Axefjord Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober 20 minutes ago, Axefjord said: Ifølge toyota er det 433k for FWD og 466k for AWD. Ikke særlig billig i forhold til model Y. Toyota VAR jo en svært dårlig bil i 2022/2023, blant annet pga kjempe-buffer i batteriet: https://www.elbil24.no/nyheter/rekkeviddeskrell-for-toyota-bz4x/77691484 Dette er da en av mange profesjonelle artikler som rettmessig kritiserer bilen. Og pr jan 2024, så er altså rekkevidden ca 260km vinterstid før en begynner å hindre trafikken (AWD): https://www.motor.no/bil/bz4x-skjonner-hvorfor-toyota-ikke-vil-vaere-med/264898?mibextid=xfxF2i Og i tillegg er det en del fortvilede sjeler på facebook som prøver å "hurtiglade" ved høyfjells-vinter-temperaturer, og opplever 1-2 timer ladetid 10-80%, det er godt dokumentert i bz4x-gruppa. Problemet er vel at toyotaen er ikke særlig bedre enn konkurrentene på noe. Noe bedre på bratte ubrøytede veier, men hvor mange irriterer seg over det i tilsvarende biler, jeg har ikke hørt noen klage? Og så er kanskje toyota sin service ganske god? Sistnevnte er nok en begrunnelse mange bruker når de bestiller en bz4x, samt lang garanti. Jeg snublet over denne også, som illustrerer poenget bedre: https://www.naf.no/elbil/elprix-nytt/lade-ved-10-eller-30-prosent De tester hvor lang tid det tar å lade en effekt tilsvarende 200km kjøring på bilen. En svært god test som viser hvor raskt en kan kjøre videre og likevel komme fram (hjem eller til neste ladestasjon). Bz4x kommer desidert sist. 37min for å lade "200km", fra 10% batteri. Tilsvarende verdier for VW id7, polestar og kia er ca 15min... 2 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober (endret) Trestein skrev (6 timer siden): Mulig at jeg så feil. Poenget var at om Toyota har håpløs rekkevidde så er det mange andre som også har det. Tesla Y går som sagt og målt kun få km lenger både om sommeren og vinteren. Dette i følge Naf sin test. Og akkurat her er den ikke helt feil(Når man sammenligner biler som går like langt) Det er jo ift oppgitt. Toyotaen mister nesten 20 mil ift wlt. Og 7 mil på sommeren. Legg til at de kjører bilene helt tomme. Og Toyotaen kjører svært mange mil "i blinde" på bufferen sin. Så kan man, som du sikkert kommer til å gjøre nå bare for å krangle, velge å si at det er jo gull å ha buffer. Men eg tar heller 4 mil eg vet om enn 4 mil med 9 rekkevidde igjen når det kniper på I tillegg sliter den veldig med lading. Vinterstid er det omtrent som å lade hjemme. Man har rundt 3 hurtigladinger i døgnet så får man ikke lov å hurtiglade lengre...... Bz4x har fantastisk god rekkevidde ift min 18 leaf. Men i hvilken verden har det relevans? Hvis du vil kan eg gjerne si at leaf rwd short range har for kort rekkevidde. Men der får man noe mer av det man kjøper. For meg vil den ikke være god nok. Men nok en gang, hvorfor skal det være relevant ift at Toyotaen sliter med forbruk og selve kjernen i en elbil? Model y rwd skuffet jo i rekkevidde testen vintern 23. Og da tapte den seg prosentvis rundt det de fleste bilene gjorde..... Bz4x gjorde en mye bedre test enn året før pga oppdatering av software, og var blandt de aller dårligste. Det er hvertfall ikke bare de såkalte Tesla hjernevaskede som til enhver tid drar fram Tesla i disse diskusjonene. Endret 4. oktober av Jotun 1 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober Jotun skrev (18 minutter siden): Det er jo ift oppgitt. Toyotaen mister nesten 20 mil ift wlt. Og 7 mil på sommeren. Legg til at de kjører bilene helt tomme. Og Toyotaen kjører svært mange