Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

On 5.10.2024 at 11:39 AM, Trestein said:

Taycan har etter hvert mange rekorder.0-60miles.  Raskest el sedan på nurburgring.(Har ikke sjekket om den er slått) Den har vel også rekord for flest km på 24timer for en el bil. Den synes jeg er mest imponerende. Den nye versjonen er vel enda bedre. Rart at ikke flere prøver seg!

Den 24 timer rekorden er ikke så imponerende egentlig, tror det er mange biler som klarer å tangere den under samme forhold.

Den ble satt på Nardo banen, en helt flat rundbane med 6 sjåfører og 2 hurtigladere i 30 + grader utetemperatur (mindre luftmotstand).

IMG_1496.thumb.jpeg.819c469b57b894cf2039b61b4cce78e2.jpeg

Nurburgring rekorden er veldig imponerende. 

TeslaBjørn har den uoffisielle verdensrekorden på 24t i virkelig trafikk og ladere, såvidt jeg vet. 2 sjåfører.

Noen som har sett noen andre prøve å slå denne? 

Snittfart 116km/t inkludert ladestoppene.

Porsche Taycan har fortsatt rekorden  for EV på Canonball run tror jeg? Den er ganske imponerende. LA til NY 

Edit. Ser ut til at Model S Plaid tok de (med bedre ladenettverk)

Rekorden for bensinbiler er nesten 20 timer kortere! (Men de bruker ekstra bensintank)

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (1 time siden):

Den 24 timer rekorden er ikke så imponerende egentlig, tror det er mange biler som klarer å tangere den under samme forhold.

Den ble satt på Nardo banen, en helt flat rundbane med 6 sjåfører og 2 hurtigladere i 30 + grader utetemperatur (mindre luftmotstand).

IMG_1496.thumb.jpeg.819c469b57b894cf2039b61b4cce78e2.jpeg

Nurburgring rekorden er veldig imponerende. 

TeslaBjørn har den uoffisielle verdensrekorden på 24t i virkelig trafikk og ladere, såvidt jeg vet. 2 sjåfører.

Noen som har sett noen andre prøve å slå denne? 

Snittfart 116km/t inkludert ladestoppene.

Porsche Taycan har fortsatt rekorden  for EV på Canonball run tror jeg? Den er ganske imponerende. LA til NY 

Rekorden for bensinbiler er nesten 20 timer kortere! (Men de bruker ekstra bensintank)

Det er maks km på 24t som er rekorden som er eldst og som burde være innen rekkevidde for flere. Porsche vil vel kunne slå den selv med oppdatert batteri og enda raskere lading. Det er jo 5år siden rekorden var satt.

Er det noen biler du har regnet på som skal klare mere? Husk at det er snak om høy hastighet her. Endel koreanere er ikke strømlinjet nok- Muligens den rare sedanen kunne gjort noe slikt?

Fun fakt: Når ferrari og ford kjempet på 60 tallet(For nesten 60år siden) i le mans kjørte de 5200km på et døgn

Å gjøre det i Normal trafikk er nok ingen Bilfabrikanter som vil prøve på. Alt for mange tilfeldighet som påvirker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Den 24 timer rekorden er ikke så imponerende egentlig, tror det er mange biler som klarer å tangere den under samme forhold.

Den ble satt på Nardo banen, en helt flat rundbane med 6 sjåfører og 2 hurtigladere i 30 + grader utetemperatur (mindre luftmotstand).

Hvilke andre elbiler som "Ola Nordmann" kan kjøpte mener du kan holde mellom 195 og 215 km/t rundt Nardo i 24 timer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Jalla21 said:

Hvilke andre elbiler som "Ola Nordmann" kan kjøpte mener du kan holde mellom 195 og 215 km/t rundt Nardo i 24 timer?

Tipper en Model 3, Model S, Lucid Air kommer nærme eller slår den.

edit: Og Lotus Emeya kanskje?

Kanskje Zeeker 001 også lader på 500kW.

