Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Tror budskapet om BZ4X er forstått av alle som følger denne tråden (kanskje med unntak av «en» person)

Og med det , over til noe helt annet …

Car and Driver har satt ny fartsrekord med Porsche Taycan Turbo GT. 
Ingen biler har noensinne akselerert fortere under dette testregimet. USA varianten av 0-100. Den har da slått tidligere rekordholdere Porsche 918 Spyder, Lucid Air Sapphire og Tesla Model S Plaid noterte 2,1 sekunder med betydelig og sensasjonell margin.

 

https://www.motor.no/aktuelt/satte-fartsrekord-med-porsche-taycan/290854

Endret av Syar-2003
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (23 minutter siden):

Tror budskapet om BZ4X er forstått av alle som følger denne tråden (kanskje med unntak av «en» person)

Og med det , over til noe helt annet …

Car and Driver har satt ny fartsrekord med Porsche Taycan Turbo GT. 
Ingen biler har noensinne akselerert fortere under dette testregimet. USA varianten av 0-100. Den har da slått tidligere rekordholdere Porsche 918 Spyder, Lucid Air Sapphire og Tesla Model S Plaid noterte 2,1 sekunder med betydelig og sensasjonell margin.

 

https://www.motor.no/aktuelt/satte-fartsrekord-med-porsche-taycan/290854

Taycan har etter hvert mange rekorder.0-60miles.  Raskest el sedan på nurburgring.(Har ikke sjekket om den er slått) Den har vel også rekord for flest km på 24timer for en el bil. Den synes jeg er mest imponerende. Den nye versjonen er vel enda bedre. Rart at ikke flere prøver seg!

Lenke til kommentar

BZ4X har så store ulemper at en kan mistenke Toyota å ikke ha investert helhjertet i den. Fra før er det velkjent at toppledelsen har sterk tro på at hydrogen er framtidas nullutslipps-drivstoff, ikke el. De har kjempet mot rene batteri elbiler i årevis og måtte langt på overtid bare komme med noe for å tilfredsstille aksjonærer med en annen mening. BZ4X virker å være et resultat av intern tvekamp. Bilen er et forsøk, men ikke helhjertet. Det skulle ikke overraske meg om Toyotas ledelse konkluderer med at dette markedet har for dårlig lønnsomhet til å satse tungt videre og med det fortsetter å være sin egen største bremsekloss.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

BZ4X har så store ulemper at en kan mistenke Toyota å ikke ha investert helhjertet i den. Fra før er det velkjent at toppledelsen har sterk tro på at hydrogen er framtidas nullutslipps-drivstoff, ikke el. De har kjempet mot rene batteri elbiler i årevis og måtte langt på overtid bare komme med noe for å tilfredsstille aksjonærer med en annen mening. BZ4X virker å være et resultat av intern tvekamp. Bilen er et forsøk, men ikke helhjertet. Det skulle ikke overraske meg om Toyotas ledelse konkluderer med at dette markedet har for dårlig lønnsomhet til å satse tungt videre og med det fortsetter å være sin egen største bremsekloss.

Kanskje Toyota ser det hele ann litt? Batteriteknologien er jo i rivende utvikling - å levere biler i dag som vil være utdatert om 2 år vil jo kunne skape en del ufordringer.  I Kina forstår jeg at brukte elbiler ikke selges - de vrakes. Toyota har jo gjerne vært en bil med lang levetid og følgelig må de holde liv i dele leveranser osv i lang tid - og dersom batteriene de putter inn i bilene i dag vil være vanskelig å få tak i om 5 år - vel kanskje de bare sitter litt stille og avventer......

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (1 time siden):

Kanskje Toyota ser det hele ann litt? Batteriteknologien er jo i rivende utvikling - å levere biler i dag som vil være utdatert om 2 år vil jo kunne skape en del ufordringer.
- vel kanskje de bare sitter litt stille og avventer......

Jeg tror du er inne på noe ja!

Men dette dilemmaet står jo alle merkene overfor. Og de som "avventer" for lenge for å melke utviklingen lengst mulig, står plutselig igjen på perrongen når toget har gått og markedsandelene tapt.

Og er det ett merke som det kan se ut som det allerede har skjedd med så er det jo Toyota.

Det rare er imidlertid at når Toyota først kom med en ren elbil, så var den laaangt unna det teknologien kunne tilby på det tidspunktet! Da er jo poenget med å vente litt bortkastet...

Men hvem vet; kanskje det kommer flere tog...😉

Endret av ozone
  • Liker 3
Lenke til kommentar
ozone skrev (1 time siden):

Jeg tror du er inne på noe ja!