mil "i blinde" på bufferen sin. Så kan man, som du sikkert kommer til å gjøre nå bare for å krangle, velge å si at det er jo gull å ha buffer. Men eg tar heller 4 mil eg vet om enn 4 mil med 9 rekkevidde igjen når det kniper på I tillegg sliter den veldig med lading. Vinterstid er det omtrent som å lade hjemme. Man har rundt 3 hurtigladinger i døgnet så får man ikke lov å hurtiglade lengre...... Bz4x har fantastisk god rekkevidde ift min 18 leaf. Men i hvilken verden har det relevans? Hvis du vil kan eg gjerne si at leaf rwd short range har for kort rekkevidde. Men der får man noe mer av det man kjøper. For meg vil den ikke være god nok. Men nok en gang, hvorfor skal det være relevant ift at Toyotaen sliter med forbruk og selve kjernen i en elbil? Model y rwd skuffet jo i rekkevidde testen vintern 23. Og da tapte den seg prosentvis rundt det de fleste bilene gjorde..... Bz4x gjorde en mye bedre test enn året før pga oppdatering av software, og var blandt de aller dårligste. Det er hvertfall ikke bare de såkalte Tesla hjernevaskede som til enhver tid drar fram Tesla i disse diskusjonene. Har nettop sett gjennom Teslabjørns testresultater og den skiller seg ikke ut i forhold til andre biler med 4WD hverken på 1000km challenge hvor den brukte 260wh/km og hadde fått rett software. På de andre testene fikk den relativt kort rekkevidde og et kjempebuffer som var over 14 kWh. I følge BC fikk han 57.5kWh ut av batteriet.Dette har Toyota imidlertid fjernet. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober (endret) Model y awd 9h50min Bz4x 11h50min Løp og kjøp 🤩🤩🤩👍👍👍 Endret 4. oktober av Jotun 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober Jotun skrev (12 minutter siden): Model y awd 9h50min Bz4x 11h50min Løp og kjøp 🤩🤩🤩👍👍👍 Min bil er nesten en time raskere enn teslaen! Styr unna? 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober (endret) For meg må du styre unna hva du vil. Men hvordan får du 2 timer på 1000km til å være sammenlignbart? Aner ikke hvilken bil du har og det er ganske uinteressant egentlig, da det ikke er eg som er så vannvittig opptatt av å være bedre enn tesla 🤣 Endret 4. oktober av Jotun 1 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober 3 hours ago, Axefjord said: Jeg snublet over denne også, som illustrerer poenget bedre: https://www.naf.no/elbil/elprix-nytt/lade-ved-10-eller-30-prosent De tester hvor lang tid det tar å lade en effekt tilsvarende 200km kjøring på bilen. En svært god test som viser hvor raskt en kan kjøre videre og likevel komme fram (hjem eller til neste ladestasjon). Bz4x kommer desidert sist. 37min for å lade "200km", fra 10% batteri. Tilsvarende verdier for VW id7, polestar og kia er ca 15min... Den testen der får meg til å ønske meg en syntetisk ladetest. "vi kjørte bilene varme på motorvei i 2 timer" sier de om hvordan de testet. Da har de ikke skjønt veldig mye. Man må forvarme batteriet for å få skikkelig hastighet. I hvert fall i vintertemp. For Tesla sin del så slåes forvaringen også på når det er 20 grader ute. Så de tallene der blir feil. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober Jotun skrev (57 minutter siden): For meg må du styre unna hva du vil. Men hvordan får du 2 timer på 1000km til å være sammenlignbart? Aner ikke hvilken bil du har og det er ganske uinteressant egentlig, da det ikke er eg som er så vannvittig opptatt av å være bedre enn tesla 🤣 Poenget er at for noen er hurtiglading og raskest mulig 1000 km viktig. For andre er det helt uaktuelt. Bakkeklaring kvalitet og garanti mye viktigere. Forsår godt at den selger godt. Den har ordentlig dashbord og god å sitte i. For en som ikke kjører langt og lader hjemme 99% av tiden fungerer en slik bil helt fint. Byttet litt bil for noen dager siden og kjørte en el bi som er mye verre med tanke på el egenskaper. En Mazda 30. Helt ok bil men bare halvparten av rekkevidden til en toyota. Fikk vel knapt 230km rekkevidde på min kjøring. Men den hadde veldig fin cruise kontroll, bra bakkeklaring, HUD bra parkerings sensorer osv osv. Kunne fint klart meg med den rekkevidden om jeg ikke kjørte mye langkjøring også. Folk har ulike behov og det som er dårlig for noen kan være helt greit for andre 2 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober (endret) Trestein skrev (10 minutter siden): Poenget er at for noen er hurtiglading og raskest mulig 1000 km viktig. For andre er det helt uaktuelt. Bakkeklaring kvalitet og garanti mye viktigere. Forsår godt at den selger godt. Den har ordentlig dashbord og god å sitte i. For en som ikke kjører langt og lader hjemme 99% av tiden fungerer en slik bil helt fint. Byttet litt bil for noen dager siden og kjørte en el bi som er mye verre med tanke på el egenskaper. En Mazda 30. Helt ok bil men bare halvparten av rekkevidden til en toyota. Fikk vel knapt 230km rekkevidde på min kjøring. Men den hadde veldig fin cruise kontroll, bra bakkeklaring, HUD bra parkerings sensorer osv osv. Kunne fint klart meg med den rekkevidden om jeg ikke kjørte mye langkjøring også. Folk har ulike behov og det som er dårlig for noen kan være helt greit for andre Ok. Så det at det var sammenlignbart var bare noe sedvanlig fjas? Bare for å kverulere, men når det feiler så begynner du å snakke om bakkeklaring? For nå snakker du plutselig om ting eg ikke har snakka litt om engang. Hadde eg hatt 30km til butikken på en kjerrevei som ikke blir brøytet hadde eg kunne vurdere bz4x. Endret 4. oktober av Jotun 3 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober Jotun skrev (8 minutter siden): Ok. Så det at det var sammenlignbart var bare noe sedvanlig fjas? Bare for å kverulere, men når det feiler så begynner du å snakke om bakkeklaring? For nå snakker du plutselig om ting eg ikke har snakka litt om engang. Hadde eg hatt 30km til butikken på en kjerrevei som ikke blir brøytet hadde eg kunne vurdere bz4x. Jeg så den ladet 75% på 30 minutter, Brukte 175wh/km ved 90km/h Ladet 510km/h hadde brukbart støynivå Som sagt midt i blant konkurrentene. Fant ikke banan test. Sikker ok der også. 1000km vet du nok at Toyota har en software begrensning sp gjentatte ladinger. Det slår dårlig ut der. De aller færreste merker dette da det er uvanlig å kjøre 1000km på 10timer for 90% av dem som kjøper slike biler Poenget mitt var at det kan være en hau andre grunner for å kjøpe en slik bil. Bakkeklaring er en. 18 cm er rimelig mye mere en en del av konkurrentene. Har man en dårlig hyttevei kan det være surt å ta nedi med batteriet. At toyota har fornøyde kunder er nok viktig for mange. De har nok erfaring med at Toyota ordner opp om det er noe. 2 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober (endret) Ja du sier for andre gang at poenget ditt er ditt og datt. Men det var ikke det vi diskuterte. Kjøp en bil med høy bakkeklaring da. Men ikke argumenter med bakkeklaring i en diskusjon vedrørende forbruk, rekkevidde og lading. FOr det er ikke relevant i den diskusjonen. Skal du kjøpe bilen, så er det relevant, for som du sier det kan være andre ting som er viktigere. Men det er ikke det vi diskuterte. Når du skriver at i testene så presterer den