Edit2: Kan være at 400V arkitekturen til Teslaene har for kort peak på ladekurven, men hadde vært interresant å se. 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla plaid får power limit etter 3-4 minutter på ringen. Hvertfall gate-versjonen. Den de satte rekord med måtte være sterkt moddet. Kan ikke tenke meg disse kunne satt noen rekord over lang tid med høy varme og fart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betaler 360 ;- for elbil ladding i borettslaget mitt, da kan jeg lade ubegrenset. Montering og boks var en engangssum på 1000 ;-

Ladesum på 360 kr, hvordan er denne iht folk som hjemmelader? Kommer selvfølgelig ann hvor mye man kjører og tidspunkt man lader, men sånn cirka da jeg ønsker å sammenligne. 

Er helt ny i elbil verden! :) 

Lenke til kommentar
afixy skrev (3 minutter siden):

Betaler 360 ;- for elbil ladding i borettslaget mitt, da kan jeg lade ubegrenset. Montering og boks var en engangssum på 1000 ;-

Ladesum på 360 kr, hvordan er denne iht folk som hjemmelader? Kommer selvfølgelig ann hvor mye man kjører og tidspunkt man lader, men sånn cirka da jeg ønsker å sammenligne. 

Er helt ny i elbil verden! :) 

Kan alltids være at du lader mindre noen måneder, men husk å sammenligne med spotpris + påslag + fastavgifter + avgifter og mva. Og så er det tryggheten i at du ikke får "sjokk" om du har en måned eller 2 der du lader mer. Og spesielt om vinteren, er du mer fri til å forvarme bil før avreise.

Synes du har en knallfin avtale! :thumbup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Kan alltids være at du lader mindre noen måneder, men husk å sammenligne med spotpris + påslag + fastavgifter + avgifter og mva. Og så er det tryggheten i at du ikke får "sjokk" om du har en måned eller 2 der du lader mer. Og spesielt om vinteren, er du mer fri til å forvarme bil før avreise.

Synes du har en knallfin avtale! :thumbup:

Takk for svar! Etter hva jeg selv kan bedømme virker avtalen til å være svært forutsigbar og gunstig. Spesielt 1000 ;- for montering og boks, sett her priseksempler opp i mot 20.000 ;-

Ser ut som jeg ligger på litt over 300 km i mnd +- (har ikke hatt bilen lenge nok så har ikke estimat)

Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

Tesla plaid får power limit etter 3-4 minutter på ringen. Hvertfall gate-versjonen. Den de satte rekord med måtte være sterkt moddet. Kan ikke tenke meg disse kunne satt noen rekord over lang tid med høy varme og fart. 

Det er stor forskjell på å ligge og lunke i 250, og kjøre på bane. Ikke noen powerlimit på Model 3 eller S på autobahn ved jevn cruisingfart. De andre vet jeg ikke med.

Altså ikke powerlimit som gjør at man ikke klarer å ligge i 200+. Taycanen får powerlimit flere ganger på canonballrun, men man trenger jo ikke mer enn 50% av motoreffekten for å opprettholde cruisingfart 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
afixy skrev (20 minutter siden):

Takk for svar! Etter hva jeg selv kan bedømme virker avtalen til å være svært forutsigbar og gunstig. Spesielt 1000 ;- for montering og boks, sett her priseksempler opp i mot 20.000 ;-

Ser ut som jeg ligger på litt over 300 km i mnd +- (har ikke hatt bilen lenge nok så har ikke estimat)

Litt avhengig av bilen, og også vinteren tatt i betraktning, så ville jeg fort regnet på ca 2 kWh/10 km, så da snakker vi 60 kWh. Til en pris på ca 2 kr i snitt inkludert nettleie, så er det ikke mer enn 120,- i måneden i strøm. Men med mye småkjøring og forvarming, så vil du nok bruke mer. Og legg til ev langturer du ikke har beregnet med, så vil du nok bruke noe mere.