Men dette dilemmaet står jo alle merkene overfor. Og de som "avventer" for lenge for å melke utviklingen lengst mulig, står plutselig igjen på perrongen når toget har gått og markedsandelene tapt.

Og er det ett merke som det kan se ut som det allerede har skjedd med så er det jo Toyota.

Det rare er imidlertid at når Toyota først kom med en ren elbil, så var den laaangt unna det teknologien kunne tilby på det tidspunktet! Da er jo poenget med å vente litt bortkastet...

Men hvem vet; kanskje det kommer flere tog...😉

Jeg tror det. Toyota kan lage bil. De må få på plass 2 ting. Motoren og  batteriene. Elbil motor er mer eller mindre hyllevare allerede. Det er ikke så komplisert som fossile motorer og effektivten her er allerde svært høy så det er små marginer å hente. Batteriet er derimot i rivende utvikling og her driver ulike aktører med ulike tilnærminger. Noen gjør batteriene til en del av konstruksjonen,andre legger den inn som en kasse med moduler.  Og man har ulik styring mhp batteri/motor. Jeg tror både motor og batteri blir hyllevare på sikt.  Noen vil sikkert fortsette å integrere batteriene som en del av konstruksjonen,men dette vil nok etterhvert bli i mer for performance/high end  segmentet. Jeg tror Toyota på sikt vil klare å levere elbiler med høy kvalitet,men da kanskje basert på en felles gjennomtestet plattform i bunn. På toppen av denne plattformen vil de fokusere på å levere Toyota kvalitet. Utfordringen er Kina bilene fordi de allerede har tatt enorme skritt mhp kvalitet. Mange produsenter vil nok bukke under de neste 10 årene,men jeg tror Toyota klarer seg og ikke oppleve en Kodak hendelse. Men de må begynne å levere flere elbiler nå..De kan ikke sitte stille 5 år til...Da mister de for mange nye potensielle trofaste kunder.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

BZ4X har så store ulemper at en kan mistenke Toyota å ikke ha investert helhjertet i den. Fra før er det velkjent at toppledelsen har sterk tro på at hydrogen er framtidas nullutslipps-drivstoff, ikke el. De har kjempet mot rene batteri elbiler i årevis og måtte langt på overtid bare komme med noe for å tilfredsstille aksjonærer med en annen mening. BZ4X virker å være et resultat av intern tvekamp. Bilen er et forsøk, men ikke helhjertet. Det skulle ikke overraske meg om Toyotas ledelse konkluderer med at dette markedet har for dårlig lønnsomhet til å satse tungt videre og med det fortsetter å være sin egen største bremsekloss.

https://ev-database.org/side-by-side?i=1974,1564,2123,2094&h=4f285b63d034bb6c5de55eeefb3b2a6564b845f988d7ac06e955e06b745eefad

Lav toppfart er vel det som skiller seg ut på Toyota BZ4

Hva med subaru eierne? De har vel akkurat samme bil?

kanskje subaru har montert et varmeelement på batteri kjølingen?

Korreks. Toyota har lagt til batteri forvarming

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (32 minutter siden):

Jeg tror det. Toyota kan lage bil. De må få på plass 2 ting. Motoren og  batteriene. Elbil motor er mer eller mindre hyllevare allerede. Det er ikke så komplisert som fossile motorer og effektivten her er allerde svært høy så det er små marginer å hente. Batteriet er derimot i rivende utvikling og her driver ulike aktører med ulike tilnærminger. Noen gjør batteriene til en del av konstruksjonen,andre legger den inn som en kasse med moduler.  Og man har ulik styring mhp batteri/motor. Jeg tror både motor og batteri blir hyllevare på sikt.  Noen vil sikkert fortsette å integrere batteriene som en del av konstruksjonen,men dette vil nok etterhvert bli i mer for performance/high end  segmentet. Jeg tror Toyota på sikt vil klare å levere elbiler med høy kvalitet,men da kanskje basert på en felles gjennomtestet plattform i bunn. På toppen av denne plattformen vil de fokusere på å levere Toyota kvalitet. Utfordringen er Kina bilene fordi de allerede har tatt enorme skritt mhp kvalitet. Mange produsenter vil nok bukke under de neste 10 årene,men jeg tror Toyota klarer seg og ikke oppleve en Kodak hendelse. Men de må begynne å levere flere elbiler nå..De kan ikke sitte stille 5 år til...Da mister de for mange nye potensielle trofaste kunder.

