801c951ba86_AutoInterfaces-Volkswagen-2021-Electric SUV-ID.4InfotainmentSystem-00016.png

Kia sier de ikke har denne problematikken - men om de deler appsystem med søsterselskapen Hyundai så har de sine rariteter de og..

 

theres-an-api-request-limit-for-the-app-thats-bs-v0-95m22lxvn3ha1 (1).png

FB_IMG_1729337956989.jpg

Hyundai/Kia sliter/sleit vel med at 12V-batteriet gikk tomt, pga for mye "calls" mellom serverne og bilene. Å begrense antall forespørsler på et egentlig høyt tall, var et forsøk på å hindre at app-forespørsler fra f.eks. 3.-parts-apper tok ned batteriet og dermed bilen!

Ikke helt bra at de sliter med dette, så det må de selvsagt få fiksa. Men tenker det ligger i en helt annen liga enn det VW varter opp med her!

I den forbindelse er det jo nesten litt fornøyelig å se videoen i denne broom-artikkelen, som viser at programvare er noe VW-gruppen har slitt med lenge, så man burde kanskje ikke bli overrasket. Kanskje mer o at dette har blitt forbigått i all støyen Tesla fører med seg, selv om de ikke sliter med slike problemer!

https://www.tv2.no/video/underholdning/test-brukt-skoda-superb-en-ting-deler-den-med-rol/20080630

https://www.tv2.no/broom/na-er-det-slutt-for-en-stor-bilsuksess/17085590/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

VW = VaporWare?

Får ikke brukt app for å sjekke bilen, om gjestebruker har benyttet bilen i mellomtiden. Får ikke satt kontakt nr. 2 som annet enn gjestebruker.

Svaret/svarene fra VW BS virker å være i overkant freidige, der VW holder opp GDPR som grunn for å lage funksjonen i appen så grunnleggende og hårreisende dårlig. Andre fabrikanter har ikke samme utfordringere virker det som!

Ærre mulig, asse...!?! 

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/bmqmal/frustrert-over-volkswagen-faar-ikke-brukt-appen-om-samboeren-har-kjoert-bilen

Det er jo mulig at flere ikke bryr seg så mye om personvernet, og kanskje kan bli tatt med buksene nede hvis noen undersøker dette.

Har du oversikt over hvilke muligheter det ligger i alle apper for overvåkning av bilen som er ute og kjører med en annen sjåfør?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (29 minutter siden):

Det er jo mulig at flere ikke bryr seg så mye om personvernet, og kanskje kan bli tatt med buksene nede hvis noen undersøker dette.

Har du oversikt over hvilke muligheter det ligger i alle apper for overvåkning av bilen som er ute og kjører med en annen sjåfør?

Skal jeg svare på dette? Snur du ikke nå hele problemstillingen rundt nå, i et forsøk på å forsvare VW-gruppen? Er ikke dette noe selskapene selv må svare på, og hvordan de eventuelt hindrer den overvåkningen som kan skje?

Mer interessant, leste du noen av kommentarene som direkte påpekte hvordan VW kunne ha kommet seg rundt dette? Hvilke tanker har du rundt dette, fremfor nå å bygge et forsvar for VW-gruppen?

Selvsagt er det store muligheter for å overvåke noens app, men tenker problemet er større for uhildede som ønsker å overvåke noen personer, vs. godkjente brukere knyttet til samme bil.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (23 minutter siden):

Skal jeg svare på dette? Snur du ikke nå hele problemstillingen rundt nå, i et forsøk på å forsvare VW-gruppen? Er ikke dette noe selskapene selv må svare på, og hvordan de eventuelt hindrer den overvåkningen som kan skje?

Mer interessant, leste du noen av kommentarene som direkte påpekte hvordan VW kunne ha kommet seg rundt dette? Hvilke tanker har du rundt dette, fremfor nå å bygge et forsvar for VW-gruppen?

Selvsagt er det store muligheter for å overvåke noens app, men tenker problemet er større for uhildede som ønsker å overvåke noen personer, vs. godkjente brukere knyttet til samme bil.

Poenget var kanskje at du gikk ganske så knallhardt ut mot en produsent på en etter min mening et ganske tynt grunnlag. Ting er ofte ikke så s/h som mange tror. Når det er sagt så gjør VW sine feil som alle andre produsenter av kompliserte "ting" som skal ut til alle typer av brukere.

Jeg har overhodet ingen grunn for å forsvare VW, eller noen andre bilprodusenter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (6 minutter siden):

Poenget var kanskje at du gikk ganske så knallhardt ut mot en produsent på en etter min mening et ganske tynt grunnlag. Ting er ofte ikke så s/h som mange tror. Når det er sagt så gjør VW sine feil som alle andre produsenter av kompliserte "ting" som skal ut til alle typer av brukere.

Jeg har overhodet ingen grunn for å forsvare VW, eller noen andre bilprodusenter.

Jeg starta det opprinnelige innlegget med spørsmålstegn bak en litt spissfindig spøk/lek med bilmerket pga de to bokstavene.

Deretter gjentok jeg hovedlinjene fra artikkelen, fremfor å tvinge en til å klikke inn for å se hva saken gjaldt. Det må da være mer enn greit nok uten å oppfattes som jeg angrep selskapet. Mesteparten er jo ikke mine ord engang!

Men jeg har oppfattet at man ikke skal kødde med VW som et av to merker i denne tråden, for folk blir fort grinete av at man kommer med noe som virker negativt mot disse to! Det slo til igjen... 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (17 minutter siden):

Poenget var kanskje at du gikk ganske så knallhardt ut mot en produsent på en etter min mening et ganske tynt grunnlag. Ting er ofte ikke så s/h som mange tror. Når det er sagt så gjør VW sine feil som alle andre produsenter av kompliserte "ting" som skal ut til alle typer av brukere.

Jeg har overhodet ingen grunn for å forsvare VW, eller noen andre bilprodusenter.

Tror nok vw har nok advokater som finleser reglene. Rart dette problemet først har dukket opp nå . Ser ikke helt det store problemet. Har ikke lest artikkelen ennå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Trestein said:

Tror nok vw har nok advokater som finleser reglene. Rart dette problemet først har dukket opp nå . Ser ikke helt det store problemet. Har ikke lest artikkelen ennå.

Problemet med advokater er at mange av de av natur er veldig problemorienterte. Så hvis de skal være helt fornøyde, så blir det en omstendelig og ekstremt konservativ løsning. De kan være mer katolske enn paven. Man må moderere med innspill fra andre grupper.

Litt slik som at dersom du lar sikkerhetseksperter lage en løsning alene, så blir det vanligvis forferdelig lite brukervennlig og veldig omstendlig. Man må justere mot hensyn fra andre fagfelt også. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...