Men som du nok ser, endel av summen går på å betale ned boksen, for 1000,- er bare monteringen, og knapt nok det. Og så har du jo og sikringen mot langt høyere strømpriser på vinteren og ved vindstille og lite sol i Europa.

Synes 30 mil i måneden hørtes litt lite ut, men det kommer jo an på behovet. Dess mindre du bruker bilen, dess mindre gunstig blir avtalen, og motsatt. Min erfaring er at man fort bruker bilen mer, når kostnaden blir så liten, og bilen er så rask å komme seg avgårde med! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man ligger ikke og "lunker i 250" når man kjører på autobahn. Som regel når man skal kjøre 200+ over lengre strekker vil man konstant ta igjen kø og biler som sperrer. Og hvertfall hvis man kjører når alle andre skal kjøre. Dette krever mye effekt og bremser når man konstant skal opp og ned i fart, noe som skaper ekstra varme. Det liker ikke elbiler og mange av de vil gå varme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, afixy said:

Betaler 360 ;- for elbil ladding i borettslaget mitt, da kan jeg lade ubegrenset. Montering og boks var en engangssum på 1000 ;-

Ladesum på 360 kr, hvordan er denne iht folk som hjemmelader? Kommer selvfølgelig ann hvor mye man kjører og tidspunkt man lader, men sånn cirka da jeg ønsker å sammenligne. 

Er helt ny i elbil verden! :) 

Det høres ut som en veldig fin avtale. 

Så hvis du, som meg kjører rundt 20000km i året. Og så setter vi et gjennomsnittsforbruk på 0,2kWh pr km (etter ladetap), så har du et forbruk på 4000kWh i året på elbilen. 

Så vil du betale såvidt over 1 kr kWh. Det er samme prisen som jeg har akkurat i dag. (Og jeg skal innrømme at jeg ikke har oversikt om prisen jeg ser her, faktisk er den fulle prisen pr kWh)

Å ha dette som en fastpris hele året, høres ut som en grei avtale.

IMG_2011.jpeg

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

Man ligger ikke og "lunker i 250" når man kjører på autobahn. Som regel når man skal kjøre 200+ over lengre strekker vil man konstant ta igjen kø og biler som sperrer. Og hvertfall hvis man kjører når alle andre skal kjøre. Dette krever mye effekt og bremser når man konstant skal opp og ned i fart, noe som skaper ekstra varme. Det liker ikke elbiler og mange av de vil gå varme. 

Nå var det jo hvem som klarer å opprettholde hastigheten rundt Nardo ring vi snakket om. Som er dønn flat og uten trafikk.

Jeg vet veldig godt hvordan det er å kjøre elbil på autobahn. Og kan skrive under på at Model 3 2019 ikke får powerlimit som begrenser å klare å ligge 200+. Det er bare å se på 24-timers rekorden til TB med model 3 lenger oppe også.

Jeg har hatt 2 dagsetapper à 14 timer på autobahn, på sommeren i 30 grader. Og kan skrive under på at Model 3 ikke throttler på ladehastighet eller på toppfart. (Slik f.eks BMW i4M50gjør)

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 timer siden):

Tipper en Model 3, Model S, Lucid Air kommer nærme eller slår den.

edit: Og Lotus Emeya kanskje?

Kanskje Zeeker 001 også lader på 500kW.

Edit2: Kan være at 400V arkitekturen til Teslaene har for kort peak på ladekurven, men hadde vært interresant å se. 

Tviler sterk på at tesla har noen biler som kan  måle seg mot nye porsche taycan.

La oss si at de kjører 200km/h Vil tippe at taycan og model S har omtrent samme forbruk i 200 La oss si 0.4kWh 

Taycan har 97kWh netto og tesla har 95kWh netto kapasitet

Begge kjører fra 10-80% på batteriet og Taycan bruker 18min på 10-80 mens tesla S bruker 30min

Kilde https://ev-database.org/side-by-side?i=2099,2102,1404,1405&h=8bd078ce2992e5f5a13de17ea1aac7e38dba98893973a2d850c1b1f6aaad1b31

Da vil Taycan kjøre 97*0,7 /0,4= 170km i 200 som er 51 min kjøring +18min lading som gir 1 time og 9min på 170km

Det gir en snittfart på 147km Det gir 3550km på 24 timer

Tesla S vil kjøre 95*0,7 /0,4= 164km i 200 som er 50 min kjøring +30 min lading som gir 1 time og 20min på 164km

Det gir en snittfart på 123km/h Det gir 2952 km på 24 timer

Model 3 bruker nok litt mindre. Optimistisk beregning gir 340wh/km ved 200

Kilde https://ev-database.org/side-by-side?i=2099,2102,1404,1992&h=c430985e668eee7dc7e82d2ed1e4f3ee1c60a598da852217c34a1234bc8147e6

Tesla 3 vil kjøre 75*0,7 /0,34= 154km i 200 som er 46 min kjøring +27 min lading som gir 1 time og 13min på 154km

Det gir en snittfart på 126km/h Det gir 3037 km på 24 timer (Stemmer bra med data fra ev compare Ladehastighet er litt høyere på model 3 800 vs 810km/h)

Ionic 6 er nok raskere enn tesla men har toppfart på 185km/h så jeg tok ikke den med.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hvordan vil BZ4X gjøre det her? For eg trenger display foran rattet. Så da blir det mest avgjørende for meg når vinner på 24timers skal testes...... Åsså skal eg på hytta som krever bakkeklaring.

Endret av Jotun
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (8 minutter siden):

Men hvordan vil BZ4X gjøre det her? For eg trenger display foran rattet. Så da blir det mest avgjørende for meg når vinner på 24timers skal testes...... Åsså skal eg på hytta som krever bakkeklaring.

Vent med å poste til du er edru

Lenke til kommentar
4 hours ago, Trestein said:

Tviler sterk på at tesla har noen biler som kan  måle seg mot nye porsche taycan.

La oss si at de kjører 200km/h Vil tippe at taycan og model S har omtrent samme forbruk i 200 La oss si 0.4kWh 

Taycan har 97kWh netto og tesla har 95kWh netto kapasitet

Begge kjører fra 10-80% på batteriet og Taycan bruker 18min på 10-80 mens tesla S bruker 30min

Kilde https://ev-database.org/side-by-side?i=2099,2102,1404,1405&h=8bd078ce2992e5f5a13de17ea1aac7e38dba98893973a2d850c1b1f6aaad1b31

Da vil Taycan kjøre 97*0,7 /0,4= 170km i 200 som er 51 min kjøring +18min lading som gir 1 time og 9min på 170km

Det gir en snittfart på 147km Det gir 3550km på 24 timer

Tesla S vil kjøre 95*0,7 /0,4= 164km i 200 som er 50 min kjøring +30 min lading som gir 1 time og 20min på 164km

Det gir en snittfart på 123km/h Det gir 2952 km på 24 timer

Model 3 bruker nok litt mindre. Optimistisk beregning gir 340wh/km ved 200

Kilde https://ev-database.org/side-by-side?i=2099,2102,1404,1992&h=c430985e668eee7dc7e82d2ed1e4f3ee1c60a598da852217c34a1234bc8147e6

Tesla 3 vil kjøre 75*0,7 /0,34= 154km i 200 som er 46 min kjøring +27 min lading som gir 1 time og 13min på 154km

Det gir en snittfart på 126km/h Det gir 3037 km på 24 timer (Stemmer bra med data fra ev compare Ladehastighet er litt høyere på model 3 800 vs 810km/h)

Ionic 6 er nok raskere enn tesla men har toppfart på 185km/h så jeg tok ikke den med.

 

TB hadde snittfart på 116 km/t i 24t med den gamle model 3 (som hadde 190kw som høyeste ladehastighet.) i regn og trafikk… 

Jeg tror heller ikke S og 3 ville tatt den nye Taycanen. Men det var ikke den som satt rekorden heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...