Kvalitet?Toyota har vel en million km batteri garanti. Hvem andre har det?

Man får ikke lavt forbruk på en stor bil med stort frontareal og høy bakkeklaring. Da må man sette inn batteri i en avensis type bil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Trestein said:

Kvalitet?Toyota har vel en million km batteri garanti. Hvem andre har det?

Man får ikke lavt forbruk på en stor bil med stort frontareal og høy bakkeklaring. Da må man sette inn batteri i en avensis type bil

Det er bra garanti ja, men det krever vel at man tar årlig service/15000km på bilen hos Toyota?

Tenk deg hvor mye man da har betalt til Toyota etter en million kilometer? Sikkert en del mere enn nytt batteri vil koste.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Trestein said:

https://www.toyota.co.uk/owners/servicing-and-aftercare/service-plans

Ja de skal ha 200kr i måneden for service på en slik bil. På 10år blir det 24 000kr. 

Du er vel ikke i Norge nå?

Koster 3833kr per service i norge om man tegner serviceplan. Vet ikke om man kan tegne mere enn 3 år når bilen er ny. 

Man kan jo fort bruke opp alle 3 på ett år om man kjører så mye at en million kilometer blir relevant.

Service hver 15000km er drøyt på el elbil.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Du er vel ikke i Norge nå?

Koster 3800kr per service i norge om man tegner serviceplan. Vet ikke om man kan tegne mere enn 3 år når bilen er ny. 

Man kan jo fort bruke opp alle 3 på ett år om man kjører så mye at en million kilometer blir relevant

Nå pleier det ikke være ofte service på en el bil. Jeg har ikke kommet til første ennå etter snart 50 000km 

Det er vel typisk taxi bruk der man ser for seg 100 000km i året. Da kan man ikke skifte batteri hver 200 000km

Fant ut at Toyotaen tåler ca 200KWh hurtiglading pr dag (3.8-4.5 sykluser pr dag). Det er ca 1000 km pr dag

Det betyr at om man er flere sjåfører og bilen går kontinuerlig kan man kjøre 330 000km på ett år med kun hurtiglading

Å garantere dette i 3 år syntes eg er bra.

Men det synd for dem som kjører over 1000km pr dag. Da må man velge noe annet. Da begynner bilen å lade sakte. Forstår den kritikken. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Trestein said:

Nå pleier det ikke være ofte service på en el bil. Jeg har ikke kommet til første ennå etter snart 50 000km 

 

Men om det var en Toyota BZ4X du hadde ville du allerede måtte tatt 3 servicer på den og snart en 4'e.

Du forstår da hvordan Toyota kan ha 1 million kilometer garanti? Pengene folk eventuelt betaler for å kjøre så langt vil jo dekke nytt batteri å vell så det.

Tar du ikke service hos dem så frafaller garantien.

De aller fleste kjører jo ikke så langt men det er kjempegod PR for Toyota å kunne skryte av sånn garanti. Det betyr dog langt ifra at de har noe bedre kvalitet på batteri enn andre har.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Men om det var en Toyota BZ4X du hadde ville du allerede måtte tatt 3 servicer på den og snart en 4'e.

Nå var vel 3 års serviceavtale inkludert i kjøpsprisen som er oppgitt for bilen når den ble lansert. Hvordan det er nå aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (4 timer siden):

Kanskje Toyota ser det hele ann litt? Batteriteknologien er jo i rivende utvikling - å levere biler i dag som vil være utdatert om 2 år vil jo kunne skape en del ufordringer.  I Kina forstår jeg at brukte elbiler ikke selges - de vrakes. Toyota har jo gjerne vært en bil med lang levetid og følgelig må de holde liv i dele leveranser osv i lang tid - og dersom batteriene de putter inn i bilene i dag vil være vanskelig å få tak i om 5 år - vel kanskje de bare sitter litt stille og avventer......

Toyota har åpenbart ikke ventet og sett ting an. De har lansert BZ4X, for lengst. Problemet virker å være at bilen er halvhjertet, ikke at den er lansert for sent.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Intermediate service på BZ4X i Uk er 150 £. Full service 245£. Har ikke priser for Norge.
Men er ikke all verden.


Og dette er jo et veldig bra tilbud :

Tar du din Toyota inn til Originalservice på et Toyota-verksted får du automatisk ett år Toyota Relax Garanti, uten ekstra kostnad.
Dette gjelder for alle modeller mellom 5 og 10 år, og alle motortyper, uavhengig om originalservice er fulgt tidligere, opptil 200.000 km. 

