Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Har selv bare en god grunn til 4x4 og det er at det er morsommere å drive med på vinteren. Men pga kjerringa må vi ha 4x4 pga bakken i innkjørselen vår opp til huset. Går fint å kjøre opp med litt fart, men det er hun ikke helt komfortabel med når det er isdannelser der om våren. Og den ser jeg. Hun er litt mer forsiktig enn meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (11 timer siden):

En bil som er konstruert for bakhjulsdrift er som regel bedre å kjøre enn tilsvarende biler. Det går på vektfordeling, balanse, styrefølelse etc. Men det er helt ekstremt mange som tror de er nødt til å ha trekk på alle fire, samt selvsagt piggdekk. Ellers kommer de ikke av flekken på flat mark visstnok....Men flere burde tatt noen timer i fysikk og lært seg grunnleggende regler. Med trekk på alle hjul kan de visstnok plutselig holde dobbel fart i mange av svingene enn de andre bilistene, selv om totalt veggrep er akkurat likt. 

Kjører en Model 3 RWD selv og du har noen gode poenger der, samtidig så merker jeg jo at jeg av og til sliter på vinterføre, da spesielt på glatt is.  Derfor har jeg nå bestemt meg for å gå over til piggdekk, i håp om å kontre det. Så er det jo ingen tvil om at fremkommeligheten er bedre med firehjulsdrift om man skal opp kronglete bakker osv. Sliter selv med å komme opp bakken hjemme(gammel og ganske så ødelagt bakke riktignok),  mens andre pickuper/arbeidsbiler med AWD har kommet seg opp forholdvis lett. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Har "gnagd" mye på viktigheten av å vaske dekkene innimellom og. Kjører alltid med dekkvask liggende i bilen, og dersom forholdene er ekstra glatte, så er jeg raskt på med å spraye dekkene med dekkvask. Det hjelper veldig å få vekk salt og annen skitt som legger seg på dekkene.

Da jeg kjøpte Carismaen (bodde et annet sted uten store, bratte og glatte bakker), fikk jeg den utlevert når den første snøen var kommet. Med gammel lærdom om at det var flere seipinger på vinterdekkene, så trodde jeg det var det som satt på bilen ved utlevering. Stor var derfor min overraskelse da jeg kjørte for å bytte til sommerdekkene, og fikk beskjed om at de allerede stod på bilen fra før. 🫢

Der hadde jeg altså kjørt en hel vinter med sommerdekk på, og måtte bruke dekkvask så snart det kom snøvær for å komme meg løs! Og jeg som hadde forbannet de dekkene for å være verdens dårligste vinterdekk, og hadde planer for å kjøpe nye til neste vinter! Den utgiften sparte jeg meg, og fant ut at det som faktisk var vinterdekkene, var ganske OK likevel! :thumbs:

Har aldri brukt frostvæske for å smelte unna is/snø før, men det funker nok gull bare snøen ikke er for dyp og man bare kommer enda lengere ned. Men skvetter man litt ekstra så man får bar asfalt helt til man er på veien igjen, så hjelper nok det veldig godt på. Godt tips det!

Hehe morsom historie😄👍. En skvett kjølevæske er et tjyvtriks fra maskinførermiljøet, det øker friksjonen mot snø å is selv uten smelteeffekten, men er jo nesten ikke noen som tør å nevne det i disse miljøtider😄

Lenke til kommentar
Iterion skrev (49 minutter siden):

Kjører en Model 3 RWD selv og du har noen gode poenger der, samtidig så merker jeg jo at jeg av og til sliter på vinterføre, da spesielt på glatt is.  Derfor har jeg nå bestemt meg for å gå over til piggdekk, i håp om å kontre det. Så er det jo ingen tvil om at fremkommeligheten er bedre med firehjulsdrift om man skal opp kronglete bakker osv. Sliter selv med å komme opp bakken hjemme(gammel og ganske så ødelagt bakke riktignok),  mens andre pickuper/arbeidsbiler med AWD har kommet seg opp forholdvis lett. 

Jeg kjørte piggfritt i mange år når det var stabile kalde vintre. I de siste årene har jeg måttet gå over til piggdekk igjen pga det ustabile været.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (4 minutter siden):

Jeg kjørte piggfritt i mange år når det var stabile kalde vintre. I de siste årene har jeg måttet gå over til piggdekk igjen pga det ustabile været.

Samme her. Forrige vinter var det dekt med is i hele gata der jeg bor, og inn til garasjen. Var helt forjævlig. Type piggdekk har du? Jeg har kjøpt Michelin X-Ice North 4 hvertfall, top 3 fra Motor sin test, og vesentlig mindre dekkstøy ift Nokian HP10. 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (2 timer siden):

Jeg kjørte piggfritt i mange år når det var stabile kalde vintre. I de siste årene har jeg måttet gå over til piggdekk igjen pga det ustabile været.

Her på nordvestlandet har det ALLTID ustabilt vintervær (også), så her har jeg kjørt piggfritt i over 30 år, og har ingen planer om å slutte med det. Men kanskje bytte vinterdekk litt oftere enn jeg har gjort på Leaf'en (7 år gamle dekk der nå).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
15 hours ago, onkel_jon said:

«Alle» skal ha awd hvordan ellers skal vi klare å komme oss til hytta om vinteren 🤣

personlig vil jeg si at scenic e-tech er bedre og er rimeligere men ja går noen mil kortere.

Det er en selvforsterkende ting som spiller inn også tror jeg. 70% pluss av nybilsalget er 4wd. Marginalkosten for å kjøpe 4wd når man kjøper nybil er ikke super høy. 

Så man kan fort ha et høyere verditap på en 2wd bil, siden de fleste bilene har 4wd. Så kosten for å kjøpe 4 hjulstrekk i realiteten blir enda mindre enn det man ser på papiret

15 hours ago, Trestein said:

Har kjørt bakhjulstrekk i over 30år uten problemer. Firehjulstrekk må man ha fordi forhjulstrekk virker dårlig

4wd er en nice to have, men de få gangene man virkelig trenger det, så er det verdt veldig mye.

Bare Peace of mind når man skal på en fjelltur, eller at brøytebilen ikke kommer om morgenen, og man skal rekke det jobbmøtet. Det å vite at man har 4 hjulstrekk, selv om man egentlig ikke trenger det, er verdt endel penger.

Som er grunnen til at 70% av nybilsalget et 4wd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har et merke det tydeligvis ikke er lov å nevne i positive former, kommet med en utgave av 3 som har LR-RWD til ca 40K mer enn SR-RWD og ca 40K mindre enn LR-AWD. Da har man fremdeles et stykke opp i pris for de som må ha 700+ km rekkevidde, men ikke trenger AWD.

Den andre modellen de selger ganske så godt av, har og en LR-RWD, men der er prisforskjellen bare ca 10K mot versjonen med AWD. Da hadde jeg og tatt AWD uten å tenke meg mer om. Men kunne jeg klart meg med den mindre modellen, så hadde LR-RWD vært veldig interessant. Til og med veldig gunstig pris på denne, knapt dyrere enn min Kona kjøpt i 2019. regnet om til 2024-kroner, blir den vel kanskje billigere til og med. Men da med mer plass og langt mer rekkevidde!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Nå har et merke det tydeligvis ikke er lov å nevne i positive former, kommet med en utgave av 3 som har LR-RWD til ca 40K mer enn SR-RWD og ca 40K mindre enn LR-AWD. Da har man fremdeles et stykke opp i pris for de som må ha 700+ km rekkevidde, men ikke trenger AWD.

Den andre modellen de selger ganske så godt av, har og en LR-RWD, men der er prisforskjellen bare ca 10K mot versjonen med AWD. Da hadde jeg og tatt AWD uten å tenke meg mer om. Men kunne jeg klart meg med den mindre modellen, så hadde LR-RWD vært veldig interessant. Til og med veldig gunstig pris på denne, knapt dyrere enn min Kona kjøpt i 2019. regnet om til 2024-kroner, blir den vel kanskje billigere til og med. Men da med mer plass og langt mer rekkevidde!

Sånn av nyskjerrighet, og siden jeg er lat idag. Hva er nyttelasten på de forskjellige utgavene?

Lenke til kommentar
Duriello skrev (2 minutter siden):

Sånn av nyskjerrighet, og siden jeg er lat idag. Hva er nyttelasten på de forskjellige utgavene?

Nyttelasten er normalt helt lik på samme årgang/serie, for den enkelte modell, så tipper det og gjelder for nye LR-RWD. 3 har dessverre bare 364 kg, muligens litt mer om man ikke tar med hengerfestet.

Y har langt mer brukbare 454 kg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snowleopard said:

Nyttelasten er normalt helt lik på samme årgang/serie, for den enkelte modell, så tipper det og gjelder for nye LR-RWD. 3 har dessverre bare 364 kg, muligens litt mer om man ikke tar med hengerfestet.

Så samme nyttelast som VW id7 da....

Lenke til kommentar
Duriello skrev (17 minutter siden):

Sånn av nyskjerrighet, og siden jeg er lat idag. Hva er nyttelasten på de forskjellige utgavene?

360 kilo minus vekta på den store batteripakka. Men både Y og LR RWD Y oppgir samme nyttelast så kan det være at større batteri ikke veier mer? ulogisk på meg, men som kjent er jo tesla gode på å misvise eller holde tilbake informasjon.

Med på kjøpet får du som vanlig gode ytelser, lang rekkevidde, ikke spesielt spennende design, null interiørmiljø, knirkelyder, blinklyslotto på rattet når du har behov for å blinke mens du svinger og ikke minst null sensorhjelp når du skal parkere fordi kameraene er like bra selv om tesla i Norge selv er enig i at det ikke er det.

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Så samme nyttelast som VW id7 da....

Den vet jeg faktisk ikke hva har. Om det stemmer, er det skremmende lite for en så stor bil! Nyttelasten på 3 er allerede lav nok, og burde vært høyere! Det er riktignok en bil som i langt større grad bare vil ha en eller to voksne med, og eventuelt bare mindre barn!

En ID7 vil helt klart være en typisk familiefrakter, der man forventer å få med både unger/venner OG bagasje utover en liten plastpose med undertøy!

Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (2 minutter siden):

360 kilo minus vekta på den store batteripakka. Men både Y og LR RWD Y oppgir samme nyttelast så kan det være at større batteri ikke veier mer? ulogisk på meg, men som kjent er jo tesla gode på å misvise eller holde tilbake informasjon.

Med på kjøpet får du som vanlig gode ytelser, lang rekkevidde, ikke spesielt spennende design, null interiørmiljø, knirkelyder, blinklyslotto på rattet når du har behov for å blinke mens du svinger og ikke minst null sensorhjelp når du skal parkere fordi kameraene er like bra selv om tesla i Norge selv er enig i at det ikke er det.

Nå er visstnok TM3 SR og LR-RWD temelig like i vekt, da LFP-batteriene er ca like tunge som de som brukes i LR-versjonene!

Så må det og sies at Tesla-representanten var enige i at TV ikke var like god som sensorer i starten. Den trengte definitivt en SW-oppgradering. Om han er like enig i at den er dårligere, og tildels godt dårligere nå, er en helt annen sak. Just saying!|

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Snowleopard said:

Den vet jeg faktisk ikke hva har. Om det stemmer, er det skremmende lite for en så stor bil! Nyttelasten på 3 er allerede lav nok, og burde vært høyere! Det er riktignok en bil som i langt større grad bare vil ha en eller to voksne med, og eventuelt bare mindre barn!

En ID7 vil helt klart være en typisk familiefrakter, der man forventer å få med både unger/venner OG bagasje utover en liten plastpose med undertøy!

Ser ut som id7 GTX tourer har 390kg

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=KB53623

id7 pro 2 hjulstrekkeren har bare 361kg
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=EJ21822

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (35 minutter siden):

Nå har et merke det tydeligvis ikke er lov å nevne i positive former, kommet med en utgave av 3 som har LR-RWD til ca 40K mer enn SR-RWD og ca 40K mindre enn LR-AWD. Da har man fremdeles et stykke opp i pris for de som må ha 700+ km rekkevidde, men ikke trenger AWD.

Den andre modellen de selger ganske så godt av, har og en LR-RWD, men der er prisforskjellen bare ca 10K mot versjonen med AWD. Da hadde jeg og tatt AWD uten å tenke meg mer om. Men kunne jeg klart meg med den mindre modellen, så hadde LR-RWD vært veldig interessant. Til og med veldig gunstig pris på denne, knapt dyrere enn min Kona kjøpt i 2019. regnet om til 2024-kroner, blir den vel kanskje billigere til og med. Men da med mer plass og langt mer rekkevidde!

Det er bare ett merke. Du kan si så mye dritt du vil om Toyota BMW Subaru osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (Akkurat nå):

Sjekket 3 stk på finn nå. ene var på 403 kg, de to andre var 377 kg. Ikke akkurat imponerende for en såpass stor bil. Som nevnt over, faktisk litt lite selv for mindre biler som kan tenkes brukt som 5-seter med bagasje for tur på hytta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Det er bare ett merke. Du kan si så mye dritt du vil om Toyota BMW Subaru osv

Nei, det kan jeg tydeligvis ikke her inne, for da blir man "hoppa på og trampa på".

Trenger bare å minne på om da jeg gikk ut og kritiserte BMW for ikke å gi bilene frunk. Da var det flere som trodde og mente jeg dissa bilmerket "deres", og det ble det baluba av!

Heller ikke mye mulig å si negativt om VW heller, for det ligger jo tydeligvis enkelte alt for nært hjertet.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Nei, det kan jeg tydeligvis ikke her inne, for da blir man "hoppa på og trampa på".

Trenger bare å minne på om da jeg gikk ut og kritiserte BMW for ikke å gi bilene frunk. Da var det flere som trodde og mente jeg dissa bilmerket "deres", og det ble det baluba av!

Heller ikke mye mulig å si negativt om VW heller, for det ligger jo tydeligvis enkelte alt for nært hjertet.

Hadde ikke bmw i3 frunk? 

Etter debatten her inne å bedømme er det færrest som tar toyota i forsvar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...