sammenlignbart med andre 4x4 biler, så er det direkte feil. Den gjør det veldig mye dårligere enn nesten samtlige. Endret 4. oktober av Jotun 4 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober Jotun skrev (14 minutter siden): Ja du sier for andre gang at poenget ditt er ditt og datt. Men det var ikke det vi diskuterte. Kjøp en bil med høy bakkeklaring da. Men ikke argumenter med bakkeklaring i en diskusjon vedrørende forbruk, rekkevidde og lading. FOr det er ikke relevant i den diskusjonen. Skal du kjøpe bilen, så er det relevant, for som du sier det kan være andre ting som er viktigere. Men det er ikke det vi diskuterte. Når du skriver at i testene så presterer den sammenlignbart med andre 4x4 biler, så er det direkte feil. Den gjør det veldig mye dårligere enn nesten samtlige. Om du har litt peiling vil du se at høy bakkeklaring og lavt forbruk ikke henger sammen. En bil med høy bakkeklaring bruker alltid mere under ellers like forhold. Bmw senket 3 serie en cm på biler med lavt forbruk Som sagt så fant jeg mangen biler med høyere forbruk enn Toyotaen i tb sine regneark. Også veldig mange som ladet seinere og enda flere som ikke klare å lade 500 km pr time Som el bil er den ganske midt på treet med unntak av at man kun får hurtiglade 2 ganger pr døgn med full hastighet. Det gjør den langsommere om du vil kjøre 1000km så raskt som mulig. Har selv aldri hurtigladet mere enn 2 ganger på en dag. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober (endret) Trestein skrev (7 minutter siden): Om du har litt peiling vil du se at høy bakkeklaring og lavt forbruk ikke henger sammen. En bil med høy bakkeklaring bruker alltid mere under ellers like forhold. Totalt irrelevant. Det faktum at den er sammenlignbar med andre 4x4 var påstanden din. Ikke at den IKKE er sammenlignbar med andre pga den går på stylter. Legg til at om vinteren blir dette som allerede er relativt middels, ekstremt mye dårligere, så står eg for min påstand. Som kun omhandlet disse tingene....... Endret 4. oktober av Jotun 4 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober (endret) Jotun skrev (22 minutter siden): Totalt irrelevant. Det faktum at den er sammenlignbar med andre 4x4 var påstanden din. Ikke at den IKKE er sammenlignbar med andre pga den går på stylter. Den er sammenlignbar med andre 4wd med samme egenskaper som volvo 40 og mg marwell osv. En eqs 4wd vil være mere økonomisk men helt uegnet på veier med is og dype hjulspor. Sjekket enda flere og veldig få asiatiske biler lader over 500km/h med unntak av koreanske Svært mange var over 170wh/km i forbruk også. Færre under enn over. Man kan ikke bare ta 4wd som kriterie. En model 3 4wd bruker faktisk mindre enn en model x selv om begge har 4wd. Er det rart? En BMW i 4 4wd bruker mindre enn en IX Begge 4wd sånn kan man holde på Endret 4. oktober av Trestein 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober (endret) Kriteriene har du selv satt. Ingen andre som har blandet inn 4x4 og bakkeklarign og hud og alt mulig utenomsaken ting bare fordi du åpenbart bommet Fint du drog inn Volvo xc40 som jo også er krise på vinteren. Før siste facelift 👍 Case closed da Endret 4. oktober av Jotun 1 1 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Trestein skrev (11 timer siden): Poenget mitt var at det kan være en hau andre grunner for å kjøpe en slik bil. Bakkeklaring er en. 18 cm er rimelig mye mere en en del av konkurrentene. Har man en dårlig hyttevei kan det være surt å ta nedi med batteriet. 