Det betyr at når 5 års fabrikkgarantien har løpt ut, kan du utvide garantien med inntil 1 år/15 000 km etter hver utførte Toyota Originalservice (Toyota Relax garanti innvilges inntil 185.000 km og gjelder i 1 år/15.000 km).

Lenke til kommentar
9 hours ago, Trestein said:

Høres ikke ut til at de har hatt leaf eller e golf før de kjøpe el bil

Husker godt hvordan teslabjørn løste dette. Yolo tror jeg han kalte det.

Gass og brems gjentatte ganger for å få ladefart på de første lfp batteriene

Ellers må de inn i aftermarked og kjøpe en vannvarmer de monterer på batteriets kjølekrets. Noen el bil eiere syntes jo det er helt topp å kjøpe en ny elbil å modifisere den slik at den blir brukbar(Ekstra knapper, Hud,osv)

Så noen tester av nybiltester han fikk bra rekkevidde på bzx 450km

Tror Teslabjørn har noen rekkevidde målinger ved minus 10-20 grader. Rimelig stort rekkevidde tap på alle han har testet. Det finnes en finne som også kritiserer id3 for det samme når han kjører i 20minus i 30cm nysnø og ikke klarer mere enn noen hundre km.

Mange kommer vel fra RAV4 så da blir det litt hardere landing…

-20 er jo en ting, men i posten her var det 4-10 plussgrader…. 
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Mange kommer vel fra RAV4 så da blir det litt hardere landing…

-20 er jo en ting, men i posten her var det 4-10 plussgrader…. 
 

Toyota har en ganske bra nettside som opplyser om rekkevidde ved ulike temperaturer ned til -10 Sjekket den og rekkevidde med 80% batteri ved -10 var ca 200km. Om du kjørte med full varme og 20 tommers dekk. At kjøpere ikke leser informasjon om bilen de kjøper og blir forundret er vel vanlig. 

Det ser også ut til at Toyota har innført batterivarme på disse i år (Pressemelding i Januar 2024)

Når det er sagt så er det utrolig mye tulliball på internett alt fra folk som er forundret når de har kjørt opp på et fjell og de som har fantastisk rekkevidde nedover. 

BMW I4 gruppen er full at ex tesla eiere som er forundret og misfornøyd når BMW en viser 200miles rekkevidde en vinterdag. Teslaen viste alltid 300. Folk leser ikke instruksjoner og forstår ikke at man ikke kan ta en kald el bil kjøre den i 2 min til nærmeste hurtiglader og få 200KW ladehastighet osv. Det er først i det siste at jeg kan forvarme batteri for hurtiglading når den står parkert i minusgrader fra appen(Har aldri brukt det)

Mange toyota eiere som ikke forstår det med el bil vil jeg tro at det er. Både han store svensken og Nybiltester har bra omtale av bilen. Elbilforeningen er veldig pro tesla og kinesiske el biler. Teslabjørn er vel en av dem som har gitt råd til toyota for software forbedringer. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Toyota har en ganske bra nettside som opplyser om rekkevidde ved ulike temperaturer ned til -10 Sjekket den og rekkevidde med 80% batteri ved -10 var ca 200km. Om du kjørte med full varme og 20 tommers dekk. At kjøpere ikke leser informasjon om bilen de kjøper og blir forundret er vel vanlig. 

Det ser også ut til at Toyota har innført batterivarme på disse i år (Pressemelding i Januar 2024)

Når det er sagt så er det utrolig mye tulliball på internett alt fra folk som er forundret når de har kjørt opp på et fjell og de som har fantastisk rekkevidde nedover. 

BMW I4 gruppen er full at ex tesla eiere som er forundret og misfornøyd når BMW en viser 200miles rekkevidde en vinterdag. Teslaen viste alltid 300. Folk leser ikke instruksjoner og forstår ikke at man ikke kan ta en kald el bil kjøre den i 2 min til nærmeste hurtiglader og få 200KW ladehastighet osv. Det er først i det siste at jeg kan forvarme batteri for hurtiglading når den står parkert i minusgrader fra appen(Har aldri brukt det)

Mange toyota eiere som ikke forstår det med el bil vil jeg tro at det er. Både han store svensken og Nybiltester har bra omtale av bilen. Elbilforeningen er veldig pro tesla og kinesiske el biler. Teslabjørn er vel en av dem som har gitt råd til toyota for software forbedringer. 

Ikke forvent at kunder skal bruke timesvis med research som vi gjør når vi skal mekke bil. 

Wltp er en håpløs målestokk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...