18cm er 16mm mer enn Model Y så forskjellen er ikke veldig stor. Opp til Model X sine 22cm er det en del mer. Men klart, hvis 18cm er nok, men 16,4cm for lite så passer den jo som hånd i hanske. Jeg kjører dog på mye dårlige hytteveier og har enda ikke vært i nærheten av å ta nedi med Model Y. Det var kjekt med 22cm på Model X men ikke egentlig noe jeg savner. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Og der startet det i gruppa på Facebook. Det er registrert 4600 Bz4X i år. Det er mange eiere som er på vei til en kjip erkjennelse at de har kjøpt en bil som ikke er særlig alright å leve med. La oss håpe at Toyota selgerene har vært dønn ærlige med kundene sine. Eierne prøver å forsvare kjøpet sitt ovenfor seg selv «…Noe stort praktisk problem er det jo ikke, kan fint ta ei pause når jeg har kjørt 200km» Ja dette er jo argumentet vi elbilister bruker, men når den pausa tar opp i mot 1 time i en Toyota, og ikke 10 minutter som den gjør hos konkurrentene, så er jo dette en bybil, ikke en familiebil. Så verdt å advare venner og kjente om å tenke seg godt om før man kjøper Toyota elbil. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober bzzlink skrev (40 minutter siden): Og der startet det i gruppa på Facebook. Det er registrert 4600 Bz4X i år. Det er mange eiere som er på vei til en kjip erkjennelse at de har kjøpt en bil som ikke er særlig alright å leve med. La oss håpe at Toyota selgerene har vært dønn ærlige med kundene sine. Eierne prøver å forsvare kjøpet sitt ovenfor seg selv «…Noe stort praktisk problem er det jo ikke, kan fint ta ei pause når jeg har kjørt 200km» Ja dette er jo argumentet vi elbilister bruker, men når den pausa tar opp i mot 1 time i en Toyota, og ikke 10 minutter som den gjør hos konkurrentene, så er jo dette en bybil, ikke en familiebil. Så verdt å advare venner og kjente om å tenke seg godt om før man kjøper Toyota elbil. Høres ikke ut til at de har hatt leaf eller e golf før de kjøpe el bil Husker godt hvordan teslabjørn løste dette. Yolo tror jeg han kalte det. Gass og brems gjentatte ganger for å få ladefart på de første lfp batteriene Ellers må de inn i aftermarked og kjøpe en vannvarmer de monterer på batteriets kjølekrets. Noen el bil eiere syntes jo det er helt topp å kjøpe en ny elbil å modifisere den slik at den blir brukbar(Ekstra knapper, Hud,osv) Så noen tester av nybiltester han fikk bra rekkevidde på bzx 450km Tror Teslabjørn har noen rekkevidde målinger ved minus 10-20 grader. Rimelig stort rekkevidde tap på alle han har testet. Det finnes en finne som også kritiserer id3 for det samme når han kjører i 20minus i 30cm nysnø og ikke klarer mere enn noen hundre km. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober bzzlink skrev (1 time siden): Og der startet det i gruppa på Facebook. Det er registrert 4600 Bz4X i år. Det er mange eiere som er på vei til en kjip erkjennelse at de har kjøpt en bil som ikke er særlig alright å leve med. La oss håpe at Toyota selgerene har vært dønn ærlige med kundene sine. Eierne prøver å forsvare kjøpet sitt ovenfor seg selv «…Noe stort praktisk problem er det jo ikke, kan fint ta ei pause når jeg har kjørt 200km» Ja dette er jo argumentet vi elbilister bruker, men når den pausa tar opp i mot 1 time i en Toyota, og ikke 10 minutter som den gjør hos konkurrentene, så er jo dette en bybil, ikke en familiebil. Så verdt å advare venner og kjente om å tenke seg godt om før man kjøper Toyota elbil. Naboen har en slik til taxi, eneste "klagen" han har er det store forbruket. Han som flere andre er rundlurt av "halal lån". 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå